Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1736547_0001.png
Notat om udskiftning af elevatorer på Skørping- og Svenstrup Station
Sagsforløb
21.03.2017
Banedanmark overtog elevatorerne til drift på Skørping Station i juni 2015 og på Svenstrup Station til
september 2015
1
. Ved overdragelsen blev der udarbejdet en omfangsrig mangelliste som resultat af, at
en række krav til elevatorerne ikke var opfyldt. Dette forpligtede serviceleverandøren sig til at udbedre
løbende. Det viste sig, at denne udbedring var af meget svingende kvalitet. Tillige var fremdriften med
udbedringen af mangellisten begrænset.
Den 1. november 2016 blev der på baggrund af driftsforstyrrelserne afholdt en gennemgang af
elevatorerne sammen med inspektionsorganet Inspecta. Her konstaterede Banedanmark, at
elevatorerne udgjorde en potentiel sikkerhedsrisiko på grund af manglende nedsænkning ved
strømudfald. Med andre ord ville det, i tilfælde af, at strømmen til elevatorerne gik, ikke være muligt
at sænke elevatorerne og lukke eventuelle brugere ud. Banedanmark valgte derfor den 3. november at
lukke elevatorerne.
I perioden 3. november 2016 til 2. januar 2017 var der en intensiv dialog mellem Banedanmark og
serviceleverandøren og totalentreprenøren. Undervejs i perioden blev der flere gange indgået aftaler
om deadline for udbedring og idriftsættelse, som ikke blev opfyldt fra serviceleverandørens side.
Forløbet kulminerede den 23. december 2016 hvor Banedanmark sendte et påkrav til
totalentreprenøren, hvori Banedanmark anførte, at elevatorerne skulle være klar til godkendelse af
Banedanmark den 2. januar 2017. Hvis fejl og mangler ikke var udbedret inden denne dato, ville
Banedanmark uden yderligere varsel anmode tredjemand om at foretage de nødvendige udbedringer
på totalentreprenørens regning.
De syv elevatorer på Skørping- og Svenstrup Station kunne ikke alle tages i drift den 2. januar 2017,
hvorfor Banedanmark anmodede tredjepart om at udbedre elevatorerne for totalentreprenørens
regning. I vurderingen af mulighederne for fejlbedring, blev det konstateret, at elevatorerne kun kunne
opretholdes i drift med en ekstraordinær stor vedligeholdelsesindsats. Det var Banedanmarks
vurdering, at elevatorerne med denne fremgangsmåde stadig ville have så høj en fejlhyppighed, at det
ikke var tilfredsstillende som en varig løsning. Den 16. januar bliver det besluttet at udskifte samtlige
syv elevatorer af hensyn til den fremadrettede driftsstabilitet. Banedanmark satte derefter gang i
processen med udskiftningen af elevatorerne.
Parallelt hermed har Banedanmark anmodet Voldgiftsnævnet om foretagelse af syn og skøn i sagen.
Syns- og skønsforretningen vil blive gennemført uden en verserende voldgiftssag, idet formålet med
skønsforretningen alene er at få prissat de mangler, der foreligger ved elevatorerne på Svenstrup og
Skørping Station. Beløbet, som skønsmanden når frem til, vil blive opkrævet af hovedentreprenøren.
Som følge af ovenstående udestår en endelig økonomisk afklaring af manglerne på elevatorerne.
1
De syv elevatorer er oprindeligt opført i 2015 under en totalentreprise med Aarsleff som hovedentreprenør og MR Motech
som underleverandør på elevatordelen. I det totalentreprenøren og underleverandøren aflever elevatorerne til Banedanmark til
drift, er underleverandøren kontraktligt forpligtet til at fungere som serviceleverandør på elevatorerne frem til 12 måneder
efter levering. I samme periode skal fejl og mangler udbedres. Herefter overgår service af elevatorerne til Banedanmarks
sædvanlige serviceleverandør, ThyssenKrupp.
Teknik
Ledelsessekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
61929542
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 251: Banedanmarks notat om tidsplanen for udskiftningen af elevatorerne på Skørping Station og Svenstrup Station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1736547_0002.png
Såfremt skønsmanden når frem til et beløb for udbedring af manglerne, der viser sig at være lavere end
de faktiske udbedringsomkostninger, skal de resterende beløb forbrugt på manglerne finansieres af
Banedanmarks bevilling.
På nuværende tidspunkt afventer parterne, hovedentreprenøren og Banedanmark, voldgiftsnævnets
forslag til egnet skønsmand.
Tidsplan for udskiftning
Udskiftningen af hver enkelt elevator tager 4 uger pr. elevator. Under udskiftningen vil driften af de
eksisterende elevatorer i videst muligt omfang opretholdes undervejs for at minimere gener for
brugerne.
Før arbejdet med udskiftningen af elevatorerne kan påbegyndes, er det imidlertid nødvendigt at
forlænge elevatorskakterne af hensyn til at kunne sikre arbejdsforholdene for montørerne. De
oprindelige loftsbeklædninger sad så lavt, at tilsyn ikke kunne udføres under forsvarlige forhold.
Prisen for forlængelse af de eksisterende tårne er 143.408 kr. pr. tårn som afholdes af Banedanmark.
Skaktforlængelsen vil forårsage, at samtlige elevatorer på Skørping og Svenstrup Station er ude af
drift den 19. - 20. april 2017. Den første egentlige udskiftning sker på Skørping Station med start
ultimo april. Udskiftningen af samtlige elevatorer forventes gennemført endeligt medio september
2017. Tidsplanen fremgår af nedenstående.
Elevator
Svenstrup st. spor 1
Svenstrup st. spor 2
Skørping st. spor 1
Skørping st. spor 2
Skørping st. spor 3
Skørping st. gangtunnel
vest
Skørping st. gangtunnel
øst
Ustabil drift
Den 21. februar 2017 blev de to elevatorer på Svenstrup Station igen sat i drift. Den fremadrettede
drift forventes imidlertid stadig at være meget ustabil. Driftsstabiliteten på de fem elevatorer på
Skørping Station er fortsat dårlig, og forventes ikke forbedret førend de er endeligt udskiftet. Der er
fokus på alle syv elevatorer, og Banedanmarks serviceleverandør, der nu leverer serviceydelsen, løser
fejlene hurtigst muligt i takt med at de opstår.
Skaktforlængelse
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
19/04-2017 – 20/04-2017
Startdato for
udskiftning
Medio maj
Medio maj
Ultimo april
Primo juni
Primo august
Primo juni
Primo august
Slutdato for
udskiftning
Ultimo juni
Ultimo juni
Primo juni
Medio juli
Medio september
Medio juli
Medio september
Side 2/2