Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 318
Offentligt
1757701_0001.png
Nord og Syd linjeføringerne er totaløkonomisk næsten ens
-
Forbered for 300 km/time og spar 0,3-0,7 mia. kr.
I 2020 begynder byggeriet af Femern forbindelsen. Og der bliver igen politisk overskud/vilje til at se på
Kattegatforbindelsen
I 2021 principbesluttes Kattegatforbindelsen medfinansieret af overskud fra Storebæltsforbindelsen
Da Kattegatforbindelsen kun kommer Nord- og Midtjylland til gode, ønskes også region Syddanmark
tilgodeset
Derfor besluttes at køreplanstiden København-Odense, Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal reduceres til
45 minutter, ved anvendelse af samme togtype og jernbaneteknologi, som på Kattegatforbindelsen. Dette
realiseres fra 2030 og frem i den takt overskud fra Storebæltsforbindelsen, ud over medfinansieringen af
Kattegatforbindelsen, kan finansiere det
45 minutter er optimal, fordi det med halvtimedrift betyder at togene ankommer og afgår i samme
minuttal, ligesom i Timemodellen
Med 45 minutters køreplanstid vil toget rejsetidsmæssigt, for de fleste, være mere attraktivt end en
(autonom) bil, selv ved en dør-til-dør betragtning
Når Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg skal opgraderes til 45 minutters køreplanstid:
Den nordlige linjeføring har modsat den sydlige en måske 0,5 km kortere strækning over Fyn og sparer
desuden en motorvejsbro, samlet værdi 0,3 mia. kr. Dette svarer næsten til forskellen på de 2
linjeføringers anlægsprisen, så i dette perspektiv er den nordlige og den sydlige linjeføring således
næsten lige dyre.
Den nordlig (eller sydlig) linjeføring vil, hvis de er forberedt for 300 km/time, medføre en besparelse på
0,5-1,1 mia. kr. En linjeføring, der ikke er forberedt for 300 km/time, kan i værste fald betyde, at man
allerede 5-10 år efter den nye bane på Vestfyn står færdig, skal rive nogle af de nye broer ned for at
sideflytte jernbanen!
Et fremtidssenarie
Anbefaling
Den optimale løsning giver sig selv. Beslut at en nordlig linjeføring er det rigtige.
Men lad Vejdirektoratet projektere en ny trace på den del af den nordlige linjeføring, der ikke allerede i
forbindelsen med den kombinerede linjeføring er optimeret til 300 km/time. Så spares i alt 0,8-1,4 mia. kr. på
den fremtidige opgradering af Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg, samtidig med at den betydelige lokale
modstand mod den sydlige linjeføring kommes i møde.
-
U dgå at ko
e i ”Kastrup Lufthav Statio ” situatio e e ga g til
-
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 16. maj 2017
Side 1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 318: Henvendelse af 16/5-17 vedrørende linjeføringen af den nye bane på Vestfyn, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
Besparelser afhængig af linjeføring på Vestfyn, når Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg
engang skal opgraders til 45 minutters køretid
Linjeføring
Syd
Nord
Kombi
Syd 300 km/time
Nord 300 km/time
Linjeføring
Syd
Nord
Kombi
Syd 300 km/time
Nord 300 km/time
Kortere
0
0,15
0
0
0,15
Anlæg
4,12
4,54
4,38
4,12
4,54
Motorvejsbro
0
0,15
0
0
0,15
Besparelse
0
0,3
0,5-1,1
0,5-1,1
0,8-1,4
Hastighed
0
0
0,5-1,1
0,5-1,1
0,5-1,1
Besparelse i alt
0
0,3
0,5-1,1
0,5-1,1
0,8-1,4
Totaløkonomi
4,1
4,2
3,3-3,9
3,0-3,6
3,1-3,7
Tabel 1. Mia. kr., i forhold til den sydlige linjeføring
Kortere
Den nordlige linjeføring giver, fordi den ligger nordligere og dermed tættere på Odense Station og Lillebælt, en
samlet set kortere linjeføring Odense-Lillebælt. Er banestrækning for eksempel 0,5 km kortere betyder det at
toget kommer 6 sekunder hurtigere frem. Da værdien af 1 sekund er ca. 25 mio. kr. svarer dette til en besparelse
på 0,15 mia. kr. (Om værdien af 1 sekund se næste side).
Motorvejsbro
Den nordlige linjeføring kræver ikke, at der skal ske en krydsning af motorvejen på Fyn. Det kræves, hvis den
sydlige eller kombinationsløsningen er valgt. Den nordlige løsning medføres således en besparelse på omkring
0,15 mia. kr. for en bro.
Hastighed
Traceen for den nordlige og sydlige linjeføring er kun forberedt for 265-285 km/time, mens traceen for
kombinationsløsningen er forberedt for 300 km/time. Forskellen i køretid er 20-45 sekunder, og valg af den
nordlige eller sydlige linjeføring vil medføre ekstra omkostninger til anlæg/opgraderinger andetsteds, når de 45
minutters køretid engang skal opnås. Da værdien af hvert sparet sekund er ca. 25 mio. kr. svarer den kortere
køretid til en værdi på 0,5-1,1 mia. kr.
Foretager man imidlertid en optimering af traceen for den nordlige eller sydlige løsning til 300 km/time allerede
nu vil også disse løsninger medføre denne fremtidige besparelse på 0,5-1,1 mia. kr. Disse to muligheder er i
tabellen ovenfor
a givet so li jeføri g ” Syd 300 k /ti e” og ” Nord 300 k /ti e”.
Bemærk at dele af både nord og syd linjeføringen jo allerede er blevet optimeret til 300 km/time i forbindelse
ed ko bi atio sløs i ge . Noget ku e tyde på at Vejdirektoratet opri deligt har istolket ” ed perspektiv til
300 k /ti e” og troet ø sket o
ærhed til otorveje var vigtigere, e er
så kommet på andre tanker inden
kombinationsløsningen blev projekteret. Det kunne således tyde på at anlægsomkostningerne næsten eller slet
ikke øges, hvis linjeføringerne bliver optimeret til 300 km/time.
Anlæg
Anlæg er anlægsudgiften således som den er anført i VVM analysen for linjeføringerne Syd, Nord og Kombi.
Side 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 318: Henvendelse af 16/5-17 vedrørende linjeføringen af den nye bane på Vestfyn, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
Optimering til 45 minutter
pris pr. sekund
I forbindelse med Timemodellen valgte man naturligvis de billigste opgraderings-muligheder. Prisen for det sidste
minuts opgradering Odense-Aarhus var i størrelsesordenen 0,5-0,6 mia. kr.. Når der skal ske yderligere 15
minutters reduktion af rejsetiden vil det sidste marginale minut være langt dyrere, nemlig 1-2 mia. kr. pr minut.
En indikation af, hvad det sidste marginale minut vil koste, findes af følgende oversigt over, hvordan de 15
minutter køretidsreduktion kan opnås:
En ny bane udenom Horsens: 2,4 minutter. Pris 1,9 mia. kr svarende til 0,8 mia. kr. pr minut (Se togfonden)
En ny lillebæltsbro med jernbane rundt om Fredericia: 8 minutter *). Pris ca. 1,1 mia. kr. pr. sparet minut.
Forøgelse af hastigheden fra 250 til 300 km/time på ny bane Vestfyn, Vejle Fjord Broen og Hovedgaard-
Hasselager: 3 minutter *) Pris?
Opgradering af de 15 km Daugård-Horsens til 300 km/time: 1,5 minutter. Pris 3 mia. kr. svarende til 2 mia. kr.
pr sparet minut. Idet det er indikeret at en opgradering af denne strækning koster det samme som at
anlægge en ny bane, jf. side 27 i rapporten Togfonden, September 2013.
Alt I alt 15 minutter
*) 8 + 3 = 11 minutter, og dermed 55-11 = 44 minutters køretid, således som anført tabel 6.1 side 32 i
Tra sport i isteriets strategiske a alyse ”LILLEBÆLT
-
NY BANE OG VEJFORBINDELSE”.
Idet Transportministeriets analyse pudsigt nok forudsætter at alle nye banestrækninger uden videre kan
opgraderes til 300 km/time.
Som man ser, kan det i værste fald koste 2 mia. kr. pr. minut at spare det sidste minut. Konervativt antages her at
det sidste marginale minut kun koster 1 mia. kr.
Hertil kommer at et sparet sekund på Vestfyn også er et sparet sekund Odense-Esbjerg. Odense-Esbjerg er dog
markant billigere end Odense-Aarhus at opgradere til 45 minutters køretid, da hastigheden kun er 160-180 km
mellem Kolding og Esbjerg, og strækningen er relativt lige. For enkelhedens skyld antages her, at det koster 0,5
mia. kr. for det sidste marginale sparede minut.
Alt i alt er værdien af hver sparet minut på Vestfyn således 1,5 mia. kr. eller 25 mio. kr. pr sekund.
I denne ovenstående beregning er dog ikke taget hensyn til at det sandsynligvis koster mere, når hastigheden
engang skal opgraderes fra 250 km/time til 300 km/time, end det ville koste at opgradere fra 250 km/time til 265-
285 km/time.
Hvis der ikke forberedes til 300 km/time på Vestfyn nu,
så…
Hvis man vælger den sydlige eller nordlige linjeføring med trace forberedt for kun 265-285 km/time, sådan som
de er projekteret i VVM analysen, kan man i løbet af få år komme i den groteske situation, at den billigste måde at
reducere køretiden Odense-Aarhus og Odense-Esbjerg til 45 minutter, vil være at hastighedsopgradere den
spritnye bane over Vestfyn til 300 km/time ved at rive nogle broer ned og sideflytte dele af banen.
Lidt ligesom situationen med Kastrup lufthavn station, som nu 10 år efter den åbnede skal udvides, fordi man i sin
tid valgte en minimal løsning.
Side 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 318: Henvendelse af 16/5-17 vedrørende linjeføringen af den nye bane på Vestfyn, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1757701_0004.png
Hvorfor lige præcis 45 minutter?
Det er måske lidt overraskende, men 45 minutter kombineret med halvtimesdrift, betyder at der opnås præcist
de samme fordele som i timemodellen, dvs. at togene ankommer og afgår i begge retninger samtidigt både i
København, Odense og Aarhus (og Aalborg).
Samtidig opnås med 45 minutter at Superlyn og Kattegatlyn ankommer/afgår fra både København H og Aarhus H
jævnt fordelt hen over en time. (Ligesom det er tilfældet, hvis der er 60 minutters køreplanstid, som i
Timemodellen.)
Køreplan København
Jylland
Kattegat
Superlyn
København
00
15
Odense
Odensen
Aarhus
Aarhus
Aalborg
Herning
Køreplan Jylland-København
Kattegat
Superlyn
Herning
Aalborg
Aarhus
Aarhus
Odense
Odensen
København
03
00
00
05
45
45
50
30
32
15
33
30
35
58
03
03
58
00
40
45
45
03
28
33
Kattegat
30
Superlyn
45
28
30
10
15
15
Kattegat
00
Superlyn
15
15
20
00
02
45
Her er anvendt køreplanstid Aarhus-Herning 30 minutter, som det vil være naturligt på et senere tidspunkt at
optimere denne strækning til, når ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt til 250, 300 eller 320 km/time. Herning
bliver da ”Ti e odelby”.
Det sidste minut hentes eventuelt med 320 km/time
Bemærker i øvrigt det lidt uheldige at Kattegatlyn skal bruge 58 minutter København-Aarhus, mens 55 minutter
ville have medført optimale minuttal i Aarhus og (ankomst) i København og Aalborg. De 55 minutter kan opnås,
hvis Kattegatforbindelsen anlægges for 320 km/time, som er den hastighed man nu anlægger baner til i Sverige.
Hermed åbnes en helt anden mulighed for at hente de sidste sekunder, nemlig at opgradere Vestfyn, Vejle Fjord
og Hovedgaard-Hasselager til 320 km/time, i stedet for 300 km/time. Dette samt anlæg af den nye bane over
Lillebælt til 320 km/time kan spare omkring 1 minut og 15 sekunder.
Så meget desto mere grund til at den nye bane over Vestfyn bør være forberedt for (mindst) 300 km/time.
Side 4