Espergærde, d. 11. februar 2017/TGJ
Til Folketingets Trafikudvalg.
Kære politikere.
Der er som bekendt gennemført en takstreform pr. 15.01.2017 med meget store prisstigninger for ganske alm.
pendlere i Nordsjælland, mens et fåtal i Sydsjælland har fået minimale lempelser i de månedlige rejseudgifter ved
sammenlægning af hele Sjælland til kun eet takstområde.
BAGGRUND
Som pendlerrepræsentant (suppleant for Michael Randropp på Kystbanen og stationsansvarlig pendler på
Espergærde Station) har jeg i flere år kæmpet for bedre og sammenhængende off.trafik (Tog, Lokaltog, Busser)
herunder i særdeleshed for mere gennemskuelige billetsystemer med fokus på enkelthed og konkurrencedygtige
transportpriser.
Der er i samarbejde med Michael Randropp arbejdet politisk for at etablere pgf. 17, stk 4 udvalg i både Fredensborg
og senest i Helsingør kommune, som er under bemanding nu.
PROBLEMSTILLING
Det er min og mange pendleres opfattelse,
-
At TAKST17 er en katastrofe, som vil medvirke til yderligere fravælgelse af off.transport til ugunst for miljøet.
Bemærkninger på de sociale medier såsom Facebook/Takst Sjælland viser stor frustration og rådvildhed over
Movias nye forslag, som er særdeles indviklet og skaber groteske resultater, hvor det i nogle tilfælde bliver
billigere at rejse langt end kort.
At især buschauffører ikke er uddannet til at gennemskue de nye ”tilfældige tilladte rejseveje” og nægter at
medtage passagerer med gyldig billet/rejsehjemmel.
At ændringen er tvunget igennem ved anvendelse af et halvfærdigt produkt (pendlerrejsekort) istf. at vente
med implementeringen til lancering af ”kombirejsekortet” pr. d. 1.06.2017 (iflg.MOVIA). derfor skal alle
bruge 2 forskellige rejsekort med mulighed for fejl og misforståelser.
At det er en fejl ikke at bibeholde begrebet ”alle zoner” for rejsende udover 8 zoner INDENFOR HVERT
TAKSTOMRÅDE. Men MOVIA har på møder i de sidste 1�½ år nægtet at forholde sig til problemstillingen.
At fjernelsen af ”alle zoner” til fordel for begrebet ”strækningskort med tilladte rejseveje” er så indviklet, at
det er svært at forstå for alm.pendlere og opfordrer direkte til ”systemfifleri” med angivelse af ”fiktive start-
og slutzoner” for at redde så mange ”tilladte zoner” hjem på månedskortet til familiebesøg i fritiden.
At det extremt tilfældige og meget uoverskuelige antal zoner på Sjælland giver eksempler på 50-100%
stigninger i de månedlige FAKTISKE rejseudgifter for pendlere, som blot har få månedlige rejser ”på tværs”
udover den daglige ”tilladte strækning”.
At en typisk pendler med et tidligere ”alle zoners kort” i Nordsjælland DELS stiger fra 1385 kr. til 1490 kr.,
DELS får udstedt et ”strækningskort” med begrænset anvendelsesområde, DELS må bruge det gl.rejsekort til
alle de ”løse rejser”, som tidligere var dækket af ”alle zoner”, DELS får lukket Kystbanen totalt i 6 uger af
både 2017 og 2018.
Alle disse ændringer giver blot i Nordsjælland en stigning fra de 1385 kr/md til ca. 2000 kr/md (+50%) samt
skiftevis brug af 2 rejsekort med masser af muligheder for fejl og fejlbetjening.
Side 1/5
-
-
-
-
-
-
-
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ