Nord og Syd linjeføringerne er totaløkonomisk næsten ens
-
Forbered for 300 km/time og spar 0,3-0,7 mia. kr.
I 2020 begynder byggeriet af Femern forbindelsen. Og der bliver igen politisk overskud/vilje til at se på
Kattegatforbindelsen
I 2021 principbesluttes Kattegatforbindelsen medfinansieret af overskud fra Storebæltsforbindelsen
Da Kattegatforbindelsen kun kommer Nord- og Midtjylland til gode, ønskes også region Syddanmark
tilgodeset
Derfor besluttes at køreplanstiden København-Odense, Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal reduceres til
45 minutter, ved anvendelse af samme togtype og jernbaneteknologi, som på Kattegatforbindelsen. Dette
realiseres fra 2030 og frem i den takt overskud fra Storebæltsforbindelsen, ud over medfinansieringen af
Kattegatforbindelsen, kan finansiere det
45 minutter er optimal, fordi det med halvtimedrift betyder at togene ankommer og afgår i samme
minuttal, ligesom i Timemodellen
Med 45 minutters køreplanstid vil toget rejsetidsmæssigt, for de fleste, være mere attraktivt end en
(autonom) bil, selv ved en dør-til-dør betragtning
Når Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal opgraderes til 45 minutters køreplanstid:
Den nordlige linjeføring har modsat den sydlige en måske 0,5 km kortere strækning over Fyn og sparer
desuden en motorvejsbro, samlet værdi 0,3 mia. kr. Dette svarer næsten til forskellen på de 2
linjeføringers anlægsprisen, så i dette perspektiv er den nordlige og den sydlige linjeføring således
næsten lige dyre.
Den nordlig (eller sydlig) linjeføring vil, hvis de er forberedt for 300 km/time, medføre en besparelse på
0,5-1,1 mia. kr. En linjeføring, der ikke er forberedt for 300 km/time, kan i værste fald betyde, at man
allerede 5-10 år efter den nye bane på Vestfyn står færdig, skal rive nogle af de nye broer ned for at
sideflytte jernbanen!
Et fremtidssenarie
Anbefaling
Den optimale løsning giver sig selv. Beslut at en nordlig linjeføring er det rigtige.
Men lad Vejdirektoratet projektere en ny trace på den del af den nordlige linjeføring, der ikke allerede i
forbindelsen med den kombinerede linjeføring er optimeret til 300 km/time. Så spares i alt 0,8-1,4 mia. kr. på
den fremtidige opgradering af Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg, samtidig med at den betydelige lokale
modstand mod den sydlige linjeføring kommes i møde.
-
U dgå at ko
e i ”Kastrup Lufthav Statio ” situatio e e ga g til
-
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 16. maj 2017
Side 1