HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
27. februar 2017
2017 - 943
Høringsnotat vedr. forslag om halvtimesdrift på Svendborgbanen
1. Baggrund
På et møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget den 29. september
2016 blev det besluttet at afdække mulighederne for at indføre halvtimesdrift
på Svendborgbanen med henblik på skabe en mere robust drift. DSB har på
den baggrund udarbejdet et oplæg samt et køreplansforslag til indførelse af
halvtimesdrift. DSB belyser i oplægget den nuværende køreplan samt to mulige
modeller for halvtimesdrift på hele strækningen Odense-Svendborg og herun-
der konsekvenser for de enkelte løsninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sendte d. 5. januar 2017 DSB’s løs-
ningsmodeller i høring hos de relevante kommuner, Odense Kommune, Faa-
borg-Midtfyn Kommune og Svendborg Kommune. Ministeriet har modtaget
høringssvar fra alle tre kommuner.
1.1. DSB’s køreplansforslag og anbefaling
Svendborgbanen betjenes i dag af tre togsystemer: stoptoget, hurtigtoget og
supplementstoget.
Stoptoget kører mellem Odense og Ringe i alle driftstimer.
Hurtigtoget kører mellem Odense-Ringe-Svendborg i alle driftstimer.
Mellem Odense og Ringe standses kun ved Odense Sygehus. I Ringe er
der fem minutters togskift fra stoptoget til hurtigtoget, som herefter
standser ved alle stationer mellem Ringe og Svendborg.
Supplementstoget kører mellem Odense og Svendborg, men standser
kun på 6 stationer mellem Odense og Svendbog. Supplementstoget kø-
rer mandag til fredag mellem kl. 05:00 og 18:00 og lørdage mellem kl.
09:00 og 17:00.
DSB foreslår i løsningsmodel 1, at der kører to tog i timen i begge retninger på
strækningen Odense-Svendborg. Det ene tog som hurtigtog med stop ved få
stationer, og det andet tog som stoptog med stop ved alle stationer. Løsnings-