Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1732714_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Formand Lennart Damsbo-Andersen:
[email protected]
Næstformand Kim Christiansen: [email protected]
København N, den 20. februar 2017
Vedr. forslag om afskaffelse af den faste aldersgrænse og obligatoriske
helbredsundersøgelse ved fornyelse af kørekort for 75+ årige.
Danske Seniorer har fremlagt sine synspunkter for Udvalget ved foretræde
1. december 2016. Vi støtter forslaget om at afskaffe særreglen for ældre
borgere og mener, at Færdselsloven skal være ens for alle - uanset alder. Der er ingen evidens for, at
Særreglen gavner trafiksikkerheden. Reglen er dyr for både borgere og samfund, og den drejer fokus væk
fra de reelle trafiksikkerhedsmæssige problemer.
Danske Seniorer har fulgt debatten siden forslaget blev fremsat, og vil på den baggrund gerne forelægge
argumenter som svar på reaktioner fra aktører, der ønsker at bevare Særreglen.
Lægeforeningen mener, at
det vil være farligt, hvis de ældre bilister ikke skal gennem en lovpligtig undersøgelse og frygter, at ældre vil
holde sig væk fra lægen af frygt for at miste kørekortet.
Dokumentationen er:
1. DTU - Transport har undersøgt effekten af lægeundersøgelsen og konkluderer, at: ”Der kan ikke
påvises nogen positiv sikkerhedsmæssig effekt. Resultaterne viste, at ordningen tværtimod kan
have en negativ sikkerhedsmæssig effekt. Efter indførelsen af ordningen ( demenstesten i 2006) er
antallet af bløde, ældre trafikanter, som er blevet dræbt i trafikken, steget. Undersøgelsen
indikerer derfor, at ordningen ikke lever op til sin hensigt om at øge trafiksikkerheden”.
(Helbredsmæssig kontrol ved ældre bilisters kørekort-fornyelse. Evaluering af de
sikkerhedsmæssige effekter af demenstesten. Anu Siren og Annette Meng, DTU transport, 2010).
2. Hvis lægeundersøgelsen var af betydning for sikkerheden, ville der være flere ældre-ulykker i lande
uden lægeundersøgelser. Det er der ikke. Lande som Sverige og Tyskland uden obligatoriske
lægeundersøgelser har samme lave frekvens af ældre–ulykker, som Danmark. (”Trafikulykker med
ældre bilister” Anu Siren, DTU Transport 2013).
3. Lægeforeningen fremfører en tysk undersøgelse, foretaget af ADAC som viser, at der blandt
ulykkesinvolverede bilister i de forskellige aldersgrupper er relativt flere ældre, som figurerer som
årsag til ulykken. Men Lægeforeningen overser tilsyneladende, at ældre laver langt færre ulykker
end andre. Fx udgør 65+-årige 21 pct. af befolkningen, men kun 12,3 pct. af de ulykkesinvolverede.
ADAC dokumenterer således ikke, at ældre bilister samlet set udgør et trafiksikkerhedsmæssigt
problem.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 20/2-17 vedrørende lovudkast om afskaffelse af den faste aldersgrænse og obligatoriske helbredsundersøgelse ved fornyelse af kørekort for 75+ årige, fra Danske Seniorer
4. Lægeundersøgelsen koster de enkelte ældre mellem 450 og750 kr. og – efter vores beregninger -
ca. 70 læge-årsværk. Den resulterer kun i, at 1 – 2 procent får frataget deres kørekort. ( (Hansen
EA, Hansen BL. Kognitive funktioner og kørefærdighed hos ældre bilister. Ugeskrift f. Læger
2002;164:337-40). ) Der tillades ingen andre screeninger i Danmark med så ringe effekt.
5. Lægeundersøgelsen opfylder ikke Sundhedsstyrelsens krav til medicinsk teknologivurdering, især
ikke kravet om at foranstaltningen skal have til formål at reducere et veldefineret og betydende
samfundsmedicinsk problem.
6. Sundhedsstyrelsen har flere gange udtalt, at der ikke er sundhedsfaglig evidens for at undersøge
alle i en bestemt alder. Se fx svar på spørgsmål 841 fra Folketingets Retsudvalg den 8.8.20132: ”det
er Sundhedsstyrelsens sundhedsfaglige vurdering, at der på baggrund af eksisterende
sundhedsfaglig dokumentation ikke findes særligt videnskabeligt belæg for, ved hvilken alder en
helbredskontrol i forbindelse med kørekortfornyelse først bør foretages, og dermed heller ikke om
screening ved 70 år er at foretrække frem for ved 75 år”. Samme konklusion finder man i Lov 69 i
2014 om ændring af aldersgrænsen fra 70 til 75 år: ”det kan konkluderes, at der ikke foreligger
videnskabelig dokumentation for den reelle effekt af den obligatoriske lægeundersøgelse”.
(Lovbemærkningerne pkt. 3.3.4.)
Påstand i debatten : Ældre er farlige for sig selv og andre i trafikken
Dokumentationen er:
1
DTU Transport konkluderer i 2013, at ”i modsætning til, hvad man måske skulle tro, er ældre den
sikreste bilistgruppe”. Se fx OECD, 2001, eller Vejdirektoratet der hvert år viser, at unge forårsager
langt flere ulykker end ældre.
I Vejdirektoratets årsrapport 2015 kan man læse, at der et sket et glædeligt fald i antallet af
dødsulykker i trafikken på 29 % i perioden 2010-14 for befolkningen som helhed, men at der i
samme periode sker en stigning på 6 % blandt de 65+ årige samt at 24 % af dødsfaldene sker blandt
de 70+ årige, selv om de kun udgør 10 % af befolkningen.
2
Danske Seniorer mener: Behov for en anden indsats for at øge trafiksikkerheden
Der er i høj grad brug for at vende blikket bort fra de dyre, unyttige eller direkte skadelige
lægeundersøgelser, som efter vores mening både skygger for reelle problemer og for mulige løsninger for
ældre i trafikken. Det vil gavne trafiksikkerheden og ældres retssikkerhed.
1. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker udsendte 2012 rapporten ”Ulykker med ældre bilister”,
baseret på en analyse af 32 ulykker, hvor ældre bilister var involveret. Rapporten konkluderer, at
lægeundersøgelsen måske kunne have forhindret 2 af ulykkerne. Resten af ulykkerne havde andre
årsager. Havarikommissionen kommer med en række anbefalinger til, hvordan ældre-ulykker kan
forebygges , fx ved valg af en sikker bil, bedre oversigtsforhold på vejene og i T – kryds mv. Den
sikreste transportform for ældre er bilkørsel – alt for mange kommer til skade eller dræbes til fods,
på cykel eller el-cykel
2. Trafikgerontologisk forskning peger på specifikke strategier som karakteristiske for ældres bil-
kørsel, der gør kørslen nemmere og reducerer uheldsrisikoen. Høj alder medfører fysiske og
psykiske ændringer og kan betyde nedsat funktionsevne, der i nogle tilfælde kan vanskeliggøre
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 20/2-17 vedrørende lovudkast om afskaffelse af den faste aldersgrænse og obligatoriske helbredsundersøgelse ved fornyelse af kørekort for 75+ årige, fra Danske Seniorer
1732714_0003.png
bilkørsel. Derfor kan kompensationsstrategier ses som centrale færdigheder hos ældre bilister, idet
kompensationsadfærd kan gøre det muligt for ældre mennesker at vedblive med at køre sikkert og
dermed forblive aktive bilister i længere tid”. (Anu siren og Annette Meng, 2013 DTU Transport: ”
Danske ældre bilisters selvregulering i trafikken ”.)
Ældre bilisters retssikkerhed
Det gøres et stort arbejde af myndigheder, råd og interesseorganisationer for at skabe større sikkerhed i
trafikken, og nedbringe antallet af skader og ulykker. Her er indsatsen baseret på forskning. Men når det
kommer til ældre trafikanter synes fordommene at tage over i en grad, så det går ud over retssikkerheden.
Ældre skal naturligvis som alle andre overholde Færdselsloven og straffes på linje med alle andre, hvis de
overtræder den. Kriterierne er objektive. Det er lægeundersøgelsen ikke. Juridisk set stilles ældre ringere
end andre borgere, alene på grund af alder. Den ældre skal bevise sin duelighed, hvor alle andre skal bryde
loven for at miste kortet. Undersøgelsen er i virkeligheden en form for umyndiggørelse. Når borgere med
mange års erfaring bliver 75 år, får de beskeden: ”Du er ikke længere i stand til at vurdere selv. Du har brug
for en læge”. Udokumenteret formynderi er Danske Seniorers opfattelse.
Med venlig hilsen
Jørgen Fischer
Landsformand
Per K. Larsen
Næstformand
3