Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Orientering til TRM om vedligeholdelseseftersyn af hydraulikpumper på IC4
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i en mail af 17. marts 2017 anmodet
om et notat, der beskriver, hvorfor det ikke er opdaget ved
vedligeholdelseseftersyn, at motor og hydraulikpumpen har kunnet bevæge sig
uden for opligningstolerancen mellem motor og hydraulikpumpe.
Udvikling til og med 2016
DSB følger de instruktionsforskrifter for materiellet, der leveres af producenten.
Producentens eftersynsforskrifter har i dette tilfælde ikke foreskrevet eftersyn af
de aktuelle dele før efter 1.2 mio. kørte kilometer.
DSB har kendt til udfordringer med hydraulikpumpen siden 2011, idet der er
identificeret en designsvaghed omkring justeringen mellem motor og
hydraulikpumpe.
DSB har identificeret 12 hændelser, hvor hydraulikpumpen er omtalt.
I 2011 konstaterede DSB de første indikationer på det, der senere skulle vise sig
at være en uoverensstemmelse mellem motoren og hydraulikpumpen i form af
vibrationer.
I 2012-13 udarbejdede DSB’s RIT (Reliability Improvement Team) en rapport, der
beskrev, at der kunne opstå vibrationer på grund af uoverensstemmelse mellem
motor og hydraulikpumpen. Da rapporten blev udformet var der ikke tegn på, at
uoverensstemmelsen ville udgøre en sikkerhedsrisiko.
I 2014 konstaterede DSB det første tilfælde, hvor en hydraulikpumpe løsnede sig.
Pumpen blev grebet og fastholdt af vangerne.
I 2015 blev der på baggrund af hændelsen i 2014 gennemført en hazard workshop
og risikovurdering af hydraulikpumpen. Her blev det vurderet, at hydraulikpumpen
ikke kunne komme så langt ned, at den gav et tryk på bundpladen, så den dermed
kunne komme uden for togets fritrumsprofil. Det blev konkluderet, at de
armerede slanger på hydraulikpumpen og vanger ville holde hydraulikpumpen.
I 2015 indledte IC4 programmet design af en løsning til hydraulikpumpens
ophæng på baggrund af hazard workshoppen. I dette arbejde indgik også den
tidligere RIT-rapport. Arbejdet pågår stadig.
Direktions-
sekretariatet
28 april 2017
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk