Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 188
Offentligt
1722662_0001.png
Espergærde, d. 11. februar 2017/TGJ
Til Folketingets Trafikudvalg.
Kære politikere.
Der er som bekendt gennemført en takstreform pr. 15.01.2017 med meget store prisstigninger for ganske alm.
pendlere i Nordsjælland, mens et fåtal i Sydsjælland har fået minimale lempelser i de månedlige rejseudgifter ved
sammenlægning af hele Sjælland til kun eet takstområde.
BAGGRUND
Som pendlerrepræsentant (suppleant for Michael Randropp på Kystbanen og stationsansvarlig pendler på
Espergærde Station) har jeg i flere år kæmpet for bedre og sammenhængende off.trafik (Tog, Lokaltog, Busser)
herunder i særdeleshed for mere gennemskuelige billetsystemer med fokus på enkelthed og konkurrencedygtige
transportpriser.
Der er i samarbejde med Michael Randropp arbejdet politisk for at etablere pgf. 17, stk 4 udvalg i både Fredensborg
og senest i Helsingør kommune, som er under bemanding nu.
PROBLEMSTILLING
Det er min og mange pendleres opfattelse,
-
At TAKST17 er en katastrofe, som vil medvirke til yderligere fravælgelse af off.transport til ugunst for miljøet.
Bemærkninger på de sociale medier såsom Facebook/Takst Sjælland viser stor frustration og rådvildhed over
Movias nye forslag, som er særdeles indviklet og skaber groteske resultater, hvor det i nogle tilfælde bliver
billigere at rejse langt end kort.
At især buschauffører ikke er uddannet til at gennemskue de nye ”tilfældige tilladte rejseveje” og nægter at
medtage passagerer med gyldig billet/rejsehjemmel.
At ændringen er tvunget igennem ved anvendelse af et halvfærdigt produkt (pendlerrejsekort) istf. at vente
med implementeringen til lancering af ”kombirejsekortet” pr. d. 1.06.2017 (iflg.MOVIA). derfor skal alle
bruge 2 forskellige rejsekort med mulighed for fejl og misforståelser.
At det er en fejl ikke at bibeholde begrebet ”alle zoner” for rejsende udover 8 zoner INDENFOR HVERT
TAKSTOMRÅDE. Men MOVIA har på møder i de sidste 1�½ år nægtet at forholde sig til problemstillingen.
At fjernelsen af ”alle zoner” til fordel for begrebet ”strækningskort med tilladte rejseveje” er så indviklet, at
det er svært at forstå for alm.pendlere og opfordrer direkte til ”systemfifleri” med angivelse af ”fiktive start-
og slutzoner” for at redde så mange ”tilladte zoner” hjem på månedskortet til familiebesøg i fritiden.
At det extremt tilfældige og meget uoverskuelige antal zoner på Sjælland giver eksempler på 50-100%
stigninger i de månedlige FAKTISKE rejseudgifter for pendlere, som blot har få månedlige rejser ”på tværs”
udover den daglige ”tilladte strækning”.
At en typisk pendler med et tidligere ”alle zoners kort” i Nordsjælland DELS stiger fra 1385 kr. til 1490 kr.,
DELS får udstedt et ”strækningskort” med begrænset anvendelsesområde, DELS må bruge det gl.rejsekort til
alle de ”løse rejser”, som tidligere var dækket af ”alle zoner”, DELS får lukket Kystbanen totalt i 6 uger af
både 2017 og 2018.
Alle disse ændringer giver blot i Nordsjælland en stigning fra de 1385 kr/md til ca. 2000 kr/md (+50%) samt
skiftevis brug af 2 rejsekort med masser af muligheder for fejl og fejlbetjening.
Side 1/5
-
-
-
-
-
-
-
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722662_0002.png
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
At en pendler med bopæl i f.eks. Gilleleje (10) og arbejde i Rødvig syd for Køge (57) stiger fra 1385 kr./md til
2520 kr.md, som plus de ”løse fritidsrejser” reelt bliver ca. 3000 kr./md., hvilket er en stigning på 117% pr.
måned!!
At disse voldsomme prisstigninger skal sammenholdes med det faktum, at en privatleaset lille bil kan
erhverves for ca. 900 kr./md + forbrug og forsikring.
At denne for de rejsende positive forskel i de månedlige rejseudgifter ved brug af bil vil bevirke yderligere
pres på udbygning af motorvejsnettet omkring København.
At MOVIA med denne voldsomme ændring har skabt et system, som ”belønner” de få ”trafiknørder” og
”snyder” alle dem, som ikke kan finde kreative løsninger ved at vælge andre startzoner og slutzoner end de
hidtidige rejseveje.
At denne ulykkelige situation vil brede sig til hele landet, når man senere gør det samme på Fyn og i Jylland.
At vi pendlerrepræsentanter pt. er nødsaget til at udføre et stort arbejde med at hjælpe alm. pendlere med
denne ”kreative planlægning” af ”fiktive rejseveje” ved kortbestilling indenfor de ca. 20.000
zonekombinationer (iflg.MOVIA), der findes bare på Sjælland.
At MOVIA nægter at lægge denne optimering ind i ”prisberegneren” for at give de rejsende de flest mulige
zoner efter nogle behovsangivelser. Man tilbyder måske at tilføje ”godkendte VIA-punkter” som en fremtidig
mulighed.
At MOVIA på vores møder i flere år har været totalt afvisende for argumenter vedr. bibeholdelse af begrebet
”alle zoner” samt konstruktive forslag til alternative prisløsninger og abonnementsystemer, som i stedet
kunne ØGE BRUG AF OFF.TRANSPORT til fordel for miljøet.
At Skånetrafik i Sverige sideløbende med de sjællandske takststigninger gennemfører 3 niveauer af ”alle
zoner”efter ”cirkelprincip” i Skåne til MAX. KUN 940 DKR. for HELE SKÅNE.
At MOVIA blot hele tiden henviser til en bestilt og udarbejdet rapport fra INCENTIVE, som på baggrund af
diverse skønnede tal påstår, at 96% AF DE REJSENDE IKKE BLIVER BERØRT OG KUN 4% FÅR PRISSTIGNINGER,
SAMT AT DET ER ET FLERTAL I FOLKETINGET, SOM (tilsyneladende uden forelæggelse af konsekvenserne!)
HAR BESLUTTET FOR 3 ÅR SIDEN, AT SÅDAN SKAL DET BARE VÆRE.
At MOVIA på trods af flere forespørgsler på pendlermøder ikke har ønsket at fremlægge dokumentation for
den påstand, at kun 4% skulle blive berørt af prisstigninger ved overgang til TAKST SJÆLLAND 17.
At DOT (MOVIA) nu har opsat store nye zonekort med bogstavopdelinger af Hovedstadsområdet (zone 1-99)
i ”omstigningsområder”, som kunne være et forvarsel om yderligere fremtidige takststigninger, hvor man
betaler ”pr. bogstav” (med mange zoner under nogle bogstaver, og ”strategiske bogstaver” med kun én eller
to zoner, for f.eks. evt. at lægge extra gebyr på rejser til Kastrup).
NUVÆRENDE TAKSTPOLITISK STATUS
Undertegnede har i over 1 �½ år forsøgt at få MOVIA til i det mindste at konsekvensberegne et forslag til et meget
enkelt og overskueligt abonnementssystem, som skulle gælde for HELE DANMARK.
Jeg har nu opgivet at få MOVIA til at realitetsbehandle mit forslag og ser ikke anden mulighed end at henvende mig
direkte til Folketingets Trafikudvalg og dermed de enkelte partiers trafikordførere for derigennem at rejse sagen
politisk overfor den ansvarlige minister i et sidste håb om en brugbar løsning, inden ”Takstmassakren” breder sig til
HELE DANMARK.
FORSLAG TIL ENKEL BILLETLØSNING FOR HELE DANMARK
Forslaget bygger på få sammenhængende forudsætninger:
1. ”Alle zoner” indføres i samtlige hidtidige takstområder i Danmark og bygger på max.prisen 3600 kr./md for
DSB’s erhvervskortløsning med ”alle zoner i Danmark”. Denne grundpris kan naturligvis indexeres ved
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722662_0003.png
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
fremtidige landsmæssige nødvendige takststigninger eller takstreduktioner, men prisforholdet mellem de
forskellige kundegrupper skal være fast, så strukturen er ens for HELE DANMARK.
Sjælland opdeles i 2 takstområder (1A og 1B) i stf. de tidligere 3 takstområder (NORD,VEST,SYD) og dermed
istf. nuværende takstområde 1 efter d.15.01.17.
Delingen mellem takstomr. 1A og 1B skal være en FÆLLES STRÆKNING (intercitylinjen) fra Korsør til
København INCL. zone 3+4 (Amager) for begge takstområder.
At Danmark dermed har 6 takstområder (Sjælland NORD, Sjælland SYD, Fyn, Jylland/NORD, Jylland/MIDT,
Jylland/SYD). Bornholm er ikke med i Rejsekortet, så rejser på Bornholm bør prissættes efter nedenstående
regler for ”Bykort”.
At de rejsende af samtlige kategorier frit kan vælge et månedskort med et eller flere ikke nødvendigvis
sammenhængende takstområder og/eller Bykort over hele Danmark.
At systemet hermed er forberedt på en udvidelse ved senere frit valg af områder også i Skåne til gavn for
integrationen i Øresundsregionen.
At et nyt system bygger på ”kombirejsekortet”, hvor både de forudbetalte månedlige takstområder og de
løse rejser samt tillæg for 1.kl., extra rejsende, hunde, cykler er indlagt som muligheder, og fradrag for børn,
unge, uddannelsessøgende, pensionister er fastsat som en fast %del af grundbeløbet pr. måned.
At turister (også danske!) vil kunne tegne sig for et ”områdeturistkort” med 1, 2 eller 3 ugers varighed til
25%, 50%, 75% af månedsprisen for det normale månedskort + evt. et oprettelsesgebyr. Disse kort skal
udstedes som ”midlertidige rejsekort” med automatisk udløb efter den betalte periode.
At ALLE ved enhver rejse skal tjekke ind og ud efter de oprindelige regler for rejsekort. Og der er dermed
KUN EET REJSEKORT TIL DET HELE.
At de rejsende hermed via automatisk rejsestatistik skaber fordelingsnøglen til fordeling af billetindtægter
mellem trafikselskaberne, hvilket begrænser administrationen af denne fordeling.
PRISFORSLAG
1. Det første takstområde skal koste 1200 kr./md.
2. De følgende frit valgte takstområder over HELE DANMARK koster 800 kr./md.
3. Hvis man har behov for at køre over hele Danmark, får man hermed gratis de 2 sidste takstområder, da
prisen er max. 3600 kr./md.
4. Der kan oprettes ”Bykort” i KBH.(incl. Amager i 2 varianter)., Odense, Århus, Ålborg samt Bornholm og evt.
andre valgte byer i Danmark. Prisen for disse kort er den samme hovedregel for 1. og efterfølgende
takstområder for pensionister, henholdsvis børn, unge, udd.søgende osv.
5. Priser for enkeltbilletter i enkelte zoner eller for enkelte kundekategorier fastlægges som svarende til
nuværende ”løse rejser” på rejsekortet + et gebyr for enkeltbillet, og udstedes som læsbare ”QR-
kodebilletter”, så de kan læses af de nuværende skannere ved billetkontrol. Alternativt kan enkeltbilletter
udstedes som ”midlertidige rejsekort”, hvis det teknologisk og økonomisk er muligt i praksis. Det kunne også
være via ”tank op” med et gebyr for et ”Billetrejsekort” købt én gang for alle til brug for billetkøb.
6. Det skal tilstræbes at opbygge det nye system således, at der tilskyndes til en minimering af både antallet af
og den administrative proces ved udstedelse af enkeltbilletter. Et eksempel kunne være via billetpriserne at
tilskynde til køb af et ugekort i stedet for en enkeltbillet for dermed at nedbringe
administrationsomkostningerne samt til at få de rejsende til at benytte mere off.trafik, når man nu alligevel
havde købt et kort for 1 uge..
Priseksempel:
1. En pensionist betaler 1/6 pr. måned af std.pris.
Det betyder, at 1. takstområde koster 200 kr./md og de efterfølgende koster 133 kr./md. En
pensionist vil hermed skulle betale 200 kr. +133 kr. = 333 kr./md for at rejse frit rundt på Sjælland og
200+133 = 333 kr./md for at rejse frit i Sjælland NORD samt hele Fyn, osv.
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722662_0004.png
2. Et bykort koster 200 kr./md og de efterfølgende koster 133 kr./md.
I Kbh. og andre større byer kan man også vælge at udvide begrebet en smule, subsidiært at oprette
flere byer med ”bykort”, hvis man skeler lidt til de nuværende 3-zoners kort.
Det tilskynder også til at parkere bilen udenfor de store byer og dermed nedsætte forureningen til
glæde for miljøet og beboerne i de store byer.
Det betyder, at man kan have bykort til f.eks. Odense og Kbh. / Centralt for 200+133 kr. = 333
kr./md, hvis man tit rejser rundt der og i øvrigt benytter bil mellem Odense og Kbh..
Månedsprisen for Odense + Hele København bliver derved = 200+133+133 = 466 kr./md.
I Kbh. ville det så kunne se sådan ud:
Bykort / Centralt
Bykort / Stor
= nuv. Zone 1+3
= nuv. Zone 1 + 2 + 3 + 4 = 200+133 kr.
= 200 kr./md
= 333 kr./md
3. En rejsende med bopæl i Odense samt behov for ”alle zoner” på FYN og hyppige rejser til Kbh. og Kastrup
lufthavn skal betale følgende:
A. Fyn pr. måned
= 1200 kr./md
B. Sjælland/NORD eller SYD = 800 kr./md
I alt
= 2000 kr./md
Det forudsætter så et ”brotillæg”, som kunne være svarende til prisen for et extra ”bykort” og
naturligvis inkluderet, hvis man betalte for mindst 4 takstområder og dermed fik hele Danmark.
4. En rejsende med bopæl i Jylland/SYD og familie i Ålborg betaler ligeledes 1200+200= 1400 kr./md. Hvis han
også har et familiesommerhus i Skagen, som han benytter i længere perioder, betaler han 1200 kr. for
Jylland/SYD og 800 kr. for Jylland NORD, hvis han blot tager bilen den ene tur frem og tilbage og lader den
stå ved familien i Ålborg eller ved sommerhuset, når han derefter rejser rundt i sommerlandet i sin ferie.
5. Hvis man har behov for at køre rundt med off.transport i HELE Jylland, koster det
1200+800+800=2800kr./md. For yderligere +800 kr./md, vil den pågældende kunne køre frit rundt over hele
Danmark for en månedspris på i alt 3600 kr., svarende til DSB’s nuværende erhvervsløsning.
BILAG
Der vedlægges bilag til belysning af dele den nuværende situation, af mange kaldt ”Takstmassakren”, samt
beskrivelse af dele af det nye forslag til et ENKELT GENNEMSIGTIGT NYT TAKSTSYSTEM FOR HELE DANMARK.
EFTERSKRIFT
Undertegnede deltager gerne i møder/udvalgsarbejde med det formål at belyse og uddybe ovennævnte forslag, som
også er tilsendt til den ansvarlige minister samt PassagerPulsen og Pendler-talsmanden for Kystbanen, som jeg er
pendlersuppleant for.
Med venlig hilsen
Torben Gamst-Johansen
Birthevej 7
3060 Espergærde
Mail:
[email protected]
Mobil: 40204211
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 188: Henvendelse af 11/2-17 vedrørende forslag til et landsdækkende takstsystem til kollektiv transport, fra Torben Gamst-Johansen, Espergræde
1722662_0005.png
Bilagsfortegnelse:
Bilag !:
Eksempel på ”strækningskort” for en pendler fra Helsingør til Kbh. med behov for at besøge familie i
Roskilde. Der vælges startzone Helsingør og slutzone Gundsømagle for at udnytte ”tilladte rejseveje”.
Prisen er hermed den samme som ”strækningen Helsingør – København, excl. Amager.
Bilag 2:
En aktuel rejseoplevelse, hvor den rejsende må diskutere med en buschauffør, som nægter at
medtage en rejsende med gyldig rejsehjemmel .
(Kopi af indlæg på Facebook i gruppen Takst Sjælland)
Bilag 3:
Kort over tilladte zoner vedr. Bilag 2, også kopieret fra Facebookgruppen Takst Sjælland
Bilag 3A:
Tilsvarende kort som Bilag 3, blot i en mobilapp.
Bilag 4:
Uddrag af artikel i ugebladet
INGENIØREN,
indeholdende en række indlæg fra flere pendlere.
Bilag 5:
Kort til belysning af det udarbejdede forslag til nyt takstsæt for et enkelt og gennemskueligt
takstsystem for hele Danmark.
Bilag 6:
DOT’s nye kort for ”omstigningsområder” for Takst Sjælland. Bemærk ”bogstaverne” of de tilhørende
meget spredte zonenumre. Man kunne fristes til at tro, at det var en forløber for endnu en
takstændring og dermed et stop for begrebet ”tilladte rejseveje”, som har givet helt groteske og
uoverskuelige kombinationer., som kun ”nørder” kan gennemskue og sikre sig flere zoner end andre
som et værn mod MOVIA’s fjernelse af ”alle zoner”.
Bilag 7:
Strækningskort for pendler med startzone 10 (Gilleleje) og slutzone 57 (Rødvig/St. Heddinge)
Forslag til landsdækkende takstsystem 110217/TGJ
Side 5/5