Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1727332_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
27. februar 2017
2017 - 943
Høringsnotat vedr. forslag om halvtimesdrift på Svendborgbanen
1. Baggrund
På et møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget den 29. september
2016 blev det besluttet at afdække mulighederne for at indføre halvtimesdrift
på Svendborgbanen med henblik på skabe en mere robust drift. DSB har på
den baggrund udarbejdet et oplæg samt et køreplansforslag til indførelse af
halvtimesdrift. DSB belyser i oplægget den nuværende køreplan samt to mulige
modeller for halvtimesdrift på hele strækningen Odense-Svendborg og herun-
der konsekvenser for de enkelte løsninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sendte d. 5. januar 2017 DSB’s løs-
ningsmodeller i høring hos de relevante kommuner, Odense Kommune, Faa-
borg-Midtfyn Kommune og Svendborg Kommune. Ministeriet har modtaget
høringssvar fra alle tre kommuner.
1.1. DSB’s køreplansforslag og anbefaling
Svendborgbanen betjenes i dag af tre togsystemer: stoptoget, hurtigtoget og
supplementstoget.
Stoptoget kører mellem Odense og Ringe i alle driftstimer.
Hurtigtoget kører mellem Odense-Ringe-Svendborg i alle driftstimer.
Mellem Odense og Ringe standses kun ved Odense Sygehus. I Ringe er
der fem minutters togskift fra stoptoget til hurtigtoget, som herefter
standser ved alle stationer mellem Ringe og Svendborg.
Supplementstoget kører mellem Odense og Svendborg, men standser
kun på 6 stationer mellem Odense og Svendbog. Supplementstoget kø-
rer mandag til fredag mellem kl. 05:00 og 18:00 og lørdage mellem kl.
09:00 og 17:00.
DSB foreslår i løsningsmodel 1, at der kører to tog i timen i begge retninger på
strækningen Odense-Svendborg. Det ene tog som hurtigtog med stop ved få
stationer, og det andet tog som stoptog med stop ved alle stationer. Løsnings-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 203: Orientering om høring af DSB’s forslag til halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727332_0002.png
model 1 er godkendt af Banedanmark som en mulighed og forventes tidligst at
kunne sættes i drift fra efteråret 2017.
I løsningsmodel 2 foreslår DSB, at der kører to tog i timen i begge retninger på
hele strækningen Odense-Svendborg. Begge tog standser ved alle stationer på
strækningen med undtagelse af Stenstrup Syd, hvor kun det ene tog standser.
Løsningsmodel 2 er ikke godkendt af Banedanmark, og DSB tager derfor forbe-
hold for Banedanmarks godkendelse. Modellen vil tidligst kunne sættes i drift
fra et planskifte primo august 2017.
DSB anbefaler, at den nuværende køreplan bevares, da indførelse af halvtimes-
drift vil indebære rejsetidsforlængelser for passagererne og en lavere frekvens
mellem Odense og Ringe. Såfremt det besluttes at indføre halvtimesdrift er det
DSB’s vurdering, at løsningsmodel 1 udgør et mere robust forslag end løs-
ningsmodel 2.
1.2. Svendborgbanens kunde- og operatørpunktlighed
Kundepunktlighed for fjern- og regionaltrafikken er i kontrakten mellem
Transportministeriet og DSB defineret som antallet af passagerer, der benytter
rettidige tog i forhold til det samlede antal passagerer. Det er vigtigt at bemær-
ke, at antallet af passagerer, der ville have benyttet aflyste tog, indgår som for-
sinkede passagerer i opgørelsen af kundepunktligheden. Operatørpunktlighed
defineres som den samlede rettidighed med fradrag af forsinkelser, der skyldes
forhold, som DSB ikke er ansvarlig for.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har siden, der blev udarbejdet en
handlingsplan for Svendborgbanen primo 2016 modtaget en status på driften
på Svendborgbanen fra DSB hver 14. dag. Af figur 1 nedenfor fremgår den må-
nedlige kunde- og operatørpunktlighed på Svendborgbanen i perioden januar
2016 til januar 2017. Kundepunktligheden har siden handlingsplanen blev
iværksat generelt – med få undtagelser – ligget over kontraktmålet på 81,8 %
(2016-niveau). Operatørpunktligheden har siden handlingsplanen blev iværk-
sat også ligget over kontraktmålet på 93,8 % (2016-niveau) med undtagelse af
2. kvartal samt august.
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 203: Orientering om høring af DSB’s forslag til halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727332_0003.png
Figur 1: Kundepunktlighed og operatørpunktlighed på Svendborgbanen
Side 3/6
Kilde: DSB’s punktlighedsrapport for Svendborgbanen
Tabel 1: Aflysninger på Svendborgbanen
Antal aflysninger
Vendinger i Stens- Andel aflyste tog**
trup som andel af
antal aflysninger
1. kvartal 2016
2. kvartal 2016*
3. kvartal 2016
4. kvartal 2016
189
220
245
156
5%
10 %
26 %
16 %
2,3 %
2,7 %
3,4 %
1,8 %
* Pga. sporarbejde i uge 29 og 30 består juli måned af perioden 1.-16. juli.
**Andelen er udregnet som antallet af aflyste tog delt med det planlagte antal kørte tog
Kilde: DSB
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 203: Orientering om høring af DSB’s forslag til halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727332_0004.png
Figur 2: Antal aflysninger på Svendborgbanen
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Side 4/6
Kilde: DSB’s punktlighedsrapporter for Svendborgbanen
2. Sammenfattende bemærkninger fra kommunerne
Alle tre kommuner erklærer sig enige med DSB i, at den nuværende drift med 3
tog i timen bør søges opretholdt. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
noterer sig, at prioriteringen blandt kommunerne peger på, at frekvensen er
vigtigere end en potentiel forbedring af robustheden og dermed punktligheden
på strækningen.
Odense Kommune tilkendegiver, at kommunen foretrækker DSB’s løsnings-
model 1, såfremt det af driftstekniske årsager ikke kan lade sig gøre at opret-
holde den nuværende drift. I tilfælde af, at løsningsmodel 1 implementeres,
ønsker kommunen, at Hjallese Station betjenes med hurtigtoget, der afgår hver
time mod Ringe/Svendborg.
Faaborg-Midtfyn Kommune bemærker, at Ringe og Årslev er to byer i vækst og
med udviklingspotentiale ift. bosætning, hvorfor bortfaldet af en afgang i timen
mellem Odense og Ringe og stop ved Årslev en gang i timen udgør uacceptable
serviceforringelser. Dette forstår ministeriet som et udtryk for, at Faaborg-
Midtfyn Kommune foretrækker løsningsmodel 2, såfremt det besluttes ikke at
opretholde den nuværende drift.
Ministeriet noterer sig, at Svendborg Kommune ikke giver udtryk for en fore-
trukken løsningsmodel, såfremt den nuværende drift ikke bevares.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 203: Orientering om høring af DSB’s forslag til halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727332_0005.png
2.1. Bemærkninger til sammenhæng med Odense Letbane
Alle tre kommuner fremhæver i deres høringssvar behovet for, at sammen-
hængen med Odense Letbane indtænkes i planlægningen i Svendborgbanen.
Odense Kommune ønsker, at Svendborgbanens stopmønster i Odense Kom-
mune revurderes senest, når Odense Letbane forventeligt idriftsættes i 2020
med endestation på Hjallese Station. Kommunen ønsker, at Hjallese Station
efter idriftsættelsen opprioriteres og betjenes med to tog i timen mod det nu-
værende ene tog i timen. Kommunen gør det endvidere klart, at kommunen
accepterer hvis dette af driftstekniske årsager ikke kan lade sig gøre uden at
reducere antallet af togstop ved de mindre standsningssteder i Odense Kom-
mune.
Faaborg-Midtfyn Kommune påpeger ligeledes, at stoppet ved Hjallese Station
har en vigtig funktion i forhold til at binde Odense Letbane sammen med
Svendborgbanen. Det samme gør sig gældende for stoppet ved Årslev Station,
hvorfor en tilpasning, hvor hurtigtoget stopper i Hjallese ikke bør ske på be-
kostning af stop i Årslev, men realiseres med driftsoptimering på andre må-
der.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er opmærksom på sammenhængen
mellem Odense Letbane og Svendborgbanen og enig med Odense Kommune og
Faaborg-Midtfyn Kommune i, at en opprioritering af togstoppet ved Hjallese
Station vil være hensigtsmæssig, når Odense Letbane er idriftsat. Der vil være
tale om en omlægning af den eksisterende stopstruktur i Odense Kommune
frem for en nettoudvidelse. For så vidt angår overgangsperioden fra 2020, hvor
Odense Letbane er idriftsat til 2022, hvor det nye universitetshospital forventes
ibrugtaget, lægger ministeriets vægt på, at DSB – i dialog med kommunerne -
finde en løsning, der tilgodeser stop ved både Odense Sygehus Station og Hjal-
lese Station inden for de rammer som Svendborgbanens infrastruktur sætter.
Svendborg Kommune ønsker, at sammenhængen med Odense Letbane under-
ligges særskilt behandling med en mere direkte involvering af alle parter.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at DSB efter kon-
trakten mellem Transportministeriet og DSB er forpligtet til at inddrage trafik-
selskaberne i forbindelse med fremtidige køreplaner. DSB skal desuden ”søge
at imødekomme ønsker fra lokal side om tilpasning af togenes køreplaner til
tilsluttende kollektive trafikforbindelser, såfremt det indebærer større fordele
end ulemper for alle passagerer under ét”.
2.2. Bemærkninger til forbedringer i infrastruktur og materiel
Svendborg Kommune ytrer ønske om, at der investeres i infrastrukturen på
Svendborgbanen. Kommunen anfører, at driftsforstyrrelser og tog, der ven-
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 203: Orientering om høring af DSB’s forslag til halvtimesdrift på Svendborgbanen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727332_0006.png
der i Stenstrup vil kunne løses ved at etablere et ekstra skifte-/parallelspor i
skoven midtvejs mellem Stenstrup og Svendborg (Kirkeby).
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet gør opmærksom på, at Banedanmark
tidligere har foretaget beregninger på, hvad det vil koste at etablere en ny
krydsningsstation mellem Stenstrup og Svendborg. Banedanmark oplyste i den
forbindelse, at en ny krydsningsstation opført som en teknisk station uden per-
roner vil koste ca. 90-110 mio. kr. Ministeriet gør dog opmærksom på, at der i
de kommende år er meget begrænset plads til nye transportinvesteringer. Det
vurderes på den baggrund umiddelbart vanskeligt at finde finansiering til pro-
jektet på nuværende tidspunkt.
Faaborg-Midtfyn Kommune ønsker et fortsat fokus på forbedringer af togs-
trækningen, herunder opmærksomhed på vigtigheden af at materiellet vedli-
geholdes.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet noterer sig, at DSB gradvist over
efteråret har indsat nyere Desiro-tog på strækningen med driftsforbedringer til
følge.
Side 6/6