Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 293
Offentligt
Jeg mener at på baggrund af den rapport som ligger til grund for beslutningen om omlægning af
Fotovogne til faste stærekasser, at der er væsentlige og vigtige punkter som rapporten ikke tager
hensyn til eller højde for.
Der er desuden punkter i min optik, som rapporten slet ikke nævner, men som jeg mener er meget
vigtig…
I rapporten er konklusionen at en kombineret brug af faste målesteder og mobil ATK.
Der er nogen ting som gør at det er for usikkert at gå i gang med dette forsøg som rapporten lægger
op til.
Det som rapporten lægger op til (Pilotprojektet) kunne fint gennemføres af os operatører i en given
prøveperiode.
Vi ved som operatører, hvilke udfordringer udstyret kan/vil give. Vi ved også som operatører hvor
lidt der skal til, før at udstyret laver forstyrrelser.
At sætte det nuværende udstyr op i ubemandede målestationer mener jeg er spild af gode ressourcer.
Det af flere årsager.
Der er en ikke ubetydelig risiko for hærværk på dette (meget dyre) udstyr, hver stærekasse
koster ifølge rapporten 235.000 kr., udstyret alene koster i omegnen af 240.000 kr.
Hvis dette udstyr bare et enkelt sted bliver smadret/udsat for hærværk er det samme kostpris
som en af de nuværende operatørers årsløn.
Udstyret som der er i dag (det nuværende udstyr), kan ikke selv indstille blænde/modlys,
kan ikke tage højde for vejrlig og andet.
Vi ved at vi flere gange dagligt må justere blænde/modlys, tage action hvis udstyret laver
kvaler eller der er anden teknik som ”går ned”.
Alt det vil, hvis det bliver monteret i en ubemandet målepost, ikke kunne rettes. Det vil
resultere i en meget stor henlæggelsesprocent i de billeder der evt. bliver taget. Dermed vil
der jo ikke blive de antal sager som der ville ved en bemandet ATK vogn…Det er vel ikke
meningen at antallet af sager skal ned ved at henlæggelsesprocenten bare skal øges?
Hvis alle bilister ved helt præcist hvor målestedet er, er der i mine øjne slet ingen tvivl om at
hastigheden naturligvis vil blive sat ned lige på målestedet (Det er jo logisk, ingen vil jo
direkte bede om en fartbøde). Men der er efter min mening heller ingen tvivl om at
hastigheden vil blive øget EFTER målestedet. Nu ved alle jo at de har passeret målestedet
og der dermed ”er fri bane” og sandsynligvis kører stærkere.
I rapporten sammenligner man os med 9 andre lande, hvor man har noget længere erfaring
med stærekasser og udstyr som er dedikeret til stærekasser. I disse lande gardere de sig ved,
at placere måleudstyret i en højde hvor det ikke kan nås, altså uden for hærværks højde.
I rapporten står der ikke noget om hvad konsekvensen er (hvad gennemsnitsfarten er) på
strækningen efter målestedet.
Hvis meningen er at få sænket hastigheden på ganske få hundrede meter af en lang strækning, ja så
er faste målesteder sikkert fint nok. Men meningen er vel at få farten generelt skal ned over en lidt
længere strækning end få hundrede meter…ellers er det efter min mening virkelig mange ressourcer
at bruge på så kort en strækning (2 målestandere med mindst 1 kamera).
Det ville kunne gøres mindst lige så effektivt af os mobile ATK operatører, hvis vi blev indsat på de
tidspunkter hvor ulykkesrisikoen/trafiktætheden er størst.
Den er, i min og mine kollegaers øjne, en helt forfejlet opfattelse blandt politikere af ATK og
fotovogne er et hadeobjekt/pengemaskine.
Vi møder ikke sure miner der hvor vi holder, hverken af de bilister som bliver målt til at køre for
stærkt eller af andre borgere som dagligt henvender sig til os i vognen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 293: Henvendelse af 27/4-17 vedrørende omlægningen af 20 ATK-vogne til faste ATK-standere, fra Sten Holm
Tværtimod er folk rigtig glade for at vi kommer og måler, hvor borgerne er utrygge, Der hvor
skolebørn på vej til og fra skole, eller blot har en fornemmelse af at der bliver kørt for alt for stærkt.
Hele problematikken med ulykkes strækninger er et helt kapitel for sig. Hvad afgør om en
strækning er en ulykkes strækning? Er det gennemsnitsfarten? Er det antallet af ulykker? Er de data
man har som baggrund tids relevante eller er de forældede, så der i mellemtiden allerede er
foretaget trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger? som gør at der ikke længere køres stærkt.
Med 25 år som ambulanceredder, har jeg set konsekvensen af trafikulykker.
Hvor farten har været afgørende på ulykken.
Jeg kommer jeg rigtig meget i dialog med borgerne, når jeg holder med sidedøren åben.
Nogle borgere vil bare kigge og have en snak, andre vil høre hvor hurtigt de har kørt, om det er til
en bøde, klip eller en frakendelse.
Men rigtig mange vil gerne, fortælle hvor det er der bliver kørt for stærkt.
Hr. og fru Hansen ved nemlig godt hvornår der bliver kørt for stærkt, langt bedre end en statistisk
viser, lavet på nogle tal som er gamle.
De kommer gerne hen til fotovognen for at lave en borgerhenvendelse, frem for at der skal sendes
en mail eller ringes til politiet, dette virker for borgerne mere besværligt, end det at snakke direkte
med os som målere.
Borgerne fortæller gerne, om det er morgen eller aften eller sågar nat, noget som vi som målere
indretter vores mødetid efter, så vi kan lave en mere målrettet indsats
Ja sommetider ved de også hvem det er som køre for stærkt.
Hr og fru Hansen vil gerne have besøg af fotovognen og vi får ofte lov til at holde i folks indkørsel
eller på deres parkeringsplads.
Folk er meget hjælpsomme og flytter gerne deres bil så vi kan holde der, kaffe og hjemmebag høre
også til når vi får en snak om hastigheden nær folks bopæl.
Men selvfølgelig glemmer Hr. og fru. Hansen også at køre korrekt, der hvor andre bor, eller også er
det deres sønner som glemmer at holde hastigheden.
Jobbet som ATK måler er jo et rigtig godt ufaglært job, som giver rigtig god mening med masser af
god kundekontakt. Lønnen kunne selvfølgelig godt have været højere end de 22000 incl pension,
men jobbet egner sig rigtig godt til den murerarbejdsmand som er nedslidt, eller den borger som
kun kan klare et flexjob, ja mange flygtninge og indvandrere ville også kunne tage dette arbejde.
For de penge man har afsat til forsøget i de 3 år det køre, ville man kunne få 10 flere borgere i
arbejde, som måske ellers ville have være overførselsindkomst, og her er ikke medregnet
besparelsen på overførselsindkomst.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 293: Henvendelse af 27/4-17 vedrørende omlægningen af 20 ATK-vogne til faste ATK-standere, fra Sten Holm
Hvis størsteparten af bilisterne er så utilfredse, som der tit bliver gjort opmærksom på i pressen og
af nogen meningsdannere, så ville det efter min mening give i udslag i mange flere negative
henvendelser hos os i vognene, hvilket vi ikke ser. Vi lægger en stor vægt på åbenhed
Det er med til at afmystificere vores arbejde med fartkontrol og er generelt efter min mening med til
at give en virkelig god accept i befolkningen.
En accept som også spreder sig rundt i bybilledet, hvis folk generelt snakker om
os…på den måde
danner vi efter min mening en positiv spiral, som er meget vigtig for trafiksikkerheden generelt.
Jeg mener at vi med vores mobile ATK enheder yder et stort bidrag til den daglige trafiksikkerhed.
Vores indsats er efter min/vores mening med til at forhindre ulykker, så ulykkerne slet ikke når at
ske. Det må jo da være i alles interesse at ulykker skal forebygges INDEN de sker.
Et indsats som en stærekasse aldrig ville kunne, tværtimod vil nogen helt sikkert mene at
stærekasserne bliver placeret forkert i forhold til trafik osv.
Den problematik med deres (i nogens øjne) forkerte placering kan vi jo som operatører
imødekomme ved at tage dialogen med borgeren. Fortælle hvorfor der bliver målt netop på den
strækning og i øvrigt spørge ind til hvor de da mener det er meningsfuldt at måle. På den måde
bliver der skabt en positiv dialog med borgeren, i stedet for at nogen ser sig sur på en stærekasse og
udøver hærværk på den i værste fald (med store omkostninger til følge).