Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Nykøbing F., den 16. februar 2017
Rute 54 Næstved-Faxe
Baggrund
Klimavenlig motorvej mellem Næstved og Sydmotorvejen? De seneste stormes
oversvømmelser er advarsler, man bør tage alvorligt. Derfor får I mit forslag til orientering,
selv om mange politikere peger på Vejdirektoratets forslag A.
Rute 54 Næstved-Faxe vil kombinere klimahensyn med et politisk ønske om et særligt hensyn
til Faxe og Stevns. Vejforslaget vil også reducere den gennemkørende trafik i Holmegaard
Mose og Hesede Skov, og der er også tænkt på Faxe Kommunes ønske om nordvendte
ramper til Sydmotorvejens tilslutningsanlæg 36 ved Ulse. Dertil kommer, at forslaget vil
aflaste Rønnede for en stor del af den tunge trafik mellem Sydmotorvejen og Faxe.
Rute 54 Næstved-Faxe med motorvejskryds Rønnede Nord – en løsning der rykker
I et svar, som jeg har fået fra fhv. transportminister Hans Christian Schmidt, fremgik det bl.a.,
at en Haslev-løsning ligger uden for den politisk vedtagne ramme for projektet med en ny rute
54, fordi der skal tages et særligt hensyn til Faxe og Stevns. Skal der tages et sådant hensyn,
mener jeg, at man skal gøre det ordentligt ved at forlænge rute 54 til Faxe, selv om vejanlæg
øst for Sydmotorvejens tilslutningsanlæg også ligger uden for politikernes ramme. Hvis man
virkelig mener noget med hensynet til Faxe og Stevns, burde de ansvarlige politikere kunne
blive enige om dette, selv om man i første omgang har anset østligt tillægsanlæg for at være
en kommunal opgave.
Vejdirektoratets løsningsforslag tilgodeser trafikken mellem Næstved og Sydmotorvejen,
mens Faxe og Stevns ligger glemt og gemt i skyggen bag Rønnede. Rønnede vil stadig være
transitby for en stor del af trafikken mellem Næstved og Faxe, og det gælder også for
trafikken mellem Faxe og Femern Bælt. Jeg har selv prøvet at have Sydmotorvejen-Faxe som
en del af min pendlerstrækning, hvilket ofte medførte irriterende og ineffektive oplevelser.
Da man har brugt et hensynsfuldt kompromisforslag ved anlæg af motorvej ved Silkeborg, har
Vejdirektoratets høringsnotat fra august 2015 inspireret mig til at lave et kompromisforslag til
en ny rute 54. Forslaget kombinerer en motorvej med et motorvejskryds og en motortrafikvej.