Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 188
Offentligt
FORSLAG TIL NYT TAKSTSYSTEM
BILAG 1 – 4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722663_0002.png
BILAG 1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
BILAG 2
Nanna Lundsgaard Thomsen
skriver på Facebook i gruppen TAKST SJÆLLAND):
Troede virkelig ikke på at jeg ville komme i problemer med det nye system, men har lige haft en en meget ubehagelig
oplevelse med en buschauffør. Jeg pendler mellem et busstop udenfor Slagelse og til København.
Jeg har undersøgt alt som jeg skal og købt pendlerkort i DSBs app. Alt er korrekt. Jeg har rejst på det nogle gang nu i
bussen også.
Da jeg så vil tage bussen fra stationen og hjem må jeg pinligt stå og diskutere med en buschauffør der ikke mener jeg
har betalt for turen, da jeg er langt væk fra min slutzone og der skal stå via Slagelse. Han snakker om billet, men jeg
har pendlerkort og de laver dem ikke som via. Jeg viser ham zonerne og zonekortet. Han vil ikke høre tale om det.
Han vil ikke høre.
Den eneste måde jeg kan kommet til det busstop som jeg skal til (og som er den slutzone som jeg bliver givet) er fra
København til Slagelse og med bus 480R mod Næstved, eller fra København til Næstved og bus 480R mod Slagelse.
Rejseplanen foreslår selv altid til Slagelse og med bus derfra. Det er det korteste. Han lytter overhovedet ikke på mig,
og jeg prøver virkelig med alle kræfter at være diplomatisk (jeg har selv været togfører og ved hvordan det kan
være). Han bliver ved med at sige at jeg skal ringe til kundeservice og så må de vejlede mig i hvad jeg skal købe.. Jeg
får allernådigst lov til at køre med (for en tur jeg altså i forvejen har betalt for og sørget for at jeg har de rigtige zoner
til)...
Det var så pinligt og ubehageligt og jeg blev virkelig ked af det... Virkelig ikke sjovt at stå og mærke effekterne af
manglende uddannelse og kompetence i det nye taktszonesystem Jeg håber det er til at forstå det jeg har skrevet -
jeg er stadig påvirket af situationen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722663_0004.png
BILAG 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722663_0005.png
BILAG 3A
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
BILAG 4
UDDRAG fra UGEBLADET INGENIØREN:
Selvhjælp til pendlere: Start din rejse fra en anden zone og spar penge
Prisen for et pendlerkort udregnes i dag på Sjælland som en fugleflugtslinje mellem start og slutpunkt.
Pendlere regner, måler og hjælper hinanden på nettet, når de skal finde en god handel i det nyt takstsystem.
Systemet er mere retfærdigt, mener Movia.
Af Mads Nyvold 24. jan 2017 kl. 11:01
Tips, forklaringer og opfordringer til at vælge en rejserute, som er mere omfattende og derfor burde være dyrere,
men bedre kan betale sig.
Sådanne råd bliver flittigt delt og debatteret i pendlerklubberne på Sjælland og i Facebook-gruppen Takst Sjælland.
STYR PÅ TAKSTERNE
Trafikselskaberne på Sjælland, Fyn og Jylland laver i 2017 den hidtil største reform af priserne i den kollektive trafik. I
en række artikler undersøger Ingeniøren, hvorvidt reformen fører til et mere effektivt, fair og gennemskueligt
prissystem for de rejsende i hele landet
De forhaler historisk stor reform af tog- og bustrafik
Takstjungle for tog og busser vokser
Sydsjælland er taberen i stor prisreform af den kollektive trafik
’Nu har jeg takket være nogen af jeres screendumps fundet ud af at jeg åbenbart er så heldig at jeg sparer penge på
det her. Men hvor er det dog under al kritik at man skal sidde og gætte hvilke zoner man skal putte på xtra for at få
dækket sin behov,’ skriver Channie Frede.
Eva Mariane Sønderstrup-Andersen fra Hvalsø og Lejre Pendlerklub peger på, at hvis man pendler mellem Lejre og
København, så kan det bedre betale sig at vælge ruten Kirke Sonnerup-Hillerød.
’Turen koster det samme, men ved første rute får man adgang til 10 zoner, ved sidste rute 26 zoner (naturligvis
inkluderet de 10 zoner fra første rute). Altså får man 16 zoner mere for pengene, og flere rejsemuligheder. Uden at
jeg har undersøgt det til bunds, så tænker jeg det også kan have (positiv) indflydelse på udbetaling fra
pendlergarantien,’ skriver hun.
Læs også: Store prisstigninger forude: Jyske togpendlere bliver tabere i historisk takst-reform
’Jeg har oplevet noget af det samme... først tog jeg startzone 134 og slutzone 42 ... koster ca 2500. Så fik jeg et
forslag... startzone 134 og slutzone 52 og det koster 2000 ca ... . De har ikke gjort det nemt,’ bemærker Hans Henrik
Andersen.
’Movias nye zone-cirkus for Sorø-København: 15 eller 47 zoner til samme pris. Hvis man beder om et pendler-kort
gældende fra Tystrup i stedet for Sorø, så kommer Næstved og Køge tilsyneladende “gratis” med oveni Sorø. Også
muligt at udvide med en stor del af Kystbanen, Storkøbenhavn, eller Hillerød. Bare et tip,’ skriver Mads Hansen.
Omfattende reform af priser
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
Forvirringen og i visse tilfælde opfordringerne til at vælge andre rejseruter end den direkte eller mest logiske
pendlerrute er opstået efter udrulningen af den den største pris- og takstreform af den kollektive trafik på Sjælland
siden 1970'erne. Den hedder Takst Sjælland og var en realitet, da pendlerne vågnede den 15. januar.
Movia, DSB og Metro har markedsført reformen som en overgang til mere enkle priser og billetter – og desuden et
mere retfærdigt system. For i det forrige takstsystem var der en del ulogiske priser på grund af, at de tre selskaber
opererede med forskellige zoner og takster, der flettede ind over hinanden.
Prismoradset har de tre selskaber forsøgt at eliminere ved at forvandle Sjælland til ét stort pendlerområde med ens
rejseregler. Men det nye system er langtfra uden skævheder på en række strækninger.
Læs også: Takstjungle for tog og busser vokser
Movia, som udtaler sig om det nye takstsystem, meddeler, at man godt er klar over, at kunderne i nogle tilfælde kan
gøre en god handel ved eksempelvis at vælge en nabozone til der, hvor man egentlig rejser fra.
»Vores fokus har været at lave et pendlerkort, som kan bruges til og fra arbejde. Det er det, langt de fleste kunder
bruger kortet til. Samtidig har vi fået et retfærdigt system, hvor det er de samme principper og rabatter, der
gælder på hele Sjælland. Hvis man derudover har andre kørselsbehov i fritiden til indkøb eller fodbold, så har man
mulighed for at få ekstra zoner - for eksempel ved at gå ind og vælge en anden startzone. Muligheden for
fritidstrafik er en bonus, man får oveni,« siger Eskil Thuesen, centerchef i Movia til Frederiksborg Amts Avis.
Udregnes som en fugleflugtslinje
Avisen har kigget på en række eksempler i det nordsjællandske, hvor et månedskort til 14 zoner og et månedskort til
31 zoner koster det samme.
Pendler man fra Tisvilde til København hver dag, kan man nemlig købe et rejsekort med start i zone 49 Tisvilde og så
rejse i 14 zoner via Hillerød mod København. Det koster 1.600 kroner for 30 dage.
Eller man kan vælge at lade sin startzone være nabobyen zone 37 Rågeleje. Her får man 31 zoner for samme pris. Og
kortet gælder også til Tisvildezonen - og næsten hele det østlige Nordsjælland med Helsingør og hele kystbanen med
i prisen.
Læs også: Sydsjælland er taberen i stor prisreform af den kollektive trafik
Til Frederiksborg Amts Avis forklarer Eskil Thuesen, talsmand for Takst Sjælland, at prisforskellene skyldes, at prisen
for et pendlerkort udregnes som en fugleflugtslinje mellem start og slutpunkt. Derefter afgør de naturlige rejseveje,
hvilke zoner der kommer på kortet.
»I Nordsjælland er situationen den, at der er flere naturlige rejseveje, fordi der både er S-tog, kystbanen,
lokalbanen og højfrekvensbusser. Derfor får man typisk flere zoner på rejsekortet, hvis man pendler til København,
end hvis man bor i andre dele af Sjælland. Fra Tisvilde er den naturlige rejsevej til København via Hillerød. Derfor
får man de zoner på pendlerkortet, som gør at man kan køre til og fra København. Men fra den østlige del af
Rågeleje er der - udover turen via Hillerød - også en naturlig rejsevej via Helsingør. Derfor får man flere zoner med
ved at vælge Rågeleje som startzone,« siger han til Frederiksborg Amts Avis.
Du kan selv eksperimentere med forskellige priskombinationer via dette kort.
Billigere billetter: Ø og R vil droppe takstzoner 02. feb 2012
Fælles takster skal styrke bus og tog på Sjælland09. mar 2014
Ny rabat i trafikpriser: Håndører til sjællænderne – mængderabat til jyder og fynboer16. nov 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
Morten Siebuhr 1 uge siden
Manglende
Interaktiv pris-beregner
Omtalte Facebook-gruppe
Poul-Henning Kamp 1 uge siden BLOGGER
Ok, nu går der sport i det...
Hvem finder den største "bonus" målt i zoner fra en af de typiske pendlerbyer til Københavns centrum ?
Den bedste jeg har fundet endnu er 267-72 i stedet for 130-1, 48 zoner frem for 17 = 182% bonus
Bent Johansen 1 uge siden
Jeg pendler fra København til Helsingør, så jeg skal købe et pendlerkort fra Roskilde til Helsingør, da naturlig rejsevej
også er via København.
Det gør så jeg kan køre "gratis" til Roskilde og bese domkirken. Det vil jeg nok benytte mig af 2-3 gange om året, men
så heller ikke mere tænker jeg.
Alternativt ville jeg blive hjemme, eller tage bilen til Roskilde.
Det samfundsmæssige tab må være begrænset, og belastningen på det offentlige transportsystem til at overse.
Ingeniøren udgives af Mediehuset Ingeniøren A/S. Powered by Drupal.