Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1740799_0001.png
Nedlæggelse af baneoverkørsler i Tønder Kommune.
Banedanmark har påbegyndt en lukning af 6 overkørsler i Tønder Kommune på
banestrækningen Bramming – Tønder. En lukning af disse overkørsler vil få stor effekt for
landbrugene langs banestrækningen, trafiksikkerheden på vejnettet i området, samt påkræve
anlægsinvesteringer afholdt af Tønder Kommune.
Lokalt er der stor frustration over de planlagte nedlæggelser. Det har betydning for
transporttiden, og vil betyde flere store landbrugsmaskiner på vejene i både de lokale
bysamfund og på hovedvej A11.
Overkørslerne bliver primært brugt af landbruget når de skal arbejde på marker som er
placeret på modsatte side af banen i forhold til landbrugsejendommen. Lukning af
overkørslerne vil betyde at landbrugene får øget deres transporttid betragteligt. Den øgede
transporttid for landbrugene har ikke kun økonomisk betydning ved øget forbrug af tid og
brændstof, men har også en negativ miljømæssig påvirkning.
Parallelt med banestrækningen løber hovedvej A11. Denne hovedvej er allerede stærkt
trafikeret, og vejdirektoratet arbejder på at pejlemærket for vejkorridorens udvikling skal være
2 + 1 motortrafikvej. Der er ingen alternative vejforløb mellem banestrækningen og A11.
Opgradering til motortrafikvej vil betyde, at vejkorridoren ikke må benyttes til transport med
landbrugsmaskiner. Det vil derfor være nødvendigt at genåbne og sikre overkørslerne ved en
opgradering af A11.
Tønder Kommune har tidlige ansøgt om tilladelse til, at det korte stykke omfartsvej
(motortrafikvej) der ligger øst for Tønder kan benyttes af traktorer under majshøsten. Ønsket
kom da det vil forkorte kørslen betydeligt for leverance af majs til modtagere syd for grænsen.
Dette ønske om kørsel på A11 i en tidsbegrænset periode blev afvist af vejdirektoratet, selvom
det betyder at transporten af majs nu skal gennem Tønder by. Det er derfor udelukket at der
kan være tung/langsom trafik på A11 når den senere skal opgraderes.
Trafiksikkerhedsmæssigt vil flytningen af landbrugsmaskiner til A11 være en stor udfordring.
Hovedvejen går gennem flere byer og landsbyer og benyttes af bløde trafikanter. Langsomt
kørende køretøjer udgør også en fare for den normale trafik på A11. Syd- og Sønderjyllands
Politi har udtalt: ”Det
er Syd- og Sønderjyllands Politis vurdering, at tunge og langsomt
kørende køretøjer så vidt muligt ikke bør tvinges til at benytte en trafikeret hovedfærselsåre,
idet risikoen for bagendekollisioner er stor, da mange bilister kan overse, at den forankørende
er langsomt kørende. Ligeledes er det forbundet med stor risiko, når et langsomt kørende
køretøj kører ud og væk fra en trafikeret færdselsåre."
(se bilag).
En del af hovedvej A11, strækningen fra Døstrup til Abild har ikke cykelsti, undtaget 1,7
klometer ved Bredebro. Det er samlet 15 kilometer af A11 hvor der mangler cykelsti, denne
strækning er ekstra udfordret med bløde trafikanter.
Lukning af overkørslerne vil medføre, at der skal skal investeres i ny infrastruktur. Der skal
anlægges grusveje fra lukkede overkørsler og til nærmeste offentlige vej. Det er også
påkrævet, at der anlægges cykelsti ved Døstrup og Visby. Et foreløbigt overslag viser at der
skal investere over 10 millioner kr. samt finansieres vedligehold af nyinvesteringerne. Der vil
yderligere være samfundsmæssige omkostninger ved erstatninger til lodsejerne for
omvejskørsler og værdiforringelser af ejendommene skønnet til mindst tilsvarende beløb. Det
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 244: Henvendelse af 21/3-17 vedrørende Banedanmarks lukning af overkørsler på jernbanestrækningen Bramming-Tønder, fra Tønder Kommune
1740799_0002.png
er derfor samfundsøkonomisk dyrere at nedlægge overkørslerne end sikre dem. Hertil kommer
udgifterne til konsekvenserne af den forringede trafiksikkerhed.
Det er en udbredt opfattelse blandt brugerne af de berørte overkørsler, at deres argumenter
har haft en svær vej gennem systemet. Tønder Kommune deler denne opfattelse.
Konsekvenserne ved at omlede landbrugstrafikken via hovedvej A11, til de allerede sikrede
overkørsler som typisk ligger i byer med mange svage trafikanter, bør tages særdeles alvorlig.
Bilag:
Syd- og Sønderjyllands Politi
Notat overkørsel 69
Notat overkørsel 83
Notat overkørsel 93
Notat overkørsel 104
Notat overkørsel 114
Notat overkørsel 117