Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1736851_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Yderligere uddybning af DSB’s økonomiske behandling af renovering af
Powerpack på IC4
DSB har den 15. december 2015 afgivet svar på Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets (TRM) forespørgsler af 12. november 2015 og 16. november
2015 og herunder redegjort for, at DSB anser Powerpack-renoveringen for ”drift”
og ikke for ”toganskaffelse” (hvor toganskaffelse vil skulle belaste IC4 og IC2
aktstykkerne).
Uddybning af sagens omstændigheder:
Prose anbefalede i deres rapport fra december 2014 en undersøgelse af
Powerpacken med henblik på at finde de grundlæggende årsager til de mange fejl,
der var konstateret. Blandt andet havde DSB konstateret, at motoren, som er en
del af Powerpacken, udviste slidskader på krumtapakslens lejer. Prose
anbefalede, at DSB traf specifikke forholdsregler til udbedring og til at udbygge
kendskabet til designet og foretog uddybende valideringstest for at vurdere
risikoen for designfejl og for at afgøre, hvorvidt disse skader var enkeltstående,
eller kunne henføres til hele flåden.
På baggrund af Proses anbefalinger nedsatte DSB en Task Force gruppe bestående
af specialister fra DSB og Prose. Denne gruppe har efterfølgende gennemført en
undersøgelse af de omtalte nedbrud i krumtapakslens lejer, og Prose har i en
selvstændig rapport konkluderet, at motoren ikke skal udskiftes. Men at motorer
såvel som hele Powerpacken skal undersøges element for element. Derudover
anbefalede Prose, at DSB gennemfører yderligere analyser af
aksellejekasseproblematikken for at sikre, at de tiltag som DSB allerede har taget
i den sag, er tilstrækkelige til at imødekomme yderligere hændelser af spontane
revnedannelser i aksellejekasserne.
IC4 Anskaffelsesprojektet har bestemt ikke været tilendebragt som forudsat,
hvilket har betydet, at DSB ikke har kunnet benytte togene som forudsat, men før
togsættene blev leveret til DSB i perioden 2008 – 2013, fik togleverandøren –
AnsaldoBreda (AB) - foretaget motoreftersyn hos deres motorleverandør for at
sikre at motorerne var opdaterede og klar til brug. Det er DSB’s opfattelse, at
motorerne ikke havde lidt skade på tidspunktet for overtagelsen fra
AnsaldoBreda.
Direktions-
sekretariatet
21. marts 2017
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Orientering om IC4 Powerpack, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1736851_0002.png
Årsagerne til det øgede fejlbillede, der efterfølgende er konstateret, er flere. Der
er først og fremmest tale om DSB’s lave anvendelse af togene. Den lave
anvendelse af togene i passagertrafik har medført uforholdsmæssig megen
tomgangskørsel, hvorved motorens driftstemperatur ikke er blevet nået. Derfor er
der blevet udskilt uforholdsmæssigt megen svovl, og der er opstået kondens i
motorhuset. Begge dele reducerer oliens smørende egenskaber og forårsager
korrosion med mulighed for slidskader.
DSB’s undersøgelse af Powerpacken (hvori motoren indgår sammen med kobling,
gearkasse, trykluftanlæg etc.) har yderligere godtgjort, at der er opstået mange
flere fejl på motoren. Det fælles træk for disse fejl er, at de opstår som følge af
den lave anvendelse af togene (som beskrevet ovenfor).
Fejlene har dermed ikke med ”anskaffelsen” at gøre, men er opstået ved, at DSB
ikke har anvendt togene som forudsat. Det bemærkes yderligere, at
vedligeholdelsesprogrammet for togene er baseret på togets tilbagelagte
kørselskilometre og i takt med, at kilometerne øges over tid, udløses specifikke
vedligeholdelseshandlinger. Når togene ikke kører i det planlagte omfang, er der
en del aldersbetinget vedligehold, der ikke bliver foretaget – eller bliver foretaget
for sent.
Selv om IC4 projektet har været stærkt forsinket, og togene er leveret i en
utilfredsstillende kvalitet, er det fortsat DSB’s opfattelse, at det øgede fejlbillede
på Power packen er et efterfølgende problem, som er opstået ved, at DSB ikke
har anvendt togene som forudsat.
DSB finder derfor fortsat, at den påtænkte motorrenovering har en større
tilknytning til driften af togene end til anskaffelsen af togene.
DSB kan oplyse, at den samlede prisopregnede aktstykkeramme for IC-
toganskaffelsen forventes at være på 6,2 mia kr. Heraf forventer DSB på
nuværende tidspunkt at disponere 5,9 mia. kr.
Side 2/2