Ny model for ID kontrol
30.09.2016
Store gener for mobiliteten i Øresundsregionen
Kystbanen og togdriften til Kastrup Lufthavn er voldsomt belastet af de afledte konsekvenser af ID
kontrollen af passagerer til Sverige. Den nuværende resursekrævende og tunge løsning betyder, at alle
rejsende til Sverige skal skifte tog i Kastrup, og at ingen IC tog længere kører direkte til lufthavnen.
Det giver forsinkelser for alle rejsende mod Kastrup og Sverige. Der er således ikke længere 10
minutters drift på strækningen. Det betyder samtidig, at tog, når de kommer fra Sverige, i mange
tilfælde ledes uden om Kastrup Lufthavn, for at mindske de samlede gener for passagererne på
Kystbanen. Alt sammen med negativ effekt for mobiliteten i Øresundsregionen.
Ny model for ID kontrol
Dansk Jernbaneforbund foreslår en løsning, hvor man med tydelig markering og serviceteams af
togpersonale sørger for, at passagererne fra Hovedbanegården placerer sig i toget afhængigt af deres
destination. De forreste togsæt er forbeholdt passagerer, der skal videre mod Sverige, mens de
bagerste er reserveret til passagerer, der skal til lufthaven. Der skal naturligvis være aflåst mellem de
to dele af toget.
Serviceteams hjælper passagererne med samme teams at komme i den rigtige del af toget. Efter
afgang fra Hovedbanegården sørger de for at kontrollere ID på alle passagerer i de forreste togsæt. På
de mellemliggende stationer stiger alle passagerer ind i den bagerste del af toget. Ved ankomst til
Kastrup Lufthavn skal der således kun udføres ID kontrol på de passagerer, der er steget på toget efter
Hovedbanegården, samt de passagerer, der stiger på toget i Lufthaven. Passagererne i den forreste del
af toget kan blive siddende.
Togsæt mod Sverige er tydeligt markerede og lander ved perronen i Kastrup i et kontrolleret område.
Togpersonalet er kontinuerligt tilstede i toget og på perroner for at vejlede og hjælpe passagererne. En
del af disse opgaver kan udføres af ’serviceguider’ – en ny personalekategori, som ved rekruttering skal
have fortrinsret til stillinger som togfører. En slags indslusningsstilling.
Smidig, tidsbesparende model
En løsning, som ovenfor skitseret, kan sikre, at ID kontrol i Kastrup kan udføres på en langt smidigere
måde til fordel for pendlere og andre togpassagerer, som skal videre til Sverige. DSB vil kunne
genindføre den direkte togforbindelse til Malmø. Herved kan Øresundsregionen igen blive samlet til
gavn for sammenhængen og erhvervsudviklingen.
Samtidig indebærer forslaget tidsbesparelser i Kastrup og dermed en bedre trafikafvikling. 10
minutters drift til Sverige vil igen blive muligt, ligesom IC togene kan videreføres direkte til Kastrup til
stor gavn for de mange togpassagerer fra Fyn og Jylland, der skal videre med fly.
Side 1 af 4