Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1750162_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
24. april 2017
Søren Fogh/Lars Bo Leth Espensen
[email protected]/[email protected]
72447502/72442452
17/02143
1/3
Orientering om nedlæggelse af nødtele-
foner
Indledning
Vejdirektoratet vil med dette notat orientere om Vejdirektoratets forestående nedlæggelse af nødtelefoner
langs de danske motorveje bortset fra nogle få nødtelefoner i og ved tunneler samt på større broer. Nedlæg-
gelsen forventes at finde sted ultimo maj/primo juni 2017.
Grunden til nedlæggelsen af nødtelefoner er, at brugen af nødtelefoner er faldet drastisk de senere år. Såle-
des er der i løbet af hele 2016 alene foretaget to nødopkald fra nødtelefoner. Samtidig muliggøres en stor
besparelse, der omfatter en årlig besparelse på ca. 4 mio. kr. på driftsomkostningerne, samt at der ikke skal
afholdes en udgift på anslået 56 mio. kr. over en 10 årig periode til løbende udskiftninger af nedslidte nødte-
lefoner. Udfasning af nødtelefoner indgår således også som tiltag i budgetanalysen af Vejdirektoratets drift
og vedligehold fra 2016. De fremtidige løbende driftsomkostninger til nødtelefonerne i tunneler og på større
broer forventes at udgøre ca. 0,3 mio. kr. om året.
Vejdirektoratet nedlægger ca. 1.300 nødtelefoner, mens der opretholdes ca. 31 nødtelefoner ved tunneler
(Limfjordstunnelen, Silkeborgmotorvejstunnelen, Guldborgsundtunnelen, Frederikssundsvejstunnelen og
Bernstorffsvejtunnelen) samt ca. 14 ved større broer (Ny Lillebæltsbro, Farøbroerne og Vejle-fjordbroen).
Nødopkald med nødtelefoner i forhold til nødopkald med mobiltelefoner
Der er ca. 1.350 nødtelefoner langs de danske motorveje, og de er opsat med en afstand på 2 kilometer,
parvis over for hinanden.
At brugen af nødtelefoner har været markant faldende ses af, at antallet af nødkald fra nødtelefoner fra 2014
til 2016 er faldet fra 22 til 2. De seneste 6 år har der også været en faldende tendens. Nødkald omfatter ty-
pisk opkald, hvor assistance i form af ambulance og eller brandvæsen er påkrævet.
Antallet af opkald om trafikfarlige situationer har ligeledes været faldende over tid, f.eks. var der 23 opkald
om trafikfarlige situationer i 2011, mens der i 2015 var 2 opkald hhv. 8 opkald i 2016. Denne gruppe opkald
omfatter typisk opkald vedrørende tabt gods og påkørte dyr.
Endelig anvendes nødtelefonerne også i forbindelse med opkald om vejhjælp, og også her er anvendelsen
faldet over tid. I 2016 var der 88 opkald. Ifølge oplysninger fra Vejdirektoratets trafikcenter skyldes en stor
andel af sidstnævnte opkald, at bilen er løbet tør for brændstof eller er gået i stå af anden grund.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Orientering om nedlæggelse af nødtelefoner
1750162_0002.png
Af nedenstående tabel ses benyttelsen af nødtelefoner
2010
Nødkald
Trafikfarlig
Vejhjælp
Sum
81
18
569
668
2011
35
23
513
571
2012
27
10
320
357
2013
27
3
228
258
2014
22
6
179
207
2015
8
2
106
116
2016
2
8
88
98
Kilde: Vejdirektoratets trafikcenter
Mobiltelefoner er i dag meget udbredte. Danmarks Statistik har opgjort, at 96 % af alle familier i 2016 har en
mobiltelefon. Energistyrelsen har oplyst, at dækningen langs de danske motorveje generelt er god, både
med hensyn til tale og data. Selv uden isat SIM-kort kan en mobiltelefon benyttes til nødopkald.
Fordelen ved at anvende mobiltelefon til nødopkald er, at den er ved hånden, hvor nødsituationen observe-
res. Det forudsætter dog, at der er tilgang til en opladt mobiltelefon. For at sikre en præcis stedfæstelse bør
den nærmeste kantpæl aflæses og oplyses i forbindelse med nødopkald. Anvendes ”112-appen” på en
smartphone, sendes stedfæstelsen automatisk til alarmcentralen. Retningen på motorvejen for uheldet bør
dog oplyses ved opkaldet.
Vejdirektoratet har af beredskabs- og sikkerhedsmæssige grunde besluttet, at nødtelefoner opretholdes ved
tunneler, dvs. ved Limfjordstunnelen, Silkeborgmotorvejstunnelen, Guldborgsundtunnelen, Frederiks-
sundsvejstunnelen og Bernstorffsvejtunnelen. Nødtelefoner bevares ligeledes på større broer, dvs. Ny Lille-
bæltsbro, Farøbroerne og Vejle-fjordbroen. Det kan oplyses, at i Norge og Sverige er der alene opsat nødte-
lefoner i og ved tunneler.
Kampagner ved nedlæggelsen af nødtelefoner
Vejdirektoratet vil gennemføre kampagner, der har til formål at udbrede kendskabet til, hvordan nødopkald
med mobiltelefon langs motorvejsnettet bedst gennemføres, således at den nødvendige tryghed og sikker-
hed bevares.
Kampagnerne skal bl.a. hjælpe til:
at udbrede kendskabet til, at en opladet mobiltelefon bør være en fast del af bilens sikkerhedsudstyr.
at udbrede kendskabet til, hvordan kantpæle kan anvendes til positionering.
at udbrede kendskabet til, hvorledes smartphones kan anvendes, herunder 112-app’en og positionering
via korttjenester.
Opfølgning på initiativet
Vejdirektoratet vil følge udviklingen efter nedlæggelsen af nødtelefonerne og være opmærksom på eventuel-
le problemer, der mod forventning måtte opstå med baggrund af nedlæggelsen.
Udrulningsplan for nedlæggelse af nødtelefoner
Vejdirektoratet forventer ultimo maj/primo juni at sætte hætter over de nødtelefoner, der skal nedlægges.
Arbejdet med nedtagning af telefoner og omkringliggende udstyr som fundamenter m.v. vil tage op til ca. 6
måneder.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Orientering om nedlæggelse af nødtelefoner
1750162_0003.png
Tidsplan
1. Vejdirektoratet forventer ultimo april/primo maj 2017, af hensyn til at Holstebromotorvejens 1. etape,
Messemotorvejen vest om Herning, åbner 28. maj 2017 uden nødtelefoner, at udsende pressemeddelel-
se om nedtagning af nødtelefoner.
2. Kampagner iværksættes ca. 10 -14 dage efter udsendelse af pressemeddelelse.
3. De nødtelefoner, der skal nedtages, dækkes med hætter ca. 14 dage efter kampagnen er startet.
4. Arbejdet med nedtagelsen påbegyndes ca. 1. juni.
Kortbilag: Her bevares nødtelefoner
3