Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
24. april 2017
Søren Fogh/Lars Bo Leth Espensen
72447502/72442452
17/02143
1/3
Orientering om nedlæggelse af nødtele-
foner
Indledning
Vejdirektoratet vil med dette notat orientere om Vejdirektoratets forestående nedlæggelse af nødtelefoner
langs de danske motorveje bortset fra nogle få nødtelefoner i og ved tunneler samt på større broer. Nedlæg-
gelsen forventes at finde sted ultimo maj/primo juni 2017.
Grunden til nedlæggelsen af nødtelefoner er, at brugen af nødtelefoner er faldet drastisk de senere år. Såle-
des er der i løbet af hele 2016 alene foretaget to nødopkald fra nødtelefoner. Samtidig muliggøres en stor
besparelse, der omfatter en årlig besparelse på ca. 4 mio. kr. på driftsomkostningerne, samt at der ikke skal
afholdes en udgift på anslået 56 mio. kr. over en 10 årig periode til løbende udskiftninger af nedslidte nødte-
lefoner. Udfasning af nødtelefoner indgår således også som tiltag i budgetanalysen af Vejdirektoratets drift
og vedligehold fra 2016. De fremtidige løbende driftsomkostninger til nødtelefonerne i tunneler og på større
broer forventes at udgøre ca. 0,3 mio. kr. om året.
Vejdirektoratet nedlægger ca. 1.300 nødtelefoner, mens der opretholdes ca. 31 nødtelefoner ved tunneler
(Limfjordstunnelen, Silkeborgmotorvejstunnelen, Guldborgsundtunnelen, Frederikssundsvejstunnelen og
Bernstorffsvejtunnelen) samt ca. 14 ved større broer (Ny Lillebæltsbro, Farøbroerne og Vejle-fjordbroen).
Nødopkald med nødtelefoner i forhold til nødopkald med mobiltelefoner
Der er ca. 1.350 nødtelefoner langs de danske motorveje, og de er opsat med en afstand på 2 kilometer,
parvis over for hinanden.
At brugen af nødtelefoner har været markant faldende ses af, at antallet af nødkald fra nødtelefoner fra 2014
til 2016 er faldet fra 22 til 2. De seneste 6 år har der også været en faldende tendens. Nødkald omfatter ty-
pisk opkald, hvor assistance i form af ambulance og eller brandvæsen er påkrævet.
Antallet af opkald om trafikfarlige situationer har ligeledes været faldende over tid, f.eks. var der 23 opkald
om trafikfarlige situationer i 2011, mens der i 2015 var 2 opkald hhv. 8 opkald i 2016. Denne gruppe opkald
omfatter typisk opkald vedrørende tabt gods og påkørte dyr.
Endelig anvendes nødtelefonerne også i forbindelse med opkald om vejhjælp, og også her er anvendelsen
faldet over tid. I 2016 var der 88 opkald. Ifølge oplysninger fra Vejdirektoratets trafikcenter skyldes en stor
andel af sidstnævnte opkald, at bilen er løbet tør for brændstof eller er gået i stå af anden grund.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450