Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1739994_0001.png
Hellerup, 2. april 2017
Til Transportudvalget
Vedr.: Den faste forbindelse over Femern Bælt
Til Transportudvalgets orientering fremsender jeg hermed to kritiske analyser af det finansielle
beslutningsgrundlag og den eksterne kvalitetssikring af den faste forbindelse over Femern Bælt:
(1) Construction and operation of the Fehmarn Belt immersed tunnel is a high-risk business case , Journal
of Risk Management, Vol. 6, pp. 1-15, 14 February 2017.
(2) External quality assurance of the Fehmarn Belt fixed link business case
too little, too late, and too
unreliable , Internal report, Version 1.5, RD&I Consulting, 18 March 2017.
Analyserne har jeg udarbejdet for egen regning og risiko som uafhængig fagligt baseret analytiker uden nogen
forudfattet personlig indstilling til en fast forbindelse over Femern Bælt. Min ambition er at bidrage til klarhed
over projektets finansielle præmisser og konsekvenser. Beslutningen om at fortsætte eller stoppe projektet bør
tages på et oplyst grundlag, hvor også uafhængige kritiske analyser bliver taget i betragtning.
Her er en kort sammenfatning af resultaterne af de to analyser:
(1) Den faste forbindelse er et finansielt højrisikoprojekt af to grunde. For det første er flere antagelser om
projektets væsentlige forudsætninger overoptimistiske. For det andet
er de a ve dte etode partiel
følso hedsa alyse
uegnet og utilstrækkelig til at afdække projektets reelle finansielle usikkerheder.
“a dsy lighede for e tilbagebetali gstid i grø zo e , dvs. u der 40 år, er praktisk
taget lig med nul.
(2) Transportministeriet har tilkendegivet, at
Ny Anlægsbudgettering
ikke finder anvendelse i forbindelse
med tunnelen. Ikke desto mindre har ministeriet rekvireret ekstern kvalitetssikring efter principperne i
Ny Anlægsbudgettering,
som imidlertid ikke er blevet fulgt. Den eksterne kvalitetssikring er i det store
og hele for lidt, for se t og for utroværdig : For lidt, fordi væse tlige o råder ikke er blevet
kvalitetssikret. For sent, fordi forpligtende beslutninger allerede er blevet taget inden
kvalitetssikringen. For utroværdig, fordi kvalitetssikringen er timet forkert, de eksterne konsulenter
ikke er uafhængige eller konklusionerne er modsagt af alternative analyser eller faktiske
hændelser/udviklinger. Projektet er stadig et højrisikoprojekt.
Med venlig hilsen
Hans Schjær-Jacobsen
Civilingeniør, ph.d., HD
Dyssebakken 19
2900 Hellerup
[email protected]
Kopi til Transportministeren