Transportministeriets svar til Kristian Pihl Lorentzen m. kommentarer!
Svar
på spørgsmål om Letbanen på Ring
3
1) Hvorledes er tidsplanen for den videre proces, herunder deadline for det igangværende udbud
samt stillingtagen i letbanebestyrelsen og forligskredsen til projektets samlede anlægsøkonomi på
baggrund af de indkomne tilbud?
Ifølge tidsplanen for udbuddet af letbanen på Ring 3 forventes bestyrelsen og ejerne at tage
stilling projektet på grundlag af resultatet af udbuddet i den sidste del af 2017. Dette må tages
med det forbehold, at såfremt det vurderes hensigtsmæssigt at gennemføre ekstra udbudsrunder,
vil udbudsprocessen kunne blive længere.
2) Kan du bekræfte, at anlægsopgaven er udbudt som et skitseprojekt med deraffølgende stor
risiko for efterfølgende ekstra betaling til entreprenørerne i takt med at lokale detaljer i
anlægsopgaven bliver afdækket?
Anlægsopgaverne på letbanen på Ring 3 er udbudt i totalentreprise, således som det er sædvanligt
for store anlægsprojekter. De dele af projektet, som kræver særlige hensyn, herunder krydsningen
af banerne er detailprojekteret.
Kommentar: Det udarbejdede projekts “detaljeringsgrad” er anført til at være “conceptual design”
=
“princip-løsning”, som nogenlunde modsvarer “skitseprojekt”. I materialet der udleveres til alle
berørte lodsejere i forbindelse med ekspropriationerne
i
“Lyngby Syd” er projektet i ord direkte
beskrevet som et “skitseprojekt”!
Hvis krydsningen af banerne er detailprojekteret, bedes disse projekter fremlagt til gennemsyn,
således, at det kan bekræftes, at disse få, udvalgte dele virklig er i detaljeringsgrad
“detailprojekteret”
=
“detailed design”! I bekræftende fald skal det være muligt for entreprenør at
udføre bygværkerne direkte efter de fremstillede tegninger og beregninger! Det betvivles, at dette
er tilfældet!
3) Kan du bekræfte, at den gennemførte ændring af planloven indebærer en sidestilling afletbaner
og BRT-løsninger mht. kommunernes rammer for stationsnær lokal udvikling, byggeprocenter
m.v.?
I hovedstadsområdet skal kommuneplanlægningen sikre, at byfunktioner, som på grund af
arealudnyttelse, arbejdspladstæthed, størrelse eller besøgsmønstre har en intensiv karakter,
derunder kontorbyggeri på over 1.500 etagemeter, placeres inden for det stationsnære
kerneområde, dvs, inden for maksimalt 600 meters gangafstand fra stationer. Under særlige
omstændigheder og på særlige betingelser kan de nævnte byfunktioner placeres i et udvidet
stationsnært område, dvs, i en afstand på op til 1.000 meter (cirkelslag) fra stationer i
hovedstadsområdets indre storbyområde og op til 1.200 meter (cirkelslag) fra stationer i