Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1738299_0001.png
Beslutningsgrundlag
Elektrificering Aarhus-Lindholm
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sammenfatning
Med politisk aftale om udmøntning af Togfonden fra 2014 er der afsat ca. 4,7
mia. kr. til elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Lindholm. Der
er siden 2014 udarbejdet en VVM-undersøgelse mhp. et politisk
beslutningsgrundlag for anlægsprojektet i henhold til principperne i Ny
Anlægsbudgettering (fase 2 niveau).
Elektrificeringen er forudsætningen for, at der i fremtiden kan anvendes
moderne og mere driftsstabilt standard el-materiel med hastigheder op til 200
km/t på fjernbanenettet.
Samtidig betyder elektrificeringen, at jernbanen på sigt kan gøres uafhængig
af fossile brændstoffer. Det nedbringer CO
2
-udledningen og
partikelforureningen.
Elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Lindholm er opdelt i én
delstrækning nord for Aarhus, som beskrives i dette beslutningsgrundlag, og
én delstrækning syd for Aarhus (inklusiv Aarhus H), hvor beslutningsgrundlag
fremlægges medio 2017.
Banedanmark har koordineret VVM-undersøgelsen for elektrificeringsprojektet
Aarhus H – Aalborg med en VVM-undersøgelse for en hastighedsopgradering
på strækningen Aarhus H – Hobro. Det er sket for at borgere, kommuner og
øvrige interessenter ikke skal høre om projekterne i flere forskellige omgange.
Selv om elektrificering og ombygning af Aarhus H har indgået i den nordlige
strækning, så ”tilhører” delprojektet et politisk beslutningsgrundlag for den
sydlige elektrificeringsstrækning mellem Fredericia – Aarhus. For borgere,
kommuner m.v. har det ingen betydning, da de indkomne høringssvar
fremlægges forud for politisk beslutning om projekterne.
Anlægsbeskrivelse
Mellem Aarhus H og Lindholm er banen ca. 140 km lang og dobbeltsporet –
bortset fra broen over Limfjorden.
Jernbanen elektrificeres ved at hænge køreledninger op i master langs
sporene. Masterne opstilles i to rækker på begge sider af banen med en
indbyrdes afstand på op til ca. 60-90 m. Til at forsyne de eldrevne tog,
anlægges to fordelingsstationer på strækningen hhv. vest for Randers og syd
for Svenstrup, ligesom der på hver side af banen opstilles et antal
autotransformere, som har til formål at fordele strømmen jævnt. De placeres
med ca. 10 km afstand.
For at gøre plads til køreledningerne over sporene er det nødvendigt at
udskifte eller hæve en række af de broer, der leder vejtrafikken hen over
jernbanen. Mange af broerne er bygget i en tid før tanker om elektrificering,
og har derfor ikke den fornødne frihøjde mellem jernbanen og broen, så der
er plads til køreledningerne.
Den nødvendige frihøjde under broerne kan opnås på forskellige måder:
Broen hæves
Ny bro samme sted
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ny bro nyt sted
Sporsænkning
Nedlæggelse af broen
Flytning af spor
Køreledningssystemet er designet til en maksimal hastighed på 200 km/t.
Miljø
Forud for anlægsarbejderne, vil det være nødvendigt at foretage permanente
ekspropriationer af op til 40 hele ejendomme – forventeligt langt færre. Det
endelige antal afhænger af, om der i den videre projektering kan ske
tilpasninger af køreledningsanlægget lokalt, så antallet af ejendomme, der
eksponeres for elektromagnetisme reduceres.
For at sikre køreledninger mod nedrivninger fra nedfaldne grene og væltede
træer, fjernes træer og højere beplantning i et bælte langs banen. De dele af
naboejendommene, der ligger nærmest banen, pålægges endvidere
begrænsninger i råderetten over ejendommen. Begrænsningerne omfatter
krav til fremtidig beplantning og højde af bygninger, flagstænger o.a. langs
banen. Begrænsningerne tinglyses som servitutter på de enkelte ejendomme.
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for midlertidig ekspropriation
af ca. 60 ha til arbejdspladser, midlertidigt oplag af jord og materialer samt til
arbejdsveje.
Anlægsarbejderne vil medføre omvejskørsel for biltrafikken, enten midlertidigt
mens en eksisterende bro nedrives og en ny bygges, eller permanent hvis en
bro besluttes fjernet.
For at kunne udføre anlægsarbejdet er det nødvendigt at indskrænke
togtrafikken i perioder, eksempelvis med enkeltsporsdrift og nedsat hastighed
for togene. I enkelte perioder er det nødvendigt, at banen spærres helt på
enkelte delstrækninger. Såfremt projektet besluttes vil Banedanmark i
samarbejde med togoperatørerne koordinere spærretider, erstatningskørsel
med busser m.v.
I anlægsfasen vil der være støj fra opsætning af kørestrømsanlægget og
nedbrydning samt ombygning af et større antal broer. Det er endnu ikke
besluttet om og i hvilket omfang, det bliver aktuelt at arbejde udenfor
almindelig arbejdstid.
Økonomi
Det samlede anlægsoverslag er opgjort til 2.698 mio. kr. inkl. 30 pct.
korrektionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) PL2017. Det oprindelige
anlægsoverslag var på 2.428 mio. kr. PL2017. Omkostningerne til
elektrificering nord for Aarhus er dermed forøget med ca. 270 mio. kr. Det
skyldes hovedsagligt, at det har vist sig nødvendigt at ombygge væsentligt
flere broer end tidligere forudsat.
I anlægsoverslaget indgår ca. 20 mio. kr. til elektrificering af banen mellem
Lindholm og Aalborg Lufthavn. Lufthavnsbanen skal elektrificeres, da det
forventes, at IC-tog og lyntog fra Jylland og Fyn vil blive videreført som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
elektrisk materiel til lufthavnen. Konsekvenser af elektrificering af
lufthavnsbanen indgår i den VVM-vurdering af projektet, der blev gennemført
i 2015 og er således ikke videre omtalt i det følgende.
Samfundsøkonomi
I Banedanmarks analyse om elektrificering af fjernbanenettet fra 2011 blev
nettonutidsværdien for elektrificeringen af den samlede strækning Fredericia –
Lindholm beregnet som en samfundsøkonomisk rentabel investering. Denne
beregning er opdateret med det nye anlægsoverslag for elektrificeringen samt
forventet anlægsperiode og ibrugtagelsestidspunkt. Endvidere er ændringer af
den samfundsøkonomiske metode, der er kommet til siden 2011,
implementeret i beregningen.
Med de opdaterede samfundsøkonomiske beregninger giver delstrækningen
Aarhus H – Lindholm et negativt samfundsøkonomisk resultat på -829 mio.
kr. (nettonutidsværdi) og en intern rente på 2,7 pct. Elektrificering af den
samlede strækning mellem Fredericia og Lindholm er fortsat rentabel med en
intern rente på 5,2%.
Den offentlige høring
Banedanmark har gennemført en VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger
på Miljøet) i tre bind, omhandlende
Elektrificering og Hastighedsopgradering,
på strækningen fra Aarhus til Hobro,
Ombygning af Aarhus H
og endelig
Elektrificering Hobro – Aalborg/Lindholm.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en
idéfasehøring, og efter udarbejdelse af en VVM-redegørelse med tilhørende
fagnotater, har der været afholdt endnu en offentlig høringmed 5
borgermøder.
Der er modtaget 156 høringssvar fra de berørte kommuner, borgere mv. Alle
høringssvarene er behandlet og dokumenteret i høringsnotater for hver af
høringerne. På baggrund af de indkomne høringssvar er projektet for
elektrificering af strækningen fra Aarhus H til Lindholm tilpasset i det omfang
det teknisk, økonomisk og miljømæssigt forbedrede projektet. Konkret er der
foretaget tilpasning af 2 broløsninger i Aalborg Kommune. Desuden er 3
bronedlæggelser, der var forudsat i Aarhus Kommune forud for høringen,
ændret, således at der i stedet anlægges nye stibroer på disse lokaliteter.
Det videre forløb
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (broarbejder og
ekspropriering mm.) forudsættes koordineret med Banedanmarks øvrige
planlagte anlægsarbejder på strækningen i 2018-2025 for at undgå spildte
investeringer. På delstrækningen mellem Langå og Hobro skal arbejderne
udføres allerede i 2018 sammen med omfattende fornyelsesaktiviteter.
Koordinering med Banedanmarks fornyelsesaktiviteter på strækningen Langå
– Hobro gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om
gennemførelse af elektrificeringen mellem Aarhus H og Lindholm i foråret
2017 jf. Banedanmarks anlægsplan, som er oversendt til Folketinget. Konkret
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0006.png
skal der sikres hjemmel til gennemførelse af ekspropriationer senest ultimo
april 2017 for at disse kan finde sted forud for gennemførelse af
anlægsarbejderne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0007.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Sammenfatning
Baggrund
Politisk aftale
Hvorfor elektrificere?
1
Anlægsoverslag
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
2
3
Anlægsbeskrivelse
Samfundsøkonomi
Side
3
8
8
8
9
10
11
15
16
16
16
16
16
17
18
19
19
19
20
20
20
21
21
22
22
23
4
Miljø
Påvirkninger af omgivelserne – imens banen bygges
Arealbehov, midlertidige ekspropriationer
Trafikale forhold, vejtrafik
Trafikale forhold, banetrafik
Støj
Vibrationer
Påvirkninger af omgivelserne – efter banen er bygget
Arealbehov, permanente ekspropriationer
Trafikale forhold, vejtrafik
Støj og vibrationer
Elektromagnetisme
Udledning til luften
5
Offentlig høring
Planetvej
Mariedalvej
Forslag om etablering af nye stationer
6
Det videre forløb
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0008.png
Baggrund
Politisk aftale
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om udmøntning af Togfonden
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Det radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det bl. a.
besluttet at elektrificere hovedstrækningerne på det danske jernbanenet.
Dette beslutningsgrundlag vedrører elektrificering af strækningen fra Aarhus
H til og med Lindholm (ekskl. Aarhus H).
Hvorfor elektrificere?
Det danske jernbanenet er kun delvist elektrificeret. Elektrificeringen af
hovedstrækningerne på det danske jernbanenet vil gøre det muligt at tilbyde
en sammenhængende betjening med moderne og driftstabilt elektrisk
materiel.
Elektrificering indebærer en række fordele:
At jernbanen på sigt kan gøres uafhængig af fossile brændstoffer.
Det samlede CO
2
-udslip i Danmark bliver reduceret, fordi elektrisk
togdrift medfører en lavere CO
2
-udledning end dieseltogdrift ved bl.a.
at kunne basere sig på vedvarende energi. Elektrificering vil betyde, at
togdriftens CO
2
-udledning kommer ind under CO
2
-kvotesystemet, idet
elproduktion er kvotebelagt.
Togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan
udnyttes (regenerativ bremsning).
Eldrevet togmateriel til hastigheder over 160 km/t er billigere i
anskaffelse end dieselmateriel. Det skyldes bl. a., at der er et større
udvalg i allerede udviklet elektrisk togmateriel til høje hastigheder på
markedet.
Udvalget af elektriske tog til hastigheder på 200 km/t er stort, mens
der er et mindre udvalg af dieseltog til denne hastighed.
Driftsomkostningerne for jernbanevirksomhederne bliver lavere.
Godstransporten understøttes ved at operatørerne har mulighed for
anvendelse af el-traktion på større dele af fjernbanenettet.
Udenlandske erfaringer viser, at eldrevne tog har bedre driftsstabilitet
end dieseldrevne tog.
Elektriske tog kan accelerere hurtigere end dieseltog, hvilket kan
medføre kortere rejsetider særligt på baner med mange standsninger.
Eldrevet materiel giver færre støjgener ved lave hastigheder, og lokal
partikelforurening undgås.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0009.png
1
Anlægsoverslag
Elektrificeringen fra Aarhus H (ekskl. Aarhus H.) til og med Lindholm er
prissat på fase 2-niveau i henhold til principperne for Ny Anlægsbudgettering.
Omkostningerne dækker kørestrøm, ombygning af broer samt andre
forberedende arbejder.
Anlægsoverslaget er angivet i tabellen herunder:
Hovedposter
Kørestrøm mm.
Ombygning af broer mv.
Andre forberedende arbejder
Korrektionstillæg
Allerede afholdte udgifter
Kommunale tilskud
Anlægsoverslag
korrektionstillæg (Ny Anlægsbudgettering) – alle priser er i PL2017.
Overslag (mio. kr.)
825
748
373
583
74
94
2.698
Fig. 1. Anlægsoverslag for elektrificering Aarhus H – Lindholm (ekskl. Aarhus H) inkl. 30 pct.
Som det fremgår udgør anlægsoverslaget for projektet i alt 2.698 mio. kr. (PL
2017) inkl. 30 pct. korrektionstillæg, som er eksternt kvalitetssikret.
I anlægsoverslaget indgår ca. 20 mio. kr. til elektrificering af banen mellem
Lindholm og Aalborg Lufthavn. Anlæg af denne er nyligt vedtaget med
anlægslov 29. november 2016. Lufthavnsbanen skal elektrificeres, da det
forventes, at IC-tog og lyntog fra Jylland og Fyn vil blive videreført som
elektrisk materiel til lufthavnen.
Konsekvenser af elektrificering af lufthavnsbanen indgår i den VVM-vurdering
af projektet, der blev gennemført i 2015 og er således ikke videre omtalt i det
følgende. VVM-redegørelsen kan findes på Banedanmarks hjemmeside.
I anlægsoverslaget for elektrificeringen mellem Aarhus og Lindholm indgår
arbejder på 52 broer på strækningen. For hver bro er udarbejdet 1-2 tekniske
løsninger, der omfatter ombygning, nedrivning og/eller etablering af en ny
bro. For hver bro er den dyreste løsning medtaget i det samlede
anlægsoverslag. Denne tilgang sikrer en robusthed i anlægs-økonomien.
Derudover indgår eventuelle sporarbejder i forbindelse med sporsænkning,
etablering af bygværker til forsyning, jordarbejder, afvanding mv.
Anlægsoverslaget inkluderer 4 broer, som er kommunale alternativer til de
broer, der nedlægges på strækningen som følge af elektrificeringen.
Derudover indgår 3 kommunale tilvalg i form af ønsker om bredere broer. For
2 af de broer, der er kommunale alternativer i hhv. Aalborg og Rebild
kommune forventes kommunerne selv at udføre anlægsarbejderne. Til disse
arbejder er der afsat 94 mio. kr. som et tilskud til kommunerne. Eventuelle
fordyrelser af broerne vil blive finansieret af de pågældende kommuner.
De 94 mio. kr. udgør et maksimalt statsligt tilskud og er derfor ikke tillagt et
korrektionstillæg på 30 pct. Af samme årsag er de 94 mio. kr. udskilt fra
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0010.png
hovedposten ”Ombygning af broer mv.” i en særskilt linje i anlægsoverslaget
efter samme metode som allerede afholdte udgifter.
De nye broer, der skal etableres, er generelt prissat som standardbroer. Der
er dog enkelte broer, der er vurderet særligt komplicerede, hvor der har
været behov for en særskilt håndtering af disse broer. For alle eksisterende
broer, der skal tilpasses, er der foretaget besigtigelse af de nuværende
forhold og gennemført indledende projektering.
Ved fastsættelse af omkostningerne til kørestrømsanlægget, som omfatter
etablering af strømforsyning, master, kabler mv., er der taget afsæt i
erfaringerne fra elektrificering mellem Esbjerg og Lunderskov i forhold til
kontraktsum og forventet merindkøb. Elektrificeringen på denne strækning er
næsten gennemført med forventet ibrugtagning i april 2017. Der er forudsat
et lavere omkostningsniveau til merindkøb i forbindelse med elektrificeringen
mellem Aarhus H og Lindholm ift. Esbjerg – Lunderskov, da læringen fra
Esbjerg – Lunderskov overføres til elektrificeringen mellem Aarhus H og
Lindholm.
Anlægsoverslaget indeholder også omkostninger til andre forberedende
arbejder (benævnt Andet i oversigtstabellen). Disse arbejder omfatter
omkostninger relateret til stærkstrømsanlæg, forsyningsledninger,
ekspropriationer samt rydning af skov, arealer og beplantning.
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 43 risici. Som et resultat af risikovurderingen er
indarbejdet en sumpost i anlægsbudgettet på ca. 106 mio. kr. ekskl.
korrektionstillæg. Sumposten har til formål at tage højde for udførelsesforhold
og stadieplanlægning, vurdering af broernes tilstand og manglende
dispensationer fra banenormer.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Elektrificering af banen mellem Aarhus og Lindholm blev prissat forud for den
politiske aftale om Togfonden. På det tidspunkt var projektet ikke
miljøvurderet, og der var ikke indledt forhandlinger med de 6 berørte
kommuner på strækningen. Kommunerne er vejbestyrelse på en stor del af
de broer, der skal nedlægges, ombygges eller erstattes af nye broer som
følge af elektrificeringen. På daværende tidspunkt var der heller ikke viden om
omkostninger til kørestrømsdelen af projekterne fra elektrificering af banen
mellem Esbjerg og Lunderskov.
Det oprindelige anlægsoverslag var på 2.428 mio. kr. PL2017 og
omkostningerne til elektrificering nord for Aarhus er dermed forøget med ca.
270 mio. kr. Det skyldes hovedsagligt, at det har vist sig nødvendigt, at
ombygge væsentligt flere broer end tidligere forudsat.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0011.png
2 Anlægsbeskrivelse
I det følgende beskrives elektrificeringen af strækningen mellem Aarhus H og
Lindholm samt de forberedende arbejder hertil.
Fig. 2. Jernbanestrækningen Aarhus H - Lindholm.
Langs jernbanen skal der opstilles elmaster, som typisk placeres med 60-90
meters mellemrum på hver side af jernbanen. I kurver, omkring overførte
broer, ved transversaler (sporskifteforbindelser) og på stationsområder
placeres masterne dog tættere.
Ud over masterne skal der placeres en række bygværker langs strækningen.
Vest for Randers samt syd for Svenstrup etableres to fordelingsstationer, som
omformer den strøm, der forsyner de eldrevne tog.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0012.png
Fig. 3. Fordelingsstationer og autotransformere.
Langs banen opstilles der desuden autotransformere, som har til formål at
fordele strømmen jævnt. De placeres med ca. 10 km mellemrum på
strækningen. Hver autotransformer vil typisk blive placeret i en mindre
bygning.
Fig. 4. Visualisering af en fordelingsstation.
For at sikre køreledninger mod nedrivninger fra nedfaldne grene og væltede
træer, fjernes træer og højere beplantning i et bælte langs banen. De
ejendomme, der ligger tæt på banen, vil blive pålagt en eldriftsservitut.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0013.png
Servitutten giver nogle begrænsninger for beplantning og bebyggelse, hegn
og master mv. ud til banen. Servitutten skal forhindre uheld med nedfaldne
køreledninger og kontakt til de spændingsførende dele af
køreledningsanlægget. Eldriftsservitutten pålægges de enkelte ejendomme
ved ekspropriation, og udløser en erstatning, hvis størrelse er afhængig af,
om servitutten f.eks. medfører krav om, at beplantning fjernes eller skæres
ned. Eldriftsservitutten får endvidere permanent betydning for lokalplaner
langs jernbanestrækningen, hvis lokalplanerne indeholder bestemmelser for
beplantning, master eller andet, som er i konflikt med bestemmelserne i
eldriftsservitutten.
For at kunne etablere køreledningerne og gøre plads til den strømaftager, der
er monteret på togene, kræves en vis frihøjde under broerne. Ikke alle de
eksisterende broer overholder kravet til frihøjde. Derfor skal der ske
ændringer af i alt 52 broer, så der bliver plads til kørestrømsanlæggene. Dette
sker enten ved at hæve broerne, ved at rive broerne ned og etablere nye
broer i stedet, ved at sænke jernbanesporene eller ved at flytte jernbanespor
og sporskifter. Nogle broer nedlægges permanent og erstattes ikke.
På kortet på næste side ses den geografiske placering af de i alt 52 broer plus
de fire kommunale tilvalg. Kommunale tilvalg er ønsker om etablering af nye
broer fra de kommuner, der er berørt af projektet. Disse tilvalg
medfinansieres af kommunerne selv.
Broer
Sporsænkning/
flytning af spor
Ny bro nyt sted
Bro nedlægges
Brodæk hæves
2
2
-
2
1
1
8
13
Aarhus Kommune
Favrskov Kommune
Randers Kommune
Mariagerfjord Kommune
Rebild Kommune
Aalborg Kommune
I alt
-
2
4
3
2
4
15
Ny bro samme
sted
5
1
8
2
-
4
20
1
-
1
1
-
3
6
-
-
-
2
1
-
3
Fig. 5. Antal broer der skal nedrives, om- eller nybygges i de enkelte kommuner. Ligeledes er
gennemgået, hvad der skal ske med broen for at skabe plads til kørestrømsanlægget.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0014.png
Fig. 6. Broer der påvirkes af elektrificeringen Aarhus H – Lindholm.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0015.png
3 Samfundsøkonomi
Der er til brug for nærværende beslutningsgrundlag foretaget en opdatering
af den samfundsøkonomiske analyse, der blev gennemført som en del af den
Strategiske analyse af elektrificering af banenettet fra 2011.
I nærværende beregning benyttes de aktuelle anlægsoverslag, den
forventede anlægsperiode og ibrugtagelsestidspunkt. Endvidere er ændringer
af den samfundsøkonomiske metode, der er kommet til siden 2011,
implementeret i beregningen. Øvrige forhold, som for eksempel trafikalt
grundlag og materielforudsætninger, er bibeholdt.
De opdaterede beregninger viser, at elektrificeringen af den samlede
strækning Fredericia – Lindholm er en samfundsøkonomisk rentabel
investering. Delstrækningen Aarhus H – Lindholm giver et negativt
samfundsøkonomisk resultat.
Nettonutidsværdi
Fredericia – Aalborg/Lindholm
Aarhus H. – Aalborg/Lindholm
-
1,6 mia. kr.
829 mio. kr.
Intern rente
5,2 pct.
2,7 pct.
Fig. 7. Samfundsøkonomisk afkast beregnet i 2017 for elektrificering Fredericia – Lindholm og for
delstrækningen Aarhus H – Lindholm sammen med den interne rente.
Trods dette vil elektrificeringen af Aarhus – Aalborg (Lindholm) være relevant,
så længe man ønsker at tilbyde togprodukter (IC- og Lyntog), der betjener de
4 største byer i Danmark, København – Odense – Aarhus og Aalborg, uden at
gennemrejsende passagerer mellem København, Odense og Aalborg skal
skifte tog i Aarhus.
De samfundsøkonomiske omkostninger relaterer sig til anlægsomkostninger
samt drifts- og vedligeholdelsesomkostninger for kørestrømsanlæg mv. De
samfundsøkonomiske gevinster relaterer sig til besparelser i forbindelse med
materiellet. Således er elektrisk materiel til hastigheder højere end 160 km/t
billigere i anskaffelse end tilsvarende dieselmateriel. Endvidere er
omkostninger til drift og vedligehold lavere, ligesom energiomkostningerne er
lavere for elektrisk materiel end for tilsvarende dieselmateriel. Endeligt er der
væsentlige miljøgevinster forbundet med at skifte fra diesel til elektrisk drift.
Passagerantallet er væsentligt højere mellem Fredericia og Aarhus end
mellem Aarhus og Aalborg. Det betyder, at materielbehovet er tilsvarende
større syd for Aarhus end nord for Aarhus. I praksis betyder det, at DSB
tilpasser togenes længde til passagerantallet ved at koble togsæt til og fra i
Aarhus. De kortere tog betyder, at der er behov for færre togsæt, hvorved
besparelserne (og derved gevinsterne), i forhold til at betjene strækningen
med dieselmateriel, bliver mindre. Da anlægsomkostningerne til at
elektrificere er stort set lige store mellem Fredericia og Aarhus som mellem
Aarhus og Aalborg, bliver det samfundsøkonomiske resultat derfor dårligere
for strækning Aarhus – Aalborg end for strækningen Fredericia – Aarhus.
Beslutningsgrundlag
Samfundsøkonomi
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0016.png
4 Miljø
Projektets påvirkninger på omgivelserne opdeles i to afsnit. Første afsnit
beskriver projektets påvirkninger i anlægsfasen og andet afsnit beskriver den
efterfølgende driftsfase, hvor de fleste af de dieseldrevne tog, der i dag kører
på banen, vil være erstattet af eldrevne tog.
Der er her primært fokuseret på projektets påvirkning af mennesker. For en
gennemgang af de resterende miljøemner henvises til VVM-redegørelserne og
de tilhørende fagnotater.
Påvirkninger af omgivelserne – imens banen
bygges
De væsentligste påvirkninger på omgivelserne som følge af elektrificering af
jernbanestrækningen Aarhus H – Lindholm i anlægsfasen er gennemgået
nedenfor.
Arealbehov, midlertidige ekspropriationer
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for midlertidig ekspropriation
af ca. 60 ha til arbejdsarealer, midlertidigt oplag af jord og materialer samt til
arbejdsveje. Arealerne vil dels blive placeret på eksisterende vejareal, dels på
tilstødende naboarealer, som eksproprieres midlertidigt i anlægsperioden.
Efter endt anvendelse vil de midlertidigt eksproprierede arealer blive
reetableret og returneret til ejerne
Anlægsarbejdet vil medføre, at der midlertidigt eksproprieres grunde
herunder enkelte parcelhushaver, et par kolonihaver og en række
parkeringspladser.
I forbindelse med elektrificeringen vil naboejendommene blive pålagt en
servitut om eldrift og dermed begrænsninger i ejernes råderet over deres
ejendom. Det samlede naboareal, der forventes pålagt eldriftsservitut (ud til
19 m fra spormidte), udgør knap 300 ha.
Trafikale forhold, vejtrafik
Anlægsarbejderne vil påvirke vejtrafikken i anlægsperioden. Nogle veje lukkes
og vejlukningerne betyder, at trafikanterne må krydse banen via skiltede
omveje på mellem 3 og 17 km for at nå frem til deres bestemmelsessted i en
periode på mellem 3 og 9 måneder, ligesom flere naboer til jernbanen er nødt
til at benytte midlertidige adgangsveje til deres ejendomme.
Trafikale forhold, banetrafik
For at kunne udføre anlægsarbejdet er det nødvendigt at indskrænke
togtrafikken i perioder, eksempelvis med enkeltsporsdrift og nedsat hastighed
Beslutningsgrundlag
Miljø
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
for togene. I enkelte perioder er det nødvendigt, at banen spærres helt på
enkelte delstrækninger.
Da den primære passagertrafik består af pendlere, er det hensigtsmæssigt at
de forberedende arbejder planlægges med flest mulige spærringer i
forbindelse med weekender eller ferieperioder, hvor antallet af pendlere er
mindst. I weekender kan det være aktuelt at etablere totalspærringer af 56
timers varighed. Derudover vil det være nødvendigt at gennemføre en del
natspærringer. Under alle spærringer vil der blive indsat erstatningskørsel
med busser. Alle spærringer vil blive aftalt med de berørte togoperatører.
Etableringen af selve køreledningsanlægget vil primært blive gennemført om
natten, hvor togtrafikken er begrænset.
Støj
I anlægsfasen vil der være støj fra opsætning af kørestrømsanlægget samt
nedbrydning og ombygning af et større antal broer.
På baggrund af de gennemførte beregninger vurderes det, at arbejderne i
kortere perioder kan overskride støjgrænsen på 70 dB ved boliger på
hverdage i tidsrummet kl. 07-18. Såfremt der arbejdes uden for normal
arbejdstid er grænseværdien 40 dB, hvilket betyder, at et markant større
antal boliger påvirkes. Det er endnu ikke besluttet om og i hvilket omfang, det
bliver aktuelt at arbejde udenfor almindelig arbejdstid.
Støj i anlægsfasen er vurderet på baggrund af erfaringsværdier fra
anlægsarbejder generelt og med fokus på de væsentligste arbejdsprocesser
for projektet. I detailprojekteringen bliver arbejdsprocesserne endeligt
fastlagt og derved også støjbilledet under anlægsarbejdet. Banedanmark vil
søge at tilrettelægge arbejdet, så det generer mindst muligt. Det vil blive
vurderet, om hensynet til støj eller til togdriften vejer højest ved de
forskellige anlægsaktiviteter, under hensyn til betingelserne i de kontrakter,
der er/vil blive indgået. Beboerne vil blive advaret om støjende arbejde inden
dette starter, så det vil være muligt at træffe de nødvendige foranstaltninger.
I helt særlig tilfælde kan beboere i støjbelastede boliger tilbydes ophold på
anden adresse under arbejdets udførelse.
Ved 24 af lokaliteterne kan der forventes mindre end 10 støjbelastede boliger,
ved 6 lokaliteter kan der forventes 10-20 støjbelastede boliger, og ved de
resterende 13 lokaliteter kan der forventes mere end 20 støjbelastede boliger,
hvis anlægsaktiviteterne skal udføres i aften- eller natperioden af hensyn til
opretholdelse af tog- eller vejtrafikken i dagperioden, må det forventes, at
aktiviteterne vil støjbelaste et betydeligt større antal boliger. Ved 20 broer i
de tæt bebyggede områder i Aarhus, Randers og Aalborg er der optalt mellem
1.000 og helt op til 35.000 boliger (i en af løsningerne), som kan blive
påvirket over miljømålsætningen på 40 dB, hvis anlægsarbejdet udføres uden
for normal arbejdstid. De støjende arbejder, herunder ramning af spuns, vil
dog ikke være langvarige.
Beslutningsgrundlag
Miljø
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Etablering af fundamenter til kørestrømsmaster skal udføres langs sporene på
hele strækningen. Ved ramning af fundamenterne vil op til ca. 5.000 boliger,
som ligger nærmest jernbanen, kunne blive berørt af støjniveauer over 70 dB,
mens arbejdet står på. Støjgenen vil dog være kortvarig for den enkelte bolig,
fordi aktiviteten rykker hurtigt videre. De mest følsomme områder er
byområderne i de større byer.
Etablering af de to fordelingsstationer og otte autotransformere vil medføre
fem støjbelastede boliger over 70 dB.
Vibrationer
Ramning af spunsjern er den væsentligste aktivitet i forhold til vibrationer fra
projektet, og ved 3 af broerne er der risiko for, at vibrationer fra ramningen
overstiger grænseværdien for bygningsskadelige vibrationer ved enkelte af de
nærmeste boliger. Der vil blive påvirket op til 7 boliger.
Ved 15 broer er der risiko for, at boliger bliver berørt af mærkbare
vibrationer, og ved 5 af broerne vurderes det, at flere end 20 boliger kan blive
berørt af mærkbare vibrationer over grænseværdien på 75 dB.
Langt de fleste fundamenter til køreledningsmaster, der skal rammes, findes i
det åbne land, hvor der kun er få naboer, som berøres. I byområderne må det
dog forventes, at en del boliger bliver berørt af mærkbare vibrationer. Ved
ramning af fundamenter vil ca. 5.000 boliger langs strækningen blive berørt
af mærkbare vibrationer over grænseværdien, når arbejdet udføres i
nærheden af boligen. Op til ca. 700 boliger vil kunne blive berørt af
bygningsskadelige vibrationer. Det skal bemærkes, at
vibrationspåvirkningerne vil være meget kortvarige for den enkelte ejendom
på grund af aktivitetens hurtige fremrykning.
Til forskel for støjudbredelsen er det stort set umuligt at begrænse
udbredelsen af vibrationer til de omkringliggende boliger. Eneste reelle
mulighed er derfor at begrænse styrken af vibrationerne ved valg af en
mindre vibrationspåvirkende arbejdsproces, for at undgå skade på de
omkringliggende boliger.
Før anlægsarbejdet starter, vil der blive foretaget fotoregistrering af udvalgte
bygninger tæt på byggeområderne. I særlige tilfælde kan der etableres en
løbende overvågning af udsatte bygninger, mens vibrationskritiske arbejder
står på, så man i fornødent omfang kan justere på arbejdet eller stoppe det
midlertidigt. Det kan også overvejes at benytte alternativer til nedramning,
hvor spunsjernet vibreres eller presses ned.
Beslutningsgrundlag
Miljø
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0019.png
Påvirkninger af omgivelserne – efter banen er
bygget
De væsentligste påvirkninger på omgivelserne som følge af elektrificering af
jernbanestrækningen Aarhus H – Lindholm i driftsfasen er gennemgået
nedenfor.
Arealbehov, permanente ekspropriationer
Størstedelen af arealbehovet ligger inden for banens egne arealer. Projektet
medfører, at der permanent skal eksproprieres ca. 12 ha i forbindelse med
broarbejder afhængigt af valgte løsning. Dertil kommer areal til omlagte veje,
fordelingsstationer og transformerstationer som udgør ca. 15 ha.
Dertil kommer permanente ekspropriationer af op til 40 hele ejendomme –
forventeligt væsentligt færre.
Trafikale forhold, vejtrafik
For vejtrafikken vil der være en række trafikale ændringer, fordi flere af de
gamle vejbroer vil være erstattet med nye vejbroer, der kan passeres af
tungere køretøjer, end det er muligt i dag. Broer, der ikke udskiftes, men blot
hæves, vil kunne benyttes af samme type køretøjer som i dag. Andre steder
nedlægges vejbroer permanent, og det vil medføre omvejskørsel på
maksimalt op til 7 km fra den nuværende krydsning.
Fig. 8. Visualisering af eksempel på en ny vejbro over banen.
Beslutningsgrundlag
Miljø
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Støj og vibrationer
Det vurderes, at støjen fra jernbanen efter elektrificeringen vil være mindre,
da det nye og elektriske materiel, der i overvejende grad forventes at blive
benyttet på strækningen, er mere støjsvagt end det nuværende
dieselmateriel. Projektet vil ikke øge vibrationsniveauer for naboer langs
jernbanen i forhold til den situation, hvor elektrificeringen ikke gennemføres.
Det skyldes, at antallet af tog og hastigheden er uafhængig af
elektrificeringen.
Elektromagnetisme
Den kørestrøm, der løber i kørestrømsanlægget, skaber et magnetfelt
omkring banen. Magnetfeltet aftager hurtigt med afstanden til
kørestrømsanlægget. Langs jernbanen vil styrken af magnetfeltet variere
afhængigt af strømstyrken, det trafikale mønster og kørestrømsanlæggets
udformning. På stationer og tilstødende strækninger vil tog trække større
mængder strøm i forbindelse med acceleration. Her vil magnetfelterne derfor
være størst.
Der er udført en række simuleringer af magnetfeltets styrke fra
kørestrømsanlægget ud fra, hvordan køreledningsanlægget forventes at blive
udformet og ud fra den forventede fremtidige trafikintensitet på banen.
På baggrund af simuleringerne er der langs banen i alt identificeret 37
ejendomme og bebyggelser, hvor eksponeringen fra banens magnetfelt
potentielt kan overskride gældende grænseværdi. I den videre projektering vil
Banedanmark kigge nærmere på mulighederne for at tilpasse
kørestrømsanlægget lokalt eller lave andre afværgeforanstaltninger, således
at grænseværdien kan overholdes.
Hvis disse afværgeforanstaltninger viser sig uhensigtsmæssige af tekniske,
økonomiske eller miljømæssige årsager, kan Banedanmark tilbyde ejeren, at
en påvirket ejendom eksproprieres. Proces, prisfastsættelse mv. vil ske i
samarbejde med Kommissarius for Statens Ekspropriationer.
Udledning til luften
I driftsfasen vil jernbanestrækningen være elektrificeret. Det betyder, at lokal
udledning af forurening fra dieselmateriel erstattes af et forbrug af strøm. I
det omfang der ikke anvendes vedvarende energi, vil udledningen derfor
komme fra kraftværker, der ligger andre steder. Beregninger viser, at der
sker et fald i udledningen af luftforurenende stoffer med ca. 50-75 pct. ved
overgangen til elektrificering på strækningen Aarhus H – Lindholm.
Udledningen af drivhusgassen CO
2
falder med ca. 40 procent på hele
strækningen fra Aarhus H til Lindholm. Beregningen skal dog tages med
forbehold, bl.a. fordi der ikke er kompenseret for CO
2
-kvotesystemet, og fordi
der ikke er indregnet effekten af, at der flyttes passagertransport fra bil til
tog, hvis togenes hastighed og kapacitet opgraderes. Medtages disse effekter,
vurderes det, at CO
2
-udledningen kan falde yderligere.
Beslutningsgrundlag
Miljø
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0021.png
5 Offentlig høring
Banedanmark har gennemført en VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger
på Miljøet) i tre bind, omhandlende
Elektrificering og Hastighedsopgradering,
på strækningen fra Aarhus til Hobro,
Opgradering af Aarhus H
og endelig
Elektrificering Hobro – Lindholm.
I forbindelse med VVM-processen har Banedanmark gennemført en
idéfasehøring med offentlighedens inddragelse i perioden 20. april – 31. maj
2015. Efter udarbejdelse af en VVM-redegørelse med tilhørende fagnotater,
har der været afholdt en afsluttende offentlig høring i perioden 3. oktober –
27. november 2016.
Banedanmark har ligeledes afholdt følgende borgermøder:
Kommune
Randers Kommune
Aarhus Kommune
Aalborg og Rebild
Kommuner
Mariagerfjord Kommune
Favrskov Kommune
Fig. 9. Datoer for afholdte borgermøder.
Dato
10. oktober 2016
11. oktober 2016
31. oktober 2016
1. november 2016
2. november 2016
Der er modtaget 156 høringssvar fra de berørte kommuner, borgere mv. Alle
høringssvarene er behandlet og dokumenteret i høringsnotater for hver af
høringerne. På baggrund af de indkomne høringssvar er projektet for
elektrificering af strækningen fra Aarhus H til Lindholm tilpasset i det omfang
det teknisk, økonomisk og miljømæssigt forbedrede projektet.
DSB, Dansk Erhverv, Aarhus Letbane samt flere kommuner langs banen
udtrykker i deres høringssvar en generelt positiv indstilling til projektet.
En række berørte borgere, virksomheder m.fl. har indsendt høringssvar med
kommentarer om mulige alternative løsninger til projektets lokale ændringer.
Nogle af disse har ført til justeringer i projektet i form af ændrede
broløsninger.
Planetvej
Den eksisterende bro for Planetvej i Aalborg Kommune rives ned, og der
etableres en permanent vejadgang fra Indkildevej til Østeråstien i
kolonihaveforeningen øst for jernbanen. Planetvej lukkes permanent for trafik
fra start af arbejdet med nedrivning af broen, og der vil være ca. 4 km
omkørsel for biler ad Stjernevej, Over Kæret, Hobrovej, Indkildevej og den
nye vejadgang til Engen, som vist i afsnittet om vejtrafik i driftsfasen.
Omvejen for bløde trafikanter er 2,2 km.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Mariedalvej
Mariedal er en kommunal sti, der krydser banen i det sydøstlige Aalborg.
Stien vurderes ikke at kunne benyttes til bilkørsel. Broen opfylder ikke kravet
til frihøjde for en elektrificeret bane. Stien lukkes, og broen nedrives.
Omvejskørsel for bløde trafikanter vil ske via Stjernevej og Over Kæret.
Lukning af stien vil medføre en omvejskørsel på maksimalt 0,4 km for gående
og 0,9 km for cyklister.
Forslag om etablering af nye stationer
Endelig har Favrskov Kommune og to borgerforeninger udtrykt ønske om
åbning af nye stationer i hhv. Laurbjerg og Fårup. Banedanmark betragter
ikke dette som en del af elektrificeringsprojektet.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: VM-beslutningsgrundlag for elektrificering Aarhus - Aalborg (Togfonden), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1738299_0023.png
6 Det videre forløb
Udførelsen af de forberedende arbejder for elektrificeringen (broarbejder og
ekspropriering mm.) forudsættes koordineret med Banedanmarks øvrige
planlagte anlægsarbejder på strækningen i 2018-2025, så
elektrificeringsprojektet kan indgå i Banedanmarks samlede anlægsplan,
herunder udrulningen af Signalprogrammet samt diverse fornyelsesaktiviteter.
På delstrækningen mellem Langå og Hobro skal arbejderne udføres allerede i
2018 sammen med omfattende fornyelsesaktiviteter. Ved at koordinere disse
arbejder kan nødvendige sporspærringer udnyttes bedst muligt, og der kan
undgås spildte investeringer på de steder, hvor sporene skal sænkes for at
skabe tilstrækkeligt fritrumsprofil.
Det gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om gennemførelse
af elektrificeringen mellem Aarhus H og Aalborg/Lindholm i foråret 2017.
Konkret skal der sikres hjemmel til gennemførelse af ekspropriationer senest
ultimo april 2017 for at disse kan finde sted forud for gennemførelse af
anlægsarbejderne. Derfor fremsættes aktstykke for igangsættelse af
anlægsarbejderne sammen med dette beslutningsgrundlag.
De bærende hensyn i Banedanmarks overordnede planlægning er, at alt
sporrelateret arbejde så vidt muligt udføres før udrulningen af det nye
signalsystem på den pågældende strækning. Herefter implementeres det nye
signalsystem før opsætning af nyt kørestrømssystem, da det ellers vil være
nødvendigt at immunisere de eksisterende sikringsanlæg.
For de øvrige delstrækninger mellem Aarhus H og Lindholm gennemføres de
forberedende arbejder for elektrificeringen i 2020-21 og der hænges køretråd
op i 2024-25 efter udrulning af nyt signalprogram på strækningen.
Det er planen, at det vil være muligt at køre med nyt el-materiel mellem
Fredericia og Aarhus H (samt videre til Hobro) fra køreplanen 2025 og hele
vejen fra Fredericia til Lindholm og Aalborg Lufthavn fra køreplanen 2026.
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
23