Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 208
Offentligt
1727943_0001.png
Fra:
Lennart Damsbo-Andersen
Sendt:
26. februar 2017 18:20
Emne:
Re: Flextrafik Køre/Hviletider.
Den 26. feb. 2017 kl. 17.34 skrev Jan Arne Guldberg <[email protected]>:
Hej Lennart.
Jeg skriver til dig som Formand for Trafikudvalget, fordi jeg har nogle synspunkter på Flextrafik jeg syntes
du skal se på.
For det første vil jeg sige at det i mine øjne er konkurrenceforvridende at man har minibusser kørende på
OST-tilladelser, som udfører samme job som dem der kører på Bus-tilladelser.
Da OST biler per definition ikke er underlagt samme krav om Køre/Hviletid som os på Bustilladelse er.
Samt at OST-vognmænd nu har tilladelse til at aflønne pr. provision, hvor man på Bus-tilladelse er forpligtet
til at aflønne efter Turistoverenskomst som foreskriver timeløn, for alle timer.
Så her er kort, hvad jeg kunne se som en løsningsmodel:
Man vedtager at OST tilladelser fremover kun kan bruges af biler over 4 passagerer, dvs. minibusser. (Eller
helst afskaffer dem, private busvognmænd med minibusser på Bus-tilladelse kan sagtens løfte den
opgave.).
Disse skal så være underlagt Køre/Hviletidsbestemmelser, ligesom alle andre busser er det.
Det vil fjerne skævvridningen i konkurrencen, da vognmændene ikke længere vil kunne udnytte
chaufførerne i op til 16 timer af gangen i en dårlig provisionsløn.
Den kørsel der så evt. ville skulle dækkes af Taxa burde ikke være noget problem, hvis man får de nye
Universaltilladelser udført således at kun små biler (maks. 4 passagerer.) må udfører
fast
kørsel for det
offentlige.
Dette vil ligeledes fører til en større trafiksikkerhed, så vi kan undgå flere tragiske dødsulykker som den der
skete ved Fuglebjerg i December måned, hvor en OST-minibus overså en Rutebus, sandsynligvis på grund af
lang vagt og træthed.
Med Venlig Hilsen
Jan Arne Guldberg