Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1726546_0001.png
Fra:
Lisa Sonesson <[email protected]>
Dato:
24. februar 2017 kl. 07.47.07 CET
Til:
Lennart Damsbo-Andersen <[email protected]>
Emne: SV: Movia ændrer i Takst Sjælland 22. februar
Hej Lennart
Her er en kort forklaring på hvorfor Takst Sjælland er så uønsket blandt pendlere.
Og Movia modellen er virkelig forhadt af mange pendlere. – ikke mindst nu, hvor det viser sig, at de uden
varsel ændrer i zoner og priser
Movia har baseret Takst Sjælland på de hyppigst brugte rejseveje i morgen mylder tiden. Som et billede på,
hvordan man rejser på hele Sjælland, over hele døgnet og hele ugen.
Det er imidlertid et meget forkert billede.
De Sjællandske pendlere er vrede og frustrerede over takst Sjælland reformen.
Der er forhold, der er blevet bedre, - det er visse rejser over de tidligere takstgrænser. – Det er blevet
nemmere nu siger pendlere fra bl.a. Næstved og Kalundborg og for nogen har der være lidt besparelser
Men der holder slutter så også de positive ord der er at sige om den reform.
For det første har Movia valgt ”Naturlige Rejseveje ” – men Movias rejseveje fra hjem til arbejde og retur,
er ikke det typiske rejsemønster i på Sjælland. Vi bruger den kollektive transport
Når børnene skal til og fra institution.
Når der skal købes ind
Når vi skal til og fra fritidsaktiviteter
Når vi skal besøge venner og familie
Når bilen er på værksted
Når vi skal på ferie
Når vi ved vi skal have en festlig aften og lader bilen blive hjemme
Kort sagt vi bruger den kollektive transport når den ellers kører som de bør
Det tager Movias model bare ikke med i betragtning
Ligesom de tildelte zoner ikke passer til fx de tidlige pendlere, der skal starte før myldertidstogene
At Movia vil bestemme hvor mange zoner vi skal bruge og hvilken rute, betragtes som et personligt angreb
At vi skal bruge så meget energi på at holde øje med om Movia nu igen har rettet i priser og zoner, opleves
som en stressfaktor.
Sjællænderne på HELE Sjælland, Lolland og Falster er helt enige om at man ønsker sig frit zonevalg.
Hertil kommer at billet priserne generelt er steget meget voldsomt.
Det kan godt være at man som vellønnet Folketingsmedlem synes det er i orden, men prisstigningerne
rammer ubønhørligt hårdt der hvor der fx er tale om turen til lægen, der bliver sparet væk, fordi afstandene
er betydeligt større ude for København og pengene/lønnen/pensionen ofte mindre
Jeg administrerer Facebook gruppen Takst Sjælland hvor vi hjælper pendlere, der er kommet i klemme i
systemet, eller som har svært ved at finde rundt i det. Gruppen er åben og alle kan følge med. Vil man have
hjælp må man melde sig ind.
Der er et pænt flow af nye medlemmer og af udmeldinger når man har fået den hjælp, men ønsker med pt.
er gruppen på 1100 – 1200 personer. – Så vi ved godt hvor skoen trykker.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 199: Henvendelse af 24/2-17 vedrørende Takst Sjælland, fra Lisa Sonesson
Vi ønsker os politikere som sætter sig ordentligt ind i tingene og ikke bare nikker til en orientering
De meningsmålinger vi har lavet viser alle at pendlerne ønsker mulighed for, ubekymret at kunne tage den
bus eller det tog de ønsker, uden at skulle holde sig orienteret om tid og zone.
Det er bevægelsesfriheden Takst Sjælland har taget fra pendlerne. – Det er den vi vil have tilbage
Samt mere realistiske priser. – Hvis vi får en mere enkel takst form, så må der være mange millioner at
spare i administration af den klodsede og uoverskuelige Movia model
Spørgsmål til Ministeren
Der ønskes en redegørelse for hvorfor man mener, Sjællænderne ikke selv kan vælge de zoner, der
er brug for
Der ønskes en redegørelse for hvorfor de samme produkter skal sælges af DSB, DOT og rejsekortet
Der ønskes en redegørelse for, hvorfor alle zoner ikke koster samme pris
Der ønskes en redegørelse for, hvorfor man ved en reform ikke benyttede lejligheden til at ryde op
i zonestørrelserne
Der ønskes en redegørelse for, hvorfor man med Takst Sjælland har valgt at trodse pendlernes
ønsker om større fleksibilitet, ved at gøre transporten med den kollektive transport måde dyrere,
betydeligt mere besværlig for den enkelte
Der ønskes en redegørelse for om man har taget en den Skånske zone model med i betragtning. –
Det er en justeret model af Skånske model, de fleste pendlere peger på som en valgmulighed
MVH
Lisa Sonesson