Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
Uofficiel oversættelse v. Femern A/S
Ministeriet for økonomi,
arbejde, transport og teknologi i
delstaten Slesvig-Holsten
(Ministerium für Wirtschaft,
Arbeit, Verkehr und Technologie
des Landes Schleswig-Holstein)
Kiel, den 13. april 2017
Tredje kvartalsrapport for den faste forbindelse over Femern
Bælt; Myndighedsgodkendelsesproces for den tyske del af
projektet
I forbindelse med projektændringsprocessen har hørings- og godkendelsesmyndigheden
modtaget cirka 12.600 indsigelser. Projektejerne Femern A/S og delstatsstyrelsen for
vejanlæg og transport (Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr)
i Slesvig-Holsten,
afdeling Lübeck (LBV.SH) stod over for den store udfordring at forholde sig til og besvare
samtlige indsigelser på en fyldestgørende måde. Selvom de fleste høringssvar er
identiske, krævede omfanget og kompleksiteten af det grænseoverskridende projekt
decideret viden hos de involverede eksperter.
Femern A/S forberedte sig på de talrige indsigelser ved at udvide sagsbehandlerteamet
og afleverede den 15. februar 2017 et udkast til besvarelsen til hørings- og
godkendelsesmyndigheden ved LBV.SH i Kiel. Her blev udkastet straks underkastet en
overordnet vurdering for fuldstændighed og konsistens samt for, hvorvidt det var
høringsklart. Vurderingen blev afsluttet ultimo marts 2017. Hørings- og
godkendelsesmyndigheden mener, at der ganske vist er behov for at supplere svarene,
men at svarene principielt kan danne udgangspunkt for en resultatorienteret
gennemførelse af projektejernes høringer med de involverede parter i processen.
I brev af 24. marts 2017 har høringsmyndigheden informeret projektejerne om de
supplerende bemærkninger. Det er planen, at Femern A/S skal tage bemærkningerne i
betragtning og indarbejde dem, så materialet senest den 28. april 2017 er forberedt til
udsendelsen af invitationer til høringerne og kan forelægges hørings- og
godkendelsesmyndigheden. I henhold til den aktuelle status vil høringerne kunne
indledes i slutningen af maj 2017. Hørings- og godkendelsesmyndigheden har allerede
reserveret egnede lokaler til høringsmøderne i Lübeck. Det offentligt annoncerede
høringsmøde, hvor der forventes flest deltagere på grund af de talrige indsigelser, vil
ligeledes blive afholdt i Lübeck.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Seneste statusrapport fra Slesvig-Holstens Transportministerium om processen for den tyske myndighedsgodkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Uofficiel oversættelse v. Femern A/S
Det er planlagt, at hørings- og godkendelsesmyndigheden skal assisteres af en ekstern
ordstyrer ved disse offentligt annoncerede høringsmøder.
Hvis analysen af indsigelses- og høringsfasen viser, at der ikke er behov for yderligere
projektændringer, vil myndighedsgodkendelsesbeslutningen som lovet kunne
udfærdiges i forbindelse med afslutningen af Espoo-processen inden sommeren 2018. På
grund af projektmodstandernes udmeldinger må man dog gå ud fra, at der vil blive
indgivet klager mod beslutningen. Et sagsanlæg ved Forbundsforvaltningsdomstolen
(Bundesverwaltungsgericht)
varer erfaringsmæssigt i gennemsnit to år.
Delstatsregeringen har sat sig det mål, at trafikprojektet i form af den faste forbindelse
over Femern Bælt, som er vigtigt for Nordeuropa, skal realiseres hurtigst muligt. For at nå
dette mål er det absolut nødvendigt med en grundig behandling under hensyntagen til
gældende lov og retspraksis.
For at understøtte processen afholdes der løbende møder på såvel minister- som
statssekretærniveau. Statssekretær dr. Nägele har senest mødtes med sin danske
kollega, ledelsen i Femern A/S og i LBV.SH for at udveksle erfaringer den 21. marts 2017.
Minister Meyer tager den 18. april 2017 til København for at mødes med sin danske
kollega, minister Ole Birk Olesen, samt folketingsmedlemmer, hvor han vil redegøre
nærmere for forløbet.