Lovtidende A
2017
27. marts 2017.
Bekendtgørelse om krav til tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig
infrastruktur for alternative drivmidler
1)
I medfør af § 1 a i lov om havne, jf. lovbekendtgørelse nr.
457 af 23. maj 2012, som ændret ved lov nr. 658 af 8. juni
2016, § 130 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offent-
lige veje, som ændret ved lov nr. 658 af 8. juni 2016 og § 97
i lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af
4. november 2015, fastsættes:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter tekniske specifikationer
for:
1) Offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køre-
tøjer.
2) Offentligt tilgængelige brinttankstationer til motorkøre-
tøjer, herunder tekniske specifikationer for renhedsgra-
den af brint.
3) Offentligt tilgængelige CNG-tankstationer.
4) Optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
fartøjer.
Definitioner
§ 2.
Følgende definitioner lægges til grund ved anvendel-
sen af denne bekendtgørelse:
1) Alternative drivmidler: Brændstoffer eller energikilder
som i det mindste delvist, erstatter fossile oliekilder i
energiforsyningen til transport, og som bidrager til for-
bedring af miljøpræstationerne i transportsektoren, bl.a.
elektricitet, brint, biobrændstoffer, syntetiske og paraf-
finholdige brændstoffer, naturgas, flydende gas m.v.
2) Elektrisk køretøj: Et motorkøretøj, der er udstyret med
drivaggregat, der indeholder mindst én ikkeperifer
elektrisk maskine, som energiomformer med et elek-
trisk genopladeligt energilagringssystem, der kan gen-
oplades eksternt.
3) Strømforsyning fra land til fartøjer: Strømforsyning fra
land til søgående skibe eller fartøjer til transport ad in-
dre vandveje på kajpladsen gennem en standardgrænse-
flade.
4)
Tankstation: Optankningsfacilitet, hvor ethvert brænd-
stof, med undtagelse af LNG, kan tankes via et fast el-
ler mobilt anlæg.
CNG-tankstation: Optankningsfacilitet, hvor CNG (na-
turgas) kan tankes via et fast eller mobilt anlæg.
Ladestander: En grænseflade, der er i stand til at oplade
ét elektrisk køretøj ad gangen eller udskifte et batteri til
ét elektrisk køretøj ad gangen. Grænsefladen til oplad-
ning af elektriske køretøjer kan bestå af flere stikkon-
takter eller køretøjskoblere, således at multistandardop-
ladning muliggøres.
Højeffektladestander: En ladestander, jf. pkt. 6, der gør
det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj
med en effekt på mere end 22 kW, bortset fra anordnin-
ger, som installeres i private hjem, eller hvis primære
formål ikke er at genoplade elektriske køretøjer, og
som ikke er tilgængelige for offentligheden.
Normal ladestander: En ladestander, jf. pkt. 6, der gør
det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj
med en effekt på højst 22 kW, bortset fra anordninger
med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres i private
hjem, eller hvis primære formål ikke er at genoplade
elektriske køretøjer, og som ikke er tilgængelige for of-
fentligheden.
Offentligt tilgængelig ladestander eller tankstation: En
ladestander eller tankstation, som er opført på et areal
omfattet af lov om havne, lov om offentlige veje m.v.
eller lov om private fællesveje og som giver ikkediskri-
minerende adgang for brugere. Ikkediskriminerende
adgang kan omfatte forskellige vilkår for godkendelse,
anvendelse og betaling.
Elektricitetsforsyning til transport
§ 3.
Offentligt tilgængelige normale vekselstrømslade-
standere til elektriske køretøjer skal opfylde kravene i punkt
1.1. i bilag 1.
§ 4.
Offentligt tilgængelige højeffektladestandere til elek-
triske køretøjer skal opfylde kravene i punkt. 1.2. i bilag 1.
5)
6)
7)
8)
9)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, EU-tidende 2014, nr. L 307, side 1.
CX000078
Transport-, Bygnings- og Boligmin., j.nr. 2016-5822