Fra:
Sendt:
26. april 2017 09:36
Emne:
Re: Foretræde for transportudvalget 27/4 kl. 10.15
Top 3 problemstillinger omkring en letbane på Ring 3 mellem Lyngby og Ishøj:
Samfundsøkonomiske konsekvenser
a) Anlægsbudget i alt 4,44 mia. kr. (officielt udmeldt i maj 2016), heraf 1.78 mia statsligt
b) Anlægsbuget i alt i alt 6,98 mia. kr. (opstillet efter gennemgang af EY-rapport okt 2016), heraf
2,58 statsligt
c) "Tilkøb" 5 mia. kr. (skønnet) betales af de 11 kommuner. Se officiel indsigelse fra DONG
23.november 2015 indsendt til transportministeriet.
d) Trafkantgeneomkostninger, forventeligt 1 mia. kr /år i anlægsperioden.
Miljø/klima
Med en letbane vil der ikke blive udledt mindre CO2, men mere CO2 pr trafikantkilometer
sammenlignet med både den nuværende privatbilisme og især en BRT-løsning.
Udeladte beregninger af trafikantgeneomkostninger
I dag kører ca. 45.000 biler dagligt langs ring 3. Ifølge Letbaneselskabets egen prognose for 2020 vil
der køre 47.000 biler på de mest trafikerede strækninger i Ring 3.
Med en letbane vil dette tal blive væsentligt forringet. Men i modsætning til andre store
anlægsprojekter, er der her højst bemærkelsesværdigt ikke foretaget nogle
trafikantgeneomkostningsberegninger.
Efter vores kvalificerede estimat baseret på vejdirektoratets beregningsmodel vil der i den syv år
lange anlægsperioden en letbane kunne køre ca. 8.000 biler i døgnet i Ring 3. Ingen har indtil nu
ønsket at modsige tallet, selvom dette er blevet præsenteret i landsdækkende medier.
I jyllands-posten 27. dec indrømmer Anne-Grethe Foss dette forhold, og henviser til, at
beregningerne ville være for komplicerede.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Den egentlige grund til at bygge en letbane
Borgmestrene ønsker byfortætning og byudvikling langs en jernbanestrækning, som skrevet i
planloven. I Herlev udtaler borgmester Thomas Gyldal, at der med en letbane vil komme
investeringer på 1,5 mia. kr, og uden en letbane komme investeringer på ca. 0,5 mia. kr. Og det er
samtidig grunden til, at de vil bygge en letbane på 28 km med 28 stop. For hvert stop kan der
bygges bygninger. Men idet samme muligheder (fra og med januar 2017) kan opnås med en BRT-
løsning, kan borgmestrene få deres bygninger med en transportløsning på gummihjul fremfor
skinner.