Kære
Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Udvikling på Flextrafik området har taget en alvorlig drejning siden effekten af NORTRA-dommen har haft
mulighed for at slå igennem og påvirke markedet.
Det første selskab er blevet erklæret konkurs her i slutning af februar måned. Selskabet har udelukkende
udført kørsel for Flextrafik under kontrakt med Trafikselskabet Movia. Andre virksomheder har valgt at
lukke pga. manglende kørsels. Situationen her på Sjælland er særdeles hårdt ramt af Trafikselskab Movia’s
beslutning om at accepterer tilbud fra virksomheder som ikke kan aflønne chauffører efter de mest
repræsentative og landsdækkende overenskomster.
Overenskomst
Trafikselskabet Movia oplyser at de anser enhver overenskomst mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager
som opfyldelse af Trafikstyrelsens krav om en overenskomst. Dette er en direkte konsekvens af fortolkning
af afgørelsen fra Højesteret i NORTRA sagen.
De oplyser endvidere at de ikke stiller krav til overenskomstens indhold og at de alene vil kontrollere om
tilstedeværelsen af en overenskomst samt om overenskomsten bliver overholdt når de udfører
stikprøvekontrol.
Det betyder i praksis at der er en opfattelse af at en arbejdsgiver frit kan bestemme overenskomstens
indhold.
Er det korrekt at der ikke er nogle kontrol med indholdet og udformning af en overenskomst?
En overenskomst skal være i overensstemmelse med gældende lovgivning. Den almindelige arbejdsgiver og
arbejdstager er ikke særlig godt stillet til at følge med i udvikling af diverse krav på arbejdsmarkedet.
Arbejdsklausuler
Movia har valgt ikke at indføre arbejdsklausuler i modsætning til både Nordjyllands Trafikselskab og
FynBus.
De laveste kørepriser for kørslen under den nuværende kontraktperiode hos Nordjyllands Trafikselskab er
248 kr/time, mens de laveste priser for kørslen under den nuværende kontraktperiode hos Trafikselskab
Movia er 195 kr/time.
Den markante forskel i kørepriser skyldes Nordjyllands Trafikselskabs krav om overholdelse af lønniveauet
fra de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter jf. Beskæftigelsesministeriets cirkulære om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Den laveste mindsteløn under de landsdækkende overenskomster fra KA/Krifa og 3F/ATAX er på 123,50
kr/time og findes i overenskomsten mellem Kristelige Arbejdsgiverforening (KA) og Krifa.
Provisionssatsen er 48% af det indkørte beløb.
En bil der kører til 260 kr/time skal køre 16 timer uafbrudt før chaufføren får mindsteløn under KA/Krifa
overenskomsten.
Det skal gøres hver eneste dag.
Kære udvalgsmedlemmer, kan I forestille Jer at køre 10-12 timer hver dag uden pause?