Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1730024_0001.png
#BREVFLE
Transportministeriet
Kollektiv Trafikkontoret
BRT-sekretariatet, BLF
2. marts 2017
By- og Landskabsforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
9931 2000
Init.: JES
Cvr nr.:
EAN nr.: 5798003743011
Har du fået dette brev digitalt kan
du svare ved at bruge ”besvar”-
knappen i Digital Post/eBoks. Du
kan altid kontakte Aalborg Kom-
mune sikkert på aalborg.dk eller
via Digital Post på borger.dk.
Har du brug for hjælp til Digital
Post kan du ringe til Den Digitale
Hotline på 7020 0000
Bidrag til Transportministeriets besvarelse af Torben
Andersens brev om lokaltog mellem Aalborg Banegård
og Gistrup
Torben Andersen anfører i sin mail af 5. februar 2017, at +BUSsen i det fastlagte
tracé bliver en gene for passagerer fra Aalborgs opland, der skal videre til Universi-
tetsområdet. Der er selvfølgelig noget om, at den direkte, ubrudte rute mellem to
punkter er den hurtigste. Men med færre passagerer på grund af lavere passager-
potentiale, vil frekvensen blive lavere – og ventetiderne dermed højere. Torben An-
dersens forslag lægger i øvrigt ikke op til en lige linje mellem to punkter, men der-
imod til en stor halvcirkel uden om byen, gennem åbent land, med en meget indi-
rekte forbindelse mellem Banegården og Gigantium.
Når Torben Andersen argumenterer for at almindelige busser har tilstrækkelig ka-
pacitet på den eksisterende bybus-linje 2 (den kommende +BUS-linje), er det ikke i
overensstemmelse med Aalborg Kommunes erfaringer. Vi har dagligt forbikørsler,
hvor fyldte busser ikke kan samle passagerer op ved stoppestederne pga. kapaci-
tetsmangel. Selv i den netop overståede vinterferie (hvor bl.a. skoler og gymnasier
holder fri) har det været tilfældet. I myldretiden kører i dag busser med 2 minutters
frekvens. Med et nyt universitetshospital og den igangværende fortætning i byens
vækstakse, øges presset på den kollektive trafik markant de kommende år. Større
busser skal sikre laver frekvens og dermed også øget fremkommelighed for den
øvrige trafik.
Årsagen til, at anvendelse af det eksisterende godsbanespor ikke giver mening er,
at det ikke har – eller får, et fornuftigt passagergrundlag på en stor del af stræknin-
gen. Det er illustreret på nedenstående kort, hvor befolkningstæthed,
BRT/Letbane-tracé og godsspor med Torben Andersens foreslåede forlængelse er
indtegnet:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Orientering om svar til borger vedrørende Grønlandsbanen i Aalborg
1730024_0002.png
De farvede kvadrater (100mx100m) angiver befolkningstæthed. Orange kvadrater
har ca. 10 gange højere befolkningstæthed end grønne tern.
BRT/Letbanetraceet er vist med blå linje, Aalborg Havns godsbanespor (’Grøn-
landssporet’) med orange linje og med rødlige cirkler er vist Banegården, Gug og
Gistrup, som Torben Andersen anfører et lokaltog kan standse ved. Med stiplet
orange linje er vist Torben Andersen forslag om at føre jernbanen gennem det ny
Aalborg Universitetshospital, Campus og til Gigantium. En jernbane gennem disse
tætbebyggede områder synes ikke umiddelbart at være en god løsning og vil
kræve at der føres vej parallelt hermed. Den eksisterende godsbane er i øvrigt en-
keltsporet og kan dermed ikke umiddelbart anvendes til højfrekvent jernbanedrift.
En kortfattet opsamling på ovenstående er:
Godsbanesporet (’Grønlandssporet’) er ikke placeret et sted, hvor der er passager-
grundlag for højfrekvent kollektiv trafik, selvom der er stort potentiale i endepunk-
terne. Sporet kan ikke erstatte en nødvendig opgradering af den kollektive trafik i
letbane/BRT-tracéet. Sporet er enkeltsporet vil i givet fald skulle udvides til dobbelt-
spor. En forlængelse af jernbanen ind i det østlige Aalborg kan ikke ske som om-
lægning i det eksisterende vejnet, men vil kræve meget væsentlige ekspropriatio-
ner i eksisterende byområde.
For argumentation for valg af tracé for letbane/BRT-løsning kan vi i øvrigt henvise
til disse rapporter på vores hjemmeside:
http://www.aalborg.dk/media/540564/Funktionelle_sammenhaenge_i_byen.pdf
http://www.aalborg.dk/media/540558/Forudsaetninger_for_basisscenarie_2025.pdf
Derudover naturligvis generelt til materialet på vores hjemmeside:
www.aal-
borg.dk/plusbus
2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Orientering om svar til borger vedrørende Grønlandsbanen i Aalborg
1730024_0003.png
Venlig hilsen
Jesper Schultz
Civilingeniør
9931 2246
3/3