Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
1751388_0001.png
*Note
TRU-sekretær
Henvendelse modtaget fra Nils Jørgensen,
Brombærhegnet 22, 6400 Skanderborg
Om gener fra motorveje.
Støjen støjer lydløst.
I visse tilfælde lader vi da som om. Ikke når det er vindmøller, der er en grænseværdi på 39dB
som
skal overholdes. Støj fra veje er dog den største belastning, men der lader vi som om at det gør ikke
så meget, der er en vejledende værdi på 55dB, men hvis den overskrides, så
man stort set finde
sig i det.
Vindmølle støj skat for det første godkendes på forhånd, inden møllen sættes op, og grænsen
ikke overskrides, men når det er støj fra veje, så måler man typisk efter klager, og først hvis den
vejledende grænse er overskredet, så begynder man måske at overveje hvad der kan gøres. Ofte vil
tiltaget være at beboelsen skal ændres, så støjen dæmpes indendørs, men ikke udenfor. Forskellen
mellem vindmøllernes 39dB og trafikkens 55dB svarer til en oplevet 5 dobling af støjen, så det kan
godt høres.
Så den mest støjende støj lader vi som om, at den findes ikke. Det gør ikke noget, man ødelægger
miljøet med støj, bare man bruger en bil til at lave støjen.
Nu er trafikministeriet begyndt at planlægge nye motorveje, nogle som udvidelse af eksisterende
veje, men alligevel gør man nok som man plejer: graver toppen af bakkerne og fylder dalene ud
uden synderligt hensyn til landskab, flora og fauna, og slet ikke med hensyn til omgivelserne.
Vejdirektoratet laver igen den sædvanlige landskabsarkitektoniske skændsel og et kakofonisk
helvede.
Men der er en løsning på vejstoj, det er ligetil. Man kapsler vejen ind, så bilisterne kan fa lov at
støje det de vil. Grav vejen ned og læg låg på, så hverken støj eller bitos slipper ud. Nogle vil sige
det er for dyrt, men det er så det, det koster, når vi vil have friheden til at køre bil og samtidig tage
hensyn til omgivelserne, og det er muligt.
Det har endda fordele:
Det areal vejen beslagtægger kan bruges, måske til marker, skov eller beboelse. Med den
nuværende måde at lave motorvej kan ingen bo indenfor afstand på flere kilometer fra en motorvej.
Trafikanterne på vejen vil opleve fordele, ikke noget med blændende morgensol, snedriver eller
isslag.
Der bliver færre påkørsler af vilde dyr.
Den os, de laver er også pakket ind og kan først måles for uønskede stoffer, så man kan vurder
omfanget af snyd med overholdelse af kravet til udstødning. Luften kan filtreres, inden den sendes
ud i omgivelserne, hvis man vil det.
Behovet for afledning af regnvand vil mindskes, især hvis man dyrker korn eller skov ovenpå
motorvej en.
Man sparer lydisolering af bygninger, som er en udgift der ikke regnes med i udgiften til vejen, men
den skal afholdes alligevel.
Så hermed min opfordring:
gem
motorvejen væk.