Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1720815_0001.png
1
Høringssvar angående den påtænkte Ny bane på tværs af Vejle Fjord
Til
Vejdirektoratet
Vejplan- og Miljøafdelingen
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Mailadresse:
[email protected]
E-mailen mærkes ”Vejle Fjord”
Grundejerforeningen Sellerup Strand ser med stor bekymring på den påtænkte
jernbaneforbindelse over Vejle Fjord.
Det påtænkte projekt vil ikke bare berøre naturen og vores ejendomme, men i meget høj grad
påvirke og ændre naturen og leveforholdene i området fra Brejning Station til Holtser Hage,
bl.a. området ved Sellerup Strand som i øvrigt er et unikt område med både nyere og ældre
sommerhusbygninger. En del af sommerhusene har været i familiernes eje i årtier, nogle i
mere end én generation!
Vi har valgt at bo og have ejendomme her pga. områdets meget smukke natur. Her er bakker,
skov, fredet område med stejle skrænter ned mod Holtser Hage, vandløb, vandhuller, søer,
strandenge og strand, et rigt fugle- og dyreliv, og her er en fred og ro, som vi alle i området
sætter stor pris på!
Området har store rekreative værdier både for os, der bor her og for mange andre mennesker:
strandgæster, windsurfere, lystfiskere, cyklister, løbende, ridende, gående m.fl. nyder naturen
og stilheden i området året rundt.
Hvis man gør alvor af at lave en jernbaneforbindelse over Vejle Fjord vil vores område blive så
påvirket, at vi - afhængigt af linjeføringen – ikke kan eller vil ønske at bo eller have
sommerhus her mere.
Afhængigt af hvilken linjeføring der vælges, vil det måske nok være muligt at bevare sin
ejendom her, men hele området vil for altid blive så ændret og skæmmet af bro- eller
tunnelanlæg, omlægning af eksisterende veje, betonværk, i tusindvis af kørsler med lastvogne
med byggematerialer, støj m.m. at det sandsynligvis ikke vil være attraktivt at beholde sin
ejendom i området.
Naturen er en umistelig værdi, som vi mennesker værdsætter højt og har brug for. Den vil lide
stor skade hvis projektet gennemføres!
Vi fremhæver i det følgende nogle eksempler fra VVM-redegørelsen, Rapport 569 - 2016:
I VVM-redegørelsen side 136 kan man læse at: ”Tunnelløsningen vil påvirke en lang række
arealer med § 3-beskyttet natur og skov, ……… og der vil være brug for afværgende
foranstaltninger for at reducere påvirkningen. …….. syd for Vejle Fjord berøres store arealer
med beskyttet natur i det store sammenhængende naturområde med enge og moser omkring
Hede Å og Sellerup Skovbæk.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 180: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Grundejerforeningen Sellerup Strand
2
Anlægsarbejdet berører fredsskov, levende hegn og krat, der bl.a. er levesteder for beskyttede
arter af flagermus og padder samt fourageringsområde for hvepsevåge.”
”Rydning af skov beskyttet som fredsskov kræver dispensation fra Naturstyrelsen og vil
medføre etablering af erstatningsskov, sædvanligvis i et arealmæssigt forhold på 1:2.
Afværgeforanstaltninger for inddragelse af beskyttet natur er at udlægge erstatningsareal
med det dobbelte areal.” (Relevant for alle linjeforslag, side 141).
Samlet set vil linjeforslag D medføre inddragelse af ca. 43.000 m2 § 3-beskyttet natur, ca.
11ha fredsskov og ca. 8 ha levende hegn og krat.
Projektet vil medføre rørlægning af kortere vandløbsstrækninger, og afværgeforanstaltninger
for dette er at åbne andre rørlagte strækninger.” (Relevant for alle linjeforslag, side 141).
Vi mener ikke, at de påtænkte afværgeforanstaltninger vil kunne afbøde den uoprettelige
skade tunnel- eller broprojektet vil gøre på naturen og vores ejendomme.
At der åbnes rørlagte vandløb andre steder, plantes fredsskov et andet sted – om det så er det
dobbelte areal - redder ikke naturen her. På papiret har man erstattet ødelagt natur, når
projektet måtte være gennemført, men den unikke natur som er her, og som beskrives ret
udførligt i VVM-rapporten, vil for altid være ødelagt!
Videre side 137 kan man læse: ”Der sker væsentlige ændringer af vandløb seks steder ……….
Det sikres at bla. fisk ikke påvirkes væsentligt” – dette må vi sætte spørgsmålstegn ved!
I dag har vi meget fine vandløb både nord og syd for fjorden og i f.eks. Sellerup Skovbæk kan
man i gydesæssonen iagttage ørreder der svømmer op i bækken fra fjorden og gyder. Der er
tydelige spor efter gydningen i gydegruset.
Vejle Kommune har brugt en del ressourcer de seneste år på vandløbet, som i dag er i meget
fin stand! Og netop Sellerup Skovbæk omtales i VVM-rapporten side 137 i forbindelse med
den mulige etablering af en tunnel under Vejle Fjord. Her vil bækken skulle rørlægges delvist i
anlægsfasen – i op til 3 år. Det vil ”midlertidigt blokere for op- og nedstrøms migration af små
fisk og små dyr og vil medføre en væsentlig påvirkning……(af) havørred og ål,” hedder det i
rapporten.
Der skrives endvidere, at der skal opsættes fangstruser, som skal kontrolleres dagligt i de
perioder, hvor fiskene vandrer. Når der er fisk, skal de tages op og overføres til vandløbet i
den anden ende af rørlægningen. ”Dermed vil påvirkningen af åle- og ørredbestanden i
vandløbet og i Vejle Fjord være af mindre grad,” står der.
Igen må vi sætte spørgsmålstegn ved at naturpåvirkningen bliver af mindre grad!
Det samme gør Vejle Kommune i ”Bilag til Høringssvar til VVM-redegørelse for Ny bane på
tværs af Vejle Fjord. Interne bemærkninger til VVM-redegørelse. Sammenfattende rapport.
Rapport 569-2016 med underliggende bilag.”
Her redegøres der for at, havørreder ikke vil kunne overleve i en ruse en hel dag. Én daglig
kontrol af rusen er ikke nok, og vi kan tilføje, at der jo vil være ørreder og ørredyngel, som
skal ned ad vandløbet igen, forbi rørlægningen og tilbage i fjorden, hvis fiskebestanden ikke
skal lide skade.
Vi mener i Grundejerforeningen, at man her som andre steder i VVM-rapporten kommer til at
male, om ikke et skønmaleri, så dog et noget pænere billede af konsekvenser og påvirkning af
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 180: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Grundejerforeningen Sellerup Strand
3
natur og mennesker – både i de år anlægsarbejdet finder sted og bagefter, når anlæggene er
færdige!
Senere i samme ”Bilag til Høringssvar til VVM-redegørelse for Ny bane på tværs af Vejle Fjord.
Interne bemærkninger til VVM-redegørelse. Sammenfattende rapport. Rapport 569-2016 med
underliggende bilag” fra Vejle Kommune anfører kommunen, at ”oplevelsesværdier” bør
tildeles større vægt, når konsekvenserne af en ny forbindelse over Vejle Fjord vurderes.
Dette er vi enige i!
Vores bekymringer i Grundejerforeningen Sellerup Strand er – i tråd med dette – at hele vores
område vil blive så forandret, at det ikke mere vil være muligt eller attraktivt for os at
bo/have sommerhus her.
Linjeforslag B og C er placeret med betonpiller og brofag i omkring 20 meters højde henover
eller umiddelbart vest for vores sommerhusområde (side 86, 87 og 89) og vil hermed kaste
skygge og ødelægge hovedparten af vores dejlige udsigt til skov og fjord. Den vil tage udsyn og
eftermiddags- og aftensol i meget væsentlig grad. Og da nogle af sommerhusene først har sol
fra sidst på formiddagen, er det en så væsentlig forringelse af vores oplevelsesværdi og
herlighedsværdi, at vi finder den svær at leve med!
Linieforslag B og C fortsætter ned over vores strand og vil ødelægge oplevelsen af naturen
væsentligt også her ved at tage udsyn og sol og i det hele taget være en meget uvelkommen
”øjebæ” i vores ellers så unikke og højt skattede område!
Linjeforslag A medfører en 28 m høj betonbro langs med og tæt på stranden, der vender mod
vest ved Holtser Hage (side 85 og 86). Der er på flere af VVM-rapportens visualiseringer
strandgæster i badetøj, men broen vil bl.a. ved Holtser Hage tårne sig op over stranden og
skygge for udsyn og sol i meget væsentlig grad. Broen er placeret få meter fra stranden, hvor
vi plejer at svømme, windsurfe, sejle, fiske, gå tur osv. Broen vil i høj grad ødelægge
oplevelsesværdien ved Holtser Hage!
Tidsbesparelse: ca. 8 minutter.
Pris: ca. 5 milliarder kr.
Ødelæggelser: ca. 21- 46 ejendomme (totalekspropriation) – afhængig af hvilket linjeforslag
der er tale om – og deres beboere får ødelagt bolig, liv, dagligdag og den smukke natur, vi
lever i tæt sammenhørighed med. Mange mennesker - ud over beboerne i området - får
ødelagt den natur de dagligt/ofte færdes i til fods, på cykel, til hest, til vands osv.
Vi mener ikke, at en tidsbesparelse på 8 minutter mellem Odense og Århus står mål med de
store ødelæggelser et bro- eller tunnelanlæg vil medføre – for naturen og for mennesker!
Vi vil foreslå, at man skaber mulighed for overhaling af den langsommere kørende togtrafik
syd og nord for Vejle i stedet for via en bro/tunnel over Vejle Fjord. Om man så derved skal gå
lidt på kompromis med timemodellen og bruge lidt mere end en time på forbindelsen mellem
Odense og Århus, mener vi er en meget lille pris at betale i forhold til de store ødelæggelser et
bro- eller tunnelanlæg vil forårsage for mennesker og natur i vores område.
Selvom det ikke er en direkte del af VVM redegørelsen savner vi virkelig, at der udarbejdes
alternativer til at finde de blot få minutter til erstatning for den forventede besparelse med en
bro over Vejle Fjord. Mulige overhalingsspor, mulige løsninger såfremt der bygges en 3.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 180: Kopi til orientering af høringssvar til Vejdirektoratet vedrørende den påtænkte jernbaneforbindelse over Vejle Fjord, fra Grundejerforeningen Sellerup Strand
4
Lillebæltsbro, bedre fremkommelighed på banen over Fyn i og med at en Femernløsning vil
lette godsbanetrafikken fra Sverige til Tyskland.
Skal der absolut laves en forbindelse over Vejle Fjord andet end den eksisterende, er en boret
tunnel mest skånsom for den del af naturen og ejendomme, der er tættest på kysten på begge
sider af fjorden. Dog har også denne løsning, som tidligere anført, meget store og ubærlige
konsekvenser for både mennesker og natur i området som helhed, ikke mindst den del der
ikke lige er kystområde, så vi er imod også dette linieforslag.
Skal man se på andre grunde til at fravælge et anlæg til ca. 5 mia. kr. er der nok at tage af:
Rejsende/pendlere, der bor alle andre steder end København, Odense, Århus eller
Ålborg vil ikke have fordel af at spare 8 minutter, da de stadig har transporttid til de 4
stoppesteder.
Administrerende direktør for DSB udtaler i lederen i Ud og Se, juli & august 2016, at
det vigtigste for togrejsende ikke er at spare et par minutter, men at tog kommer til
tiden.
Der regnes med en stigning af passagertal på 50 %. Dette stemmer ikke overens med,
at der sælges personbiler som aldrig før. Transporttid til og fra stationerne er ikke
attraktivt for især børnefamilier.
DSB må påregne en milliardregning til forbedring/udbedring af signaler.
Førerløse biler vil komme på markedet i nærmeste fremtid. Testkørsler foretages bla. i
Finland og Tyskland
Vi håber meget, at politikerne vil tage vores bekymringer alvorligt, så vi kan blive i vores
smukke område, beholde vores ejendomme og fortsat leve her midt i et stykke af Danmarks
fineste natur.
På vegne af Grundejerforeningen Sellerup Strand
Venlig hilsen
Helle Just Jacobsen, formand,
Sellerup Vang vej 130
7080 Børkop