Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1725659_0001.png
MERE MOBILITET
FOR PENGENE
- med ny teknologi
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0002.png
At integrere ITS i trafikken er ikke et mål i sig selv – allerhøjst et
virkemiddel til at nå målet. Brugt rigtigt er IT og Intelligente Trans-
portsystemer effektive virkemidler, som kan gøre en markant for-
skel i kampen for at skabe en positiv og kontinuerlig reduktion i
antallet af dræbte og tilskadekomne i den danske trafik.
De seneste års udvikling har vist, at velfungerende ITS-løsninger
ikke må forudsætte en aktiv indsats fra brugerne (f.eks. opslag
via en app), men i stedet skal lede til fornuftige, intuitive valg hos
trafikanterne. ITS skal med andre ord hjælpe trafikanterne i trafik-
ken til at træffe de rigtige valg. Disse beslutninger kan omhandle
rutevalg, rejsetidspunkt, hastighedsvalg osv.
ITS er derudover blevet et afgørende redskab i planlægningen af
mobilitet, f.eks. i form af kollektive trafiktilbud. ITS-systemer er
medvirkende til at informere rejsende med kollektiv trafik om
den aktuelle trafiksituation, ligesom ITS er afgørende for, at real-
tidsplanlægning via f.eks. Rejseplanen er mulig. Tilsvarende er Rej-
sekortet et resultat af samspillet mellem en række ITS-systemer i
det kollektive trafiknet.
For at kunne gøre en mærkbar forskel kræver det samarbejde på
tværs af systemer, myndigheder og administrative enheder. Derfor
håber vi med dette informationsmateriale at skabe grundlag for
en dialog, der kan bidrage til en positiv udvikling.
En udvikling der kommer alle til gode!
Målet med dette informationsmateriale er at give et indblik i,
hvordan ITS benyttes i Danmark i dag, og hvor ITS Danmark ser
de største potentialer i de kommende år.
I EU-projektet EasyWay er der vurderet følgende potentialer ved
brug af ITS:
u
Reducering af antallet af uheld (25% på 10 år)
u
Reducering af trængsel (25% på 10 år)
u
Reducering af miljøbelastning (15% på 10 år)
Hvad er ITS?
ITS står for Intelligente Transportsystemer og omhandler anven-
delsen af IT i forbindelse med transport. Dette dækker f.eks. over
nye systemer og teknologisk udstyr som udstyr i biler, vejsideud-
styr eller applikationer til mobile enheder. Systemerne og tekno-
logien kan være med til at lette trafikken og gøre transporten af
gods og mennesker bedre, mere sikker og mere miljørigtig.
For få år siden var ITS i stort omfang begrænset til at omhandle,
hvordan ny teknologi på sigt kan benyttes i vejsektoren og den
kollektive trafik. I dag er billedet et andet, idet der i højere grad
er tale om, at vi er gået fra teknologi til anvendt teknik. Arbejdet
med ITS er nemlig blevet en naturlig del af trafikplanlægningen
i Danmark, da det er blevet tydeligt, at effekterne af at anvende
teknologi i vejsektoren principielt er de samme som i f.eks. indu-
strien: højere produktivitet, øget fleksibilitet, bedre styringsmulig-
heder, øget sikkerhed mv.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0003.png
Til
Transportminister
Ole Birk Olesen
Folketingets Transportudvalg
Fmd. Svend Tøfting
Region Nordjylland
Niels Bohrsvej 30
9220 Aalborg Øst
2271 1837 – [email protected]
Februar 2017
Anvendelse af Intelligente Transportsystemer
Vi ønsker alle en god mobilitet, og alt tyder på, at efterspørgslen
efter bedre mobilitet – herunder ikke mindst mere biltrafik - også
i de kommende år vil stige. Denne udfordring løses ikke alene ved
at bygge flere veje. Vi må også udnytte kapaciteten på de eksiste-
rende veje bedre.
Vi skal have flere i busserne og i bilerne.Vi skal have trafikanterne
til at anvende den trafikale infrastruktur på en bedre måde.Vi skal
i højere grad benytte cyklen til pendling og på de kortere ture. Vi
skal have flere i den kollektive trafik og få de trafikanter, der har
mulighed for det, til at køre på tidspunkter, hvor der er plads på
vore veje. Endelig skal bilisterne motiveres til sikker og miljømæs-
sig ansvarlig kørsel.
Det kan bl.a. ske ved:
u
Ved at få bilister til at køre med mere ensartet hastighed og
sikre at der ikke er lokale flaskehalse.
u
At flytte noget af trafikken fra spidsperioderne morgen og ef-
termiddag til perioder med mindre trafik.
u
At få flere ind i bilerne. Der er f.eks. i gennemsnit kun 1,1 i hver
bil i spidstimen på Køgebugtmotorvejen.
u
At øge brugen af cykel på især de korte ture.
u
At få intelligente rejser med de bedste kombinationer af bil,
kollektiv trafik, cykler og gang samt deleløsninger.
Ovenstående kræver en adfærdsændring, som langt hen ad vejen
kan opnås med anvendelse af ny teknologi, og det er grunden
til, at vi fra ITS Danmarks side finder det meget vigtigt, at der
nu investeres massivt i udviklingen af ITS-området. Påvirkning af
vores trafikale adfærd kan strække kapaciteten i den eksisterende
infrastruktur og give en bedre anvendelse af de mange mia., der er
investeret i denne infrastruktur.
’Mobility as a Service’ (MaaS) er et af de initiativer, der kan med-
virke til bedre mobilitet. Her behøver de rejsende i fremtiden
ikke at have egen bil, men tilbydes en bil, der kan løse det aktu-
elle behov. Rejsen kan være med forskellige transportformer som
sammensættes af MaaS-systemet.
Mange af de teknologier, vi skal anvende, eksisterer allerede. Men
erfaringerne viser, at det ofte er hensigtsmæssigt med afprøvning
i afgrænsede områder, før systemerne implementeres i større
skala. Demonstrationsprojekter vil også give politikerne et bedre
beslutningsgrundlag.
Hvis politikerne skal kunne lave de bedste prioriteringer, er det
nødvendigt at indhente erfaringer ved demonstrationsprojekter,
for det er ikke muligt at tage beslutninger alene på grundlag af
udenlandske erfaringer. Optimal udnyttelse af ITS kræver et tæt
samspil mellem bl.a. teknik, trafikantaccept og lovgivning. Hertil
kommer, at demonstrationsprojekter kan være med til at opbygge
en viden på ITS-området.
Vi skal ikke mindst se på hvorledes vi kan forberede os alle på
selvkørende biler. For få år siden var selvkørende et scenarie, der
lå mange år ude i fremtiden. Nu lyder den seneste prognose fra
Vejdirektoratet på, at der allerede i 2018 kan forventes selvkø-
rende biler på de danske veje på niveau 3 (Betinget automatise-
ring). Udviklingen går utroligt hurtig, og der er derfor behov for,
at Danmark er blandt foregangslandene, når det kommer til test
og anvendelse af nye ITS-løsninger.
Der afholdes ITS World Congress i København i september 2018
med Københavns Kommune som vært og forventet 3.000-4.000
delegerede og 10.000 gæster. Det vil her være naturligt, at vi fra
dansk side viser de nyeste landvindinger inden for intelligent mo-
bilitet, og vi håber der på kongressen kan vises danske eksempler
indenfor ovennævnte områder. Verdenskongressen er et godt ud-
stillingsvindue for danske virksomheder til et marked med stort
vækstpotentiale
Denne folder kommer med nogle bud på optimal anvendelse af
ITS både nu og i fremtiden – god læselyst.
Svend Tøfting
Formand
ITS Danmark
Per Hedelund
Næstformand
ITS Danmark
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0004.png
Værktøjer til bedre o
Til at forbedre mobiliteten kan der benyttes værktøjer i forskel-
lige kategorier. I Sverige har der i flere år været benyttet en så-
kaldt mobilitetspyramide, som angiver fire forskellige niveauer af
indsatser. Niveauerne adskilles især af omkostningerne forbundet
med virkemidlerne samt omfanget af fysiske indsatser.
Første niveau omhandler at påvirke transportvanerne ved at be-
nytte ”bløde” virkemidler. Virkemidlerne kan være kampagnetil-
tag, som skal medvirke til at ændre vores transportvaner, f.eks. i
retning af at mindske vores transportbehov såsom e-møder og
fremme af mere bæredygtige transportvaner såsom samkørsel og
kollektiv trafik. På dette niveau findes også politiske indsatser som
eksempelvis ændrede afgifter, som kan påvirke efterspørgslen på
forskellige transportmåder.
Andet niveau i mobilitetspyramiden omhandler at udnytte po-
tentialer i den eksisterende infrastruktur, f.eks. ved at undgå, at
signalanlæg medfører unødvendige forsinkelser samt informatio-
ner til trafikanter, som f.eks. kan give mulighed for et alternativt
rutevalg i tilfælde af uheld eller stærk trængsel. I denne kategori
af virkemidler hører ligeledes kampagner, der har til formål at
forbedre trafikanternes adfærd, når de færdes på vejene. Det vil
eksempelvis forbedre fremkommeligheden, hvis der kan opnås et
mere ensartet hastighedsniveau.
Tredje niveau i mobilitetspyramiden handler om at gennemføre
fysiske forbedringer af den eksisterende infrastruktur. Det kan ske
ved at udvide kapaciteten på eksisterende vejstrækninger, f.eks.
ved at udvide med flere spor. I det tredje niveau hører også for-
bedringer af den kollektive trafik, f.eks. prioritering af bustrafikken
i signalanlæg eller med separate bustraceer.
Fjerde niveau i mobilitetspyramiden er typisk de mest omkost-
ningstunge virkemidler. Dette niveau omhandler nyanlæg af nye
infrastrukturforbindelser. Nyanlæg benyttes oftest i situationer,
hvor andre og mindre indgribende løsninger ikke er mulige. Det
vil typisk være virkemidler fra dette niveau, der forventes at kun-
ne bidrage med de største enkeltstående effekter.
Nyanlæg
4
Forbedring af den
eksisterende infrastruktur
3
Effektiv udnyttelse af
den eksisterende infrastruktur
2
Påvirkning af behovet
for trafik og valget af transportmiddel
Mobilitetspyramidens fire niveauer.
1
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0005.png
og sikrere mobilitet
Eksempler på virkemidler
(ITS-tiltag er fremhævet)
Niveau 1: Påvirkning af behovet for trafik og valg af trans-
portmiddel
u
Bedre digital infrastruktur så f.eks. møder kan gennemfø-
res som e-møder
u
Bedre rammer for delebils- og samkørselsordninger, f.eks.
reserveret parkering
u
Flere passagerer i kollektiv trafik, herunder mulighed for
at arbejde i busser og tog ved brug af passager Wi-Fi.
u
Mobilitetsprojekter med virksomheder, hvor medarbej-
derne f.eks. kører sammen.
u
Forbedret komfort i busser og tog
u
Bedre muligheder for differentierede mødetider
u
Større fleksibilitet i arbejdssted, f.eks. hjemmearbejdsdage
u
Større udbredelse af elcykler
u
Regulering af priser på biler, brændstof, kollektiv trafik osv.
Niveau 2: Effektiv udnyttelse af den eksisterende infrastruktur
u
Forbedring af signalanlæg
u
Kørsel i nødspor
u
Forbedrede informationssystemer til trafikanterne, f.eks.
ifm. uheld
u
Cykelinitiativer, f.eks. prioritering i signalanlæg
u
Bedre udnyttelse af kapaciteten i den kollektive trafik gen-
nem større viden om passagererne
u
Korrespindancesikring for passagerer i kollektiv trafik
u
Variable tavler til f.eks. cyklister og bilister
u
Intelligent gadebelysning, hvor lysstyrken i nattetimerne
justeres op, når der registreres fodgængere eller cyklister
u
Personlig trafikinformation, f.eks. applikation i bilen eller
på smartphone, som guider trafikanten til rette hastighed
for at ramme næste grønne lys.
u
Kampagner med fokus på trafikantadfærd:
u
Mere ensartet hastighedsbillede
u
Hurtigere igangsætning ved grønt i signalanlæg
u
Bedre til ikke at køre frem i kryds og blokere tvær-
retning
Niveau 3: Forbedring af den eksisterende infrastruktur
u
Kollektiv trafik, f.eks. busbaner og busprioritering i signal-
anlæg
u
Samkørselspladser
u
Cykelstier
Niveau 4: Nyanlæg
u
Omfartsveje omkring byer/byområder
u
Nye veje til aflastning af eksisterende veje
u
Nye afkørsler/tilkørsler ved motorveje
Af tabellen ses, at mange af de tiltag, der kan benyttes inden for
ITS-området skal findes i de laveste niveauer af mobilitetspyra-
miden. Disse tiltag vil ofte være kendt som de lavesthængende
frugter, da omkostningerne forbundet med initiativer på niveau
1 og 2 ofte er betydeligt lavere end niveau 3 og 4, hvor egentlig
anlægsinveteringer blandt andet kommer i spil.
Fælles for eksemplerne fremhævet på niveau 1 er, at indsatserne
skal bidrage til en øget fleksibilitet i vores arbejds- og hverdagsliv,
både i gennemførelsen af vores arbejde og i adgangen til vores
arbejdspladser.
På niveau 2 er særligt information et gennemgående tema. In-
formation til den enkelte trafikant, hvad enten det er som bilist,
cyklist eller bruger af den kollektive trafik. Med mere (præcis)
information vil det være muligt at optimere den tid, vi bruger
på transport, f.eks. gennem korrespodancesikring i den kollektive
transprt, reduktion af køkørsel ifm. uheld ved vejvisning af alterna-
tive ruter mm.
Foruden et øget niveau af information findes der også på niveau
2 en række initiativer, som sikre en mere målrettet anvendelse af
infrastrukturen. I denne henseende kan det eksempelvis betyde, at
vejkapaciteten udvides i de mest trængselsplagede perioder, f.eks.
ved anvendelse af nødsporet på motorveje i spidstimerne. Det
kan også komme til udtryk ved, at vores infrastruktur reduceres i
omfang i perioder, hvor der ikke er behov for den, f.eks. i form af
gadebelysning, hvor lysstyrken reduceres i perioder, hvor der ikke
er trafikanter.
I den modsatte ende af mobilitetspyramiden er der på niveau 3
straks færre initiativer, som relaterer til ITS, men prioritering af
den kollektive trafik i form af busbaner og priotering i signalanlæg
foreslås. Tilsvarend er ITS-initiativer isoleret set ikke umiddelbart
til stede, når der ses på niveau 4 i mobilitetspyramiden (nyanlæg).
Det betyder imidlertid ikke, at ITS ikke spiller en rolle ved nyan-
læg. I forbindelse med nyanlæg er det netop afgørende, at der
kigges ned igennem de lavere niveau af mobilitetspyramiden, så de
oplagte ITS-løsninger tænkes med ind tidligt i projekterne.
Mange af de foreslåede ITS-initiativer vil kunne etableres billigere,
hvis de bringes i spil i en planlægnigs- og anlægsfase. Derved opnås
også de største potentialer ved brugen af ITS.
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0006.png
Selvkørende biler
Udviklingen inden for selvkørende biler har taget fart de seneste
år, og det betyder bl.a. at en række bilfabrikanter nu meddeler, at
de allerede inden for de kommende år vil være klar til at lancere
selvkørende biler på markedet. I første omgang vil de selvkørende
biler være på det såkaldte niveau 3 (betinget automatisering). På
dette niveau vil de selvkørende biler kunne håndtere en normal
trafiksituation, men chaufføren skal kunne gribe ind tilfælde af en
pludselig, uventet hændelse.
De fem niveauer af automatisering er angivet på figuren på næste
side.
I Danmark er der udsigt til i 2017 at gennemføre de første forsøg
med selvkørende busser i bl.a. Aalborg, København og Vesthim-
merlands Kommune. Forsøgene skal muliggøres gennem et lov-
forslag, som netop er fremsat i Folketinget.
Det må imidlertid kræve en vis portion tålmodighed før bilparken
i Danmark er udskiftet med helt førerløse biler. Den seneste pro-
gnose fra Vejdirektoratet peger på, at hele bilparken i Danmark vil
være udskiftet med selvkørende biler på niveau 3 eller derover
i 2055, mens fuld udrulning på niveau 5 vurderes opnået i 2065.
De umiddelbare fordele ved implementeringen af selvkørende bi-
ler kan opsamles i følgende tre punkter:
1. Menneskelige fejl i trafikken kan reduceres resulterende i
færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det er kendt, at
trafikanters fejl og uvaner er medvirkende til mere end 90% af
de ulykker, der sker i trafikken, så potentialet er stort. Til gen-
gæld medfører selvkørende biler en ny ukendt faktor i form af
tekniske fejl, som kan risikere at føre til andre ulykker.
2. Med selvkørende biler vil der ske en større kapacitetsudnyt-
telse af vores veje, da der på grund af bilernes teknologi ikke
er behov for samme sikkerhedsafstand, som ved almindelige
biler. Dermed kan bilerne køre tættere sammen og give plads
til flere biler på det samme vejareal.
3. Selvkørende biler, hvor der ikke længere er behov for en op-
mærksom chauffør, vil frigive tid til, at bilister kan foretage sig
andre opgaver, mens de transporterer sig – som det i princip-
pet kendes fra kollektiv trafik. Det kan resultere i større fleksi-
bilitet i forhold til arbejdsmarkedet, hvis arbejdsdagen starter
allerede i bilen.
Implementeringen af selvkørende biler handler imidlertid ikke
alene om udvikling af teknologi, men også om at forberede sam-
fundet på denne nye transportform. Der vil eksempelvis være en
lang årrække, hvor vi vil opleve en blandet trafik med selvkørende
og ’manuelle’ biler.
Der er derfor behov for, at vi i Danmark over de kommende år
igangsætter forsøg, hvor der f.eks. gives mulighed for kolonne-
kørsel. Tilsvarende er det grundlæggende forudsætning for kørsel
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0007.png
atisering
autom
U
2
is
Delv
NIVEA
2018
Betinget
a
uto
NIVEA
matiserin
U3
g
NI
rer
VE
te
tøt
1
s
U
A
ja
NI
utom
2020
VE
g
rin
se
ati
4
AU
Ingen
au
tom
NIVEA
atisering
U0
De fem niveauer for automatisering af selvkørende biler og seneste prognose for udrulningen af selvkørende biler i Danmark.
Kilde:Vejdirektoratet.
med selvkørende biler i Danmark, at der er et tilstrækkeligt digi-
talt vejkort, hvor basale data om veje kan lagres og deles. I mod-
sætning til mange andre lande har Danmark netop ikke et fælles,
digitalt vejkort. Der findes imidlertid allerede initiativer, som kan
benyttes til at igangsætte udviklingen af et digitalt vejkort, bl.a.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektiviserings initiativ til en fælles
vejreferencedatabase.
Et nyt, digitalt vejkort skal bl.a. fortælle de selvkørende biler om
hastighedsbegrænsninger, højdebegrænsninger (f.eks. under bro-
er), svingbegrænsninger (f.eks. på ensrettede veje og ved tilslut-
ningsanlæg), breddebegrænsninger og vægtbegrænsninger.
atisering
autom
Fuld
NIVEAU
5
2030
Forslag til initiativer:
u
National strategi for implementering af selvkørende biler
u
Forsøg med selvkørende biler i særlige områder og på
vejstrækninger, herunder forsøg med tættere kørsel til
forankørende
u
Etablering af fælles digitalt vejkort
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0008.png
Trafikledelse
Signalanlæg
Signalanlæg er ofte bestemmende for fremkommeligheden og
trafiksikkerheden i vores byområder. I et fremkommelighedsper-
spektiv er et velfungerende og optimeret signalanlæg helt centralt
for den tid, som borgere og erhvervsliv anvender i trafikken –
uanset om du er bilist eller blød trafikant. Traditionel optimering
og anvendelse af ny teknologi er derfor yderst relevant som kata-
lysator for en mere intelligent udnyttelse af kapaciteten på vejnet-
tet – særligt i byområder.
Vejmyndighederne har i et historisk perspektiv ikke haft stort fo-
kus på løbende vurdering af signalanlæggenes tilstand i forhold
til trafikafvikling. Det er vigtigt med fokus på muligheden for at
tilse signalanlæg, når der er behov. Eksempelvis via resjtider eller
detektorer i signalanlæggene. Grunden til dette er, at byerne i dag
har en anden dynamik end tidligere. Dette giver ikke kun ændrin-
ger i trafikmængde, men også i de trafikale mønstre, der er i by-
erne. Ofte ses der en forbedring af fremkommeligheden på 10%,
hvis et signalanlæg optimeres efter en længere periode. Dette kan
blive forbedret med anvendelse af ny intelligent teknologi. Det
kan eksempelvis være med detektering af trafikanternes hastig-
hed, så sidevejen kan kobles hurtigere ind. En anden mulighed er
detektering af busser eller cyklister, som får forlænget grøntid, og
derved prioriteres i forhold til andre trafikanttyper. Med ny tek-
nologi kan der i højere grad differentieres imellem trafikanttyper,
således eksempelvis cyklister og fodgængere kan få den grøntid
de har behov for.
Teknologien giver i dag en række værktøjer til intelligent udpeg-
ning af, hvor der bør anvendes ressourcer på optimering. Rejseti-
derne vil eksempelvis stige, hvis trafikmønstret ændres på grund
af byudvikling, vejarbejde eller lignende, og rejsetiderne kan mo-
nitoreres automatisk. Dette giver mulighed for at vejmyndighe-
derne kan få information om, hvor fokus bør være i forhold til
optimering af signalanlæg. Det giver mulighed for at arbejde med
en længere tidshorisont på gennemgang af signalanlæg med hen-
blik på optimering.
Detekteringen i signalanlæg kan også anvendes til kontrol af tra-
fikafviklingen. Dette kan være en kombination af trafikanternes
hastighed og kødannelse, samt måling af hvor lang tid trafikan-
terne venter i krydset.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0009.png
Optimering af signalanlæg kan udskyde, reducere eller helt fjer-
ne behovet for udbygning af infrastrukturen. En optimering af et
signalanlæg koster fra 50.000 til 500.000 kr. Dette sammenlignet
med en udbygning, der ofte vil koste 3-10 mio. kr. Der er derfor
god økonomi i optimering af signalanlæg i byområder.
Det moderne signalanlæg
Et moderne signalanlæg giver den enkelte vejmyndighed en række
funktioner som f.eks. online driftsovervågning af det enkelte sig-
nalanlæg og mulighed for at kunne prioritere forskellige trans-
portformer.
Det er vigtigt, at der i fremtidens signalanlæg i højere grad er
mulighed for hurtigt og nemt at justere indstillingerne i signal-
anlæggene. Dette kan sikre en mere smidig afvikling af trafikken
i forbindelse med vejarbejde, og en hurtigere tilpasning i forbin-
delse med byudvikling og det ændrede transportmønstrer dette
ofte medfører.
Detektering af trafikanterne har de senere år gennemgået en
større udvikling, og der er ikke tegn på, at dette stopper nu. Det
giver vejmyndighederne nye muligheder for at detektere trafi-
kanterne, og især få en god detektering af de bløde trafikanter.
De første løsninger til vurdering af mængden af fodgængerne er
tilgængelige, og der er også løsninger, der kan vurdere mængden
af cyklister på vej hen i mod krydset. Foruden mængden af tra-
fikanter på vej hen til krydset kan ny teknologi også registrere
hastighed. Dette giver bedre mulighed for en optimal trafikstyring.
Koordinering på tværs af vejmyndigheder
Det skal sikres, at signalanlæg på tværs af vejmyndigheder kan
kommunikere via en fælles protokol. Det vil endvidere være for-
nuftigt, at der er mulighed for scenariestyring af signalanlæggenes
indstillinger på tværs af vejmyndighedernes grænser. Dette vil give
mulighed for en forbedret trafikafvikling i forbindelse med eksem-
pelvis uheld, men også i forbindelse med planlagte hændelser som
eksempelvis vejarbejde. Vejdirektoratet, Københavns Kommune
og Politiet har allerede vedtaget en vision for samarbejde i 2020.
EU’s ekspertgruppe om ITS i byer har understreget behovet for,
at der i EU indføres en fælles standard for trafikstyringssystemer,
herunder signalanlæg, som understøtter samarbejdende trafiksty-
ringsløsninger på tværs af geografier og administrative grænser.
Standardiseringen skal sikre kompatible, åbne og dokumenterede
protokoller for overførsel af data. EU Kommissionen har i 2016
besluttet at anmode de europæiske standardiseringsorganisatio-
ner om at følge anbefalingerne fra ekspertgruppen om at gen-
bruge eller harmonisere eksisterende standarder som f.eks. OCIT,
og UTMC.
Hvis vejmyndighederne i byområder effektivt skal håndtere en
Forslag til initiativer:
u
Fremme af standardiseringsarbejde
u
Pulje på 50 mio. kr. til optimering af signalanlæg, herunder
til opfyldelse af standarder
u
Forsøg med nye detekteringsmetoder
stadig mere dynamisk trafiksituation i sammenhængende byområ-
der, så er der et akut behov for at se udover lokal trafikafvikling og
i stedet se på, hvordan vejmyndigheder fleksibelt kan samarbejde
om at styre tætliggende signalanlæg. Først da vil det kunne lade
sig gøre at kunne foretage en effektiv afvikling trafikken mellem
vejmyndigheder med borgere og erhvervslivet i centrum.
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0010.png
Trafikledelse
Trafikstyring
Rejsetidsmåling og rutevalg
Der hvor de fleste danskere i dag oplever ITS-løsninger er for-
mentligt gennem digital trafikstyring i de større byer. Flere og flere
kommuner investerer i rejsetidsmålesystemer el.lign., hvor rejse-
tider formidles direkte videre til trafikanterne.
Vejdirektoratet har i en årrække formidlet om den aktuelle tra-
fiksituation via trafikken.dk. Imidlertid har bilister typisk ikke mu-
lighed for at orientere sig i den retning under kørslen. Derfor
ses der flere og flere steder i landet, at rejsetidsinformationer og
information om den aktuelle trafikafvikling formidles via vejside-
udstyr.
Rejsetidsmålesystemerne i Danmark er typisk baseret på en af
tre teknologier:
u
GPS-rejsetider indsamlet via mobile enheder, GPS-systemer i
bilerne, flådestyringssystemer mv.
u
de beregnede rejsetider til anbefalede rutevalg, som formidles til
trafikanter via LED-tavler langs vejnettet.
Også for erhvervslivet er trafikstyring via ITS-løsninger blevet et
anvendt redskab. På Aalborg Havn er der investeret i rejsetidsmå-
lesystem, som skal informere bl.a. lastbilchauffører om den hur-
tigste rute til E45. Rejsetidsinformationerne leveres via forskellige
platforme, bl.a. infoskærme i kontorbygninger samt ikke mindst
via en stor LED-tavle placeret ved udkørslen fra havnens områder.
Tavler viser den aktuelle rejsetid via 2-3 ruteforslag, så chauffø-
rerne på den måde kan vælge den hurtigste.
Kapacitet på motorveje
Siden år 2000 er trafikken på størstedelen af motorvejsnettet
ifølge Vejdirektoratets trafikstatistik vokset med 2-4 % årligt. Nog-
le af de meget trafikerede strækninger som fx E20 på Fyn og E45
mellem Frøslev og Randers har i perioden haft en vækst på 3-4
% årligt. Væksten forventes at fortsætte fremover, dog i et lang-
sommere tempo. Forventningerne er dog ifølge Vejdirektoratet
en vækst i motorvejstrafikken på over 20 % frem til 2030.
Nogle af de nævnte motorveje i hovedstadsområdet er inden for
de seneste 10 år udbygget med et ekstra kørespor i hver retning.
Trods dette er der igen store trængselsproblemer på nogle veje,
fx Motorring 3. Det vil være meget dyrt at gøre vejen bredere,
da den på store dele af strækningen ligger på en dæmning og er
omgivet af bymæssig bebyggelse.
I lighed med mange andre lande står vi i Danmark således over for
store ud-fordringer på store dele af motorvejsnettet med hensyn
at sikre trafikanterne en rimelig fremkommelighed både nu og i
fremtiden. Der er således behov for nytænkning med hensyn til,
Bluetooth-baserede rejsetidsmålinger indsamlet via opsatte
målepunkter, som registrerer forbipasserende, aktive Blueto-
oth-enheder.
Automatisk nummerpladeregistrering (ANPR), der indsamler
rejsetider ved genkendelse af nummerplader i kamerasnit.
u
Nogle af de mest simple systemer omhandler formidling af den
aktuelle rejsetid til trafikanten uden at dette nødvendigvis giver
mulighed for et ændret rutevalg (f.eks. på motorveje). Nyere sy-
stemer vejleder i højere grad bilisterne til at vælge rute ud fra
den aktuelle trafikbelastning. Et eksempel på dette ses bl.a. i Aar-
hus Kommune, hvor byen er dækket af et fintmasket Bluetooth-
rejsetidsmålesystem. Systemet omsætter via simple algoritmer
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0011.png
hvordan vi udnytter det eksisterende vejareal bedst muligt. Her
vil det være oplagt at gøre brug af en række af de muligheder som
moderne trafikledelsessystemer tilbyder.
Et eksempel på, at ITS-løsninger benyttes til trafikregulering ses
på en 2 km strækning på Hillerødmotorvejen, hvor nødsporet i
perioder med behov for ekstra kapacitet benyttes til afvikling af
trafik. Når nødsporet må benyttes vi-ses det via variable tavler,
hvor hastigheden bl.a. nedsættes til 80 km/t.
en sikker og effektiv trafikafvikling etableres der i alle tilfælde om-
fattende ITS-systemer til at styre og overvåge trafikafviklingen.
Systemerne kan indeholde variable hastighedsgrænser, vognbane-
regulering, tekstinformationstavler eller fuldgrafiske tavler samt
kameraovervågning. På trods af det manglende nødspor er der
opnået en forbedret trafiksikkerhed.
Muligheder i Danmark
På Motorring 3 omkring København er nødsporene på næsten
hele den om-byggede strækning allerede forstærket. Her vil det
derfor være relativt simpelt at skaffe mere kapacitet ved at åbne
op for kørsel i nødsporet i myldretiderne. Det eksisterende tra-
fikledelsessystem skal dog justeres og udbygges, og nogle af til- og
frakørslerne skal muligvis tilpasses. Forventningen er at kapaci-
teten kan øges med mindst 20-25% afhængig af, hvordan syste-
met udformes. Dette vil være tilstrækkeligt til at genskabe en høj
fremkommelig-hed i myldretiderne.
På de motorveje i åbent land, hvor der er begyndende trængsels-
problemer, kan man som en midlertidig foranstaltning forstærke
og anvende nødsporet til kørsel i myldretiderne. Dette vil også
kræve forskellige former for ITS med tavler, der fortæller trafikan-
terne, hvornår nødsporet er åbent for kørsel. En sådan løsning vil
kunne anvendes som en midlertidig løsning, indtil en fuld udbyg-
ning med nødspor kan finansieres.
På Hillerødmotorvejen er der spidsbelastningsperioden mulighed for
kørsel i nødsporet.
Flere steder i udlandet (Holland, Storbritannien og Sverige) er
der opnået go-de erfaringer med inddragelse af nødsporet langs
motorveje – enten i spids-perioder eller permanent. For at skabe
Forslag til initiativer:
u
50 mio. kr. til mere målrettet anvendelse af nødsporet, bl.a.
ved frakørsler med tilbagestuvning
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0012.png
Bedre udnyttelse af den kollektive trafik
Den kollektive trafik i Danmark er generelt inde i en omstil-
lingsfase, hvor den kollektive trafik intensiveres i korridorer med
mange rejsende, og hvor den traditionelle, kollektive trafik fjernes
eller erstattes af mere fleksible trafikformer i de tyndtbefolkede
områder med et lille passagergrundlag. For flere af de større byer
sættes der i disse år særligt fokus på den kollektive trafik, f.eks.
med etableringen af letbanerne i Aarhus og Odense.
Trafikselskaberne i Danmark har i dag IT som et vigtigt element
i deres forretninger. Såvel Rejseplanen som Rejsekortet er store,
landsdækkende IT-løsninger, der sikrer de danske passagerer en
simpel og lettilgængelig adgang til den kollektive trafik - uafhængig
af geografi og trafikoperatører.
Rejseplanen bruges ikke bare som en selvstændig rejseinformati-
onsside, men er efterhånden en vigtig og integreret brik i mange
IT-løsninger med relation til den kollektive trafik.
Rejsekortet bliver i 2017 med FynBus landsdækkende. De tra-
ditionelle månedskort og andre fastprisprodukter overflyttes til
Rejsekortet, og endelig gennemføres en større revision af hele
takstsystemet, så passagererne får en enkel og sammenhængende
prisstruktur.
De fleste selskaber har endvidere implementeret realtidsløsnin-
ger, hvor ”intelligente” busser og tog følges, så forsinkelser og
andre driftsforstyrrelser kan formidles videre til passagerne.
Den kollektive trafik er således nået langt på IT-området, og det
åbner nye muligheder for at udnytte og videreudbygge løsninger-
ne med en styrket ITS-indsats i bl.a. vejtrafikken.
Bedre mobilitet og garanti
Som nævnt sker der en prioritering af den traditionelle bustrafik.
For at sikre alle adgang til den kollektive trafik implementeres nye
fleksible transportformer i specielt landområderne. Disse løsnin-
ger skal i kombination med busserne sikre, at ressourcerne udnyt-
tes bedst muligt. En succesfuld mobilitet kræver imidlertid, at tra-
fikken hænger sammen, og at passagererne kan regne med denne
sammenhæng. Investeringer i ITS er en væsentlig forudsætning for
denne sammenhæng og tryghed. Med aktive ITS-systemer kan rej-
serne og forbindelserne overvåges og garanteres. Systemerne kan
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0013.png
varetage kommunikationen imellem chaufførerne og ved større
forsinkelser eller svigt skabe alternativer til passagererne. En sam-
menhængende rejse fra start til slut, samt korrespondancesikring
er et must for passagerernes anvendelse af den kollektive trafik.
En konkret implementering af korrespondancesikring mellem de
forskellige trafikformer vil være til stor gavn for passagererne og
helt sikkert give et mere trygt rejsesystem for de enkelte pas-
sagerer.
I Nordjylland udvikles og implementeres en ny rejseplanlægger,
som vil give kunden et bredere mobilitetsudbud. Den vil give kun-
den én indgang til den kollektive trafik og samtidig give flere rejse-
muligheder som taxi, flextrafik, delebil, samkørsel, færger mv. Des-
uden vil kunden have mulighed for at prioritere rejsesøgningerne
ud fra både tid, pris og rejsens varighed.
Bedre udnyttelse af kapacitet
Ressourcerne i den kollektive trafik er under stadigt pres, og der
forventes flere passagerer og bedre udnyttelse af kapaciteten.
Nøglen til dette ligger i en omkostningseffektiv drift hvor ITS spil-
ler en væsentlig rolle. Eksempler er alt fra brændstoføkonomiske
køreplaner, viden om kapacitetsbehovet på de enkelte ruter, viden
om antallet af passagerer på alle ture via f.eks. automatisk pas-
sagertælling, minimering af spildtid i køreplaner, effektive vognløb,
ændring af stoppesteder mv. Opsamling af data, analyse, planlæg-
ning og ikke mindst integration af forskellige ITS løsninger er en
nødvendighed for at sikre en optimal anvendelse af kapaciteten.
Fokus på bedre udnyttelse af kapaciteten gennem anvendelse af
ITS løsninger vil klart give en mere effektiv kollektiv transport.
Fremkommelighed
Rejsetiden er af stor betydning for passagerernes valg af den
kollektive trafik. Erfaringerne viser, at investeringer i netop bus-
fremkommelighed fremmer brugen af kollektiv trafik. Særlige bus-
veje er effektive, men også kostbare. Her kan udnyttelsen af ITS
være en billig og effektfuld erstatning, hvor integrationen imellem
busserne og signalanlæggene sikrer busserne den nødvendige pri-
oritet og hurtige vej igennem byen og trafikken - en ”grøn bølge”
for busserne.
Et nyt globalt initiativ er ”Mobility as a Service” (MaaS). Det cen-
trale koncept bag MaaS er at tilbyde transportløsninger baseret
på individuelle behov til brugerne, og her tænkes både på rejsende
og på godstransport. Det betyder, at rejsende i fremtiden ikke
behøver at have egen bil, men tilbydes en bil, der kan løse det
aktuelle behov. Rejsen kan være med forskellige transportformer,
som sammensættes af MaaS-systemet.
Forslag til initiativer:
u
Afsætte 25 mio. kr. til implementering af korrespondan-
cesikring og målrettet anvendelse af delebiler i forsøgs-
område
u
Afsætte 25 mio. kr. til forsøg med bedre udnyttelse af ek-
sisterende buskapacitet
u
Forsøg med større busfremkommelighed, herunder prio-
ritering i signalanlæg
u
Lovgivningsmæssig og juridisk støtte til lokale 'Mobility as
a Service' (MaaS) tests.
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0014.png
ITS World Congress 2018 i København
Den 17. til 21. september 2018 byder København den store ITS
World Congress velkommen i Bella Center. Det er den største
årlige begivenhed, hvor virksomheder, forskningsinstitutioner og
offentlige myndigheder fra hele verden samles og udveksler viden
om nye intelligente løsninger på transportområdet.
Med temaet
Quality of Life
har verdenskongressen fokus på frem-
tidens intelligente trafikløsninger, og hvordan de kan være med
til at skabe en bedre livskvalitet for os alle, både lokalt og globalt.
Intelligente transportsystemer skal give svar på nogle af vor tids
mest påtrængende udfordringer, herunder klima, urbanisering,
trængsel, trafiksikkerhed og luftforurening.
Kongressen har fokus på følgende temaområder:
u
Cross-border solutions
u
Mobility services – from transport to mobility
u
ITS and the environment
u
Connected and automated transport
u
Next generation goods delivery
u
Satellite technology applied to mobility
u
Transport networks evolution
Københavns værtskab for den store ITS Verdenskongres bliver et
vigtigt udstillingsvindue for nye danskudviklede transportløsnin-
ger, forskningsresultater, teknologisk ekspertise og produkter og
services fra virksomheder. Hensigten er også, at kongressen vil
være medvirkende til at tiltrække grønne, højteknologiske virk-
somheder og arbejdspladser til regionen.
ITS World Congress afholdes på skift i Europa, Asien og Nord-
amerika. Man kan forvente deltagere fra op til 100 lande og re-
præsentanter for 400 udstillende virksomheder.
Kongressen er den største og mest synlige begivenhed med fokus
på intelligente transportsystemer og services, og samler 3.000-
4.000 kongresdeltagere, der repræsenterer både politikere, tek-
nikere, virksomhedsledere, journalister og forskere. Udstillingen
åbnes desuden for offentligheden, og der kan forventes op mod
10.000 gæster – herunder skoleklasser og studerende ved univer-
siteter og højere læreanstalter.
ERTICO er den europæiske sammenslutning af nationale ITS-or-
ganisationer, og ERTICO står bag verdenskongressen.
Det er samarbejdet mellem en bred gruppe af offentlige myndig-
heder, erhvervsvirksomheder og forskningsinstitutter i Danmark
og Sverige, som står bag buddet om at få verdenskongressen til
København.
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0015.png
Samlet forslag til initiativer
Trafikplanlægningen i Danmark er de seneste år forsøgt optime-
ret gennem udbygninger af vores vejnet for at sikre maksimal
kapacitet ligesom der på trafiksikkerhedsområdet er sket fysiske
optimeringer af mange vejstrækninger. Der er derfor på tværs af
trafiksektoren behov nye løsninger, da vi ikke længere alene kan
bygge os ud af kapacitetsproblemer og trafiksikkerhedsudfordrin-
ger.
Et af svarene på fremtidens behov er ITS-løsninger. ITS Danmark
har i denne folder præsenteret en række bud på, hvordan nogle
af fremtidens ITS-løsninger kan se ud. Det er imidlertid vigtigt at
pege på, at der mange steder i Danmark allerede er implemen-
teret gode ITS-projekter, som hver dag medvirker til, at trafikken
afvikles mere effektivt og mere sikkert.
I ITS Danmark mener vi, at der behov for at få udbredt kendska-
bet til de mange muligheder, der ligger for næsen af os. De danske
kommuner kan med fordel lære af hinanden. ITS handler ikke læn-
gere kun om at udvikle fremtidens teknologiske virkemidler, men
i lige så høj grad om at anvende den teknologi, vi allerede har til
rådighed. Især inden for signalanlæg og trafikstyring er potentia-
lerne store.
Det er derfor nødvendigt, at der også fra politisk side udvises
opbakning til implementeringen af ITS-løsninger i Danmark. ITS
Danmark stiller blandt andet som forslag, at der reserveres en
pulje, hvorfra de danske vejmyndigheder kan søge om tilskud
til gennemførelse af ITS-projekter. ITS kan i mange situationer
betragtes som de lavthængende frugter, der kan udskyde eller i
nogle tilfælde fjerne behovet for eksempelvis vejudbygninger.
Udviklingen inden for selvkørende biler går stærkt, og potentia-
lerne ved selvkørende biler er enormt. Selvkørende biler vil kunne
medvirke positivt til en mere effektiv udnyttelse af vejkapaciteten
på grund af muligheden for at køre tættere sammen. Tilsvarende
vil automationen i bilerne kunne fjerne mange af de menneskelige
fejl, som forårsager ulykker på vejene. Der er således al mulig
grund til at spille positivt sammen med resten af branchen om
denne udvikling. Der er allerede nu behov for, at vi i Danmark
begynder at forberede os på den nye teknologi. I ITS Danmark
foreslår vi, at der startes ud med at indføre et nyt, landsdækkende
digitalt vejkort.
Et virkemiddel til en mere effektiv udnyttelse af vejkapaciteten er
øget brug af kollektiv trafik. Og her spiller ITS en væsentlig rolle.
Blandt andet kan ITS-løsninger bidrage til korrespondancesikring,
som giver en større tryghed blandt de rejsende om, at de når
deres destination til den rette tid. Integration af forskellige ITS
løsninger er en nødvendighed for at sikre en optimal anvendelse
af kapaciteten.
Danmark og København er vært for ITS Verdenskongressen i
2018, og kongressen er en oplagt katalysator for at igangsætte de
første initiativer, der kan vise Danmarks ambitioner på ITS-områ-
det. I ITS Danmark vil vi gerne benytte lejligheden til at invitere
politikere, eksperter, brugere og andre interessenter til at indgå i
en dialog om udviklingen af fremtidens ITS-systemer i Danmark
frem mod 2018.
Forslag til initiativer
Selvkørende biler
u
National strategi for implementering af selvkørende bi-
ler
u
Forsøg med selvkørende biler i særlige områder og på
vejstrækninger, herunder forsøg med tættere kørsel til
forankørende
u
Etablering af fælles digitalt vejkort
Trafikledelse
u
Fremme af standardiseringsarbejde
u
Pulje på 50 mio. kr. til optimering af signalanlæg, herunder
til opfyldelse af standarder
u
Forsøg med nye detekteringsmetoder
u
50 mio. kr. til mere målrettet anvendelse af nødsporet,
bl.a. ved frakørsler med tilbagestuvning
Kollektiv trafik
u
Afsætte 25 mio. kr. til implementering af korrespondan-
cesikring og målrettet anvendelse af delebiler i forsøgs-
område
u
Afsætte 25 mio. kr. til forsøg med bedre udnyttelse af
eksisterende buskapacitet
u
Forsøg med større busfremkommelighed, herunder pri-
oritering i signalanlæg.
u
Lovgivningsmæssig og juridisk støtte til lokale ’Mobility
as a Service’ (MaaS) tests.
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Pjecen "Mere mobilitet for pengene - med ny teknologi", fra ITS Danmark
1725659_0016.png
Om ITS Danmark
ITS Danmark er en interesseorganisation, der samler Dan-
marks interessenter inden for ITS og varetager de fælles inte-
resser over for beslutningstagerne i det politiske system.
ITS Danmarks medlemmer findes blandt myndigheder, organi-
sationer, virksomheder og enkeltpersoner, der alle beskæftiger
sig med intelligente transportsystemer og løsninger.
Som område dækker ITS Danmark al landbaseret trafik, men
med tiden er det målet, at ITS Danmark kommer til at arbejde
med ITS inden for alle transportformer.
ITS Danmark har til formål at
u
understøtte forskning og udvikling inden for ITS
u
udbrede viden om anvendelsen af ITS
u
bygge bro mellem forskning og erhvervsliv
u
koordinere projektudvikling
u
virke som et netværk for organisationer, der arbejder med
intelligente trafikløsninger
ITS Danmark er medlem af ITS Internationals
ITS Danmarks medlemmer
L a u t r u p v aL a u t r u
|
v a n g 22u 5
|
u BD K lnLra5p r
|
a lvla n u 72 02 B aD l e-r u p802 B2 4 l 7 +a i58 2
|
t s2 4 n+i4 a ri2 2d2 4m aa r8 8id.
|
ta mmnlmki.rikk d k nw wk ...id s d a n m a r . i.td k
n g 2 p D KL a 7 t r p a a-eg u20 B p D e r g p 5
|
2
4 +7 6 528
| |
e 6 u8l @ i2 dm am @ 8t . d k n m 6i l @.w s id s n a ia rw tdtd d n mm r w d k k
|
w w w k s d
-
0 v l 2 7 u t u
- 2 4 5
|
2 K 4 5
|
K +
m4
a 6l 8 k
|
ww
da
a .
|
r
l
+ u 2 i a l rmp
|
7a i l5 s
|
ia 7 k t kk
|
w w@ s s a a a aa k . t
L
r
e p
p
27
24
8
a
m
m
L a u t r u p v a n g L2 u
|
r uD K L2 7 5 0 B
|
l lD gL-a u t5r0 p v a ne ra2 p 2 u2 4ea -ua7u80 u
|
pvlmn47l6 528s B4 l7m24ri8 @dBa l
7i+up5 r 2i2
|
s2 4mn4r5awik2s.d k sn7 a a8@a r
|
dd
|
[email protected] tk d
|
mwr kwd .kds d a wm a r kt dd
e rL 2 7
|
u B a l l g u t
||
D Kr-Lg7 5 r
|
2a l lK - u7 i t
|
a e a85l . 2t s l a 7r6w8 8.
|
dm+ 6w@8t s d a m an r k . ds ak w w w . i ks a n m a r k i t k
p r
+ 4 u
|
vK 6+ 42 B a 2 e r u @
72 5
a m a p 2
|
2 4 w @ w s d n a 7 i l @ i t d a dm i r k i t k n w w
a t p v- nu t 2 a a n Kua u t
|
u p v a n g 52 2 r a pD
n2p85t0 2B
Dl4ari2 2 80
|
d
|
nl --+r4 5k 0 2kad
|
en64 a 8k .t k m
|
m58r2w.
|
t4n76 a lm . dk . a
|
m l@w. dt s d a n a w r k . d k
|
n w . s k
a g
L a u t r u p v a n gL a u t
|
u p v a n g a2 tB u pDeaa 2p r u u
|
Dln g2L72 2
|
D D K7a2r7g5r2Bp
|
lam g i+ u t
|
52 pDva4n+7 6228
|
t2
|
D4Kn2 aa50 .
|
d
llmn u5lpir8
|
.2a
d+mam.2@
|
.k s
|
kd awwa. istdtd dmammkawtwddan m a nw ..a tks d
|
nw w wk..ids d
2 r D K - 2 L 5 u r a l lvLra a 7 r u p B a l g 42 2a5 0 rD 4 -v2en4 t80u B vllen a u 4 8
|
t
|
02
|
v a-mg4irlu p8 2 2l K
m7i8r8
|
t 2dla+r4mpi rw8 d
n
|
nw8.a.2k t2dd
|
ww@ 8. i.tika nm a irw .kt k dakn d a rm. idrk . d k w w r ..ii t k d
7 0
|
K L u u 5 r p p a a K - 2 p
| |
2 K - L 6 uu0 B 2 a2
L p 2 5r u d BK +2g5r22 2i2a4 a r w7 5l @ .iB ame4alu 62tik dia
mm48kiwdrd 2 t4 a nw 8i8ak
|
. k k n l @iid s.dia n m wr k . d k a mw w t s
-ugt 2
|
v v n + r u u t BK l l- a 5 0 2
|
l lDu a p 7
|
u p a2a+ 4e 5 k 2
|
k ld
|
m6p 8w i2 s ma nlma t2tddtk 7 a 4ar k2wk . 4s w6n 8 8r r
|
d dm
|
a r k .s .k
|
s w a k
n t0 v
e 5
ua 2 7 5 p a l 4e L a @ti8 s
n l l a 50 .
|
s
|
e 7u 8 5 0 Bt s l 2e i w @
|
. 4
|
6 r 5 l d2i 2
|
7i6m w . d a a m a r i . d t
p 78
+
K 6 u r
ng7 @ B D K 62 7 4 5
|
kd a r 7 a k s ks + k k i m l w t s s m a
7-
r2
l
ma
d D76 + k
- w
|
|
i@w s a a
|
n a
m s n
r kd
|
a
r
5
a
w
n
|
|
|
|
|
www.itsdanmark.dk
www.itsdanmark.dk
www.itsdanmark.dk
www.itsdanmark.dk
www.itsdanmark.dk
@itsdanmark.dk
@itsdanmark.dk
@itsdanmark.dk
@itsdanmark.dk
@itsdanmark.dk
Yderligere information:
www.ITSDanmark.dk
GD GRUPPEN • 98 63 11 33
ITS Danmark
Lautrupvang 2, 2.
2750 Ballerup
[email protected]
Telefon: +45 26740801