Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1740278_0001.png
Af Mogens Nør-gaard Olesen
Lange køer med biler i alle baner, informationstavler over det hele præger den daglige morgentrafik
på Helsingørmotorvejen her ved Høje Sandbjerg. Arkivfoto: Scanpix
Foto: Steffen Ortmann
Vi plejer i Danmark at sige, at vi er et digitalt foregangsland, og at vi skal tage yderligere digitale
tigerspring. Men det er ikke altid, at disse tigerspring lykkes. Der er dog en væsentlig undtagelse:
ITS
intelligent trafik system, som gennem de seneste år er opsat langs vore mest befærdede
motorvejsstrækninger, f.eks. Køge Bugt-motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen. Disse
lysende trafiktavler fortæller om de trafikale forhold, kø, afstande og fartbegrænsning.
Brugen af ITS højner trafiksikkerheden og giver et bedre flow i trafikken, så den afvikles hurtigere.
Man kunne derfor som bilist ønske sig, at man i endnu højere grad end hidtil satsede på ITS, hvilket
ville gavne forholdene for bilisterne og bidrage positivt til vor digitale fremtid. Men sådan er det
ikke. Der er ofret mange millioner kroner på at opstille ITS, men fra 8. marts 2017 er
Vejdirektoratet begyndt at slukke disse udmærkede lystavler, og senere er det tanken at bruge flere
millioner kroner på at nedtage dem. Man siger, at det er for at spare penge, men hvad med
sikkerheden? Pyt med den, og pyt med at bilisterne nu skal spilde endnu mere tid på at sidde fast i
den ene kø efter den anden.
Hvor er transportministeren og trafikordførerne henne i denne molboagtige sag? I andre lande satser
man stærkt på ITS
og vi er et digitalt foregangsland. Eller hvad? Lad os bevare ITS. Udgiften er
30 millioner kroner pr. år. Og bilafgifterne andrager ca. 50 milliarder kroner pr. år. Hvor svært kan
det være?
Mogens Nørgaard Olesen, forfatter, cand.scient., H.P. Christensensvej 18, 3300
Frederiksværk