Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1679649_0001.png
Foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 27. oktober 2016
Thomas Ekman, CEO Cabonline Group
AGENDA
1.
2.
3.
4.
Motivation – to hovedbudskaber
Barrierer og løsninger set med udenlandske øjne
Cabonline er klar til investere i Danmark
Svenske erfaringer
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Materiale i forbindelse med foretræde d. 27/10-16 om taxiloven, fra Cabonline
1679649_0002.png
Motivation - to hovedbudskaber
Vigtigt at kigge på
Udenlandske
svenske erfaringer med at
virksomheder står klar til
konkurrenceudsætte
at investere i Danmark
taximarkedet
Nødvendigt med smart og tidssvarende lovgivning
Nødvendigt med visse kontrolmekanismer i et nyt og
konkurrenceudsat taximarked
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Materiale i forbindelse med foretræde d. 27/10-16 om taxiloven, fra Cabonline
1679649_0003.png
Barrierer og løsninger set med udenlandske øjne
Nuværende lovgivning – barrierer
1. Ingen mulighed for at drive taxivirksomhed i selskabsform
2. Geografisk begrænsning
3. Ingen konkurrence på pris
4. Loft for antallet af taxi- og limousinetilladelser
5. Svært at implementere ny teknologi
Ny og moderniseret lovgivning bør..
1. Give mulighed for at drive taxivirksomhed i selskabsform
2. Ophæve geografisk begrænsning
3. Indføre fri prisdannelse
4. Ophæve antalsbegrænsning
5. Tilpasses ny teknologi (fx via automatisk bestillingskontor
eller app)
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Materiale i forbindelse med foretræde d. 27/10-16 om taxiloven, fra Cabonline
1679649_0004.png
Cabonline er klar til investere i Danmark
Teknologiplatformen understøtter alle led i kæden – fra chaufføren til kunden
7 000
Biler i gruppen
3 500
Vognmænd
Transporten
Kunde-feedback og statistik
Optimeret vogn-udnyttelse
Omkostningseffektiv
bilteknologi
Chaufføren
Kunde-feedback
‘Trafikfølsom’ navigation
Overblik over udbud/efterspørgsel (kort)
Mindre administration
Incitamentsprogrammer
Cabonlines
teknologi-
platform
89%
Nordisk repræsentation (200+
lokationer)
Lavemissions-vogne af den
samlede flåde
Forbrugeren
Simpel booking
Fleksibel betaling
Real-time kortinformation
Loyalitetsprogrammer
Skræddersyede ture
Deling af ture
Forretningskunder
Afrapportering
Integration med HR-systemer
‘Rejsekonto’ eller faktura
Integreret rejse-booking med
Amadeus
Offentlige kunder
Skræddersyede løsninger
Omfattende afrapportering
Optimering af ruter for delte ture
Backoffice integration
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Materiale i forbindelse med foretræde d. 27/10-16 om taxiloven, fra Cabonline
1679649_0005.png
Tre primære markedssegmenter
Cabonline betjener alle segmenter og sikrer optimal vognanvendelse
Daglig efterspørgsel
SEGMENT
MARKEDSANDEL
KARAKTERISTIKA
Finansieret af kommunerne/amter, fx
‘Färdtjänst’
Skoletransport
Udbudskontrakter med månedlig betaling sikrer
et stabilt og forudsigeligt marked
Befordring betalt af arbejdsgiver gennem
rammekontrakter eller betalt af medarbejder
Rammekontrakter administreret direkte af
virksomhedens finansafdeling eller tilsvarende
Mere konjunkturbestemt end andre segmenter
Individuelle ture betalt af forbrugeren
Privat
transport
Offentlig transport
Offentligt
segment
~40%
Virksomheds-
segment
~35%
Virksomhed
Forbruger-
segment
~25%
00:00
03:00
06:00
09:00
12:00
15:00
18:00
21:00
24:00
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Materiale i forbindelse med foretræde d. 27/10-16 om taxiloven, fra Cabonline
1679649_0006.png
Svenske erfaringer
Gevinster
Lavere priser på taxikørsel
Flere vogne (herunder bedre dækning i udkantsområder)
Flere valgmuligheder for den enkelte forbruger
Resultater af svensk liberalisering
Potentielle udfordringer
Øget kriminalitet
Dårlig service for kunderne
Nødvendigt med
kvalitetskontrol og
krav under og efter
liberalisering
Sort arbejde og skatteunddragelse (kørsel uden taxameter
6