Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 315
Offentligt
Fra:
Hans Otto Sørensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. maj 2017 23:24
Emne:
VS: Nedlæggelse af overkørsler på banestrækningen Bramming - Tønder
Til Udvalget for Transport, Boliger og Bygninger.
Jeg har set, at Udvalget , efter vort foretræde, har stillet nogle spørgsmål til Ministeren, hvor Ministeren
efterfølgende fremsender svar, som er udarbejdet af BaneDanmark.
Jeg har haft lejlighed til at læse spørgsmålene og svarene, og må konstatere, at de oplysninger, som
BaneDanmark har fremsendt ikke er korrekte, og ikke er i overensstemmelse med de oplysninger, som
BaneDanmark havde på tidspunktet for besvarelsen.
Jeg bad allerede i februar Politiet og Vejdirektoratet om at vurdere konsekvenserne for trafikforholdene på
hovedvej A 11, når en del tung landbrugstrafik, der i dag ikke benytter hovedvejen, i fremtiden tvinges ud på
denne, hvis en række overkørsler lukkes. Jeg har alene bedt om det for overkørslerne nr. 83 og 104, men
forholdene er de samme for flere andre af de overkørsler, som BaneDanmark vil have lukket. Mine breve til
Politiet er vedlagte.
Politiets svar er dateret den 24. marts, og er adresseret til BaneDanmark, og må formodes at have været
baneDanmark i hænde umiddelbart herefter. Politiets vurdering er meget entydigt og klar; de kan ikke
anbefale en lukning. Politiets svar er vedhæftet. Alligevel skriver BaneDanmark det modsatte til Udvalget.
Efterfølgende har Politiets tungtrafik ekspert, Jan Schmidt, i dagspressen fastholdt sin vurdering.
Tønder Kommune er ikke hørt som vejmyndighed; det ser ud til, at BaneDanmark har den modsatte
opfattelse. Jeg har vedhæftet, hvad Tønder Kommune skriver til NaturKlagenævnet, nu Nævnenes hus.
Også de sendte en kopi til BaneDanmark.
Sagen verserer i øjeblikket i Nævnenes hus, idet BaneDanmark har undladt at udarbejde en VVM
redegørelse. Det burde ellers være indlysende, at dette burde BaneDanmark have gjort med de store
konsekvenser, dette har for miljøet i Tønder Kommune og for de socioøkonomiske forhold i området.
BaneDanmark har fuldstændigt overset den kendsgerning, at hovedvej A 11 allerede har en stærkt stigende
trafik, og at dette vil blive voldsomt forøget i en længere årrække, når broen over Kielerkanalen (Rader
Hochbrücke) skal fornyes. Ligeledes har de overset, at der er planer om at opgradere A 11 til en
højhastighedsvej; hvor skal landbrugstrafikken så køre henne?
BaneDanmark har helt undladt at give anvisninger på, hvordan en række landmænd, og ikke kun i Tønder
Kommune, men også nogle
både nord og syd for Ribe - i Esbjerg Kommune, i fremtiden skal komme til
deres marker uden at benytte A 11, og har helt undladt at regne på konsekvenserne heraf.
BaneDanmark har helt undladt at tage hensyn til Tønder Kommunes trafikplan for Skærbæk området, og det
nye skolebyggeri, hvor der nu vil ske en betydelig sammenblanding af landbrugstrafikken og de bløde
trafikanter, samt skolebusserne.
BaneDanmark har ikke, trods kraftige opfordringer fra vores side og fra Tønder Kommunes side, fremlagt
beregninger af de økonomiske konsekvenser af lukninger.
Alene for 7 af de involverede landmænd i området (og der er jo en del flere), vil det årlige tab blive ca.
310.000 kr sammenlagt (er individuelt beregnet af SEGES i Aarhus, fremsendes gerne). Dette er tabet hvert
år. Regnes med en 30-årig periode er dette næsten 10 millioner kroner. Hertil kommer tabet i
ejendomsværdi, der sikkert er af samme størrelsesorden. Dette vil være livstruende for flere. Hertil kommer
tabene for alle andre beboere i området, der får længere til deres arbejde, eller længere kørsel med deres
varer, og langsommere trafik på hovedvejen, samt større risiko dagligt. Og ligeledes vil Tønder Kommune få
store ekstra omkostninger. BaneDanmark har ikke villet oplyse omkostningerne ved sikring af overkørslerne,
men disse må vurderes at være langt mindre, når moderne teknik kan bringes i anvendelse. Der er altså ikke
lavet en samlet økonomisk analyse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 315: Henvendelse af 14/5-17 vedrørende nedlæggelse af overkørsler på Tønderbanen, fra Hans Otto Sørensen,
Det er således tydeligt, at BaneDanmark på en række punkter har sendt mangelfulde eller endog direkte
forkerte oplysninger til Udvalget.
Jeg står derfor gerne til rådighed med yderligere oplysninger, og kommer også gerne til et nyt møde med
Udvalget, hvilket jeg er helt sikker på, at Tønder Kommune også gerne gør.
Med venlig hilsen
Hans Otto Sørensen