Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1721727_0001.png
Skallebølle beboerforenings kommentarer til Transportudvalget den 9. februar 2017.
Vi er mange, der blev meget overrasket og måske endda chokeret, da Vejdirektoratet
midt i december sidste år offentliggjorde, at man anbefaler den sydlige linieføring til
en nyjernbane over Vestfyn.
Især når man ser på, at langt størstedelen af høringssvarene anbefalet den nordlige
Iinjefø ring.
Det er den værst tænkelige linjeføring for Skallebølle og for dens sags skyld også for
mange andre langs resten af strækningen over Vestfyn det gælder både borgere og
virksomheder.
En jernbane så tæt på Skallebølle vil være skadelig for det positive nærmiljø, som der
allerede er, men som der også er ved at blive udbygget med mange nye aktiviteter.
Skallebølle ligger også helt perfekt i forhold til pendling. Der kan nås rigtig mange
arbejdspladser inden for kort tid.
Også erhvervsområdet i Vissenbjerg vil blive hæmmet for udvikling ved den sydlige
linjeføring.
Erhvervsområdet i Ejby vil tage betydelig skade og blive delvis Ødelagt med
ekspropriation, da den sydlige linieføring går direkte gennem erhvervsområdet, hvilket
også vil have store sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Bestyrelsen i Skallebølle beboerforening har derfor taget flere initiativer.
I mandags havde vi arrangeret et stort debat- og borgermøde, hvor der var deltagelse
af mange politikere lokale såvel som folketingspolitikere. Også fra transportudvalget.
Der var Ca. 400 tilhørere, hvilket tydeligt viser en stor interesse og bekymring.
Det er også derfor, at vi er her i dag, og senere på dagen skal vil til transportminister
Ole Birk Olesen, hvor vi skal aflevere 686 underskrifter, som vi har samlet i fortrinsvis
Skallebølle ved at gå fra dør til dør. Og der bor
Ca.
700 borgere i Skallebølle.
-
Vi håber, at vi sammen med Assens kommune, Middelfart kommune, virksomheder,
andre foreninger og private borgere kan få jer politikerne til at vælge den nordlige
linieføring.
Vi håber også, at beslutningen om linjeføringen vil ske hurtigt.
For så længe der ikke er truffet en beslutning, er vi alle i en fastlåst og utryg situation.
Og uvisheden belaster.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0002.png
Borgerne ved ikke, om de er købt eller solgt. Vi kan dog ud fra talrige undersøgelser
konstatere, at konsekvensen ved et støjbelastet boligområde af f.eks. en jernbane, er
faldende huspriser.
Og virksomhederne kan ikke udvide, selv om de måske gerne vil. Eller virksomhederne
ved ikke, om de evt, skal lukke eller flytte til udlandet med deraf følgende fyringer af
danske medarbejdere og tab af danske arbejdspladser.
I mandags den 6. februar var der en artikel i lngeniøren.dk, som omtaler en ny gaslinje
Baltic Pipe. Det er en gasrørledning, der skal etableres fra den norske del af Nordsøen
til Polen via den danske upstream i Nordsøen, og det eksisterende danske netværk.
Projektet skal være operativt efteråret 2022, hvis det bliver vedtaget.
Kunne det være en væsentlig ændring af projektet med flytning af den eksisterende
gaslinje, som er årsagen til merudgiften på 400 mill. i forhold til den sydlige linjeføring.
Link https://ing.dk/artikel/polsk-ambassadoer-baltic-pipe-mere-end-blot-gas-19320$
Vi ved godt, at valget af den nordlige linieføring vil medføre gener og ulemper for
andre. Men samlet set for Vestfyn er den nordlige linieføring det mest fornuftige valg.
For at illustrere det dårlige valg af linjeføringen ved Skallebølle har Vejdirektoratet
lavet et kort i 3D, som tydeligt viser linjeføringen tæt på boligerne og de med store
landskabsmæssige forandringer
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0003.png
Broen på Margaardvej ved den Nordlige linieføring
det er vores forslag. Den er placeret
midt på Margaardvej
med en jævn
stigning fra begge
sider.
Broen på Margaardvej ved den Sydlige linieføring
Broen starter
inde i byen og er
meget stejl fordi
den på en kort
distance skal nå
en højde af 7
meter.
Højdemål for broen over nuværende terræn for den sydlige linjeføring
angivet med pile, hvor den
starter, slutter og i midten, hvor den er
højest.
Det er meget tæt på byen —7 huse skal fjernes i byens udkant og broen skal
vokse markant for at komme i højden.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0004.png
Den sydlige
linjeføring
kommer over
Assensvejen
her i 5 meters
højde og føres
ned til
jordfladen igen
og under en vejbro ved Margaardvej.
(Den nordlige er nede i terrænet hele tiden)
>
Vores by bliver
visuelt mest
påvirket af den sydlige linieføring (kommer ind i 5 meters højde)
Der vil blive en
markant og anderledes støjpåvirkning
ind i mod byen fra denne toglinje, ved
særlige vindforhold en markant støj øgning. Lyden er simpelthen også skruet anderledes
sammen end motorvejsstøjen, som generelt ligger højere i styrke.
Fra jernbanebroen ved Assensvejen og hen til Margaardvej kommer det sydlige spor helt ned i
niveau, og derfor skal der bygges en høj vejbro lige ved byskiftet på Margaardvej.
Denne
stejle bro på over 6 m vil være en æstetisk katastrofe for indkørslen til vores by fra Middelfart.
Broen vil fjerne 7 huse inde
i
byen.
Ingen større byer i hele Danmark, der ikke er kommunehovedstad, vil som Nørre Aaby få en
ekstra toglinjeføring at skulle forholde sig til. Den første fra 1865 skabte byen, det gør denne ikke.
Togene suser jo forbi.
Vi bliver en by klemt mellem to jern
banelinjer, det fremmer ikke
bosætningen.
Den dag toglinjen kommer over
Lillebælt via en ny tog bro,
er den nordlige toglinje placeret
helt rigtigt for både Nørre Aaby og motorvejen.
>
-
>
> Vi vil gerne fremhæve, at forslag Nord er bedst,
når det handler om landskabspåvirkning og
den kulturhistoriske påvirkning. Det handler her ikke om vores by alene, men om hele
strækningen på Fyn. Her skal man på samme måde vurdere betydningen af placeringen i
forholdet mellem natur og penge. Hvad er mest værdifuldt?
I Ny jernbane over Vestfyn: Landskabsanalyse
står der på side 38 følgende: Opsummering.
WM-redegørelse Rapport 560
2016
“Ud
fra et landskabeligt og visuelt synspunkt vurderes Forslag Nord at være den mest
hensigtsmæssige løsning i alle tre aspekter. Forslagets krydsning af motorvejen ved TSA 57 vil
have en mindre landskabelig og visuel påvirkning end Forslag Syds Flyover (banebro) og
kombiforslagets tunnelløsning. Forslag Nord ligger ligeledes på en længere strækning parallelt
med motorvejen, skaber mindst restareal mellem bane og motorvej, og dermed et bedre
udgangspunkt for mindst mulig forstyrrelse af værdifulde kig på tværs af det samlede anlæg,
både i forhold til større omgivende landskab er og specifikke fikspunkter. Samtidig påvirker den
færre værdifulde Ian dskaber, kulturmiljøer og bebyggede områder”
Nørre Aaby Lokaludvalg
John Jørgensen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0005.png
i
væcb;. n’
-..
St-
-i4’
\AseruP MarkS
-
ii..
,-Lybæks tise
-
.
Vejrup
-f
I
——
1•
‘I
;‘
-i
4
M
\
I I I t
I—’
-
- --
•-
iKIoqqà!LI
Baringvd1
CjbykrQg
‘1
//
•\
5
3•
I.ifl
—-/
--
ø
itl
--sv
ii:
C%
/1
B
q
2,
n
al
I ii5ha4
‘.
‘4
-
-
--
.
i
IV...
1
i..
I;
,.
:ira
‘i
i
_“
‘i
L
i
:1
4
‘ÙIZ3
•.:
“-;
ci
L
--
/
—-
GwJsirup
MosegÈiid
-
—-
Rtii.”
i
/1
..•.—•—
— .
.\çi
tivhave
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0006.png
Broen på Margaardvej ved den Nordlige linjeføring
det er vores forslag. Den er placeret
midt på Margaardvej
med en jævn
stigning fra begge
sider.
Broen starter
inde i byen og er
meget stejl fordi
den på en kort
distance skal nå
en højde af 7
meter.
Højdemål for broen over nuværende terræn for den syd lige linieføring
angivet med pile, hvor den starter, slutter og i midten, hvor den
er højest.
Det er meget tæt på byen —7 huse skal fjernes
i
byens udkant og broen skal
vokse markant for at komme i højden.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0007.png
Den sydlige
linjeføring
kommer over
Assensvejen
her i 5 meters
højde og føres
ned tïl
jordfladen igen
og under en vejbro ved Margaardvej.
(Den nordlige er nede i terrænet hele tiden)
Vores by bliver
visuelt
mest påvirket af den sydlige linjeføring (kommer ind i 5 meters højde)
Der vil blive en
markant og anderledes støjpåvirkning
ind i mod byen fra denne toglinje, ved
særlige vindforhold en markant støj øgning. Lyden er simpelthen også skruet anderledes
sammen end motorvejsstøjen, som generelt ligger højere i styrke.
> Fra jernbanebroen ved Assensvejen og hen til Margaardvej kommer det sydlige spor helt ned i
niveau, og derfor skal der bygges en høj vejbro lige ved byskiltet på Margaardvej.
Denne
stejle bro på over 6 m vil være en æstetisk katastrofe for indkørslen til vores by fra Middelfart.
Broen vil fjerne 7 huse inde i byen.
Ingen større byer i hele Danmark, der ikke er kommunehovedstad, vil som Nørre Aaby få en
ekstra toglinjeføring at skulle forholde sig til. Den første fra 1865 skabte byen, det gør denne ikke.
Togene suser jo forbi. Vi bliver en by klemt mellem to jern banelinjer,
det fremmer ikke
bosætningen.
> Den dag toglinjen kommer
over Lillebælt via en ny tog bro,
er den nordlige toglinje placeret
helt rigtigt for både Nørre Aaby og motorvejen.
> Vi vil gerne fremhæve, at forslag Nord er bedst,
når det handler om landskabspåvirkning og
den kulturhistoriske påvirkning. Det handler her ikke om vores by alene, men om hele
strækningen på Fyn. Her skal man på samme måde vurdere betydningen af placeringen i
forholdet mellem natur og penge. Hvad er mest værdifuldt?
I Ny jernbane over Vesifyn: Landskabsanalyse WM-redegørelse Rapport 560 2016
står der på side 38 følgende: Opsummering.
“Ud fra et landskabeligt og visuelt synspunkt vurderes Forslag Nord at være den mest
hensigtsmæssige løsning i alle tre aspekter. Forslagets kiydsning af motorvejen ved TSA 57 vil
have en mindre landskabelig og visuel påvirkning end Forslag Syds Flyover (banebro) og
kombiforslagets tunnelløsning. Forslag Nord ligger ligeledes på en længere strækning parallelt
med motorvejen, skaber mindst restareal mellem bane og motorvej, og dermed et bedre
udgangspunkt
for mindst
mulig
forstyrrelse
af værdifulde kig på
tværs
af det samlede anlæg,
både i forhold til større omgivende landskaber og specifikke fikspunkter. Samtidig påvirker den
færre værdifulde landskab
er,
kulturmiljøer og bebyggede områder»
Nørre Aaby Lokaludvalg
John Jørgensen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0008.png
LOKALUDVALG’
NØRRE AABY
Den nye jern bane-
linje skal placeres længst
Vejdirektoratet anbefaler ud fra deres WM-undersøgelse Forslag
Syd
bLa. ud fra
dette
overblik.
De tre forslag
til
Jernbanelinje
Fordele ved jernbanelinjen
Friholder erhvervsområdet i Ejby
Størst afstand til Nørre Aaby
Påvirker ikke Skallebølle
Påvirker mindst fredskov
Friholder område planlagt til erhverv ved
Vissenbjerg
Laveste anlægsomkostning
Mindst komplicerede ledningsflytninger
Størst afstand til lndslev Kirke
Enkleste krydsning af motorvejen
Bedste afvandingstekniske løsning
Påvirker mindst beskyttet naturareal
Påvirker ikke Skallebølle
Færreste beboelser tæt på jernbanen
Friholder område planlagt til erhverv ved
Vissenbjerg
Påvirker færrest vandhuller
Ulemper ved jernbaneflnjen
Høj anlægspris
Omfattende flytning af naturgasledning
Tæt på Indslev Kirke
Kompliceret afvandingsteknisk løsning
Påvirker størst beskyttet naturareal
Påvirker erhvervsområde
i
Grønnemose
Forløber gennem erhvervsområde Ejby.
Tæt pa landsbyen Skallebølle
Relativ tæt på Nørre Aaby
Kræver flytning af højspændingsledninger
Begrænser område planlagt til erhverv ved
Vissenbjerg
Relativ høj anlægsomkostning
Flytning af 6 km. naturgas og 2 km. høj-
spænding
Forløber gennem erhvervsområde Ejby
Relativ tæt på Nørre Aaby
Kompliceret krydsning af motorvejen
Påvirker mest fredskov
Forslag
Nord
Forslag
Syd
I
Kombi—
forslag
(Forslag Syd
ve
otte
Aaby)
Priserne for de tre løsningsforslag ligger alle inden for den
rammebevilling,
Folketinget udstak for Vejdirektoratets
VVM
undersøgelse
Samlet anlægsbudget
(mis.
kr.)
4,56 milliarder kroner
+
420 mio.
A,14 milliarder kroner billigst
milliarder kroner
+
260 mio.
Intern rente
(%)
Samfundsnytteværdi overslag
-
5,5
7,6
5,9 8,1
5,6—7,7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Materiale fra Skallebølle beboerforenings foretræde for udvalget d. 9/2-17 om linjeføringen af den kommende jernbane på Vestfyn
1721727_0009.png
Lokaludvalget i Nørre Aaby, NØrre Aaby Borgerforening, Grundejerforeningen Østervangen,
Grundejerforeningen Kløvermarken, samt beboerne på Lundevej og Rolighedsvej peger på den
nordlige lïnjefØring.
Vi har flere argumenter for denne holdning:
=
Vores by bliver visuelt mest påvirket af den sydlige linjeføring, og der vil blive en markant og anderledes støj-
påvirkning ind i mod byen fra denne toglinje, ved særlige vindforhold en markant støj Øgning. Lyden ersim
peithen også skruet anderledes sammen end motorvejsstøjen, som generelt ligger højere i styrke.
Det sydlige spor kommer fra Øst i en bro henover Assensvejen, der sænkes lidt, men jernbanebroen vil allige
vel her være oppe i en højde af mindst fem meter over terræn. Den nordøstlige bydel vil alle kunne se og
høre de nedbremsende tog tæt forbi byen, inden de skal forbi byen og indefter mod Kauslunde station.
Fra jernbanebroen ved Assensvejen og hen til Margaardvej kommer det sydlige spor helt ned i niveau, og
derfor skal der bygges en høj vejbro lige ved byskiltet på Margaardvej. Denne stejle bro på over 6m vil være
en æstetisk katastrofe for indkørslen til vores by fra Middelfart. Broen vil starte lige ved genbrugsstationen
og slutte langt ude forbi transformatorstationen.
z
=
=
Ingen større byer i hele Danmark, der ikke er kommunehovedstad, vil som Nørre Aaby få en ekstra toglinje
føring at skulle forholde sig til. Den første fra 1865 skabte byen, det gør denne ikke togene suser jo forbi. Vi
bliver en by klemt mellem to jern banelinjer, det fremmer ikke bosætningen. Den dag toglinjen kommer over
Lillebælt via en ny tog bro, er den nordlige toglinje placeret rigtigt for både Nørre Aaby og motorvejen.
-
=
Penge gennem strømningen i husholdninger og virksomheder i Nørre Aaby er langt over de 420 mio. om
året, som den Nordlige linjeføring er dyrere at anlægge end den sydlige. Denne økonomiske sammenligning
kan sætte økonomiske ressourcer i relief og bidrage til at forstå 420 mio. som en relativ værdi.
Vi vil gerne fremhæve, at forslag Nord er bedst, når det handler om landskabspåvirkning og den kulturhisto
riske påvirkning. Det handler her ikke om vores by alene, men om hele strækningen på Fyn. Her skal man på
samme måde vurdere betydningen af placeringen i forholdet mellem natur og penge. Hvad er mest værdi
fuldt?
=
I Ny jernbane over
Vestfyn: Landskabsanalyse
WM-redegørelse Rapport 560
2016 står der på
side
38 følgende: Opsummering.
“Udfra et Ian dskabeligt og visuelt synspunkt vurderes Forslag Nord at være den mest hensigtsmæssige
løsning i alle tre aspekter. Forslagets krydsning af motorvejen ved ISA 57 vil have en mindre landskabelig
og visuel påvirkning end Forslag Syds Flyover (ban ebro) og kombiforslagets tunnelløsning. Forslag Nord
ligger ligeledes på en længere strækning parallelt med motorvejen, skaber mindst restareal mellem bane
og motorvej, og dermed et bedre udgangspunkt for mindst mulig forstyrrelse af værdifulde kig på tværs af
det samlede anlæg, både iforhold til større omgivende landskaber og specifikke fikspunkter. Samtidig på
virker den færre værdifulde Ian dskaber, kulturmiljøer og bebyggede områder”
Lokaludvatget: Alle disse konkrete vurderinger kan ikke gøres op
i penge, men toglinjen skal jo gerne
holde i mindst 400 år. Måske skal ovennævnte derfor have størst
vægt
for den nordlige. Penge er ikke alt.
Hvis
du ufl være med til at stØtte den nordlige
Iinjeføring, så
kan du skrive dit navn og adresse på
de
lister,
der
er
placeret
i
REMA 1000, Netto og
SuperBrugsen
mellem 21.
jan.
og 31.
januar
Vi
håber på den bedste løsning og på din underskrift.
NØrre Mby Borgerforenfng, Gru ndejerforeningen Østerva ngen, Grundejerforeningen Kløvet
marken, beboerne på Lundevej og Rolighedsvej, samt Lokaludvalget i Nørre Aaby.