Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 301
Offentligt
1751297_0001.png
Transportministeriets svar til Kristian Pihl Lorentzen m. kommentarer!
Svar
på spørgsmål om Letbanen på Ring
3
1) Hvorledes er tidsplanen for den videre proces, herunder deadline for det igangværende udbud
samt stillingtagen i letbanebestyrelsen og forligskredsen til projektets samlede anlægsøkonomi på
baggrund af de indkomne tilbud?
Ifølge tidsplanen for udbuddet af letbanen på Ring 3 forventes bestyrelsen og ejerne at tage
stilling projektet på grundlag af resultatet af udbuddet i den sidste del af 2017. Dette må tages
med det forbehold, at såfremt det vurderes hensigtsmæssigt at gennemføre ekstra udbudsrunder,
vil udbudsprocessen kunne blive længere.
2) Kan du bekræfte, at anlægsopgaven er udbudt som et skitseprojekt med deraffølgende stor
risiko for efterfølgende ekstra betaling til entreprenørerne i takt med at lokale detaljer i
anlægsopgaven bliver afdækket?
Anlægsopgaverne på letbanen på Ring 3 er udbudt i totalentreprise, således som det er sædvanligt
for store anlægsprojekter. De dele af projektet, som kræver særlige hensyn, herunder krydsningen
af banerne er detailprojekteret.
Kommentar: Det udarbejdede projekts “detaljeringsgrad” er anført til at være “conceptual design”
=
“princip-løsning”, som nogenlunde modsvarer “skitseprojekt”. I materialet der udleveres til alle
berørte lodsejere i forbindelse med ekspropriationerne
i
“Lyngby Syd” er projektet i ord direkte
beskrevet som et “skitseprojekt”!
Hvis krydsningen af banerne er detailprojekteret, bedes disse projekter fremlagt til gennemsyn,
således, at det kan bekræftes, at disse få, udvalgte dele virklig er i detaljeringsgrad
“detailprojekteret”
=
“detailed design”! I bekræftende fald skal det være muligt for entreprenør at
udføre bygværkerne direkte efter de fremstillede tegninger og beregninger! Det betvivles, at dette
er tilfældet!
3) Kan du bekræfte, at den gennemførte ændring af planloven indebærer en sidestilling afletbaner
og BRT-løsninger mht. kommunernes rammer for stationsnær lokal udvikling, byggeprocenter
m.v.?
I hovedstadsområdet skal kommuneplanlægningen sikre, at byfunktioner, som på grund af
arealudnyttelse, arbejdspladstæthed, størrelse eller besøgsmønstre har en intensiv karakter,
derunder kontorbyggeri på over 1.500 etagemeter, placeres inden for det stationsnære
kerneområde, dvs, inden for maksimalt 600 meters gangafstand fra stationer. Under særlige
omstændigheder og på særlige betingelser kan de nævnte byfunktioner placeres i et udvidet
stationsnært område, dvs, i en afstand på op til 1.000 meter (cirkelslag) fra stationer i
hovedstadsområdets indre storbyområde og op til 1.200 meter (cirkelslag) fra stationer i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0002.png
hovedstadsområdets ydre storbyområde. Grundtanken bag disse regler er at imødegå trængsel og
styrke brugen af kollektiv trafik.
Den nærmere afgrænsning af stationsnære kerneområder og stationsnære områder sker i den
kommunale planlægning. Områderne kan afgrænses omkring alle eksisterende eller besluttede
stationer på det overordnede banenet i hovedstadsområdet bestående afS-banerne, Kystbanen,
Vestbanen, Øresundsbanen, Metroen og letbanen.
De beskrevne regler er ikke fastlagt i planloven. De er fastlagt i Fingerplanen 2013
landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, som er udstedt med hjemmel i planloven.
Aktuelt gennemfører erhvervsministeren en revision af Fingerplanen i to spor. I det igangværende
spor 1, hvor fokus er på mindre, afgrænsede ændringer af Fingerplanen, er der ikke lagt op til, at
standsnings-steder for BRT-linjer kan danne udgangspunkt for afgrænsning af stationsnære
områder. Det forestående spor 2, som forventes igangsat i maj, skal afdække behovet for mere
grundlæggende ændringer af Fingerplanen, derunder eventuelle ændringer af reglerne om
afgrænsning af stationsnære områder.
-
Kommentar: Det er forventningen, at “spor 2-ændringen af Fingerplanen som vedtagesi 2017
med ikrafttræden i 2018 vil indeholde ændringer af reglerne om afgrænsning af stationsnære
områder således, at de også dækkes af standsnings-steder for BRT-linjer!
4) Kan du bekræfte, at den valgte Ietbaneløsning medfører øget C02 udledning sammenlignet med
en grøn BRT-Iøsning?
Af rapporten “Ring 3 Letbane eller BRT?” (COWI 2010) fremgår, at der i let-banealternativet
udledes lidt mere C02 samlet set end i BRT-løsningen. Det fremgår dog også, at det er
overvejende sandsynligt, at el-produktionen frem til 2068 vil ændres mod produktion af færre
emissioner, hvilket der ikke er taget højde for i beregningerne, men som på sigt vil medvirke til at
nedsætte klima-påvirkningen fra letbanealternativet.
-
Kommentar: En særdeles ensidig betragtningmåde! Man omtaler slet ikke, at allerede fra Ca. 2030
er forventningen, at man ikke længere vil producere biler der kører på fossilt brændsel! Hvor alle
biler, busser etc. vil køre på EL-drift (batteridrift). Deter altså ikke noget argument, at en større del
af EL-produktionen vil ske via vindenergi! Allerede idag har moderne mellemklasse-biler der kører
på fossilt brændstof en C02-emission på ca. 1/2 1/3 af hvad en letbanepassagerkilometer
medfører af C02-emmission!
-
5) Kan du bekræfte, at der i hele anlægsperioden, herunder iforbindelse med omfattende
ledningsarbejder, vil opstå stor trængsel og forstyrrelse af trafik-ken omkring det berørte vejnet? I
bekræftende fald, hvor stort et samfunds-økonomisk tab vil dette medføre?
Gennemførelse af et så stort anlæg som letbanen på Ring 3 vil uundgåeligt påvirke den øvrige
trafik
i
anlægsperioden. Konsekvenserne for den øvrige trafik vil blive søgt minimeret gennem en
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0003.png
effektiv tilrettelæggelse af trafikomlægninger, signalstyring m.v. og gennem en omfattende
informationsindsats til trafikanterne. Der er ikke udarbejdet samfundsøkonomiske konsekvenser
aftrafik-omlægninger i anlægsperioden, idet disse konsekvenser løbende vil variere og derfor er
vanskelige at kvantificere og værdisætte.
Kommentar: Man skulle tro, at det er Letbaneselskabet, der har givet svaret! Kort sagt, hvis noget
er vanskeligt, så undlader man det blot, selv om konsekvenserne er kollosale!
En forespørgsel til Vejdirektoratet viser, at sådanne beregninger forlanges altid udført i projekter
hvor indvirkning på trafikken er markant!. Nedenfor er gengivet citater fra Vejdirektoratets
specialister:
“Disse beregninger (trafikantgene-omkostningsberegninger)
gennemføres
for alle vore projekter, både
i
planlægning og ved udførelse.”
“Jeg kender ikke til projekter på statsvejene/gennemkørselsveje, hvor vi reducerer
antallet af spor i anlægsfasen indenfor spærretiderne (myldretiderne). Hovedprincippet er at afvikle
trafikken under anlæg uden større tidstab for trafikanterne”
“Jeg har vanskeligt ved at se nogen grund til at foretage denne indsnævring fra 4 til 2 spor. Hvis nogen
skulle finde på det ifremtiden skal der udføres en trafikal konsekvensredegØrelse.”
(trafikantgeneomkostningsberegning!)
6) Er det korrekt, at anlægsop gaven er udbudt med den forudsætning, at entreprenørerne må
arbejde i myldretiden? I bekræftende fald, hvad bliver merudgiften, hvis det senere -fx pga.
trafikalt kaos besluttes at udstede forbud til entreprenørerne mod at bygge i myldretiden?
-
I VVM-redegørelsen, som ligger til grund for anlægsloven, er det forudsat, at anlægsarbejdet
primært skal gennemføres inden for de normale tider for anlægsarbejder, det vil sige mellem kl. 7
og 18. Det er samtidig forudsat, at der i nødvendigt omfang kan gennemføres anlægsarbejde også
om aftenen og natten, hvor dette er nødvendigt blandt andet af trafikale og anlægstekniske grun
de.
Kommentar: Kort sagt fortæller man, at der ingen restriktioner er med hensyn til at arbejde i
myldretiderne! I øvrigt svarer man ikke på, hvad der kommer af ekstraomkostninger, hvis man
senere udsteder et forbud! I Ernst &Youngs rapport understreges på rapportens side 71 forskellen
på projektet på “en letbane på Ring 3” i sammenligning med F.eks. odense og Århus letbane!
Citat fra EY’s rapport s.71 ,andet afsnit:
“Der er imidlertid en forskel i tilgang, hvis man sammenligner Hovedstadens Letbane med Aarhus
Letbane. I Aarhus Letbane må der kun udføres byggearbejde ifølsomme områder i specifikke
perioder,
hvor der er mindre trafik. Imidlertid involverer Hovedstadens Letbane et højt antal vejkryds, som
anvendes konstant, hvilket øger kompleksiteten. Dette medfører en højere grad af usikkerhed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0004.png
udbudstidspunktet sammenlignet med Aarhus Letbane og Odense Letbane, hvor der gives mere
specifikke instruktioner med mindre mulighed for efterfølgende ændringer.”
7) Kan du bekræfte, at der i relation til projektet er tale om en række ti/køb, der hidtil ikke er
medtaget i anlægsprojektet, herunder en biltunnel i Lyngby, flytning af Herlev Station og
passagerfremmende foranstaltninger ved Glostrup Station?
Nej.
Det anlægsoverslag, der indgår i forslaget til anlægslov, er det letbaneprojekt, som parterne er
enige om. Inden for det beløb kan der bygges en fuldt fungerende letbane. Det er dette projekt
som parterne
i
fællesskab finansierer.
Kommunale og andre ønsker til tilkøb finansieres af kommunerne selv. Kommunerne har fået
låneadgang til at finansiere tilkøb i letbaneloven.
Tilkøbene bliver anlagt som en integreret del af anlægget af letbanen.
Ved adskillige lejligheder har det været nævnt, at udgifterne til ombygning af Herlev og Glostrup
stationer burde være en del af letbanens budget, fordi man medregner de positive effekter af
disse anlæg på letbanens passagertal i beregningen af drifts- og samfundsøkonomien.
Det er et synspunkt som ikke har opnået politisk tilslutning. Som bekendt fremgik det eksplicit af
forslaget til anlægslov, at disse to projekter ikke er en del af projektet, idet der er tale om særskilte
projekter.
Som led i politisk af 12. juni 2014 mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev der afsat midler til udarbejdelse af beslutningsgrundlag
om at flytte S-banestationen
i
Herlev nærmere til Ring 3 og for en udbygning af Glostrup Station til
et fremtidigt trafikknudepunkt.
Kommentar: Svaret er direkte vildledende! Man må godt nok sige, at “der leges med ordene” i
ovenstående! At der spørges til “projektet”, hvor man i virkeligheden mente “budgettet”! Lad os
slå det fast med 7-tommer søm! “Tilkøb” er ikke inkluderet i “anlægsbudgettet”. “Tilkøb” betales
udelukkende af de respektive kommuner! Ovennævnte redegørelse fra Transportministeriet,
virker fuldstændig misvisende, hvis man ikke har 110% styr på tingene!
2) Kan du bekræfte, at førnævnte ti/køb iforhold til Herlev og Glostrup stationer er indregnet i
letbanens driftsbudget som forudsætning, der øger passagertallet med 15 pct., selvom de ikke er
medtaget i anlægsbudgettet?
Ja.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0005.png
Som allerede nævnt er ombygning af Herlev og Glostrup stationer selvstændige projekter og ikke
tilkøb til letbanen.
Kommentar: Kort sagt medtager man indtægter i sit driftbudget fra aktiviteter, der ikke er
besluttet at gennemføre i selve anlægget! Se venligst under pkt. 7)!
9) Vurderet du, at den anslåede anlægsbudgetramme på godt 4,4 mia kr., inkl, den afsatte
reducerede reserve på 666 mio. kr. (svarende til 18 pct af basisoverslaget)fortsat holder, herunder
om den på forhånd reducerede reserve står mål med de foreliggende risici i projektet?
Ja.
Forslag til lov om ændring af lov om Letbanen i Ring 3 blev fremsat i januar 2016 og vedtaget den
31. maj 2016. Anlægsbudgettet er på 3.41$ mio. kr., ekskl. korrektionsreserver (basisoverslag) og
4.444 mio. kr. inkl. korrektionsreserver på 30 pct. af anlægsbudgettet (2013-priser). Hertil kommer
driftsrelaterede anlægsinvesteringer på 1.340 mio. kr. (2013-priser), som finansieres af Region
Hovedstaden og de elleve kommuner.
Som en del af aftalen af 12. maj 2016 om tilpasning af styringsmodellen for letbaneprojektet
indgik at der før udbuddet blev igangsat i statsligt regi skulle gennemføres en granskning af
projektet med udgangspunkt i Ny anlægsbudget-tering for statslige anlægsprojekter.
Af denne granskning fremgik det:
at fysikoverslaget var retvisende
at risikoregistret og risikoarbejdet er tilfredsstillende,
at udbudsmaterialet er hensigtsmæssigt strikket sammen.
Granskningen anbefalede også at budgettet til bygherreorganisation blev forhø-jet med 360 mio.
kr.
Resultatet afgranskningen blev drøftet med forligspartierne på et møde den 11. oktober 2016. På
mødet blev det besluttet at udbuddet skulle igangsættes, så interesserede entreprenører kan byde
på projektets opgaver.
Ejernes endelige beslutning skal træffes på grundlag af resultaterne af udbuddet. Herunder skal
der tages stilling til om budgettet for bygherreorganisatio-nen skal forhøjes med 360 mio. kr. og
hvordan dette skal finansieres, hvis der træffes beslutning om at gå videre med projektet. Indtil
ejernes endelige stillingtagen til gennemførelsen af letbanen er der fastsat en budgetramme på
475 mio. kr. (2013-priser). Den godkendte budget-ramme til forberedende arbejder på 475 mio.
kr. er således det maksimale beløb, som forud for ejerbeslutningen kan anvendes til
letbaneprojektets anlægs-omkostninger, eksklusive driftsrelaterede anlægsinvesteringer.
Kommentar: Projektet vurderes af fagfolk der har haft mulighed for at granske i projektet, at der
er tale om mange ‘discountløsninger’, som er budgetmææssigt stærkt underestimerede! Ernst &
Youngs gennemgang og afrapportering består
i
høj grad i, at man har interviewet de personer, hvis
arbejde man skulle granske. Ernst & Young har næppe forudsætningerne for reelt at granske i et
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0006.png
sådant projekt. Man har derfor baseret sig på at spørge/interviewe de personer der har forestået
projektudarbejdelsen, hvad de mener om deres eget arbejde! Det gør det selvfølgelig nemt at
svare på!
I øvrigt er de samlede ressourcer der er afsat til bygherreadministration på ca. 1009 mio. kroner,
hvilket i sammenligning med Basisoverslaget (377$ mio. kr) udgør ca. 30%! D.v.s. at det forventede
forbrug til bygherreadministration ligger ekstremt høj i forhold til andre store anlægsprojekter.
10) Kan du bekræfte, at det store antal stakeholdere i projektet, der har direkte eller indirekte
interesse i projektet, er helt usædvanligt iforhold til andre anlægsprojektet og bidrager til at øge
de foreliggende risici i projektet?
Det store antal stakeholdere bl.a. i form af en bred ejerkreds er et vilkår i projektet, der har
været særlig fokus på fra starten. Således har ejerne aftalt, at de elleve ejerkommuner etablerer et
borgmesterforum. Borgmesterforum har blandt andet til opgave at koordinere kommunernes valg
af repræsentanter til bestyrelsen og at sikre afklaring af kommunernes fælles mandater for
deltagelse i bestyrelsesmøder og interessentskabsmøder m.v. Kommunerne taler således med én
stemme i disse organer. I realiteten består interessentskabet således af tre interessenter.
Til at varetage styringen på tværs af letbanen på Ring 3’s ejerkreds er endvidere nedsat en række
formaliserede fora med tilhørende mødestruktur.
Kommentar: Der svares ikke på det stillede spørgsmål om det store antal stakeholdere i projektet
bidrager til at øge de foreliggende risici i projektet? Ledningsomlægningsprojektet er helt ekstremt
i størrelse og kompleksitet! Der kan næppe peges på, at tilsvarende projekter der er kommet til
udførelse i DK!
DONG
beskriver i deres indsigelse, at de anser det samlede ledningsomlægningsprojekts
kompleksitet som betydelig og af et omfang der kræver en langt højere prioritering.
Det følgende er citeret fra DONG’s indsigelse af 23. november 2015 til Transport- og
Bygningsministeriet:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0007.png
I forbindelse med etableringen af Letbanen berøres i
ait 52
Iednïngsejere, på
den 28 km lange strækning for Letbanen, hvorfor alene gennemførelsen at
ledningsomlægninger,
i
forbindelse med etablering af Letbanen, udgør et
betydeligt anlægspro]ekt. Alligevel kan denne del af infrasttukturprojektet, Ikke
anses for at
være
omtalt tilstrækkeligt, i de fremsendte Iovbemærknin9er.
Ledningsomlægningerne må således anses for at have et omfang, der ska]
prioriteres langt højere, end det umld<ieibart er foreslået, i forbindelse med
vedtagefsen
af dette ændtingsforstag til Lov om en Letbane på Ring 3
Omfanget og indholdet af Iodnin9somlægningerne betyder endvidere, at dette
arbejde ikke kan betragtes isoleret fra anlægsprojektet, men må anses for at
have en langt større sammenhæng med aniægsprojektet, end lovforslaget
umiddelbart lægger op til.
Herudover er vedhæftet DONG’s samlede indsigelse! Der er virkelig grund til bekymring!
11) Er deri “Bedre og Billigere” trafikaftalen fra februar 2017
afsat
det fulde nødvendige statslige
bidrag til den i aftalen nævnte flytning af Herlev
Station?
Af den nævnte aftale fremgår det:
“Forligskredsen ønsker at bidrage til en markant bedre S-togsdrift i hoved-stadsområdet, og
afsætter derfor 155 mio. kr. til at støtte:
1) Vendespor ved Carlsberg station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på
Frederikssund banen
2) Flytning af Herlev station, så der opnås et optimalt samspil med den kom-mende letbane samt
3) Ombygning af stationen i Hillerød og en opgradering af stationen i Favr-holm, der vil sikre god
adgang til det nye supersygehus og et godt samspil mel-lem 5-bane og nærbane i Nordsjælland.”
De
155
mio. kr. dækker ikke de nødvendige statslige udgifter til en flytning af Herlev Station
såfremt den sædvanlige fordeling af anlægsudgifter (kommune laver forplads, staten laver alt
andet) anvendes.
Kommentar: Helt realistisk ville en støtte på 155 mio, kroner, overhovedet ikke dække uden man
aflyser at gennemføre “vendespor ved Carlsberg station” og aflyser ombygning af stationen i
Hillerød og en opgradering af stationen i Favrholm.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0008.png
-
-
-
En letbane på Ring 3: Anlægsbudget eksi. Ledningsomlægninger, andre “tilkøb” samt trafikantgeneomkostninger
Tilpasning
Principaftale
jun-13
mio. kroner
mio, kroner
-
Tilpasning
Styringsmodel
maj-16 efter EY-analyse
mio. kroner
mio. kroner
2.695,0
2.695,0
2.695,0
Ved overholdelse
af Statens
EY-vurdering Efter-rationanal
nov-16 projekterings
okt-16
mio. kroner
principper
mio, kroner
2.695,0
Anlægsarbejder inkl. Ekspropriationer
2.499,0
-
92,0
-
Trafikafvikling i anlægsperioden
Stationer
Mobilisering
85,0
45,0
375,0
360,0
-149,0
100,0
479,0
530,0
1.009,0
0,0
29,0
45,0
0,0
29,0
45,0
0,0
29,0
45,0
479,0
530,0
1.009,0
0,0
29,0
45,0
479,0
530,0
1.009,0
Bygherreadministration til udbud
Bygherreadministration udførelse
Uoplyst difference
Bygherreadministration ialt
170,0
149,0
698,0
475,0
170,0
4,0
649,0
Basisoverslag
-
-
3.418,0
646,7
18,9
379,3
1.026,0
30,0
3.418,0
3.778,0
3.778,0
3.778,0
666,0
17,6
666,0
17,6
1.133,0
30,0
Korrektionsreserve
Korrektionsreserve i % af basisoverslag
Anlægsbudgetramme
-
4.064,7
4.444,0
4.444,0
4.444,0
4.911,0
Rullende materiel (sporvogne)
-
1.340,0
1.340,0
1.340,0
-
--
-
-
Flytning af Herlev Station
-
-
--
-
123,0
123,0
OmbygningafGlostrupStation
Korrektionsreserve flytning/ombygning
4.064,7
4.444,0
-
440,0
5.784,0
440,0
169,0
Anlægsbudget ialt
6.347,0
6.983,0
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0009.png
Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag i
Offentligt
GLOSTRUP
Transport- og Bygningsministeriet
Frederikshoims Kanal 27 F
1220 København K
7
coo
Isu
C
u,cj
HØringssvar, udka5t til anlægsiov
10 kommuner og Region Hovedstaden
i
ejerkredsen bag Hovedstadens letbane
Ønsker med dette supplerende høringssvar til anlæg5ioven at gøre opmærksom
på to statslige projekter, der er af afgørende betydning for letbanens fremtidige
succes.
Vi bakket op om det fremlagte projekt, men vi finder, at det er udtryk for
rettidig omhu at gøre opmærksom på, at der uden for det anlægsprojekt, som
nu er fremlagt til vedtagelse, er to statslige stationsprojekter, om er af
afgørende betydning for, at ietbanen bliver den succes, alle deltagere
i
projektet håber på.
Ud bygning af Glostrup Station til fremtidigt stop af regional- og evt.
fjerntog skønnes at have en betydning på mellem 7 og 10 pct. på det
fremtidige passagertal på lethanen. Projektet er estimeret til en udgift
omkring 440 mio. kr.
Flytning af Herlev Station, så den placeres i umiddelbar forbindelse
med Ietbanen. Hvis dette ikke sker, viser beregninger, at det vil
medføre en reduktion i passagertallet med 6,5
pct.
Projektet er
estimeret til en udgift omkring 120 mio. kr.
24. november 2015
Udbygningen af Glostrup Station er på nuværende tidspunkt under projektering
i
Banedanmark ud fra
et
fokus på
forbindelsen til lufthavnen
over Ny Eliebjerg
og Ørestad stationer, mens flytningen af Herlev Station som det fremgår af
bemærkningerne til udkastet til lovforslag også skal konkretiseres af
Banedanmark. Da begge projekter er af stor betydning for den fremtidige
succes for Hovedstadens Letbane, finder kommunerne og regionen, at der
i
lovforslaget bør refereres til projekternes afgørende betydning for Ietbanen,
Særligt vedrørende udbygningen af Glostrup Station skal det pointeres, at
denne udbygning ikke kun er relevant
i
forhold til en linje
til
lufthavnen og
muligheden af at aflaste Københavns Hovedbanegård men i mindst lige så høj
grad derved, at pendlere fra Sjælland og Fyn kan benytte Glostrup Station som
omstigning til de mange arbejdspladser langs etbanen.
i af 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0010.png
GLOSTLUJP
Med hensyn tH flytning af Herlev Station skal det pointeres, at flytning af
stationen er
en
forudsæriing for letbaneprojektet
samt
af afgØrcrUe stor
betydning for at fastholde passsgerervd skift mellem letbane og Stog og
dermed sikre driftsøkonomien for letbfnen.
Kommunerne og regionen finder det derfor vigtigt, at der fastholdes en vilje I
Folketinget
til
at gennemføre de nævnte projekter— også selv om
investeringeme i den kollektive trafik çmmer under pres på grund afvigende
finansieringsmuligheder i de
kornméridår.
Med venlig hilsen
‘I
Mi
Karin Søjberg Holst
Borgmester
Gladsaxe Kommune
ardt
John
Borgmestr
Glostrup Kommune
Steen Chritiànsen
Bormster
AIbersluhd 1(otnm une
Henrik
Rasmussen
Borgmester
Vallensbæk Kommune
Lyngby-Taarbælc
Kornnijne
7
Borgmester
Brøndby Kommune
lbTerp
Ole
Bjørstorp
Borgmester
Ishøj Kommune
Helle Adelborg
Borgmester
Hvidovre Kommulle
TIsGyldal P tersen
Borgmester
Herlev1(ommijne
Borgmester
Rødovre Kommune
Sophi4 Hæstorp Andern
RegiorsrådsformanU
i
Regiorf Hovedstaden
0iJL QJ
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0011.png
Transport- og Byg ningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag i
Offentligt
energg
Transport-
og 8ygningsministerlet
fremsendt på mall til [email protected] cc. bgk(trm.dk
IJON6
DONG Enet9yEIdJstllbuUon AIS
2830 Virum
Danmark
TL +4599551117
Fax +4599 56 00 11
ww4onganetgy-disSlbution.dk
CVR-nr.
29915458
Hednysvar til udkast
til
Lov om ændring af lov om Ietbane på
Ring 3, lov om Matroselskabet US og Udvikilnysselskabet By
og Havn US og lov om traflks&skaber
DONG Energy Eldisbibution AlS (I det følgende DONG Energy) har modtaget
udkast til ændringsforslag Dl lov om Ietbane på Ring 3 m.v. fra Dansk
Ledningsejerfotum, men ønsker at afgive selvstændigt hanngssvar, ligesom det
var tilfældet ved det oprindelige lovforslag om letbane på Ring 3.
Helt overordnet støtter DONG Energy
etablering
af en elektriflceret letbane på
én af hovedstadens hovedtrafikårer, men planlægningen af
infrastnikturprojektet, under de opstillede rammer, synes umiddelbart at skabe
en række uhenslgtsmæsslgheder for projektets gennemførelse. Nedenfor
uddybes DONG Energys synspunkter, hvilket helt
kortfattet kan
sammonfattes
til:
Omkostninger til ledningsomlægninger
er betydeligt højere end
fastsat i
lovforslaget, og bør derfor ikke gennemføres far,
der er
vished for
etablering af en Ietbane, hvilket forventeligt forventes at foreligge i foråret
2017.
Omfanget af de ledningsomlægninger DONG
Energy
skal gennemføre, har
et omfang, der betyder, at en dialog
med
de danske energimyndigheder
bør gennemføres fotud
for
lovens
vedtagelse,
så DONG Energy sikres
omkostningsdækning via elnetselskabets
tariffe.
Den tidsplan, det er udarbejdet for gennemførelse af
ledningsomlægninger, er ikke realistisk at opfylde, og tidspunktet for
ledningsomlægningemes udførelse, indeholder en
betydelig
risiko for et
samfundsøkonomisk spild.
De
krav,
der er opstillet for ledningsanlæg i nærheden af
letbanen, er
meget vidtgående, hvilket øger omfanget af
ladningsonilægntiger.
Det samlede omfang af ledningsomlægninger er
betydeligt,
men det synes
ikke, at være medtaget I nødvendigt omfang i lnfrastrukturprojektets
beskrivelser og bekymringer, for infrastwkturprojektets påvirkning af
naboer, trafikanter og gennemførelsen af infrastrukturprojaktet.
-
-
23. november 2015
v
.
memaj
[email protected]
nf.
+4599859188
-
-
-
DONG Energy har siden vedtagelsen af Lov om Istbane på Ring 3 været i
dialog
med
daværende Ring 3 Letbane lIS, nuværende Hovedstadens Letbane
Sida 118
Kw
7O Fidd., Dajms1c
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0012.png
ene rqg
lIS
(HL). Det et under denne dialog blevet klart for DONG Energy, at
etableringen at Letbanen er blevet udvidet med et omfattende vejprojekt. HL er
I
denne dialog
gjort
opmærksom på, hvor omfattende et projekt DONG Energy
står overfor. DONG Energy finder det derfor
besynderligt,
at DONG Energy ikke
er på høringslisten for denne lov, idet projektet vil kræve et meget stort
ressourcetræk på vores anlægsdlvlsion, hvilket vil betyde nedprioritenng at en
række øvrige anlægsopgaver i etforsyningsnettet.
I forbindelse med etableringen at Letbanen berøres I alt 52 lednïngsejere, på
den 28 km lange strækning for Letbanen, hvorfor alene gennemførelsen af
ledningsomlægninger, i forbindelse med etablering at Letbanen, udgør et
betydeligt anlægsprojekt. Alligevel kan denne del at lnfrastrukturprojektet, Ikke
anses for at være omtalt tilstrækkeligt, i de fremsendte Iovbemærkninger.
Ledningsornlægnlngerne må således anses for at have et omfang, der skal
prioriteres langt højere, end det umiddelbart er foreslået, i forbindelse med
vedtagelsen af dette ændringsforslag til Lov om en Letbane på Ring 3.
Omfanget og indholdet af ledningsomlægningerne betyder endvidere, at dette
arbejde ikke kan betragtes isoleret fra anlægsprojektet, men må anses for at
have en langt større sammenhæng med anlægsprojektet, end lovforslaget
umiddelbart lægger op til.
Proiektøkpnoml oq omkostningsdæknino
DONG Energy havde oprindeligt anslået et omkostningsniveau på kr. 90 mio, til
gennemførelse af ledningsomlægnlnger som følge af etablering af letbanen.
Under projektafklarlngen er omkostningsniveauet for DONG Energy nu I alt
anslået til Ca. 400 mio kr. Det oprindelige budget blev udarbef det på baggrund
af den offentÅiggjorte Iinjeførlng, og tog alene højde for krydsninger at
banetracéet. Projektet har vist sig langt mere omfattende, idet DONG Energys
forsi,ingsnet primært er etableret I eksisterende vejarealer, der berøres i større
eller mindre omfang på hele strækningen.
DONG Energys nuværende budgettal er fortsat behæftet med en
betydelig
usikkerhed, Idet DONG Energy endnu ikke har modtaget fyldestgørende
projektmateriaie fra HL. DONG Energy har I sit budget medtaget de
omkostninger, som selskabet vil have, til at planlægge, projektere og udføre
ledningsomlægninger, og således Ikke eventuelle krav, som HL måtte rejse
herudover.
Det er ikke klart hvorledes beløbet, der oplyses Bemærkninger til lovforslaget
under pkt. 5 TMøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.u, samt under punkt 10 “Sammenfattende skema, på i alt 750 mio. kr. til
lednirigsomlægninger, er fremkommet. Beløbet bør imidlertid øges med
differencen mellem det oprindeligt oplyste budget, og det foreliggende, hvilket
udgør kt. 300 mio., alene for de ledningsornlægninger, som DONG Energy skal
udføre.
Vores
ref. m.maJ
00N6
Sde
218
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0013.png
ene rgg
På baggrund af projektets omfang, og den nuværende regulering af
elnetselskaberne
i
Danmark, vil DONG Energy opfordre Transport- og
Bygningsministeriet til at forelægge anlægspro]ektet for de danske
energimyndigheder,
så DONG Energy sikres dækning af
omkostninger,
som
følge
af ledningsomlægningerne, via selskabets tariffer.
Efter DONG Energys vurdering er det i den nuværende økonomiske regulering
af cinetselskaberne ukiart, om projektet, og de medfølgende
ledningsomlægninger, berettiger til en forhøjelse af
selskabets
indtægtsramme.
Endvidere vii
omkostningerne
til ledningsomlægningerne i den nuværende
økonomiske regulering at elnetselskaberne formentlig indgå i det
grundlag,
som
DONG Energy benchmarkes på, i forhold til landets øvrige elnetselskaber.
Projektet vil via effektivitetskrav dermed påvirke DONG Energys
indtægtsgwndlag negativt, også ud over de faktisk afholdte omkostninger til
ledningsomlægninger.
Dette er
ikke hoidbart.
Vores ief.
mernal
DONG
Tidsplan
Det fremgår at bemærkningerne til loven under afsnit 3.6 Anlægs processen, at
HL ønsker at få tilført midler til gennemførelse af en større del af projekteringen,
således at denne Ikke
udskydes
og udføres af entreprenøren. Den bekymring
om at udføre ledningsomlægninger på baggrund at et uklart projektmateriale,
som DONG Energy allerede i forbindelse med vedtagelsen at Lov om letbane
på Ring 3 (Projekterings loven) gav udtryk for, synes således anerkendt I et vist
omfang af HL. Forslaget er imidlertid Ikke tilstrækkeligt, til at skabe
grundlag for
et
klart
projektgrundlag.
DONG Energy har gentagne gange udtrykt sin bekymring for den
udførelsespian HL har forslået og forventer gennemført i forbindelse med
anlægsprojektet. HL har I henhold til
forslaget,
og den dialog der er mellem
parterne,
således
en forventning om, at ledningse]ere på en 28 km lang
strækning, har gennemført ledningsomlægninger, for omtrent I mia. kr. inden
for en urealistisk kort tidshodsont. DONG Energy har ved flere lejligheder og
fors oplyst HL, at derfra DONG Energys side ikke er lale om en uvilje mod
pro]ektet, men at præmisserne far opgaven ikke er mulige at opfylde.
Ledningsejeme har på tidspunktet for høringsifisten til denne lov, endnu ikke
modtaget
de nødvendige oplysninger fra HL, om detaljerne for anlægget at
Letbanen og det tilhørende vejprojekt. DONG Energy har, som andre
led ningsejer, dermed ikke de nødvendige forudsætninger, for at
igangsætte
en
projektering, endsige udførsel, af ledningsomlægninger. Dette grundlag skulle I
henhold til den oprindelige tidsplan, have været
forelagt
ledningsejeme ved
udgangen at tredje kvartal 2015. Uagtet at dette ikke har fundet sted, fastholder
HL tldstermlnen for, hvornår ledningsomlægningeme skal være gennemført.
Side 3t8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0014.png
ene rgj
For at ïUustrere de udfordringer der er med den nuværende tidsplan, ikke
mindst
set i lyset af den oprindelige tidsplan, har DONG Energy udarbejdet en
tidstabel:
EIJNG
Votes ret. rnemal
Letbanens tidsplan
2IO312O1S
wdtagat
ft A-projekt
har
Å
ner ifi,ær,ili,eder
ti
an&e
adninpe.te
min.
Det kan oplyses at den Nuværende tiUsplan tillige er forsinket, for så vidt
angår leverancen AttaIe og Protokoller færdig&, hvilket er forudsætningen for
opstart af DONG Energys detailprojektering og
udførsel.
Ledningsejerne har modtaget en tidsplan revideret 21. oktober 2015, hvor
fristen for
udførsel
af ledningsomlægninger er flyttet fra ultimo 2017 til medio
2018. Den fristfodængelse der hermed er givet bl
udførsel
af
ledningsomlægninger, kan imidlertid ikke anses for tilstrækkelig, når der henses
til arbejdsmængden, samt det forsinkede pcojektgrundlag.
Krav til ledninospmlægninper
HL har opstillet ganske vidtgående krav til placering af ledningsanlæg I
nærheden af letbane-tracéet, herunder krav til krydsninger. Kravene giver
umiddelbart en stor frihedsgrad for den entreprenør, der skal udføre
anlægsprojektet,
i
forbindelse med etablering at Letbanen og vejprojektet, men
kravene synes Ikke, i alle tilfælde, at være begrundet i sikkerhedshensyn og
andre lignende hensyn tIl driften af en letbane. Dermed øges omfanget af
lednlngsomlægninger der kræves gennemført, uden at det objektivt kan
begrundes som nødvendige krav.
I dokumentet, der opstiller krav til
placering
af ledningsanlæg
I
nærheden af
letbanetracéet, fremgår det blandt andet af afsnit 3.6 øvrige anlæg, at
led nlngse]erne skal tilstræbe at undgå, at de omlagte ledningsanlæg
vanskellggør etler fordyrer de øvrige anlægsarbejder. Som aøvrige
anlægsarbejder”
omtales blandt andet anlæg
afveje,
placering af træer o.IIgn.
Side 416
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0015.png
DONG
energg
Vores ref mema
Umiddelbart er kravene således langt mere vidtgående, end de forskrifter
Vejdirektoratet har udarbejdet for placering af ledningsanlæg i vejarealer, som
ledningsejerne sædvanligvis er forpligtet tIl at overholde. Det er ikke klart for
DONG Energy, hvorfor der skulle være
særlige
krav for Ring 3, i forhold til
andre lignende vejprojekter.
DONG Energy vil derfor opfordre til at kravene vurderes på fly, ud fra de
erfaringer og den viden man har
i
udlandet, om sådanne projekter.
Det grundprincip der fremgår af Vejlovens 77, hvor tedningsejer er forpligtet til
at udføre de ledningsomlægninger,
der
er nødvendige, er det pà det
foreliggende grundlag Ikke muligt at identificere, ligesom det et
uklart
hvor
skillelinjen mellem
det
nødvendige, og det hensigtsmæssige for HL’s
anlægsprojekt, går. DONG Energy, og ledningsejerne i øvrigt, pålægges
dermed en
betydelig risiko
for
at udføre ledningsomlægninger, der formentlig er
hensigtsmæssige, men
næppe kan betragtes
som nødvendige.
Ootlmerino af planlægning og
udførsel
Det
synes
i denne sammenhæng relevant at nævne, at I-IC udover at skulle
etablere en tetbane lnfrastruktur, og udføre en række ændringer på
vejarealeme,
også
vil være en betydelig ledningsejer. I forbindelse med
etablering af en letbane, vil
der blandt
andet skulle etableres el-forsyning til brug
for
banen og afvandingsledninger til
bortlodning
af vand. Placering af disse
anlæg vil have stor indflydelse på, hvor det er muligt at placere andre
Iednlngsanlæg både nu og i fremtiden. Før denne projektering er tilendebragt,
vil det ikke være muligt for DONG Energy og
mange
andre iedningsejere, at
planlægge og træffe afgørelse, om den mest hensigtsmæssige opbygning og
placering af de respektive led
ningsejeres
forsyningsnec
Begrundelsen for at forcere ledningsomlægningerne gennemført på dette
tidlige
projektstade, er I
lovbemærknlngeme
alene
begrundet
I, at
risIkoen for at
forsinke entreprenerens anlægsarbejde dermed mindskes flovbemærkningerne
sIde 20). Det er DONG Energys vurdering, at dette mål vil kunne opnås
med
en
langt mindre indgriben og forcering af lednlngsarbejderne. Dette kunne
eksempelvis håndteres med fasetidsplaner, der tager højde for at
ledningsomlægninger
skal
være afsluttet, Inden
opstart
af vejentrepriser pr.
vejstrækning. Vejentrepriserne vil foregå indbyrdes tldsfocskudt, og vil således
kunne gennemføres som planlagt med en tilsvarende
tidsforskydning af
tilknyttede ledningsomtægninger.
I lovbemærkningerne fremgår det, at anlægsentreprenøren forventes at få tildelt
entreprlsen i foråret 2017. Det fremgår endvidere tiere steder i
lovbemærkningerne (bla. s. 19 og s. 21), at det
først
herefter vil være muligt at
detailprojektere, ligesom man må forvente, at der løbende vil komme mindre
projektændringer.
DONG Energy skal
primært
udføre lednlngsomlægnlnger i de
kommende vejarealer, og
ledningsanlægget
er sædvanligvis placeret mindre
Sld 518
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0016.png
ene rg
g
end I m under terræn. Selv mindre ændringer af et fortovs placering, eller et
kote-niveau for en belægning, kan således medføre
betydelige
omkostninger til
reomlægning af Iedningsanlæg. Uanset at HL màtte vælge at påtage sig at
afholde sådanne omkostninger, synes det ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning, at være forbundet
med
et betydelig risiko for spild
Risikoen for et samfundsøkonomisk spild kan formindskes betragteligt, ved at
lade ledningsomlægningerne udføre, når antægspcojektet for alle parter er
bedre kendt.
Bestemmelsen fra Principaftalen om, at den endelige beslutning vedrørende
anlægget af letbanen først træffes, når resultatet af de store anlægs- og
leverandørkontrakter kendes (s. 29 nederst), synes ganske fornuftigt. Denne
beslutning forventes det, tidligst foreligger I første halvdel af 2017. Dette faktum
understreger blot nødvendigheden af, at genoverveje den foreliggende plan, for
gennemførelse af de ganske omfattende ledningsonilægninger, forud for dette
tidspunkt. En situation hvor markedet viser sig ugunstigt til at gennemføre et
stort anlægsprojekt, er ikke utænkelig, og dermed er risikoen for udførelsen af
ledningsomlægninger, og afholdelsen af ganske store økonomiske
omkostninger, der viser sig Ikke at være til gavn for noget, også ganske
sandsynhig.
Gener for naboer oo trafikanter
Lovforslaget og lovbemærkningerne viser med al tydelighed, at HL er meget
bevidste om, at anlægsprojektet vil være til gene for de naboer der er til Ring 3
og de mange trafikanter der benytter denne vej. Det fremgår blandt andet fs.
10) at deri arbejdet indgår en ‘optimering af Ietbaneprojektet og de deraf
følgende ombygninger af Ring 3 vejantægget for at ‘søge at begrænse
konsekvenserne for fremkommeligheden på Ring 3 og dermed for det samlede
vejnet, som i forvejen er kapacitetsmæssigt hårdt belastet”.
Med dette fokus kan det undre, at man i Iovbemærkningerne ikke har fundet
anledning til, at omtale det betydelige lednlngsomtægnlngsprojekt, der er
planlagt udført forud for anlægsprojektet. Dette synes heller Ikke i tråd med
formålsbestemmelsen i
§
ii den Vejlov, der trådte i kraft 1. juli 2015.
Ledningsomlægningsprojektet vil således medføre gener I mere eller mindre
samme omfang som anlægsprojektet, da ledningsejernes eksisterende
lednInger er placeret I eksisterende vejbaner, cykelstier og fortove.
Hvis man i anlægsprojektet oprigtigt ønsker, at begrænse konsekvenserne for
fremkommeligheden på Ring 3, synes det nærliggende at lade ledningsejerne
udføre tedningsomlægninger i umiddelbar sammenhæng med anlægsprojektet.
Hermed vil man også undgå det spild, der vil være forbundet med
ledningsejernes retablering af en stærkt trafikeret vej, det brydes op ganske kort
tid efter.
Vores
rsf.
memal
EHJN6
Sdo 6/8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0017.png
energj
amnienfaj[
Det er DONG Energys klare opfattelse, at anlægaprojektet og
ledningsomlægningsprojektet hat en helt naturlig sammenhæng, som det
ftemsatte lovforslag ikke i tilstrækkelig grad tager højde for.
Ledningsomtægningsprojektet er forudsat gennemført før beslutningen om
anlægsprojektet et endeligt vedtaget, før anlægsprojektet foreligger i en endelig
form, og ud
fra en præmis om, at de
krav HL har opsat for ledningsomlægninger
alle må anses for “nødvendige” for ledningsejerne at opfylde. Dette medfører en
betydelig rïsiko for et anseeligt samfundsøkonomisk spild, for udførsel af
unødvendige arbejder, samt unødig gene af den store gruppe af trafikanter og
naboer, der berøres af dette projekt.
DONG Energy vil derfor opfordre til, at anlægs- og
fedningsomlægningsprojektet i langt højere grad koordineres, i forhold til
udførelsestidspunkt, således at ledningsejerne udfører arbejdet umiddelbart før
anlægsentreprenøren. Dermed vil der være sikkerhed for anlægsprojektets
gennemførelse, lIgesom projektgrundlaget for iedningsomlægningen vil være på
plads. Risikoen for en forsinkelse af anlægsentreprenøren, kan over
for
ledningsejerne imødegås, ved at Indføre skærpede krav til overholdelse at
aftalte terminer, herunder eventuelt bod.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§
3a
3g: Det
er
uklart hvorvidt tilfejelseme til
§
3, særligt
§
3e, omfatter de
arbejder ledningsejeme skal gennemføre i forbindelse med
ledningsomlægningerne, idet der henvises til lovens
§
2, der omtaler
“gennemførelse at forberedende arbejder”, hvor ledningsomlægninger er
omfattet.
DON6
Vw
rf,
memal
§24 a:
Stk. I Der skabes med denne bestemmelse hjemmel tit, at Transport- og
bygningsministeren kan udstede et påbud om udførsel af ledningsomlægninger.
Der kan henvises til ovenstående bemærkninger til den tidsplan IlL har fremlagt
for projektet, som det ikke
er
muligt at imødekomme, samt det foreliggende og
ganske mangelfulde projektgrundlag. En hjemmel ill at udstede et påbud,
skal
således Indeholde i en rimelig tidsfrist til udførelsen af ledningsomlægningen,
samt at der er skabt klarhed for den nye placering, af det ledningsanlæg, der
kræves flyttet. Et arbejde, der objektivt må anses for umuligt
at
gennemføre,
gøres
således
ikke
muligt blot ved at udstede et påbud herom.
Stk. 2 Muligheden for at Transport- og bygningsminlsteren kan lade arbejder
udføre i DONG Energys elforsyningsnet, synes Ikke foreneligt, med den
forpligtelse DONG Energy har til at opretholde forsyningssikkerheden i
forsyningsområdet, og dermed det driftlederansvar, det er pålagt DONG
Energy, som eI-dlstrlbutør. Transport-
og
bygnlngsministerlet bedes derfor
redegøre for, hvorledes en mulighed, som den der følger at lovforslagets
§
24a,
stk. 2, forventes gennemført.
Side 718
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Materiale fra "Red Ring 3" foretræde for udvalget 27/4-17 vedrørende den kommende letbane på Ring 3
1751297_0018.png
enerjj
Voe6 ret, menlaj
IJONG
DONG Energy står tH rådighed for en drøftelse af ovenstående bemærkninger.
Med
venlig hilsen
DONG Ener Eldistribut n
Se,ior Legal Cotinsel
Sdc 818