#BREVFLE
Transportministeriet
Kollektiv Trafikkontoret
BRT-sekretariatet, BLF
2. marts 2017
By- og Landskabsforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
9931 2000
Init.: JES
Cvr nr.:
EAN nr.: 5798003743011
Har du fået dette brev digitalt kan
du svare ved at bruge ”besvar”-
knappen i Digital Post/eBoks. Du
kan altid kontakte Aalborg Kom-
mune sikkert på aalborg.dk eller
via Digital Post på borger.dk.
Har du brug for hjælp til Digital
Post kan du ringe til Den Digitale
Hotline på 7020 0000
Bidrag til Transportministeriets besvarelse af Torben
Andersens brev om lokaltog mellem Aalborg Banegård
og Gistrup
Torben Andersen anfører i sin mail af 5. februar 2017, at +BUSsen i det fastlagte
tracé bliver en gene for passagerer fra Aalborgs opland, der skal videre til Universi-
tetsområdet. Der er selvfølgelig noget om, at den direkte, ubrudte rute mellem to
punkter er den hurtigste. Men med færre passagerer på grund af lavere passager-
potentiale, vil frekvensen blive lavere – og ventetiderne dermed højere. Torben An-
dersens forslag lægger i øvrigt ikke op til en lige linje mellem to punkter, men der-
imod til en stor halvcirkel uden om byen, gennem åbent land, med en meget indi-
rekte forbindelse mellem Banegården og Gigantium.
Når Torben Andersen argumenterer for at almindelige busser har tilstrækkelig ka-
pacitet på den eksisterende bybus-linje 2 (den kommende +BUS-linje), er det ikke i
overensstemmelse med Aalborg Kommunes erfaringer. Vi har dagligt forbikørsler,
hvor fyldte busser ikke kan samle passagerer op ved stoppestederne pga. kapaci-
tetsmangel. Selv i den netop overståede vinterferie (hvor bl.a. skoler og gymnasier
holder fri) har det været tilfældet. I myldretiden kører i dag busser med 2 minutters
frekvens. Med et nyt universitetshospital og den igangværende fortætning i byens
vækstakse, øges presset på den kollektive trafik markant de kommende år. Større
busser skal sikre laver frekvens og dermed også øget fremkommelighed for den
øvrige trafik.
Årsagen til, at anvendelse af det eksisterende godsbanespor ikke giver mening er,
at det ikke har – eller får, et fornuftigt passagergrundlag på en stor del af stræknin-
gen. Det er illustreret på nedenstående kort, hvor befolkningstæthed,
BRT/Letbane-tracé og godsspor med Torben Andersens foreslåede forlængelse er
indtegnet: