Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1754612_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Marts 2017
1. Nuværende indsættelsesplan (december 2016)
DSB planlagde i marts med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til
indsættelse i daglig drift.
De resterende syv togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, marts 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
16
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
5
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
I marts 2017 blev IC4 kun anvendt til passagerdrift i planlagt omfang fra den 1. til
den 7. marts. Dette skyldes, at en hydraulikpumpe rev sig løs den 7. marts, hvor-
for DSB ikke anvendte IC4 til passagerdrift i perioden mellem den 8. og 26. marts.
DSB modtog den 24. marts 2017 Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsens accept af at
genindsætte IC4 i passagerdrift og fra den 27. marts genindsatte DSB trinvist IC4 i
passagerdrift. På grund af den trinvise indsættelse var der ikke fuld produktion i
perioden fra den 27. til den 31. marts, men først fra den 4. april. DSB har anvendt
IC4 til passagerdrift i planlagt omfang siden den 4. april.
Denne status vedrører derfor alene perioden fra den 1. til den 7. marts og perio-
den fra d. 27. til den 31. marts.
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 74
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken. De sidste tre togsæt forventes klar-
gjort til at blive indsat i kommerciel trafik inden udgangen af tredje kvartal 2017.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I marts 2017 var leveringssikkerheden 86,1%.
I perioden april 2016 til og med marts 2017 var leveringssikkerheden 93,4%.
9. maj 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I marts 2017 kørte IC4 ca. 165.000 km. Samlet set svarer det til ca. 4,50% af den
samlede dieselproduktion for DSB i marts 2017.
IC4 har en lavere kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 480.000 km.
Når IC4 kørte færre kilometer i marts 2017 end de foregående måneder skyldes
det, at IC4 ikke blev anvendt i passagerdrift i størstedelen af måneden.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0003.png
Figur 2: Gennemsnitlig antal kørte litrakilometer for IC4, løbende 12 måneder
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 78,9% i marts 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
84,8%
81,1%
Seneste 12 mdr.
76,1%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, løbende 12 måneder
Kundepunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for marts 2017 92,9%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
96,2%
94,3%
Seneste 12 mdr.
91,4%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Operatørpunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
88,4%
85,1%
Seneste 12 mdr.
80,1%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Togpunktlighed løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.243
4.244
Seneste 12 mdr.
3.741
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Den samlede passagerdrift med IC4 var i marts 2017 reduceret til cirka én uge på
grund af hændelsen med hydraulikpumpen den 7. marts. Som følge heraf er må-
nedens resultater ikke umiddelbart sammenlignelige med øvrige måneder i 2017
eller samme måned i 2016.
I perioden hvor IC4 ikke har været anvendt til passagerdrift, har værkstedet ud-
over at implementere de afhjælpende handlinger også foretaget generel fejlrens-
ning af togsættene samt installeret mindre ændringer.
Afhjælpende handlinger
For at sikre, at IC4 kan fremføres sikkert, har DSB foretaget følgende afhjælpende
handlinger, der har gjort det muligt igen at anvende IC4 til passagerdrift:
1.
Alle togsæt har fået monteret en wireløsning, som skal forhindre skader
på vanger og bundplade, hvis pumpen alligevel går løs.
Alle togsæt har fået kontrolleret hydraulikpumperne for hver kørte 7.500
km. og slidte eller beskadigede komponenter er blevet udskiftet.
Alle togsæt har fået opdateret software, så lokomotivføreren modtager
en melding, hvis der er problemer med den generator som hydraulikpum-
pen driver.
2.
3.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 313: DSB’s status for IC4 for marts 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1754612_0008.png
4.
Alle togsæt har fået efterset hydraulikpumpens ophæng og eventuelt
slidte eller beskadigede komponenter er blevet udskiftet.
Alle togsæt har fået fjernet den automatiske olieopfyldningsfunktion.
Funktionen kan have været en medvirkende årsag til, at motoren pludse-
lig kørte med alt for høje omdrejninger og skabte så mange rystelser, at
hydraulikpumpen gik løs.
5.
Korrigerende løsning
DSB arbejder på en korrigerende løsning og forventer at træffe endelig beslutning
medio 2017. Når den korrigerende løsning er valgt skal den designes, testes og
godkendes, hvorefter den kan indbygges på hele flåden.
8. Status på indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår målsætningen om en daglig leve-
rance af ca. 36 togsæt til drift frem til 2018. Dog har DSB i forbindelse med udar-
bejdelsen af køreplan K17-1 vurderet, at det er muligt for driftsværkstedet dagligt
at levere 38 togsæt til drift.
DSB vurderer fortsat, at det vil være muligt at overholde indsættelsesplanens
målsætninger om daglig leverance af ca. 36 togsæt til drift, herunder, at antal tog-
sæt, der dagligt kan indsættes i drift fra 2018 og frem til udfasning, kan øges til
40.
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: marts 2017