Notat om udskiftning af elevatorer på Skørping- og Svenstrup Station
Sagsforløb
21.03.2017
Banedanmark overtog elevatorerne til drift på Skørping Station i juni 2015 og på Svenstrup Station til
september 2015
1
. Ved overdragelsen blev der udarbejdet en omfangsrig mangelliste som resultat af, at
en række krav til elevatorerne ikke var opfyldt. Dette forpligtede serviceleverandøren sig til at udbedre
løbende. Det viste sig, at denne udbedring var af meget svingende kvalitet. Tillige var fremdriften med
udbedringen af mangellisten begrænset.
Den 1. november 2016 blev der på baggrund af driftsforstyrrelserne afholdt en gennemgang af
elevatorerne sammen med inspektionsorganet Inspecta. Her konstaterede Banedanmark, at
elevatorerne udgjorde en potentiel sikkerhedsrisiko på grund af manglende nedsænkning ved
strømudfald. Med andre ord ville det, i tilfælde af, at strømmen til elevatorerne gik, ikke være muligt
at sænke elevatorerne og lukke eventuelle brugere ud. Banedanmark valgte derfor den 3. november at
lukke elevatorerne.
I perioden 3. november 2016 til 2. januar 2017 var der en intensiv dialog mellem Banedanmark og
serviceleverandøren og totalentreprenøren. Undervejs i perioden blev der flere gange indgået aftaler
om deadline for udbedring og idriftsættelse, som ikke blev opfyldt fra serviceleverandørens side.
Forløbet kulminerede den 23. december 2016 hvor Banedanmark sendte et påkrav til
totalentreprenøren, hvori Banedanmark anførte, at elevatorerne skulle være klar til godkendelse af
Banedanmark den 2. januar 2017. Hvis fejl og mangler ikke var udbedret inden denne dato, ville
Banedanmark uden yderligere varsel anmode tredjemand om at foretage de nødvendige udbedringer
på totalentreprenørens regning.
De syv elevatorer på Skørping- og Svenstrup Station kunne ikke alle tages i drift den 2. januar 2017,
hvorfor Banedanmark anmodede tredjepart om at udbedre elevatorerne for totalentreprenørens
regning. I vurderingen af mulighederne for fejlbedring, blev det konstateret, at elevatorerne kun kunne
opretholdes i drift med en ekstraordinær stor vedligeholdelsesindsats. Det var Banedanmarks
vurdering, at elevatorerne med denne fremgangsmåde stadig ville have så høj en fejlhyppighed, at det
ikke var tilfredsstillende som en varig løsning. Den 16. januar bliver det besluttet at udskifte samtlige
syv elevatorer af hensyn til den fremadrettede driftsstabilitet. Banedanmark satte derefter gang i
processen med udskiftningen af elevatorerne.
Parallelt hermed har Banedanmark anmodet Voldgiftsnævnet om foretagelse af syn og skøn i sagen.
Syns- og skønsforretningen vil blive gennemført uden en verserende voldgiftssag, idet formålet med
skønsforretningen alene er at få prissat de mangler, der foreligger ved elevatorerne på Svenstrup og
Skørping Station. Beløbet, som skønsmanden når frem til, vil blive opkrævet af hovedentreprenøren.
Som følge af ovenstående udestår en endelig økonomisk afklaring af manglerne på elevatorerne.
1
De syv elevatorer er oprindeligt opført i 2015 under en totalentreprise med Aarsleff som hovedentreprenør og MR Motech
som underleverandør på elevatordelen. I det totalentreprenøren og underleverandøren aflever elevatorerne til Banedanmark til
drift, er underleverandøren kontraktligt forpligtet til at fungere som serviceleverandør på elevatorerne frem til 12 måneder
efter levering. I samme periode skal fejl og mangler udbedres. Herefter overgår service af elevatorerne til Banedanmarks
sædvanlige serviceleverandør, ThyssenKrupp.
Teknik
Ledelsessekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
61929542
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)