Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1727310_0001.png
NOTAT
22. februar 2017
Den tyske myndighedsgodkendelsesproces for Femern-tunnelen
I 2008 indgik Danmark og Tyskland en statstraktat om etablering af en fast forbindelse over
Femern Bælt. Statstraktaten blev vedtaget politisk i begge landes nationale parlamenter
med store flertal. På grundlag af statstraktaten blev der iværksat en proces i begge lande
for at opnå en byggetilladelse til Femern-tunnelen.
På dansk side blev byggetilladelsen givet med Folketingets vedtagelse af en anlægslov i
foråret 2015. I Danmark er man dermed klar til at igangsætte anlægsarbejderne. I Tyskland
er Femern-projektet politisk vedtaget i den tyske Forbundsdag, men myndighederne i Sles-
vig-Holsten skal udstede en administrativ godkendelse, før anlægsarbejderne kan iværk-
sættes.
Femern A/S afleverede i oktober 2013 en ansøgning på i alt 11.000 sider om tysk myndig-
hedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen til den ansvarlige hørings- og godkendel-
sesmyndighed i Slesvig-Holsten. Ansøgningen blev indgivet i samarbejde med LBV Lü-
beck, som er ansøger for projektets vejdel i Tyskland. Det var dengang delstatsmyndighe-
dernes vurdering, at myndighedsgodkendelsen ville kunne udstedes efter halvandet til to år
regnet fra oktober 2013, det vil sige i løbet af 2015. Ansøgningen var i 2014 og 2015 gen-
nem en fuld offentlig høring, inkl. kontrol hos myndighederne i Slesvig-Holsten. Høringen
blev afsluttet i november 2015.
På det tidspunkt blev det af myndighederne i Slesvig-Holsten meddelt, at projektansøgnin-
gen skulle opdateres, som resultat af høringen, og at den justerede ansøgning skulle gen-
nem en ny fuld offentlig høring. Femern A/S opdaterede således herefter ansøgningen med
3.000 siders ekstra dokumentation, så ansøgningen nu er på i alt ca. 14.000 sider.
Ansøgningen indeholder grundig dokumentation af det anlægstekniske projekt, hvordan
tunnelen skal bygges, vurderinger af projektets påvirkning på miljøet, arealerhvervelse, tra-
fik og trafikale forhold, sejladssikkerhed, sikkerhed i tunnelen og alle afværge- og kompen-
sationsforanstaltninger, mv.
Femern A/S afleverede som aftalt den opdaterede ansøgning til myndighederne i Slesvig-
Holsten den 29. februar 2016. I de følgende fire måneder iværksatte myndighederne i
Slesvig-Holsten som forudsat en gennemgang af dokumenterne, og Femern A/S foretog
forskellige justeringer efter myndighedernes anvisning. Femern A/S afleverede de endelige
og tilrettede dokumenter til myndighederne i Slesvig-Holsten primo juli 2016, hvorefter
myndighederne iværksætte den anden offentlige høring hen over sommerferien 2016.
Høringens svarfrist udløb den 26. august 2016. Der indkom i alt ca. 12.600 høringssvar,
som hen over efteråret 2016 blev overleveret af myndighederne i Slesvig-Holsten til Fe-
mern A/S med henblik på udarbejdelse af skriftlige besvarelser. De sidste høringssvar blev
Page 1/9
Femern A/S
Vester Søgade 10
1601 København V
Tlf. +45 33 41 63 00
Fax +45 33 41 63 01
www.femern.com
CVR 28 98 65 64
Ref.
Dok.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0002.png
modtaget af Femern A/S i november 2016. Femern A/S meddelte i efteråret 2016 til myn-
dighederne i Slesvig-Holsten, at selskabet ville aflevere sit bidrag til svar på samtlige
12.600 indsigelser den 15. februar 2017. Femern A/S overholdt også denne frist, jf. neden-
for.
Femern A/S håndtering af godkendelsesprocessen
Det er en stor opgave at opnå en myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen i Tyskland.
Ansøgningsprocessen strækker sig over flere år, og myndighedernes krav til ansøgnings-
materialet er omfattende. Femern A/S har forberedt sig grundigt på opgaven. Selskabet har
udarbejdet en ansøgning om tysk byggetilladelse af høj kvalitet med involvering af selska-
bets mange tyske og internationale eksperter. I alt 40 rådgivningsvirksomheder, heraf 25
fra Tyskland, har været involveret i arbejdet.
Femern A/S modtog de sidste og afgørende høringssvar fra de tyske miljømyndigheder
medio november 2016. Den 15. februar 2017 afleverede selskabet sine besvarelser af
samtlige 12.600 indsigelser til myndighederne i Slesvig-Holsten.
For at kunne håndtere et stort antal indsigelser i høringsprocessen effektivt og med høj
kvalitet har Femern A/S blandt andet taget følgende initiativer:
På baggrund af den første høringsrunde iværksatte Femern A/S en grundig forberedelse
af den fornyede offentlige høring i Tyskland med henblik på at kunne håndtere et poten-
tielt stort antal høringssvar. I tæt samarbejde med den internationale konsulentvirksom-
hed McKinseys afdeling i Stuttgart, som har erfaringer fra store kontroversielle anlægs-
projekter i Tyskland, har Femern A/S opbygget en organisation med den nødvendige
bemanding og ekspertise til at håndtere et stort antal indsigelser i høringsprocessen.
150 tyske og internationale eksperter inden for blandet andet miljø, sikkerhed, bygge-
teknik og jura har været involveret i den faglige besvarelse af de 12.600 indsigelser.
Med henblik på at sikre høj faglig kvalitet, juridisk robusthed og gennemgående konsi-
stens i forhold til kravene fra de tyske myndigheder har besvarelserne desuden gen-
nemgået et grundigt afsluttende review ved blandt andre selskabets tyske advokater
CMS Hasche Sigle og HFK Rechtsanwälte.
Femern A/S har fokuseret hele selskabets organisation på håndtering af den tyske pro-
ces og har blandt andet ansat tyske specialister i bygherreselskabet med erfaring fra
andre store infrastrukturprojekter i Tyskland. Den tekniske division i selskabet har erfa-
ring fra byggeriet af både Storbælts- og Øresundsforbindelsen og bidrager i alle de tek-
niske aspekter af den tyske godkendelsesproces. Byggemetoderne, sikkerheden i tun-
nelen og håndteringen af støj mv. under byggefasen er i vid udstrækning baseret på de
gode erfaringer fra Storebælts- og Øresundsprojekterne.
For at sikre, at ansøgningen er robust i forhold til emner, hvor der er risiko for, at der
indgives klager ved en senere retssag ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, har
Femern A/S tilknyttet en tidligere dommer fra Forvaltningsdomstolen som rådgiver. Den
Side 2/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0003.png
tidligere dommer samarbejder med selskabets tyske advokater CMS Hasche Sigle om
forberedelsen af en kommende retssag.
Igennem hele godkendelsesprocessen har Femern A/S haft en tæt dialog med de invol-
verede tyske myndigheder med henblik på at modtage rådgivning og vejledning om
myndighedsgodkendelsen. Der er således løbende gennemført drøftelser med bl.a. Mil-
jøministeriet i Slesvig-Holsten og Forbundsnaturstyrelsen (BfN), sejladsmyndighederne,
den forbundsstatslige jernbanemyndighed (EBA), det tyske forsvar og beredskabsmyn-
dighederne i Slesvig-Holsten, m.fl. De seneste høringssvar fra myndighederne bekræf-
ter i væsentligt omfang fremskridtene i forhold til de tyske myndigheder.
Femern A/S har etableret en afdeling i Kiel for at forbedre den løbende dialog med del-
statsmyndighederne yderligere.
Selve ansøgningen om myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen i Tyskland er udar-
bejdet af nogle af de mest anerkendte tyske eksperter inden for hvert fagområde:
Femern A/S anvender to af de mest erfarne tyske advokatvirksomheder, CMS Hasche
Sigle og HFK Rechtsanwälte fra Hamborg, som har været involveret i en lang række
andre tyske godkendelsesprocesser. Selskabets tyske advokater har foretaget en kritisk
gennemgang af hver eneste side i ansøgningen og har bidraget til besvarelse og review
af indsigelserne i høringsprocessen.
Miljøundersøgelserne er udarbejdet af de tyske miljøeksperter Trüper Gondesen Partner
fra Lübeck og BioConsult SH fra Husum. Desuden har andre højt specialiserede tyske
miljøeksperter inden for eksempelvis marinebiologi og støj og vibrationer fra marine an-
lægsarbejder været involveret, herunder MariLim Gesellschaft für Gewässeruntersu-
chung fra Kiel, Baudyn GmbH fra Hamborg og Lairm Consult fra Bargteheide.
Trafikprognoserne er udarbejdet af Intraplan Consult fra München og TTS Trimode
Transport Solutions (tidligere BVU) fra Freiburg, som også anvendes af det tyske for-
bundstransportministerium og tilvejebringer grundlaget for forbundsstatens overordnede
infrastrukturinvesteringsplan.
Tunnelens sikkerhedskoncept og tekniske installationer er udviklet og kritisk gennemgå-
et i samarbejde med blandt andre det internationale tekniske rådgiverkonsortium Ram-
bøll-Arup-TEC, de danske og tyske beredskabsmyndigheder, den tyske rådgivende in-
stitution for veje og tunneler Bundesanstalt für Straßenwesen fra Bonn og den tyske
forskningsinstitution STUVAtec fra Köln samt de tyske ingeniørvirksomheder Vössing
Ingenieurbüro fra Düsseldorf, WTM Engineers fra Hamborg, Maidl Tunnelconsultants fra
München og BUNG Ingenieure fra Heidelberg. BUNG Ingenieure har også medvirket til
udarbejdelsen af den officielle tyske generelle vejledning for tunnelsikkerhed (RABT).
Side 3/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0004.png
Der er udført uafhængige tredjepartsreviews af alle centrale dele af ansøgningen, og
Femern A/S fører en tæt dialog med bl.a. de tyske miljømyndigheder med henblik på at
sikre efterlevelse af de tyske regler og krav.
Femern A/S og det danske transportministerium har præsenteret ovenstående tiltag til
håndtering af godkendelsesprocessen for de ansvarlige myndigheder i Slesvig-Holsten og
har derudover ved flere lejligheder spurgt, om der er mere selskabet kan gøre for at frem-
me processen. Selskabet er ikke bekendt med, at det skulle være tilfældet.
Kommunikation og borgerinddragelse
Femern A/S lægger stor vægt på den direkte dialog med de parter, der berøres af projektet,
herunder de lokale borgere, som er naboerne til tunnelbyggeriet, kommunerne, miljøorga-
nisationerne og myndighederne. Selskabet har derfor etableret informationskontorer i Burg
på øen Fehmarn og i Rødbyhavn på Lolland. Her informerer Femern A/S om projektets ud-
vikling, indvirkningen på lokalsamfundet og de fremtidige muligheder, som projektet vil føre
med sig.
Selskabets ledelse og faglige medarbejdere er derudover i løbende dialog med de berørte
kommuner på dansk og tysk side, herunder kommunen på øen Fehmarn og amtet Kreis
Ostholstein, som berøres af både tunnel-projektet og de tyske landanlæg på vej- og jern-
bane. Femern A/S gennemfører i samarbejde med Deutsche Bahn og Banedanmark van-
dreudstillinger om projektet og landanlæggene regionalt i Tyskland og Danmark.
Der er etableret et fast dialogforum i Slesvig-Holsten for den faste Femern Bælt-
forbindelse, som støttes af blandt andre delstaten og Femern A/S, hvor berørte kommuner,
borgere og organisationer kan drøfte og stille spørgsmål til projektet uden for den formelle
høringsproces.
Femern A/S har endvidere etableret et teknisk kontor i delstatshovedstaden Kiel for at kun-
ne varetage den direkte dialog med de involverede myndigheder og politikere samt andre
interessenter i Slesvig-Holsten.
På forbundsniveau har Femern A/S etableret en fast repræsentation i Berlin, hvorfra den
brede dialog med medier, politikere og organisationer varetages. Endvidere er der indgået
en samarbejdsaftale med den danske ambassade i Berlin om informationsarbejdet.
Det er samtidigt positivt i forhold til den videre proces, at danske politikere og andre centra-
le danske stakeholdere i stigende omfang er i tæt dialog med deres nordtyske kolleger for
at fastholde momentum i den tyske proces.
Femern A/S arbejder i øvrigt på at opdatere selskabets kommunikationsstrategi i Tyskland
med henblik på at styrke indsatsen i de kommende faser.
Den videre proces
Femern A/S afleverede sit bidrag til besvarelse af de 12.600 høringssvar den 15. februar
2017. Det er nu op til de tyske myndigheder på samme vis som i forrige høringsrunde at fo-
Side 4/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0005.png
retage en gennemgang af materialet. Femern A/S vil på den baggrund eventuelt skulle fo-
retage justeringer af materialet afhængig af anvisningerne fra de tyske myndigheder.
Myndighederne i Slesvig-Holsten vil herefter beslutte det videre forløb for processen frem til
udstedelsen af godkendelsen. Inden godkendelsen kan udstedes, vil der igen skulle afhol-
des høringsmøder (Erörterungstermine) med de berørte parter. Høringsmøderne har til
formål at drøfte de skriftlige besvarelser af indsigelserne, og Femern A/S vil som projektan-
søger deltage i møderne og svare på eventuelle yderligere spørgsmål.
Når høringsprocessen er afsluttet, og myndighederne i Kiel vurderer, at alt er gennemgået
og diskuteret, vil den administrative godkendelse af projektet kunne udstedes.
Transportministeren i Slesvig-Holsten oplyste den 12. december 2016, at godkendelses-
processen aktuelt var 6 måneder forsinket. En eventuel ny samlet tidsplan ventes at kunne
offentliggøres af transportministeren i Slesvig-Holsten i foråret 2017.
Den 7. maj 2017 afholdes der valg til delstatsparlamentet i Slesvig-Holsten. Valgkampen er
gået i gang, og infrastruktur tegner til at blive et centralt valgkampstema. Selvom myndig-
hedsgodkendelsen af Femern-tunnelen formelt er et rent administrativt anliggende, er god-
kendelsesprocessen genstand for politiske diskussioner i Slesvig-Holsten, hvilket kan på-
virke de offentlige meldinger i den kommende tid. Rent politisk er der bred opbakning i
Slesvig-Holsten til Femern-tunnelen som sådan. Men der er debat om myndighedernes
håndtering af godkendelsesprocesserne.
I Tyskland er det sædvanligt, at myndighedsgodkendelser af infrastrukturprojekter bliver
påklaget ved domstolene. I Femern-projektets tilfælde skal klager indgives direkte til den
højeste klageinstans, Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig.
Det er selve projektgodkendelsen og dermed godkendelsesmyndigheden i Kiel, som kla-
gerne vil blive rettet imod. Femern A/S og selskabets eksperter vil dog i sagens natur som
projektansøger yde al fornøden juridisk og teknisk bistand til myndigheden gennem hele
retssagen. Af forsigtighedsgrunde har Femern A/S allerede påbegyndt forberedelsen af en
kommende retssag. Ifølge de tyske myndigheder kan en retssag vare op til to år. Det skal
understreges, at der i Tyskland er meget få eksempler på, at anlægsprojekter ikke er blevet
godkendt af domstolene i sidste ende. Der er således ikke noget, der tyder på, at Femern-
projektet ikke kan godkendes i sidste ende.
Når klagesagerne er afgjort af forvaltningsdomstolen er tilladelsen endeligt retsgyldig og
anlægsarbejderne kan iværksættes.
Femern A/S underskrev i foråret 2016 kontrakter med de store internationale entreprenør-
virksomheder, herunder fra Danmark og Tyskland, som skal bygge tunnelen. Kontrakterne
er betinget af en tysk myndighedsgodkendelse. Dette skete efter et eksternt review af pro-
jektets samlede økonomi, risici og reserver samt fremlæggelsen af en samlet finansiel ana-
lyse i februar 2016. De statsgaranterede lån, som optages til anlægsbyggeriet af tunnelen
Side 5/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0006.png
under Femern Bælt og de danske landanlæg, vil kunne tilbagebetales på 36 år med ind-
tægterne fra brugerne af tunnelen
1
.
Parallelt med den tyske proces arbejder Femern A/S på den tekniske forberedelse af an-
lægsfasen og gennemførelse af en række mindre udbud. Desuden skal selskabet i samar-
bejde med de relevante danske myndigheder sikre, at den danske miljøgodkendelse er op-
dateret, så byggeriet kan sættes i gang, når den tyske godkendelse er på plads.
1
Dertil kommer støtte fra EU. Europa-Kommissionen har tildelt en støtte til anlægsfasen af Femern Bælt-
forbindelsen på knap 4,4 mia. kr. for perioden frem til og med 2020. Der er mulighed for at forlænge støt-
teperioden med yderligere op til to år.
Side 6/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0007.png
Bilag
RÅDGIVERE FOR FEMERN A/S
Rådgiver
CMS Hasche Sigle
HFK Rechtsanwälte
ARNDT IDC
Kompetencer
Tysk advokatfirma fra Hamborg.
Tysk godkendelsesproces.
Tysk advokatfirma fra Hamborg.
Tysk godkendelsesproces.
Tysk ingeniørfirma fra Hamborg.
Yder assistance vedrørende hånd-
teringen af indsigelser.
Tysk konsulentfirma fra Oldenburg/Olbg.
Miljørådgivning og land-
skabsplanlægning.
Tysk konsulentfirma fra Hamborg.
Rådgiver vedrørende jernbane-
relaterede myndighedsforhold.
Tysk miljøvirksomhed fra Husum.
Yder assistance vedrørende mil-
jøundersøgelser og miljøvurderinger.
Tysk miljøvirksomhed fra Rostock.
Yder assistance vedrørende
miljøundersøgelser og miljøvurderinger, herunder Natura 2000.
Nationalitet
DE
DE
DE
ARSU
DE
Drees&Sommer
DE
BioConsult SH
DE
IfaÖ - Institut für Ange-
wandte Ökosystemfor-
schung GmbH
Intraplan Consult
TTS Trimode Transport
Solutions
MariLim
DE
Tyske transporteksperter fra München.
Udarbejder trafikprognoser.
Tyske transporteksperter fra Freiburg, Breisgau.
Udarbejder tra-
fikprognoser.
Tysk miljøvirksomhed fra Kiel.
Yder assistance vedrørende marine
miljøundersøgelser.
Tysk miljøvirksomhed fra Hamborg.
Yder assistance vedrørende
flagermus, fugle, padder, osv.
Tysk miljøvirksomhed fra Bargteheide.
Yder assistance vedrøren-
de støjemissioner og vibrationer på Fehmarn.
Tysk advokatfirma fra Rostock.
Rådgiver vedrørende Vandramme-
direktivet og vandretlige forhold.
Tysk ingeniørfirma fra Hamborg.
Yder assistance vedrørende vibra-
tionsvurderinger på land.
Tysk rådgivende ingeniørfirma fra Bergisch Gladbach.
Yder assi-
stance vedrørende linjeføring og anlægstekniske løsninger
Tysk miljøvirksomhed fra Lübeck.
Yder assistance vedrørende mil-
jøundersøgelser, miljøvurderinger og ansøgning.
Tysk rådgivende ingeniørfirma fra München.
Tredjeparts review
vedr. alternative tekniske løsninger.
Tysk rådgivende ingeniørfirma fra Hamborg.
Ingeniørmæssig råd-
givning vedr. sænketunnellen.
Tysk ingeniørfirma fra Heidelberg.
Yder teknisk support vedrørende
tunnelsikkerhed og risikoanalyse.
Tysk miljøvirksomhed fra Rostock.
Marin forsknings- og rådgiv-
ningsvirksomhed med særlig ekspertise i Østersøens hydrografi.
Tyske eksperter, Kiel og Schwerin.
Håndtering af indsigelser.
Tysk ingeniørfirma fra Runkel.
Yder assistance vedrørende jordfor-
DE
DE
DE
Leguan
DE
Lairm Consult
DE
Geiersberger
DE
Baudyn
DE
SSP Consult
DE
Trüper Gondesen Partner
DE
Maidl Tunnelconsultants
DE
WTM Engineers
DE
BUNG GmbH
DE
IOW - Leibniz-Institut für
Ostseeforschung
IPP Ingenieurgesellschaft
GEOsoil
DE
DE
DE
Side 7/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0008.png
urening og affaldshåndtering.
IBL Umweltplanung
Tysk miljøvirksomhed Oldenburg/Olbg.
Yder assistance vedrøren-
de miljøundersøgelser og undersøgelser af marsvin.
Ledelsesrådgivning.
Assistance til håndtering af indsigelserne til be-
svarelsesprocessen.
Tysk miljøvirksomhed fra Hamborg.
Yder assistance vedrørende
miljøundersøgelser.
Tysk ingeniørfirma.
Yder assistance vedrørende tunnelens jernba-
nedesign.
Dansk miljøvirksomhed.
Yder assistance vedrørende marine miljø-
undersøgelser.
Dansk ingeniørfirma.
Assistance vedr. miljøundersøgelser.
Danske ledet internationalt rådgiverkonsortium.
Primær teknisk
rådgiver for Femern A/S
In-house miljøkonsulenter.
Rådgiver vedrørende miljøundersøgel-
ser.
Dansk miljøvirksomhed.
Specialist i undersøgelser af marin flora og
fauna, herunder særligt fiskebiologi.
Dansk ingeniørfirma.
Yder assistance vedrørende geotekniske un-
dersøgelser.
Dansk advokatfirma.
Rådgiver vedrørende miljøretlige forhold og
myndighedsbehandling.
Dansk advokatfirma.
Rådgiver vedrørende lovgivning og myndig-
hedsforhold.
Dansk advokatfirma.
Rådgiver vedrørende lovgivning og myndig-
hedsforhold.
Dansk ingeniørfirma.
Yder assistance vedrørende marine miljøun-
dersøgelser og jordbundsundersøgelser.
Hollandsk, international specialist i design og konstruktion af
sænketunneler.
Geoteknisk konsulentfirma.
Rådgiver vedrørende infrastruktur.
Miljøvirksomhed.
Yder assistance vedrørende miljøundersøgelser
om marsvin.
Konsortium som udfører uafhængig godkendelse af jernbanen.
(Notified Body og Safety Assessor vedr. Jernbanen)
Ingeniørfirma fra Zürich.
Yder assistance vedrørende ventilation, ae-
rodynamik og sikkerhed i tunneler.
Skotsk miljøvirksomhed fra Glasgow.
Tredjeparts review af miljø-
data.
Miljøvirksomhed.
Yder assistance vedrørende marine miljøundersø-
gelser.
Miljøvirksomhed.
Yder assistance vedrørende miljøundersøgelser
om blandt andet marsvin.
DE
McKinsey & Company
DE
IMS Ramboll
DE
Vössing Ingenieurbüro
DE
DHI
DA
Orbicon
Rambøll, ARUP, TEC
DA
DA
Seacon A/S / MOE
DA
Fiskeøkologisk Laborato-
rium
GEO
DA
DA
Bech-Bruun
DA
Kammeradvokaten
DA
Plesner
DA
Niras
DA
TEC
NL
Fugro Engineers
Bureau Waardenburg
NL
NL
RINA- SINTEF
IT
NO
CH
HBI Haerter
MacArthur Green
SCO
CEFAS
UK
CMACS
UK
Side 8/9
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727310_0009.png
ENTREPRENØRERNE PÅ DE STORE KONTRAKTER
AF FEMERN-BYGGERIET
Virksomhed
Max Bögl Stiftung & Co. KG
Wayss & Freytag Ingenieurbau AG
Per Aarsleff Holding A/S
VINCI Construction Grands Projets S.A.S.
Solétance-Bachy International S.A.S.
CFE SA
BAM Infra B.V.
BAM International B.V.
Boskalis International B.V.
Van Oord Dredging and Marine Contractors
B.V.
Konsortium
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Belt Contractors, FBC
Fehmarn Belt Contractors, FBC
Nationalitet
DE
DE
DA
FR
FR
BE
NL
NL
NL
NL
Rådgiver
COWI A/S
SWECO Danmark A/S
Konsortium
Fehmarn Link Contractors, FLC
Fehmarn Belt Contractors, FBC
Nationalitet
DA
DA
Side 9/9
Femern A/S