Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 245
Offentligt
1735377_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Januar 2017
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan (december 2016)
DSB planlagde i januar med en driftspulje på 45 IC4 togsæt, heraf 38 togsæt til
indsættelse i daglig drift.
De resterende syv togsæt udgør en driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af
nedbrud eller manglende leverancer.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, januar 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
16
Regional Øst
11
Århus - Esbjerg
5
Inter City /lyn
6
Antal indsatte tog
38
DSB råder i alt over 77 driftsklare togsæt. År til dato har DSB anvendt 73 forskel-
lige IC4-togsæt til at betjene trafikken. Hertil kommer tre togsæt som frem til me-
dio 2017 klargøres til at blive indsat i kommerciel trafik. Èt togsæt har ikke været
anvendt, da det har været beskadiget i perioden.
Direktions-
sekretariatet
17. marts 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Side 1/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0002.png
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I januar 2017 var leveringssikkerheden 97,5%.
I perioden februar 2016 til og med januar 2017 var leveringssikkerheden 96,0%.
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I januar 2017 kørte IC4 ca. 635.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af den
samlede dieselproduktion for DSB i januar 2017.
IC4 har en større kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 505.000 km.
Side 2/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0003.png
Figur 2: Gennemsnitlig antal kørte litrakilometer for IC4, løbende 12 måneder
Gennemnistlig antal kørte litrakm pr. løbende 12
md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 78,9% i januar 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
79,5%
79,5%
Seneste 12 mdr.
75,6%
Side 3/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, løbende 12 måneder
Kundepunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt 2017
Mål trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for januar 2017 94,4%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
93,7%
93,7%
Seneste 12 mdr.
91,0%
Side 4/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Operatørpunktlighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål trafikkontrakt 2016
Side 5/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0006.png
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
83,2%
83,2%
Seneste 12 mdr.
79,4%
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, løbende 12 måneder
Togpunktlighed løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer, et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 minutter forsinket.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.542
4.542
Seneste 12 mdr.
3.690
Side 6/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: DSB’s status for IC4 for januar 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1735377_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
MDBF
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen var i januar 2017, ca. 25% over resultatet for januar
2016, og det planlagte antal af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til
samme periode sidste år.
Hvad angår MDBF kan det konstateres, at den fortsat ligger over minimum på
3.000 km mellem hændelser, som fremgår af IC4-anbefalingen fra december
2016.
DSB har fokus på Power Pack, generatorudfald og udfordringer med døre, som
påvirker togets driftsstabilitet.
8. Status på indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår en målsætning om en daglig leve-
rance af ca. 36 togsæt til drift frem til 2018. DSB har dog i forbindelse med udar-
bejdelsen af køreplan K17-1 vurderet, at det er muligt for driftsværkstedet dagligt
at levere 38 togsæt til drift.
DSB vurderer, at det fortsat vil være muligt at overholde indsættelsesplanens
målsætninger om en daglig leverance af ca. 36 togsæt til drift. Herunder, at antal
togsæt, der dagligt kan indsættes i drift fra 2018 og frem til udfasning, kan øges
til 40.
Side 7/3
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2017