Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4 genindsættes i passagerdrift den 27. marts 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i mail af 17. marts 2017 bedt om en
opfølgning på de aktiviteter DSB har beskrevet i notat til Folketingets Transport-
udvalg af 14. marts 2017 om orientering vedrørende IC4-situationen.
Dette notat giver en status på de opfølgende aktiviteter DSB har iværksat og en
melding om, at IC4 genindsættes i passagerdrift mandag den 27. marts 2017.
2. Status på hændelsen
DSB har analyseret hændelsen og gennemgået data og kan på den baggrund be-
kræfte det hændelsesforløb, der blev beskrevet i det fremsendte notat til Folke-
tingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg af 14. marts 2017.
3. Status på undersøgelsen
DSB foretog et såkaldt skinneskrab ved Hedehusene efter hændelsen den 7. marts
2017. DSB har fået analyseret skrabet og modtaget en analyserapport. I rappor-
ten fastslås det, at der er tale om en olietype, der er sammenlignelig med den
type smøreolie, som anvendes i togets motor og i togets hydraulikpumpe.
DSB har undersøgt data fra det pågældende togs log samt data fra de tidligere
hændelser. Resultaterne har dannet grundlag for arbejdet med de afhjælpende
handlinger.
4. Afhjælpende handlinger
En afhjælpende handling er en her-og-nu handling, der sikrer at IC4 kan genind-
sættes i passagerdrift.
For at sikre, at IC4 igen kan fremføres sikkert, er følgende tiltag foretaget:
1.
Alle togsæt får kontrolleret hydraulikpumpe og ophæng for hver kørte
7.500 km. og slidte eller beskadigede komponenter udskiftes.
Alle togsæt får opdateret software, så lokomotivføreren modtager en
melding, hvis der er problemer med den generator, som hydraulikpumpen
driver.
Direktions-
sekretariatet
24. marts 2017
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
2.