Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1738653_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2017
2015-2007
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Jeg skal hermed orientere Transport-, Bygnings- og Boligudvalget om DSB’s
regnskabsmæssige nedskrivning af IC2- og IC4-togsæt.
Den samlede nedskrivning af IC2- og IC4-togsættene udgør i alt 2.731 mio. kr.
I kontrakten med DSB for perioden 2015-2024 er det lagt til grund, at IC4/IC2-
togene anvendes i deres fulde levetid, idet togene i en periode efter elektrifice-
ringen af hovedstrækningerne forventedes at betjene intercity-trafikken. Dette
fremgår også af akt 113 af 7. maj 2015 om trafikkontrakten.
Den opsamlede driftserfaring har imidlertid vist, at togenes driftsstabilitet –
trods en række tiltag – ikke udviklede sig som forudsat og i stedet fortsatte på
et utilfredsstillende niveau.
Som det fremgår af DSB’s årsrapport for 2016 og halvårsrapport for 2016, har
DSB bl.a. på denne baggrund foretaget en række regnskabsmæssige nedskriv-
ninger af togenes værdier:
- Nedskrivning på 588 mio. kr., svarende til en fuld regnskabsmæssig ned-
skrivning af værdien af alle 23 IC2-togsæt. IC2-togene, som er tovogns-
versionen af IC4, er grundet lav driftsstabilitet reelt aldrig blevet fuldt indfa-
set og er kun i meget lille omfang blevet anvendt i trafikken. IC2 har således
pr. 30. juni 2016 ikke været en del af køreplanen og forudsættes ikke an-
vendt i materielplanen for de kommende år. I den forbindelse kan det frem-
hæves, at den oprindeligt forudsatte mulighed for kobling af IC4- og IC2-
togsæt således ikke længere er relevant.
- Nedskrivning på 85 mio. kr., svarende til restværdien af fem IC4-togsæt (de
såkaldte NT-togsæt), hvor udviklingsarbejdet er stillet i bero grundet for
store udfordringer med at bringe dem i køreklar stand og derpå opgradere
til samme niveau som de øvrige IC4-tog.
- Nedskrivning på 2.058 mio. kr., svarende til en halvering af værdien af de
resterende 77 IC4-togsæt.
For så vidt angår sidstnævnte fremlagde DSB i december 2016 sin anbefaling
vedrørende den fremtidige færdiggørelse og idriftsættelse af IC4-togsæt, jf.
rapporten ”IC4-anbefaling” fremsendt til Transport-, Bygnings- og Boligudval-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 263: DSB’s regnskabsmæssige nedskrivning af IC2 og IC4
1738653_0002.png
get d. 2. januar 2017 samt foregående præsentation for Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget d. 15. december 2016.
Det fremgår af rapporten, at DSB i lyset af de seneste års driftserfaringer ikke
længere finder det muligt at gennemføre en fuld idriftsættelse af IC4-togene og
i stedet anbefaler en minimalistisk anvendelse af IC4. Det svarer til, at DSB’s
driftspulje øges fra nuværende 64 IC4-togsæt til 77 IC4-togsæt. Dette medfører,
at der dagligt vil kunne indsættes op til 40 IC4-togsæt i drift. Fortsat anvendel-
se af IC4 er nødvendig for, at DSB kan dække pladsbehovet frem til, at elektrifi-
ceringen af jernbanen samt indkøbet af Fremtidens Tog er gennemført. Uden
IC4 vil DSB mangle op til ca. 8.000 siddepladser dagligt, svarende til ca. 15 pct.
af DSB’s samlede pladsbehov i fjern-og regionaltrafikken. IC4 vil primært blive
anvendt i regionaltrafikken, hvor op til tre IC4-togsæt sammenkobles. Det kan i
den forbindelse fremhæves, at der ikke arbejdes videre med godkendelse til
kørsel med maks. 200 km/t, da infrastrukturen pt. er godkendt til kørsel med
maks. 180 km/t.
Forbedringer af driftsstabiliteten i forhold til det nuværende niveau er ikke en
forudsætning for, at den minimalistiske idriftsættelse kan gennemføres. Der-
imod forventes driftspuljen øget ved tiltag såsom øget værkstedskapacitet. Der-
udover vil DSB stoppe udviklingen af yderligere funktioner på IC4-toget og
fremover udelukkende fokusere indsatsen på at forbedre driftsstabiliteten og
pålideligheden.
Det fremgår desuden af rapporten, at DSB anbefaler en udfasning af IC4 i takt
med, at Fremtidens Tog indfases fra 2024. En sådan udfasning vil medføre en
betydelig kortere samlet levetid for de 77 IC4-tog end hidtil antaget. Den korte-
re levetid af de 77 IC4-tog medfører førnævnte regnskabsmæssige nedskrivning
af togenes værdi med 2.058 mio. kr.
Den 7. marts 2017 blev samtlige IC4-tog taget ud af drift som følge af en hæn-
delse ved Hedehusene Station, hvor en hydraulikpumpe gik løs. Efter godken-
delse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er IC4 fra den 27. marts 2017 gen-
indsat i driften. Hændelsen har ikke umiddelbart betydning for den regn-
skabsmæssige nedskrivning af togenes værdi. Transport-, Bygnings- og Bolig-
udvalget vil dog blive orienteret, såfremt det senere skulle vise sig at være an-
derledes.
Det bemærkes afslutningsvist, at kontraktbetalingen til DSB ikke reguleres som
følge af nedskrivningerne, og DSB’s disposition medfører ikke merudgifter i
finansåret. Jf. DSB’s årsrapport for 2016 blev DSB ’s resultat før skat i 2016 et
minus på 2.193 mio. kr. som konsekvens af nedskrivningerne af IC4- og IC2-
togsættene.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 263: DSB’s regnskabsmæssige nedskrivning af IC2 og IC4
1738653_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen