Til edle
er e i Trafikudvalget
Vedr. Beslut i ge o o læg i g af 20 fotovog e til statio ær ATK.
Som civile ATK-operatører har vi samlet nogen synspunkter fra nogen af os, sådan
som vi ser ”verden” fra vores dagligdag i fotovognen
og som vi mener er relevante i Trafikministerens og Trafikudvalgets beslutning om omlægningen af nogen ATK-vogne til faste ATK-
standere.
Vi håber på denne måde at kunne bidrage med noget relevant information, som kan skabe et lidt mere nuanceret billede af hvordan
hastighedskontrol kan og bør forgå og hvordan vi ser på trafiksikkerhed ud fra hverdagserfaringer.
Ligeledes vil vi gerne stille spørgsmålstegn ved nogen punkter i den rapport, som ligger til grund for beslutningen om at omdanne 20
ATK-vogne til faste ATK målesteder.
Uddrag fra rapporten:
Citat:
”Det er i Danmark ikke tidligere afprøvet at flytte kameraer fra mobil til stationær ATK. Derfor er der behov for mere viden
om
både flytning og omlægning samt om, hvorvidt kameraerne fungerer teknisk som forventet i drift. Der er heller ikke kendskab til
udenlandske erfaringer med flytning af kameraer fra mobile ATK vogne til standere”
Synspunkt 1 Aksel Dalgaard, ATK-Operatør:
Citat:
”En flytning og omlægning af de eksisterende kameraer fra de mobile
ATK-vogne og benyttelse af dem til stationær ATK vil
medføre visse begrænsninger vedrørende etablering, drift og tekniske muligheder.”
På så usikkert et grundlag synes jeg, at det er voldsomt at skrotte 20 betalte og driftsikre fotovogne til en sådan test. Helt ok at teste
muligheden, men måske med 5 vogne. Man påstår jo at det øger trafiksikkerheden, hvilket jeg ikke kan se ved at fjerne 20 vogne.
Spørgsmål 1:
20 fotovogne skrottes for stationær kontrol på 10 vejstrækninger, lad os bare sige 20 strækninger som udstyret flyttes imellem.
A: 20 vejstrækninger med kontrolmulighed med udstyr fra 20 fotovogne.
B: 20 mobile fotovogne som, lad os bare nøjes med at sige, at de hver måler et sted pr. dag og dermed 20 målesteder
pr. dag.
Set over en måned giver løsning A fartkontrol på 20 steder, men løsning B giver: 20 steder gange 20 vogne=400 kontrolsteder
Hvorfor er løsning A ifølge Trafikministeren en forbedring?
Spørgsmål 2:
Lad os antage at en vejstrækning der skal kontrolleres er f.eks. 4 kilometer.
A: Der opstilles advarselsskilt om kontrol og et par hundrede meter efter opstilles en stander hvori der muligvis er måleudstyr,
hvilket så skulle holde hastigheden nede på vejstrækningen.
B: Der opstilles advarselsskilt om kontrol og placeres muligvis derefter en fotovogn på forskellige placeringer hen over de 4 kilometer.
Hvorfor giver løsning A ifølge Transportministeren en bedre trafiksikkerhed?
Synspunkt 2 Sten Holm, ATK Operatør: