Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Kære Trafikminister og Folketingets Trafikudvalg,
Jeg læste for nyligt, at Silkeborg motorvejen var blevet 1,5 mia. kr. billigere end budgetteret. Så da jeg sad i min
bil i morges og igen-igen-igen holdt i kø igennem Ølstykke-Egedal-Stenløse-Veksø tænkte jeg ”Nu
må det godt nok
snart være tid til at få gjort den motorvej færdig, der blev påbegyndt i 1973 og som hedder Frederikssunds
motorvejen”.
Trafikken igennem Ølstykke-Egedal-Stenløse-Veksø er væsentligt forværret de sidste 3-5 år.
I dag tager det ca. 40
minutter, at køre de ca. 20 km fra Frederikssund og til Frederikssundsmotorvejen i morgenmyldretiden.
Det er
selvfølgelig helt uholdbart. Da jeg har fået opfattelsen af, at motorvejen ikke er bygget færdig pga. mangel på
finansiering, forslår jeg, at I opdeler den sidste 3. etape, i en etape 3a og en etape 3b. Et eventuelt mindre forbrug
end budget på etape 3a, reserveres til etape 3b. Derfor kaldes det heller ikke etape 3 og etape 4, men 3a og 3b.
Etape 3a
-
som igangsættes omgående
- så den står færdigt samtidig med Kronprinsesse Mary's Bro, omfatter
følgende:
Forlænges af motorvejen fra Smørum og til efter hovedlandevej A6 i Ølstykke, men før nuværende
Frederikssundsvej, ved kommunegrænsen mellem Frederikssund og Egedal. Det ny stykke motorvej er ca. 12 Km.
(markeret som gul på vedlagte kort).
Den nuværende hovedlandevej Frederikssundsvej opklassificeres i en 1:1 løsning til en motortrafikvej (markeret
som blå på vedlagte kort.) Dybest set blot opsætning af motortrafikvejsskilte på den nuværende hovedlandevej,
med små sikkerhedsmæssige opjusteringer (men det ville der også skulle gøres, hvis det var en fuld opgradering
til motorvej nu). Her kommer man rigtigt langt for blot 10 mio. kr. Motortrafikvejen bliver så ca. 8 Km og kun 3 km
motortrafikvej fra tilslutningsanlæg ved den kommende by Vinge og Kronprinsesse Mary’s Bro.
Tilslutningsanlægget ved Vinge / Mary’s Bro udføres som en fuld motorvejstilslutning og er dermed forberedt til
etape 3b.
Etape 3b
– som forhåbentlig kan igangsættes kort efter at etape 3a og Kronprinsesse Mary’s Bro er indviet:
Nuværende Frederikssundsvej i Frederikssund kommune udføres som motorvej.
Tilslutningsanlæggene ved Store Rørbæk Syd, Oppe-Sundby og Frederikssund C udføres.
Fordele ved denne løsning:
Anlægsudgift, der udskydes til etape 3b. Anslår jeg til 0,8 - 1,2 mia. kr. (ud fra andre motorvejsprojekter)
Der hvor de værste kø problemer opstår i dag – Ølstykke-Egedal-Stenløse-Veksø - erstattes af motorvej, hurtigt.
Motorvej frem til A6 vil dække de store boligområder i Stenløse, Egedal, Ølstykke, Slangerup, Jyllinge, Gundsø og
nordlig del af Roskilde kommune, og dermed også aflaste både Hillerødmotorvejen og Holbækmotorvejen.
Økonomien i Kronprinsesse Mary's Bro forbedres betydeligt ved, at have motorvej/motortrafikvej helt frem til
broen - fremfor 20 Km landevej og 40 minutters kørsel i morgentrafikken.
Byen Vinge projektet kan udvikles – det går ikke, hvis ikke der kommer motorvej/motortrafikvej.
Det at Frederikssundsvej opklassificeres til motortrafikvej gør, at cykler, knallerter, fodgængere, traktorer og
landbrugsmaskiner (og dem har vi mange af her i området) ikke må færdes på vejen og det vil give et meget bedre
flow i trafikken, på det sidste stykke fra Store Rørbæk Syd og til Frederikssund.
Venlig hilsen
Lars Gylden
Strandgårds Alle 75
3600 Frederikssund
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Henvendelse af 17/3-17 vedrørende færdiggørelse af frederikssundsmotorvejen, fra Lars Gylden, Frederikssund
1734016_0002.png