Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
Støvring, den 5. februar 2017
Åbent brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Kopi til: folketingets transportudvalg og politikere i Nordjylland m.fl.
Lokaltog i Nordjylland er bedre end stor ledbus i Aalborg.
Den forrige trafikminister, H.C. Schmidt, indså, at planen for en letbane i Aalborg var en fejltagelse. Han
stoppede projektet, inden der blev fejlinvesteret mere. Det projekt, som Aalborgs byrådsmedlemmer
ønsker i stedet, er en meget stor ledbus, som fra banegården frem til Aalborg Øst skal køre i egen busbane.
Bortset fra prisen er projektet behæftet med samme fejl som letbanen. Det bør stoppes. (Nu kalder
politikerne for øvrigt ledbussen for en +bus).
Ledbussen kan, som letbanen, kun betjene folk, der allerede befinder sig inde i Aalborg. Det er planen, at
den meget lange bus skal køre i blandet trafik fra Fjordparken frem til banegården. Ledbussen er imidlertid
så lang, at den ikke må benyttes i blandet trafik. Hvis der ikke opnås dispensation for længden, kan
ledbussen kun benyttes i den særlige busbane, som skal bygges fra banegården frem til Grønlands Torv.
Den bane vil være til stor gene for de øvrige trafikanter på i forvejen overbelastede veje.
Grønlandsbanen går netop fra banegården helt frem til Gistrup i Aalborg Øst, men den ønsker Aalborgs
politikere ikke at benytte. Banen var i mange år ubenyttet, men er nu renoveret og benyttes nogle få gange
om måneden til godstrafik. Når politikerne ikke vil benytte denne eksisterende bane, generer de alle de
passager, der ankommer til banegården, men skal videre til Aalborg Øst. Det er borgere fra Aalborgs egne
forstæder - for eksempel Tylstrup eller Svenstrup - foruden borgere fra de øvrige bysamfund, der er langs
længdebanen i regionen. Alle passagerer til Aalborg Øst må skifte fra tog til ledbus. Buspassagerer der
kommer til rutebilstationen og de passagerer, der bor i nærheden af banegården, henvises selvfølgelig også
til ledbussen. Der er således stor risiko for, at nogle busser bliver overfyldte, allerede inden de forlader
stoppestedet på J. F. Kennedys Plads. Det betyder, at de passagerer der venter længere fremme på ruten
stadig må forvente, at nogle busser kører forbi.
Den rigtige løsning må være, at anvende den eksisterende Grønlandsbane. Hvis man benytter den bane,
kan de passagerer der ankommer til banegården blive i toget og nye passagerer kan stige på. Toget kan
herefter køre forbi Gug og videre til Gistrup. Herfra bliver det nødvendigt at anlægge nye spor forbi
Regionshospitalet, forbi University College, forbi Tech College, forbi Universitet og endelig frem til
endestationen ved Gigantium.
De passagerer, ledbussen skulle samle op på ruten inde i byen, kan betjenes med busser af normal
størrelse. Den busrute kan med fordel omlægges lidt, således at ungdomsboligerne ved Utzon Centeret og
ved Musikkens Hus kan betjenes, inden bussen fortsætter frem mod Bornholmsgade og videre op ad
Sohngårdsholmsvej.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Orientering om svar til borger vedrørende Grønlandsbanen i Aalborg
Nordjyske jernbaner modtager for tiden 13 nye tog. De skal benyttes som lokaltog, eller S-tog om man vil.
De nye tog skal benyttes på strækningen fra Skagen og Hirtshals ned til Skørping. Desuden skal
afgangsfrekvensen øges.
Hvorfor ikke lade Nordjyske jernbaner også sætte tog ind på Grønlandsbanen? Vælger man det, er der basis
for to ruter, en fra nord frem til Gigantium, samt en rute fra syd til Gigantium. Når begge ruter skal køre på
banen mellem Gigantium og banegården, bliver afgangsfrekvensen på denne strækning selvfølgelig
fordoblet. Den type tog der er købt kan transportere 250 personer i normal opstilling og kan sættes
sammen til en kapacitet på 500 personer. Altså en voldsom forøgelse af passagerkapaciteten i forhold til
ledbussen, der kan rumme 200 personer.
Den nuværende plan for lokalbanen stopper ved Skørping. Hobro burde også være med, det kan heldigvis
udbedres ved senere forhandlinger.
Gigantium har flere arrangementer med mange tilskuere, senest var det Danmarksmesterskaber i Skills, der
tiltrak mere end 50.000 tilskuere. En lokalbane, der kan flytte 500 personer pr. gang, kan være en rigtig god
hjælp i de logistiske udfordringer, der er ved så store arrangementer.
Bygherren af det nye hospital ønsker, at der skal behandles flere patienter ambulant. Med togforbindelse til
Aalborg Øst kan mange patienter starte i hjembyen og uden skift komme helt frem til hospitalet.
I Odder er forældrekøb af boliger steget, sikkert i forventning om, at letbanen i Århus vil give hurtig og let
adgang til studiepladserne i Århus. Samme udvikling kan vel også forventes i de nordjyske bysamfund, der
ligger ved længdebanen. Alle provinsbyer har problemer med at der er fraflytning, som bevirker, at skoler,
købmænd, lægeklinikker og mange andre må lukke. Selv små forbedringer i infrastrukturen vil være
særdeles velkomne i disse bysamfund.
Byrådsmedlemmerne i Aalborg blev tydeligvis skuffede, da både Odense og Århus fik tilskud til en letbane,
men ikke Aalborg. Det er på tide, at de ”ryster” denne skuffelse af sig og satser på at benytte det
eksisterende jernbanenet til en lokalbane. Med ganske få tilføjelser kan rigtig mange nordjyder betjenes.
Skulle der senere opstå et øget behov, kan kapaciteten endda forøges blot ved at indsætte længere
togstammer på ruterne.
Hilsen
Torben Andersen
Søndervang 36
9530 Støvring