Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Formand Lennart Damsbo-Andersen:
København N, den 20. februar 2017
Vedr. forslag om afskaffelse af den faste aldersgrænse og obligatoriske
helbredsundersøgelse ved fornyelse af kørekort for 75+ årige.
Danske Seniorer har fremlagt sine synspunkter for Udvalget ved foretræde
1. december 2016. Vi støtter forslaget om at afskaffe særreglen for ældre
borgere og mener, at Færdselsloven skal være ens for alle - uanset alder. Der er ingen evidens for, at
Særreglen gavner trafiksikkerheden. Reglen er dyr for både borgere og samfund, og den drejer fokus væk
fra de reelle trafiksikkerhedsmæssige problemer.
Danske Seniorer har fulgt debatten siden forslaget blev fremsat, og vil på den baggrund gerne forelægge
argumenter som svar på reaktioner fra aktører, der ønsker at bevare Særreglen.
Lægeforeningen mener, at
det vil være farligt, hvis de ældre bilister ikke skal gennem en lovpligtig undersøgelse og frygter, at ældre vil
holde sig væk fra lægen af frygt for at miste kørekortet.
Dokumentationen er:
1. DTU - Transport har undersøgt effekten af lægeundersøgelsen og konkluderer, at: ”Der kan ikke
påvises nogen positiv sikkerhedsmæssig effekt. Resultaterne viste, at ordningen tværtimod kan
have en negativ sikkerhedsmæssig effekt. Efter indførelsen af ordningen ( demenstesten i 2006) er
antallet af bløde, ældre trafikanter, som er blevet dræbt i trafikken, steget. Undersøgelsen
indikerer derfor, at ordningen ikke lever op til sin hensigt om at øge trafiksikkerheden”.
(Helbredsmæssig kontrol ved ældre bilisters kørekort-fornyelse. Evaluering af de
sikkerhedsmæssige effekter af demenstesten. Anu Siren og Annette Meng, DTU transport, 2010).
2. Hvis lægeundersøgelsen var af betydning for sikkerheden, ville der være flere ældre-ulykker i lande
uden lægeundersøgelser. Det er der ikke. Lande som Sverige og Tyskland uden obligatoriske
lægeundersøgelser har samme lave frekvens af ældre–ulykker, som Danmark. (”Trafikulykker med
ældre bilister” Anu Siren, DTU Transport 2013).
3. Lægeforeningen fremfører en tysk undersøgelse, foretaget af ADAC som viser, at der blandt
ulykkesinvolverede bilister i de forskellige aldersgrupper er relativt flere ældre, som figurerer som
årsag til ulykken. Men Lægeforeningen overser tilsyneladende, at ældre laver langt færre ulykker
end andre. Fx udgør 65+-årige 21 pct. af befolkningen, men kun 12,3 pct. af de ulykkesinvolverede.
ADAC dokumenterer således ikke, at ældre bilister samlet set udgør et trafiksikkerhedsmæssigt
problem.
1