Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Orientering til TRU vedr. IC4-situationen
DSB indstillede den 7. marts 2017 passagerdriften med IC4 ind til videre efter en
hændelse ved Hedehusene Station, hvor en hydraulikpumpe gik løs. Toget fort-
satte til Københavns Hovedbanegård og videre til Østerport Station, hvor det blev
taget ud af drift. Det pågældende togsæt blev bragt til DSB’s værksted KAC, hvor
det undersøges af DSB og eksterne specialister. Der foretages en fysisk inspektion
af togsættet, ligesom togets computer udlæses. Værkstedet afholder løbende
møder med de eksterne specialister.
Hydraulikpumpen sidder i power pack modulet, hvor den er ophængt i armerede
slanger. Som det fremgår af illustrationen herunder, trækker den en hydraulisk
motor, der driver generatoren, som forsyner toget med strøm. 3 ud af 4 power
pack på et togsæt har en hydraulikpumpe. IC4 kan køre med kun 2 aktive power
pack, hvoraf power packen uden hydraulikpumpe kan være en af dem.
Illustration af hydraulikpumpe
Direktions-
sekretariatet
14. marts 2017
DSB
Telegade 2
2630
Tåstrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Dette notat giver en status på sagsforløbet for hændelsen ved Hedehusene den 7.
marts 2017. Endvidere gives et overblik over den trafikale situation.
I afsnit 1 beskrives hændelsesforløbet, mens historikken i forbindelse med hæn-
delsen beskrives i afsnit 2. DSB’s undersøgelse samt afhjælpende handlinger be-
skrives i afsnit 3. I afsnit 4 bliver der redegjort for genindsættelsen af IC4. Det tra-
fikale setup fremgår af afsnit 5, mens afsnit 6 indeholder en beskrivelse af materi-
elsituationen.