Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1745798_0001.png
Notat til brug ved foretræde for Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget
Tak for at udvalget har fundet tid til vores foretræde
Dansk Kørelærer-Union er den absolut største
brancheorganisation med et medlemstal på Ca. 825.
Der er på nuværende tidspunkt ingen der kender antallet af
kørelærere i Danmark, men vi antager, at der er Ca. 16-1800,
hvoraf en del er ansatte i de offentlige og private AMU og
dermed ikke naurlige medlemmer af DKU. Dermed repræsentere
DKU over halvdelen af de private kørelærere i landet
DKU er ligeledes repræsenteret i Rådet for Sikker Trafik og
Færdselssikkerhedskommissionen og har gennem mange været
med i de arbejdsgrupper, der har været i Rigspolitiet vedrørende
køreuddannelsen i Danmark og vi har derfor en meget stor
indsigt i området.
Som det fremgår af vores skriftlige henvendelse er baggrunden
for vores ønske om dette foretræde, at der de sidste mindst 28 år
i perioder har været ventetider på kørekører i Danmark, men det
har aldrig været så udtalt som siden medio 2016. Problemet er
igen startet i København og derefter bredt sig til de omliggende
Politikredse.
Desværre kan vi konstatere, at efter vores skrivelse af 22/3 er
problemet blevet værre idet det nu har bredt sig til det meste af
landet. Dette skyldes især den politiske beslutning om at lade de
17 årige få kørekort fra 1. januar 2017.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 285: Materiale fra Dansk Kørelærer-Unions foretræde for udvalget d. 20/4-17 om ventetider på køreprøver
1745798_0002.png
DKU anbefalede i vores høringssvar en udsættelse af denne
forsøgsordning, idet vi netop frygtede, at politiet ikke ville have
resurser til løsning af opgaven.
DKU har som troværdig samarbejdspartner jævnlig været i
kontakt og dialog med Politikredsene/ Rigspolitiet om problemet.
Problemstillingen har ligeledes gentagne gange været i pressen
uden, at borgerne og erhvervet indtil nu har opnået ventetid er,
der ligger inden for de 14 kontordage, der er acceptabelt
Derfor er der nu et meget stort behov for, at der kommer større
politisk bevågenhed på problemet og at der findes varige
løsninger på denne problemstilling, således at borgerne og
erhvervet ikke længere skal leve med den store frustration som
ventetiderne medfører.
Jeg vil nu kort vise den virkelighed kørelærerene oplever dagligt
Vis Bookingsystemet.
DKU oplever den ene gang efter den anden, at myndighederne
laver yderlige administrative begrænsninger/besværligheder i
vores arbejde uden at disse tiltag har nogen effekt som løsning på
problemet
Hvad kan der gøres?
Forslag til forbedringer.
• Uddannelse af
tilsynsførende
Det er i dag muligt at anvende såkaldte tilsynsførende til
afvikling af teoriprøveren, men dette er aldrig effektueret.
Det kræver kun en meget kort uddannelse og vil frigive de
sagkyndige til de praktiske prøver
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 285: Materiale fra Dansk Kørelærer-Unions foretræde for udvalget d. 20/4-17 om ventetider på køreprøver
1745798_0003.png
• Overarbejde
Det er overraskende at dette ikke allerede sker
• Ansættelse af et tilstrækkeligt antal sagkyndige herunder
aflønning af disse
Det er helt tydeligt, at der i forbindelse med opgaveglidningen
til civile sagkyndige ikke er ansat tilstrækkelige sagkyndige og
man bør se på aflønningen af disse
• Nyt digitalt teoriprøvesystem herunder udvikling af
teoriprøver til traktor
Dette ville optimere afviklingen af teoriprøver og udviklingen af
teoriprøver til traktor vil hjælpe meget i de kredse, der har
mange af disse prøver
• Ensartning af tidsforbrug og antal prøver pr. dag.
Vi oplever, at der er forskel på antallet og varig af prøverne i de
forskellige kredse og der bør efter vores opfattelse være plads
til flere prøver pr. dag.
• Smiley ordning
Der er ingen tvivl om at nogle køreskoler har en urimelig høj
dumpeprocent og derfor bør Køreskolernes dumpeprocent
offentliggøres
• Ensretning af de sagkyndiges dumpeprocenter
Tilsvarende har vi lige set at forskellen blandt de sagkyndige i
København ligger mellem 20 og 70 %
• Anvendelser af Forsvarets køredom mere
• Flytning af opgaven til Færdselsstyrelsen eller privatiser
opgaven
• Kontrol med køreskolerne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 285: Materiale fra Dansk Kørelærer-Unions foretræde for udvalget d. 20/4-17 om ventetider på køreprøver
1745798_0004.png
Det bør fremover være muligt for en offentlig instans Politiet
eller Færdselsstyrelsen at foretage kontrol med undervisningen
i køreskolernes teorilokale.
Dermed vil man ramme de brodne kar, der desværre også
findes i vores branche
• SKAT
En øget kontrol vil også medvirke til at fjerne de brodne kar i
branchen
• Nedsættelse af aflysningsfristen på prøver fra 5 til 2 dage
• AMU bliver forfordelt
Det er ikke rimeligt at de offentligt køreskoler har mulighed
for at forudbestille de prøver, de har behov for og dermed
bliver der færre prøver til de betalende borgere.
• Revidering af hele regelsætter for køreundervisn ing i
Danmark
Den tidligere regering havde stillet en gennemgribende
revision af hele regelsættet for køreundervisn ingen og især
kørekortbekendtgørelsen i udsigt og Dansk Kørelærer-Union
håber selvfølgelig, at den nuværende regering fastholder
denne tanke, idet det nuværende regelsæt i udgangspunktet er
fra 1986. Som et tiltag for at minimere snyd i
kørelærerbranchen, blev der i 1999 indført krav om, at elever
og kørelærere skulle skrive under efter undervisning og tiden
er nu inde til at vurdere om dette tiltag har haft den ønskede
effekt. Vi lever under et meget stærkt juridisk regime og
mange kørelærere føler det som om, at det handler mere om
jura end undervisning. Der er behov for at gøre undervisningen
mere praktisk gennemførlig. Altså indførelse af flere såkaldte
“elastikker” (rammestyring)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 285: Materiale fra Dansk Kørelærer-Unions foretræde for udvalget d. 20/4-17 om ventetider på køreprøver
1745798_0005.png
Tak for ordet