Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1721683_0001.png
Emne: høringssvar
Sendt: 7. feb. 2017 11.02 PM
Fra: Lars Graverholt <[email protected]>
Til Vejdirektoratet
Mærket Vejle Fjord
Vejle d. 7. feb. 2017
Vi vil gerne hermed komme med et høringssvar til VVM rapporten om togbroen over Vejle fjord.
Vi har selv et lille ydmygt sommerhus i området, men er først og fremmest bekymrede over den
uvurderlige og uerstattelige natur, som man vil ødelægge med en linjeføring hen over de gamle
istidslandskaber omkring Holtser Hage, Sellerup Strand og Daugård Strand.
Vi er meget uenige i rapportens konklusioner, om at der kun vil være en begrænset påvirkning af
naturen. Alene det visuelle indtryk af en stor klodset cantileverbro med firkantede profiler og rette
linier, vil være i stærk modstrid mod det bugtede og kuperede landskab, og vil visuelt være til skam
og skændsel for evig tid.
Udover den visuelle forurening mener vi også at støjforureningen i området bliver stærk
undervurderet i rapporten. Når man placerer en højhastighedsbane i 30 til 40 meters højde over
havoverfladen, giver det sig selv at støjen vil kunne udbredes langt i alle retninger afhængig af
vindretning og vindstyrke. På en stille dag er det sådan at vi faktisk stadig kan høre den eksisterende
Vejle Fjord Bro helt ud til Holtser Hage - trods støjafskærmning.
Så vi har bestemt ikke brug for mere støj i et af det mest besøgte rekreative områder i hele området.
Rapportens argumenter om at man sparer en del støj gennem Vejle By ved at føre godstog over
broen, mener vi ikke er holdbart, da der er stor forskel på anvendelsen af områderne.
Naturområderne omkring fjorden fungerer i høj grad som rekreative områder for både
lokalbefolkningen og for tilrejsende turister, og er således områder hvor man søger hen for at finde
ro og fred og afslapning. I byen er man alligevel mere eller mindre støjpåvirket konstant, og
opholder sig desuden en stor del af tiden indendøre i velisolerede bygninger, hvor støjen på ingen
måde føles generende. Vi har tidligere boet mindre end 20 meter fra banen i Vejle by og var aldrig
generet af den.
Endvidere mener vi at rapporten undervurderer antallet af tog der på sigt vil køre over broen, da
estimatet kun går på det nuværende kørselsbehov og ikke på den (forhåbentligt) fremtidige vækst i
både antallet af afgange og antallet af godstog - som gerne skulle kunne aflaste lastbiltrafikken på
vore motorveje.
Endvidere mener vi at broen - uanset linieføring - ikke kan undgå at påvirke stømforholdene
omkring Holtser Hage, og de helt specielle kystmorfologiske forhold omkring materialevandringen
i Vejle fjord, som har dannet Hagen, og som gør at den har sit helt eget dynamiske liv og ændrer
form og størrelse efter hvert eneste blæsevejr. Hagen er nærmest et skoleeksempel på dannelse af en
strandodde og de ændringer den konstant undergår, så det vil være en forbrydelse at ødelægge dette
for kommende generationer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 184: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende VVM rapporten om togbroen over Vejle fjord, fra Lars og Helle Graverholt, Vejle
Desuden er der et meget rigt fugleliv omkring Hagen som ofte samler trækfugle der skal krydse
fjorden. Ornitologer mødes tit på Holtser Hage for at observere ørne, rød glente, høge, våger.
isfugle og mange andre fuglearter, og der er ingen tvivl om at både højhastighedstogene og
højspændingsledninger vil koste fugleliv og på alle måder genere fuglelivet.
Men først er fremmest har området virkelig store rekreative værdier for rigtig mange både lokale og
tilrejsende og sammenlignet med Vejle Ådal - hvor man har brugt store kræfter og mange penge på
at beskytte naturen - er der vist ingen tvivl om, at der er betydeligt flere som søger naturoplevelser
og fred og ro i områderne omkring Vejle fjord og specielt Andkær Vig, Holtser Hage,
Sellerup
Strand
samt Daugård Strand.
Uanset årstiden kan man altid møde glade mennesker i naturen i området - for at nævne nogle af
disse grupper: Sommerhusgæster, hundeluftere, lystfiskere, kajakroere, sejlere, kitesurfere, vandrere
, shelterbrugere, badegæster, ornitologer, ankerliggere med mange flere. Og vi har endnu til gode at
møde nogen som helst i område,t som har været begejstrede ved udsigten til endnu en bro over
Vejle Fjord.
Det kan undre at man fuldstændig tilsidesætter fredningen af Selve Holtser Hage og skoven bagved.
I fredningsbestemmelserne står der tydeligt, at fredningen har til formål at bevare Holtser Hage for
ydre indgreb, således at stedets landskabelige kvaliteter og rekreative betydning kan bevares
uændret. Yderligere står der blandt andet at "bebyggelse skal ikke være tilladt" at "terrænformerne
ikke må ændres ved afgravning eller opfyldning" samt at "vejanlæg og reguleringer ikke må finde
sted". Det er vel ikke uden grund at en sådan fredning er gennemført af hensyn til kommende
generationer. Det er ganske vist kun en enkelt linieføring der rammer lige henover fredningen, men
alle broforslag er tæt på og ganske ødelæggende for værdierne i fredningen.
Det kan også undre at man vælger at se bort fra bestemmelser omkring Natura 2000 områder, hvor
det ellers normalt er et krav fra EU at man vælger alternative linieføringer ved anlæggelse af
infrastruktur, når det ellers er muligt
Men først og fremmest mener vi, at præmissen for en højhastighedsbane med en ny linieføring over
Vejle fjord, er helt hen i vejret. Det virker som om man ved anlæggelsen af højhastighedsbanen på
Sjælland samt ved linieføringen over dele af Fyn har indset at det eneste rigtige - når man laver nye
(fremtidssikrede) baner til højhastighedstog - er at lave nye trache'er som i store træk ligger parallelt
med de eksisterende motorveje, så man får samlet infrastukturen i såkaldte transportkorridorer. Det
er også den løsning man i store træk vælger i det store udland. Det giver jo først og fremmest en
kæmpe kapacitetsforøgelse på jernbanenettet, og meget mindre samlet rejsetid når man kan lave
betydeligt flere afgange på både nær og fjerntog. Og man slipper for at skulle føre højhastighedstog
igennem masser af sving i tæt befolkede områder, samt man undgår at ødelægge mere sårbar natur
end man i forvejen har gjort langs motorvejene.
Det går for alvor galt lige øst for Middelfart hvor man vælger at føre højhastighedstogene ind
gennem Middelfart by og over den Gamle Lillebælsbro - en bro som alle kan se snart kan blive til
en flaskehals, og som døjer med alder og sætningsproblemer, og som derfor er sat under skærpet
tilsyn - for derefter at sende højhastighedstogene hele vejen gennem alle svingene i Erritsø og
Fredericia og videre gennem Bredstrup, Pjedsted, Brøndsted, Børkop, Brejning og Sellerup, med
tilhørende sving for så at ødelægge uvurderlige naturoplevelser omkring Vejle Fjord - Det giver
ikke meget mening i vores verden. En langt mere fremtidssikret løsning, ville være en ny bro over
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 184: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende VVM rapporten om togbroen over Vejle fjord, fra Lars og Helle Graverholt, Vejle
Lillebælt og en ny linjeføring langs motorvejen til Vejle Syd, og så en parallel (og meget kortere)
bro langs den eksisterende Vejle fjord bro. Det vil også give en mulighed for at koble hele midt og
NV- Jylland på højhastighedsbanen med tiden. Foruden muligheden for ad åre at opgradere til
"rigtige" højhastighedstog, og ikke nøjes med 250 km/t.
Selvfølgelig er det et helt andet budget, men så hellere vente til vi som samfund har råd til en
ordentlig og fremtidssikret løsning
Her og nu tror jeg at vi danskere i provinsen meget hellere vil have opprioriteret følgende: Tog til
tiden - En elektrificering med mere miljøvenlige og driftssikre tog - Priser på offentlig transport der
er til at betale - og som afspejler den øvrige prisudvikling - Og især flere afgange - hvilket virkelig
kunne give en besparelse i den samlede rejsetid i forhold til sølle 6-8 minutters besparelse over
Vejle Fjord
Med venlig hilsen
Lars Peter Graverholt
Helle Graverholt
Skyttehusvejen 24
7100 Vejle