Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1732001_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2017
2016-445
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Som jeg tidligere har oplyst Folketinget den 22. februar 2017 i svar på § 20-
spørgsmål nr. S 728, har den nye og mere effektive model for id-kontrol på
Københavns Lufthavn St., som DSB indførte den 30. januar 2017, åbnet op for
10-minuttersdrift på dansk side. Efter indførelsen af den nye model har DSB
således testet de faktiske muligheder for 10-minuttersdrift mellem København
H og lufthavnen, hvor der i dag er der 20-minutterdrift.
Jeg har i den forbindelse med tilfredshed noteret mig, at DSB den 10. marts
2017 har oplyst, at der den 24. april 2017 vil blive indført 10-minuttersdrift på
strækningen. Det betyder flere tog og en kortere rejsetid for passagererne, alt
afhængigt af togskiftet ved lufthavnen.
Der vil ifølge DSB i første omgang være tale om, at kun ca. hvert andet tog
standser ved Ørestad St. og Tårnby St. Dette skyldes køreplanstekniske forhold
og hensyn til robusthed i togtrafikken og infrastrukturkapacitet.
Det er ikke en perfekt løsning, men det er trods alt et skridt i den rigtige retning
og en positiv udvikling under de givne omstændigheder med svensk grænse-
kontrol og svensk krav om id-kontrol i Kastrup.
Jeg glæder mig således over, at genoptagelse af 10-minuttersdriften mellem
København H og lufthavnen er en mærkbar forbedring for passagerne i forhold
til situationen i dag. Det gælder også øresundspendlerne, som altså kan se frem
til dobbelt så mange tog til lufthavnen og muligheden for 12 minutters kortere
rejsetid mellem København H og Malmø for visse afgange.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen