Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Marts 2017
1. Nuværende indsættelsesplan (december 2016)
DSB planlagde i marts med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til
indsættelse i daglig drift.
De resterende syv togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, marts 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
16
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
5
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
I marts 2017 blev IC4 kun anvendt til passagerdrift i planlagt omfang fra den 1. til
den 7. marts. Dette skyldes, at en hydraulikpumpe rev sig løs den 7. marts, hvor-
for DSB ikke anvendte IC4 til passagerdrift i perioden mellem den 8. og 26. marts.
DSB modtog den 24. marts 2017 Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsens accept af at
genindsætte IC4 i passagerdrift og fra den 27. marts genindsatte DSB trinvist IC4 i
passagerdrift. På grund af den trinvise indsættelse var der ikke fuld produktion i
perioden fra den 27. til den 31. marts, men først fra den 4. april. DSB har anvendt
IC4 til passagerdrift i planlagt omfang siden den 4. april.
Denne status vedrører derfor alene perioden fra den 1. til den 7. marts og perio-
den fra d. 27. til den 31. marts.
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 74
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken. De sidste tre togsæt forventes klar-
gjort til at blive indsat i kommerciel trafik inden udgangen af tredje kvartal 2017.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I marts 2017 var leveringssikkerheden 86,1%.
I perioden april 2016 til og med marts 2017 var leveringssikkerheden 93,4%.
9. maj 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017