Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
Til Folketingets Trafikudvalg
Vedr. Intelligent Trafiksystem (ITS)
Gennem de seneste år er der i forbindelse med større vejarbejder på vore motorveje (fx udvidelsen af
Helsingørmotorvejen) og på de største og mest trafikerede motorveje (Køge Bugt-motorvejen,
Motorring 3, Helsingørmotorvejen og motorvejene omkring Herning) anvendt såkaldt Intelligent
Trafiksystem (ITS). Dette er et elektronisk system, der består af en lysende informationstavle og
tilhørende lysende tavler, der angiver fartbegrænsningen på det pågældende sted.
Disse tavler har flere fordele: De kan tydeligt og på god afstand ses både i lys og mørke. De giver
bilisterne god information om afstanden og køretiden til næste frakørsel eller om kødannelse eller
ulykker eller uforudsete forhindringer, og fartbegrænsningen kan varieres efter omstændighederne.
Systemet har betydet færre ulykker og en bedre afvikling af trafikken, og det skal understreges, at det
af den såkaldte trængselskommission blev anbefalet, at ITS opsattes på de mest trafikerede
motorvejsstrækninger omkring København. Det skal ligeledes understreges, at dette moderne system
i stigende grad opsættes i udlandet.
Både for mig, der dagligt kører på motorvejene omkring København, og for mange andre, fx bus- og
lastbilchauffører vakte det derfor nogen forundring, da Vejdirektoratet mandag den 7. marts
kundgjorde, at man nu agtede at slukke i alt 180 ITS-standere og senere at nedtage og skrotte hele
dette fortrinlige system. Begrundelsen var, at det skulle være for dyrt at vedligeholde, men man kunne
samtidig godt finde 10 mio. kroner til at demontere og destruere systemet!!!
Vejdirektoratet har naturligvis en forpligtelse til at optimere kørslen på vore statsveje, og derfor er
nedtagningen af ITS i direkte modstrid med denne forpligtelse. Desuden betyder nedtagningen af ITS
en væsentlig øget miljøbelastning, idet kødannelse ikke længere kan afvikles glidende.
Det er mit håb, at jeg med denne henvendelse til trafikudvalget kan bevæge dets medlemmer til at
pålægge Vejdirektoratet dels at indstille nedtagningen af ITS, dels at finde tilstrækkelige midler til at
opretholde og udbygge systemet.
Med venlig hilsen
Mogens Nørgaard Olesen
Lektor og forfatter, cand.scient.
H.P. Christensensvej 18, 3300 Frederiksværk
Telefon 74 72 55 39
Mail: [email protected] og [email protected]