Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
1727947_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 24. februar 2017
Til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Jeg har med stor interesse bemærket, at opførelsen af Silkeborg-motorvejen er blevet markant
billigere end forventet. Det er prisværdigt, at så stort et byggeri kan resultere i et stort mindreforbrug.
I Ringkøbing-Skjern Kommune har vi et godt forslag til, hvad dele af mindreforbruget kan anvendes til.
Vi er meget interesserede i at få udvidet Rute 15 fra Herning til Ringkøbing.
En undersøgelse gennemført af Vejdirektoratet har vist, at en udbygning af Rute 15 til en 2+1 vej med
en skiltet hastighed på 90 km/t mellem Ringkøbing og Herning er rentabel ud fra et samfunds-
økonomisk perspektiv. Strækningen består af ét spor i hver retning - og er stærkt trafikeret. Trafikken
er øget med 32 procent de seneste 10 år, og prognoser viser, at trafikken sandsynligvis vil være steget
yderligere 25 procent i 2020.
Ruten bliver i høj grad anvendt til tung godstransport samt af pendlere og turister. Den tunge og
langsomme godstransport på en strækning med kun ét spor i hver retning medfører dårlige
overhalingsmuligheder og en lav gennemsnitshastighed. Dertil kommer, at strækningen ofte benyttes
af landbrugskøretøjer, hvilket yderligere øger transporttiden for øvrige trafikanter.
Ringkøbing-Skjern Kommune er Danmarks arealmæssigt største kommune, og den er kendetegnet
ved at være tyndt befolket. Dermed er der et forholdsvis begrænset grundlag for den kollektive
trafik. Kommunen er også kendetegnet ved at have det fjerdehøjeste antal turistovernatninger i
Danmark - kun overgået af København, Aarhus og Ålborg. Det er derfor af afgørende betydning, at der
er en veludviklet trafikal infrastruktur tilgængelig både for kommunens borgere og turister.
For kommunens virksomheder - og for kommunens evne til at tiltrække og fastholde virksomheder -
er det i endnu højere grad af afgørende betydning, at der er en velfungerende infrastruktur. De
bærende brancher i kommunen - turisme, metalindustri og fødevarer - er alle transporttunge, og de
benytter i høj grad Rute 15. Jeg kan derfor oplyse, at der fra erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern
Kommune er et meget stort ønske om forbedring af infrastrukturen.
Generelt oplever erhvervslivet i kommunen en vækstrate, der er 20 procent højere end
landsgennemsnittet. Der er stort set fuld beskæftigelse og virksomhederne mangler arbejdskraft. Det
er selvfølgelig positivt, men det er både min og erhvervslivets klare opfattelse, at de lange
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 209: Henvendelse af 24/2-17 vedrørende udvidelse af Rute 15 fra Herning til Ringkøbing, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
1727947_0002.png
transporttider på Rute 15 i meget høj grad vil true virksomhedernes konkurrenceevne på sigt. En
udvidelse af Rute 15 til 2+1 vej vil nedsætte transporttiden væsentligt, og dermed kan pendlende
arbejdskraft fra et større opland tiltrækkes, ligesom virksomhedernes godstransport vil blive mere
effektiv og til mindre gene for øvrige trafikanter. Jeg vil i den forbindelse gerne tilføje, at en mere
effektiv afvikling af trafikken bør medføre, at trafiksikkerheden på strækningen øges væsentligt.
Det fremgår af ”Danmark
i Balance i en global verden”,
at det er regeringens mål, at ”Danmark
i 2020
skal være et af verdens ti rigeste lande. For at nå målet skal vi sætte alle kræfter ind på at skabe vækst og
fremgang i Danmark. Derfor skal vi også mobilisere alle vores ressourcer, uanset hvor i landet de findes.
Mulighederne for at bo, studere og drive erhverv skal være gode i hele landet”.
Det er naturligvis et mål,
Ringkøbing-Skjern Kommune bakker op om.
Det fremgår også i ”Danmark
i Balance i en global verden”,
at regeringen vil ”forstærke
fokus på
anvendelsen af 2+1 veje med henblik på at forbedre fremkommeligheden”
og endvidere fremgår det, at
regeringen vil ”styrke
indsatsen for at sikre en moderne og effektiv infrastruktur i alle dele af Danmark.
Regeringen vil binde de enkelte landsdele effektivt op på de vigtigste overordnede transportkorridorer”.
Det må være hævet over enhver tvivl, at Rute 15 er blandt de vigtigste transportkorridorer fra Øst- og
Midtjylland til Vestjylland. En udvidelse af Rute 15 til 2+1 vej vil derfor være helt i overensstemmelse
med regeringens målsætninger.
I ”Bedre
balance”
fremgår det, at ”Regeringen
står for en offensiv regional- og landdistriktspolitik. Det
indebærer først og fremmest et stærkt fokus på vækst i den private sektor i alle dele af landet”.
Igen vil
jeg gerne nævne, at Ringkøbing-Skjern Kommune bakker op om regeringens målsætninger. En
manglende forbedring af fremkommeligheden på Rute 15 vil både jeg og erhvervslivet i kommunen
opfatte som en decideret væksthæmmer. Ringkøbing-Skjern Kommune og de toneangivende
virksomheder i kommunen er derfor helt enige om, at en udvidelse af Rute 15 er det absolut højest
prioriterede projekt med henblik på at øge vækstmulighederne i den private sektor i området.
I første omgang er Ringkøbing-Skjern Kommune meget interesseret i, at Vejdirektoratet udarbejder en
VVM-redegørelse for anlæg af 2+1 vej på Rute 15.
Jeg vil gerne invitere Folketingets Transport- Bygnings- og Boligudvalg til et møde med Ringkøbing-
Skjern Kommune samt repræsentanter for en række af kommunens virksomheder.
Med venlig hilsen
Iver Enevoldsen
Borgmester
Ringkøbing-Skjern Kommune