Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1741185_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om igangsættelse af forundersøgelse af østlig ringvej (havnetunnelen) i København, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1741185_0002.png
Strækningen fra Kløvermarken under Amagerbro til Amager Fælled vil som
udgangspunkt skulle bores. For de øvrige delstrækninger undersøges forskelli-
ge anlægsmæssige løsninger nærmere. Det drejer sig blandt andet om mulighe-
den for at anlægge delstrækningen under havneløbet som en sænketunnel, mu-
ligheden for at grave flere delstrækninger og muligheden for at anlægge hele
projektet som boret tunnel. For borede strækninger omfatter undersøgelserne
både anlæg af vejbaner i to tunnelrør og i ét tunnelrør i to etager.
Etablering af østlig ringvej vil generere en mængde jord, der vil skulle depone-
res. Undersøgelsen vil derfor indeholde en overordnet vurdering af, om depo-
neringen kan samtænkes med anlægstekniske løsninger af østlig ringvej, der
reducerer udgiften til etablering af projektet. I samarbejde med Københavns
Kommune vil der desuden blive undersøgt, om deponering af overskudsjord
kan medvirke til tilblivelsen af nye byudviklingsområder. Forslagene skal om
muligt samtænkes med placering af den overskudsjord, som Københavns
Kommune i forvejen forsøger at finde plads til at deponere. Forslagene kan give
input til den finansieringsmæssige del af analysen, herunder om sådanne by-
udviklingsområder kan skabe medfinansiering til østlig ringvej.
Med udgangspunkt i den strategiske analyse og de videre tekniske undersøgel-
ser udregnes anlægsoverslag for relevante alternativer efter principperne i ny
anlægsbudgettering for fase 1-undersøgelser.
Miljø
De videre undersøgelser indeholder overordnede vurderinger af forskellige
løsninger, så miljøet påvirkes mindst muligt. De miljømæssige aspekter af pro-
jektet beskrives, så rammerne for en eventuelt efterfølgende VVM-
undersøgelse kan præciseres yderligere, herunder de miljøafledte effekter af
anlægsfasen. I den forbindelse overvejes det endelige antal scenarier og anbefa-
linger for trafik, anlæg mv. i forhold til udgifterne til en eventuelt efterfølgende
VVM-undersøgelse.
Der vil ligeledes være fokus på at præcisere de økonomiske konsekvenser af
miljøafledte effekter, afværgeforanstaltninger mv. Miljøeffekter som følge af en
omfordeling af trafikken i de indre bydele mv. indgår også i de videre undersø-
gelser. Konkrete og mere dybdegående miljøeffekter vil dog først blive kortlagt i
en eventuelt efterfølgende VVM-undersøgelse af projektet.
Organisering
De videre undersøgelser af teknik og miljø organiseres i en arbejdsgruppe, der
består af Vejdirektoratet (formand), Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
og Økonomiforvaltningen. Yderligere deltagere kan inddrages ad hoc. Arbejds-
gruppen refererer til styregruppen for den samlede forundersøgelse.
Tidsplan
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om igangsættelse af forundersøgelse af østlig ringvej (havnetunnelen) i København, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1741185_0003.png
Undersøgelsen sættes i gang, når der er indgået en aftale mellem parterne.
Økonomi
Der afsættes 7 mio. kr. til de videre undersøgelser af teknik og miljø.
Side 3/3