Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1744206_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Februar 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan (december 2016)
DSB planlagde i februar med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til
indsættelse i daglig drift.
De resterende syv togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud eller manglende leverancer.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, februar 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
16
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
5
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 74
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken. De sidste tre togsæt forventes klar-
gjort til at blive indsat i kommerciel trafik i løbet af første halvdel af 2017.
7. april 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0002.png
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I februar 2017 var leveringssikkerheden 95,4%.
I perioden marts 2016 til og med februar 2017 var leveringssikkerheden 95,8%.
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I februar 2017 kørte IC4 ca. 561.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af den
samlede dieselproduktion for DSB i februar 2017.
IC4 har en større kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 470.000 km.
Når IC4 i februar 2017 har kørt færre kilometer end de foregående måneder skyl-
des det, at februar er kortere.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0003.png
Figur 2: Gennemsnitlig antal kørte litrakilometer for IC4, løbende 12 måneder
Antal kørte km pr. måned
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
Antal kørte km. pr. måned IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 80,1% i februar 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
79,0%
79,2%
Seneste 12 mdr.
75,5%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, løbende 12 måneder
Kundepunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for februar 2017 94,7%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
93,1%
93,4%
Seneste 12 mdr.
91,0%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Operatørpunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
83,6%
83,4%
Seneste 12 mdr.
79,4%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Togpunktlighed løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer, et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
3.673
3.952
Seneste 12 mdr.
4.244
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimum MDBF IC4
Realiseret MDBF pr. måned IC4
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen var i februar 2017, ca. 19% over resultatet for februar
2016, og det planlagte antal af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til
samme periode sidste år.
Hvad angår MDBF kan det konstateres, at den fortsat ligger over minimum på
3.000 km mellem hændelser, som fremgår af IC4-anbefalingen fra december
2016.
DSB har fokus på Power Pack, bremser og udfordringer med døre, der påvirker to-
gets driftsstabilitet.
8. Status på indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår målsætning om en daglig leve-
rance af ca. 36 togsæt til drift frem til 2018. Dog har DSB i forbindelse med udar-
bejdelsen af køreplan K17-1 vurderet, at det er muligt for driftsværkstedet dagligt
at levere 38 togsæt til drift.
DSB vurderer fortsat, at det vil være muligt at overholde indsættelsesplanens
målsætninger om daglig leverance af ca. 36 togsæt til drift, herunder, at antal tog-
sæt, der dagligt kan indsættes i drift fra 2018 og frem til udfasning, kan øges til
40.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 279: DSB’s status for IC4 for februar 2017, fra trasport-, bygnings- og boligministeren
1744206_0008.png
9. Genindsættelse af IC4
I perioden fra den 7. marts til den 27. marts 2017 har al passagerdrift med IC4
været indstillet på grund af en hændelse, hvor en hydraulikpumpe rev sig løs.
Genindsættelsen af IC4 i passagerdrift sker i faser, hvor antal togsæt der anvendes
og strækninger, der betjenes løbende øges. Første fase i genindsættelsen blev
gennemført mandag den 27. marts. Sidste fase blev gennemført tirsdag den 4.
april 2017, hvorefter IC4 var genindsat i passagerdrift i fuldt omfang.
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: februar 2017