NOTAT
Dato
J. nr.
29. marts 2017
2017-791
Notat om Hypercard, Ungdomskort og DSB Ung Kort
Som forespurgt på samråd om Takst Sjælland 28. februar 2017 gives her en
beskrivelse af HyperCard, Ungdomskort og DSB Ung Kort.
HyperCard
HyperCard var en toårig forsøgsordning, der løb fra 1. august 2011 til 31. juli
2013. Med Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Liberal Alliance om
HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbe-
kæmpelse mv.
af 5. maj 2011 blev således aftalt et HyperCard til unge.
Med HyperCard kunne unge på ungdomsuddannelser i en toårig forsøgsperio-
de få et HyperCard i stedet for Uddannelseskortet. Uddannelseskortet gav kun
fri rejse mellem bolig og ungdomsuddannelse, hvor HyperCard gav indehave-
ren følgende:
Periodekort til fri pendling mellem hjem og ungdomsuddannelse
Periodekort til fri kørsel i den kollektive trafik inden for takstområdet,
hvor kunden bor - alle ugens dage (se figur 1).
Rabatkort til kørsel med kollektiv trafik til børnetakst i de øvrige takst-
områder af Danmark.
Rabatkort til kørsel med bustrafik (offentlig servicetrafik) mellem
takstområder til børnetakst
Mulighed for at rejse med Ungdomsbillet på togrejser med DSB og Ar-
riva mellem takstområder. Det vil sige, at indehaveren kunne spare 25-
50 pct. på togrejser i forhold til enkeltbilletprisen.
I førnævnte aftale fremgår det, at et Hypercard vil koste 300 kr. om måneden
(PL2011) for den unge. Det betyder, at egenbetalingen for elever på ungdoms-
uddannelserne med HyperCard næsten blev halveret ift. det tidligere Uddan-
nelseskort.