Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1727307_0001.png
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
Femern A/S
Status for Femern
tunnelprojektet
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0002.png
Femern: Kyst-til-kyst tunnel og landanlæg i både
Danmark og Tyskland
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0003.png
Overordnet status for tunnelprojektet
(1) Danmark
Dansk anlægslov
vedtaget april 2015
(2) Økonomi
EY-undersøgelse og samlet
finansiel analyse februar 2016
Anlægsstart
(3) Udbud
Betingede kontrakter med
hovedentreprenører maj 2016
(4) Tyskland
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0004.png
---0---
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0005.png
Dansk anlægslov og økonomi
Anlægslov vedtaget april 2015 i Folketinget efter flerårig VVM-proces:
Endelig miljøgodkendelse i Danmark og statsgarantimodel mm.
Forudsætning i anlægsloven: Selve underskrivelsen af de store
tunnelkontrakter krævede særlig politisk godkendelse i forligskredsen
Femern A/S genforhandling af tilbudsprisen med entreprenørerne medførte
reduktion af anlægsudgifterne med 7 mia.kr.
COWI gennemførte kritisk revision af trafikprognosen. EY gennemførte
kritisk revision af samlet økonomi og risici, herunder tidsplan
Samlet finansiel analyse fremlagt i februar 2016. Økonomien er
veldokumenteret. ”Grøn zone” (36 år). Reserve på 7 mia.kr
Politisk aftale af 4. marts 2016: Femern A/S fik mandat til at indgå
betingede kontrakter med de vindende entreprenører + danske landanlæg
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0006.png
Udbud: De store tunnelkontrakter
Den 30. maj 2016 underskrev Femern A/S de store tunnelkontrakter
med de vindende entreprenørkonsortier for 30 mia.kr.
Kontrakterne er betinget af en tysk myndighedsgodkendelse
Betingede kontrakter kombinerer flere hensyn:
Sikrer at de gode tilbud på pris og kvalitet kan fastholdes
Respekterer samtidigt den tyske proces
Mulighed for at trække på entreprenørerne i den tyske proces
Fastpriskontrakter på en meget stor del af anlægssummen
Kontrakterne løber til ultimo 2019, men der er indarbejdet
mekanismer til at forhandle forlængelse
Klagesager over udbudsprocessen for de fire store tunnelkontrakter
er lukkede og dermed er risici for projektet fjernet
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0007.png
Udbud: Hovedentreprenørerne er valgt
Tunnel:
Portaler:
Udgravning:
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0008.png
Tyskland
Politisk er Femern-projektet besluttet i den tyske Forbundsdag. Det
skete ved ratifikationen af den dansk-tyske statstraktat i 2009
Godkendelsesmyndigheden LBV Kiel i Slesvig-Holsten skal udstede
en administrativ godkendelse af projektet før byggeriet kan gå i gang
Femern A/S indgav første gang ansøgning om tysk myndigheds-
godkendelse til LBV Kiel på 11.000 sider i oktober 2013
Offentlige høringer i Tyskland i 2014 og 2015 – både skriftlige
høringer og høringsmøder med de berørte aktører
Ny offentlig høring blev gennemført i 2016. Femern A/S har
gennemgået og besvaret indsigelserne 15. februar 2017
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0009.png
Tyskland: De næste skridt
Muligt forløb (Meyer)
Femern A/S afleverede svar på de 12.600 indsigelser
Plausibilitets- og konsistenskontrol (LBV Kiel)
15. februar 2017
Justering af besvarelser (Femern A/S og LBV Lübeck)
Høringsmøder ledet af LBV Kiel
Eventuelle justeringer af projektmaterialet
LBV Kiel udarbejder selve tilladelsen
Tilladelse udstedes af LBV Kiel
Retssager ved domstolen i Leipzig (2 år)
Endelig retsgyldig tilladelse
Anlægsstart på kyst-til-kyst
Claus F. Baunkjær
Inden udgangen af 2017 + �½ år?
Inden udgangen af 2019 + �½ år?
2020
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0010.png
Tyskland: Svar af høj kvalitet er udarbejdet
Velforberedt proces i Femern A/S sammen med McKinsey Stuttgart
150 medarbejdere og andre eksperter – flest tyskere – fordelt på 10 teams
til at besvare de 12.600 indsigelser
Samarbejder med nogle af de dygtigste tyske eksperter indenfor jura,
miljø, havforhold, sikkerhed og teknik. Mere end 25 tyske firmaer
Tyske topadvokater har gennemgået alle kritiske dele, eksterne
tredjeparts-reviews, tysk ex-dommer fra Leipzig som rådgiver, nyt kontor i
Kiel, tæt dialog med alle centrale myndigheder i Tyskland
Reelt tysk ansøgning: Vi ved ikke, hvad vi kan gøre yderligere for at
forbedre kvaliteten af svarene og dermed også forberede retssag
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0011.png
Tyskland: Hvorfra kom de 12.600 indsigelser?
13 pct. fra øen Fehmarn
32 pct. fra Østholsten og Lübeck (tyske Landanlæg)
54 pct. fra resten af Tyskland
1 pct. fra udlandet
Mere end 90 pct. af indsigelserne er baseret på standardskabeloner
fra forskellige hjemmesider, men alt er gennemgået
Scandlines
NABU
BUND/Adv. Mecklenburg m.fl.
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0012.png
Tyskland: Konkrete hovedudfordringer
Krav til undervandsstøj i anlægsfasen
Metoder til miljøundersøgelser (fugletællinger m.m.)
Krav til tværpassager i tunnelen
Beredskab i driftsfasen
Begrundelsen for valget af sænketunnel
Styrket information, kommunikation og dialog i Tyskland
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0013.png
Tyskland: Forskellige scenarier ved
Forvaltningsdomstolen i Leipzig efter 2017
A. Klagen afvises
B. Hvis klagen ikke afvises
Der
skal først tages stilling til spørgsmålet om opsættende virkning:
• Ingen opsættende virkning
• Delvis opsættende virkning
• Fuld opsættende virkning
Udfaldet
skal vurderes i samråd med vores advokater og ejer
Selve sagen gennemføres, og domstolen træffer afgørelse
• Sagen afgøres endeligt
• Behov for supplerende processer, inden sagen afgøres endeligt
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0014.png
Opbakningen til Femern Bælt-forbindelsen i
Slesvig-Holsten og Hamborg (September 2016)
Hvad er din overordnede holdning til
Femern-forbindelsen?
34 %
er positive
43 %
er neutrale
14 %
er negative
Kilde: YouGov på vegne af STRING, december 2016
9%
ved ikke
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 201: Status om Femern Bælt-forbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727307_0015.png
Opbakning til Storebæltsforbindelsen 1989-2000
90
Positive
80
70
60
50
Percentage
40
30
20
10
Negative
0
Positive
Negative
Claus F. Baunkjær
22. februar 2017