Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1738628_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
29. marts 2017
2017-791
Notat om Hypercard, Ungdomskort og DSB Ung Kort
Som forespurgt på samråd om Takst Sjælland 28. februar 2017 gives her en
beskrivelse af HyperCard, Ungdomskort og DSB Ung Kort.
HyperCard
HyperCard var en toårig forsøgsordning, der løb fra 1. august 2011 til 31. juli
2013. Med Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Liberal Alliance om
HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbe-
kæmpelse mv.
af 5. maj 2011 blev således aftalt et HyperCard til unge.
Med HyperCard kunne unge på ungdomsuddannelser i en toårig forsøgsperio-
de få et HyperCard i stedet for Uddannelseskortet. Uddannelseskortet gav kun
fri rejse mellem bolig og ungdomsuddannelse, hvor HyperCard gav indehave-
ren følgende:
Periodekort til fri pendling mellem hjem og ungdomsuddannelse
Periodekort til fri kørsel i den kollektive trafik inden for takstområdet,
hvor kunden bor - alle ugens dage (se figur 1).
Rabatkort til kørsel med kollektiv trafik til børnetakst i de øvrige takst-
områder af Danmark.
Rabatkort til kørsel med bustrafik (offentlig servicetrafik) mellem
takstområder til børnetakst
Mulighed for at rejse med Ungdomsbillet på togrejser med DSB og Ar-
riva mellem takstområder. Det vil sige, at indehaveren kunne spare 25-
50 pct. på togrejser i forhold til enkeltbilletprisen.
I førnævnte aftale fremgår det, at et Hypercard vil koste 300 kr. om måneden
(PL2011) for den unge. Det betyder, at egenbetalingen for elever på ungdoms-
uddannelserne med HyperCard næsten blev halveret ift. det tidligere Uddan-
nelseskort.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Opfølgning på samråd om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738628_0002.png
Figur 1: Takstområder
Side 2/5
Note: Takst Sjælland betyder, at Sjælland nu udgør ét stort takstområde. For Ungdomskortet gælder
de tidligere takstområders grænser stadig i.f.t. de unges ret til fri rejse i eget takstområde.
Ungdomskort
I Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radi-
kale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
Takstnedsættelser og in-
vesteringer til forbedring af den kollektive trafik
af 12. juni 2012 (i regi af Bed-
re og Billigere-forligskredsen) blev aftalt at indføre et nyt Ungdomskort, der
skulle erstatte og udvide HyperCard-ordningen.
Ungdomskortet trådte i kraft 1. august 2013. Forsøgsordningen med Hyper-
Card blev med Ungdomskortet således gjort permanent.
Med Ungdomskortet udvidedes kredsen, der kan anskaffe et Ungdomskort til
også at inkludere studerende på videregående uddannelser og alle unge i grup-
pen af 16 til 19-årige. Før 1. august 2013 har studerende på videregående ud-
dannelser kunne købe Uddannelseskortet til transport mellem bopæl og ud-
dannelsessted.
Ungdomskortet koster 330 kr. pr. måned for elever på ungdomsuddannelser,
578 kr. pr. måned for studerende på videregående uddannelser og 578 kr. pr.
måned for øvrige 16 til 19-årige (PL2012) og giver samme fordele som det tidli-
gere HyperCard. Egenbetalingen reguleres med det årlige takststigningsloft.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Opfølgning på samråd om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738628_0003.png
Side 3/5
Ændring af egenbetaling for en del af kundegruppen
Et flertal i Folketinget bestående af Regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti vedtog ved lov om ændring af
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser 17. maj
2016
1
at hæve egenbetalingen for Ungdomskort for studerende på videregående
uddannelser, der bor så langt væk fra deres uddannelsessted, at deres periode-
kort koster mere end 2.071 kr. pr måned (PL2016). Det gælder fx for studeren-
de bosat i København, som læser i Århus. Egenbetalingen for studerende på
videregående uddannelser bosat i yderområderne er undtaget ændringen.
2
Elever på ungdomsuddannelserne og unge mellem 16-19 år er ligeledes uberørt
af denne ændring i egenbetalingen.
Før ændringen af egenbetalingen betalte studerende ved videregående uddan-
nelser altid 578 kr. for et Ungdomskort (PL2012). I dag er egenbetalingen op-
gjort ud fra den underliggende periodekortpris for rejsen mellem bopæl og ud-
dannelsessted. Det betyder, at for den del af den underliggende periodekort-
pris, der overstiger 2.142 (PL2017), skal den studerende foruden egenbetalin-
gen på 627,3 kr. (PL2017) selv betale halvdelen.
Priseksempel
Normalpris for underliggende periodekort mellem København og Odense:
4350 kr.
4.350-2.142 = 2.200
2.200:2 = 1.100
627,3+1.100 = 1.727,3
Den justerede egenbetaling bliver således 1.727,3 kr. for et Ungdomskort mel-
lem København og Odense.
Ungdomskort og Takst Sjælland
For unge, der rejser på Ungdomskortet, er der ingen ændringer i forhold til de
fordele, som den unge kan opnå med Ungdomskortet, efter Takst Sjælland er
1
Se forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannel-
ser (Målretning af befordringsrabatordningen),
2015/1 LF 126
:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=177775
og lov om ændring af lov om befor-
dringsrabat til studerende ved videregående uddannelser (Målretning af befordringsrabatordningen),
LOV nr. 512 af 31/05/2016:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180225.
2
Se bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om befordringsrabat til studerende ved videregå-
ende uddannelser, BEK nr. 591 af 01/06/2016) på:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180223.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Opfølgning på samråd om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738628_0004.png
trådt i kraft. Ungdomskortet er desuden fortsat knyttet til de tidligere takstom-
råder Movia Syd, Movia Vest og Movia Hovedstaden. Der er dog den forskel, at
unge, der rejser på tværs af disse tidligere takstområder på Sjælland med tog,
nu kan rejse til halv pris (børnetakst) ift. enkeltbilletprisen, og ikke som tidlige-
re til ungtakst, som gav 25-50 pct. ift. enkeltbilletprisen.
Ungdomskortet indgår som en del af fase 2 af Takst Sjælland, hvor der vil blive
set nærmere på løsninger, der kan tilpasse dette produkt til den nye takststruk-
tur.
Økonomi for HyperCard og Ungdomskort
I nedenstående tabel fremgår afsatte midler og den faktiske udmøntning af
aftalerne bag HyperCard og Ungdomskort fra 2011 til 2016.
Tabel 1: HyperCard og Ungdomskort, årets priser
Mio. kr.
2011
2012
2013
Bevilling (B+TB)
100,0
201,5
416,9
Bevilling
Tillægsbevilling
100,0
193,1
8,4
408,6
8,3
Side 4/5
2014
306,9
307,9
-1,0
2015
308,5
314,3
-5,8
2016
316,4
319,6
-3,2
Udgifter
Ungdomskort
Hypercard
100,2
100,2
287,2
287,2
250,0
101,7
148,3
338,5
338,5
251,4
251,4
252,1
252,0
Årets over-
skud
Akk. overskud primo
Årets overskud
Disponeret
Akk. overskud ultimo
Finansloven.
-0,2
-85,7
-0,2
-85,7
-85,9
166,9
-85,9
166,9
81,0
-31,6
81,0
-31,6
-19,3
30,1
57,1
30,1
57,1
87,2
64,3
87,2
64,3
151,5
-0,2
-0,2
Kilde: Statsregnskab for finansårene 2011-2016 - Bevillingsafregning for konto 28.53.04 på
Faldet i forbruget fra 2014 til 2015 skyldes hovedsageligt, at der har været et
fald i omfanget af de studerendes fritidsrejser – det vil sige de rejser, de unge
foretager sig, ud over deres pendlerrejser mellem skole og hjem. Trafikselska-
berne har som følge heraf modtaget en mindre kompensation.
DSB Ung Kort
DSB Ung Kort (tidligere kaldet DSB WildCard) er et rabatkort til DSB’s rejser
på tværs af takstområder, som unge mellem 16 og 25 år og studerende på vide-
regående uddannelser kan købe hos DSB for 125 kr. Kortet er gyldigt et år ad
gangen.
Kortet giver adgang til følgende fordele hos DSB:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Opfølgning på samråd om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738628_0005.png
Køb af klapsædebillet hos DSB
50 pct. i rabat på rejser mellem to takstområder fra mandag til torsdag
og lørdage (de såkaldte billigdage)
25 pct. i rabat på rejser mellem to takstområder fredag, søndage og på
de store rejsedage
3
Side 5/5
Arriva har et tilsvarende produkt ved navn Arriva Ung (tidligere kaldet Arriva
Wundercard) med samme rabatter.
DSB Ung Kort og Takst Sjælland
Med Takst Sjælland har man besluttet at afskaffe rabatten, som DSB Ung Kort
giver på rejser på Sjælland. Det skyldes, at man med Takst Sjælland har samlet
Sjælland, Lolland, Falster og Møn i ét stort pendlingsområde med ens rejsereg-
ler, og hvor prisen afhænger af antal rejste zoner.
Det er derfor ikke muligt at opretholde et rabatsystem, hvor der kan opnås ra-
bat på eksempelvis en rejse mellem Ringsted og Holbæk til København men
ikke på en rejse mellem Borup og Roskilde til København.
Afskaffelsen modsvares dog af en fast rabat på alle rejsekortrejser på minimum
25 pct. i forhold til enkeltbilletten, på hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn.
Derudover udvides off peak-rabatten, så der ydes yderligere 20 pct. rabat på
rejser på rejsekort på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Det betyder, at der på
de fleste rejsekortrejser uden for myldretiden (med off peak-rabat) bliver givet
en rabat, som er nogenlunde tilsvarende den rabat, der tidligere kunne opnås
med et DSB Ung Kort på billigdagene.
De studerende skal med andre ord ændre vaner, idet det med reformen vil være
mere attraktivt at rejse med rejsekort fremfor enkeltbillet.
DSB Ung Kortet er ikke afskaffet, men der er med reformen gennemført oven-
nævnte ændringer. Det skal desuden bemærkes, at DSB Ung Kortet fortsat gi-
ver de samme rabatter som tidligere i resten af landet samt på rejser over Sto-
rebælt.
3
DSB har defineret de største rejsedage som værende: onsdag før påske, skærtorsdag, 2. påskedag,
dagen før store bededag, dagen før Kristi himmelfartsdag og dagene fra den 22.december til 1. januar
(begge dage inklusive).