Jeg mener at på baggrund af den rapport som ligger til grund for beslutningen om omlægning af
Fotovogne til faste stærekasser, at der er væsentlige og vigtige punkter som rapporten ikke tager
hensyn til eller højde for.
Der er desuden punkter i min optik, som rapporten slet ikke nævner, men som jeg mener er meget
vigtig…
I rapporten er konklusionen at en kombineret brug af faste målesteder og mobil ATK.
Der er nogen ting som gør at det er for usikkert at gå i gang med dette forsøg som rapporten lægger
op til.
Det som rapporten lægger op til (Pilotprojektet) kunne fint gennemføres af os operatører i en given
prøveperiode.
Vi ved som operatører, hvilke udfordringer udstyret kan/vil give. Vi ved også som operatører hvor
lidt der skal til, før at udstyret laver forstyrrelser.
At sætte det nuværende udstyr op i ubemandede målestationer mener jeg er spild af gode ressourcer.
Det af flere årsager.
•
Der er en ikke ubetydelig risiko for hærværk på dette (meget dyre) udstyr, hver stærekasse
koster ifølge rapporten 235.000 kr., udstyret alene koster i omegnen af 240.000 kr.
Hvis dette udstyr bare et enkelt sted bliver smadret/udsat for hærværk er det samme kostpris
som en af de nuværende operatørers årsløn.
•
Udstyret som der er i dag (det nuværende udstyr), kan ikke selv indstille blænde/modlys,
kan ikke tage højde for vejrlig og andet.
Vi ved at vi flere gange dagligt må justere blænde/modlys, tage action hvis udstyret laver
kvaler eller der er anden teknik som ”går ned”.
Alt det vil, hvis det bliver monteret i en ubemandet målepost, ikke kunne rettes. Det vil
resultere i en meget stor henlæggelsesprocent i de billeder der evt. bliver taget. Dermed vil
der jo ikke blive de antal sager som der ville ved en bemandet ATK vogn…Det er vel ikke
meningen at antallet af sager skal ned ved at henlæggelsesprocenten bare skal øges?
•
Hvis alle bilister ved helt præcist hvor målestedet er, er der i mine øjne slet ingen tvivl om at
hastigheden naturligvis vil blive sat ned lige på målestedet (Det er jo logisk, ingen vil jo
direkte bede om en fartbøde). Men der er efter min mening heller ingen tvivl om at
hastigheden vil blive øget EFTER målestedet. Nu ved alle jo at de har passeret målestedet
og der dermed ”er fri bane” og sandsynligvis kører stærkere.
•
I rapporten sammenligner man os med 9 andre lande, hvor man har noget længere erfaring
med stærekasser og udstyr som er dedikeret til stærekasser. I disse lande gardere de sig ved,
at placere måleudstyret i en højde hvor det ikke kan nås, altså uden for hærværks højde.
I rapporten står der ikke noget om hvad konsekvensen er (hvad gennemsnitsfarten er) på
strækningen efter målestedet.
Hvis meningen er at få sænket hastigheden på ganske få hundrede meter af en lang strækning, ja så
er faste målesteder sikkert fint nok. Men meningen er vel at få farten generelt skal ned over en lidt
længere strækning end få hundrede meter…ellers er det efter min mening virkelig mange ressourcer
at bruge på så kort en strækning (2 målestandere med mindst 1 kamera).
Det ville kunne gøres mindst lige så effektivt af os mobile ATK operatører, hvis vi blev indsat på de
tidspunkter hvor ulykkesrisikoen/trafiktætheden er størst.
Den er, i min og mine kollegaers øjne, en helt forfejlet opfattelse blandt politikere af ATK og
fotovogne er et hadeobjekt/pengemaskine.
Vi møder ikke sure miner der hvor vi holder, hverken af de bilister som bliver målt til at køre for
stærkt eller af andre borgere som dagligt henvender sig til os i vognen.