Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
8.februar 2017
Notat til folketingets transport- bygnings- og boligudvalg.
Mindsteløn i Østrig
I forbindelse med Danske Busvognmænds foretræde for udvalget den 2. og 7. februar blev vi af
udvalgets medlemmer bedt om at fremsende løsningsforslag til det opståede problem i Østrig som
p.t. påfører danske turistvognmænd et helt uhørt bureaukrati for at sende en bus med gæster til
Østrig.
Fra gentagne møder med det østrigske Handelskammer har vi fået oplyst, at baggrunden for
indførelse af kravet om mindsteløn i Østrig primært har til formål at stoppe lastbiler fra Bulgarien
og Rumænien med at udkonkurrere østrigske lastbilvognmænd på grund af de meget store
lønforskelle.
For danske buschaufførers vedkommende er der ikke noget problem med at leve op til de løn- og
ansættelsesvilkår som gælder for en østrigsk buschauffør. Det er alene al det bøvl med
dokumentation, der er problemet. Derfor bør den danske transportminister tage kontakt til sin
østrigske kollega med henblik på at finde en løsning for busbranchen/danske busser.
Løsningen kunne på kort sigt bestå i,
at de østrigske regler
-
-
Ikke gælder for persontransport, eller
kun gælder for cabotage.
Østrig blev det 5. land i Europa, der indførte krav om mindsteløn. Hvis ikke EU griber ind vil vi i
løbet af få år se et kludetæppe af forskellige regler i hele Europa om mindsteløn. Det vil gøre det
helt håbløst at arbejde med grænseoverskridende transport. Derfor bør ministeren også opfordre
til, at EU går ind og regulerer området.
Dette vil være løsningen på lang sigt.
Kunne bestå i en
regel om mindsteløn i forbindelse med cabotage (men ikke ved international kørsel). Der kunne
også overvejes en certificeringsordning som bl.a. indebar, at den enkelte virksomhed skulle
dokumentere, at de fulgte gældende kollektiv overenskomst.
EU-løsningen er den langsigtede løsning.
På mellemlang sigt bør Danmark
gå samme vej som
Holland, der indfører regler om mindsteløn ved cabotage fra 1. januar 2018. Danmark bør gøre det
samme. Vi oplever også i Danmark en stor stigning i mængden af cabotage-kørsel, navnlig fra
lande som Estland og Letland. Vi kan ikke konkurrere med de meget laver priser vi ser og for
turister fra f.eks. Kina og USA er det uden betydning om bussen/chaufføren er dansk eller estisk.