Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1727309_0001.png
UAUTORISERET OVERSÆTTELSE
THE MINISTER
Bundesminister Alexander Dobrindt
Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur
Invalidenstraße 44
D-10115 Berlin
E-mail:
[email protected]
Date
Our ref.
16. februar 2017
2016-6332
Ministry of Transport,
Building, and Housing
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 Copenhagen K
Phone
+45 41 71 27 00
Kære minister Dobrindt, kære kollega
Mange tak for Deres varme lykønskninger I anledning af min udnævnelse til
transport-, bygnings- og boligminister.
Jeg værdsætter, at De har været i kontakt med Forbundsministeriet for Miljø,
Naturbeskyttelse, Bygning og Atomsikkerhed om effekterne for den faste for-
bindelse over Femern Bælt af EU’s beslutning af 10. november 2016 om at op-
stille kriterier og metodiske standarder for god havmiljøtilstand og specifikati-
oner og standardiserede metoder til overvågning og vurdering heraf.
På baggrund af beslutningen vil en række arbejdsgrupper blive nedsat for at
udarbejde konkrete forslag til tærskelværdier og metoder, herunder hvis det er
muligt tærskelværdier for undervandsstøj. Vores statsejede selskab Femern
A/S er i tæt kontakt med de danske miljømyndigheder om dette.
Som jeg nævnte for Dem under vores korte samtale i Paris den 31. januar 2017,
er jeg bekymret for de slesvig-holstenske myndigheders plangodkendelsespro-
ces for sænketunnelen under Femern Bælt.
Som det blev meddelt i november 2016 afleverede Femern A/S den 15. februar
sin besvarelse til godkendelsesmyndigheden i Slesvig-Holsten af de 12.600
høringssvar, der indkom i forbindelse med den anden offentlige høring i 2016.
Selskabet tog alle nødvendige skridt og brugte alle til rådighed værende res-
sourcer til at udarbejde svar af høj kvalitet. Selskabet beskæftigede 150 interna-
tionale og tyske eksperter inden for sikkerhed, miljø, tekniske spørgsmål, juri-
diske spørgsmål og EU-regulering til at udarbejde svarene. Nogle af de mest
kompetente tyske rådgivere og eksperter inden for disse fagområder har leveret
bidrag til svarene.
Men det er også vigtigt for processen, at selskabet modtager den nødvendige
rådgivning fra myndighederne i Slesvig-Holsten.
Den 12. december 2016 informerede minister Meyer mig om, at plangodken-
delsesprocessen aktuelt var seks måneder forsinket. De slesvig-holstenske
myndigheder har endnu ikke udarbejdet en ny tidsplan. Minister Meyer forven-
ter, at behovet for en ny tidsplan vil være afklaret i løbet af marts 2017, og han
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727309_0002.png
har informeret mig om, at han forventer at besøge mig i København den 27.
marts 2017.
Tyskland og Danmark er enige om behovet for at etablere en fast forbindelse
over Femern Bælt, og vi underskrev en statstraktat i 2008, ifølge hvilken “de
kontraherende stater vil samarbejde på alle områder for hurtigt at opnå myn-
dighedsgodkendelser på nationalt og internationalt plan”.
Yderligere forsinkelser i plangodkendelsesprocessen vil efter min opfattelse
rejse alvorlig tvivl om de slesvig-holstenske myndigheders evne til at leve op til
målene i statstraktaten. Dette har potentiale til at bringe hele Femern Bælt-
projektet i fare på grund af den vedvarende usikkerhed med hensyn til den ty-
ske plangodkendelsesproces.
Baseret på tidligere erfaringer er der risiko for, at de slesvig-holstenske myn-
digheder vil meddele yderligere forsinkelser. Hvis det sker, vil jeg gerne mødes
med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfyl-
de vores fælles traktat på.
Jeg lægger stor vægt på et godt og tæt samarbejde mellem Tyskland og Dan-
mark. Derfor ser jeg frem til at samarbejde med Dem om transport- og infra-
strukturspørgsmål.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen (sign.)